Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miten työnteko onnistuu, kun lasta ei voi pienessäkään nuhassa viedä päiväkotiin tai isovanhemmille?

Vierailija
22.07.2020 |

Olen vielä nuorimman kanssa kotona, joten meillä ei ole ihan vielä ajankohtaista tämä. Mietityttää vain jo etukäteen, että mitä työnteosta tulee, kun aloitan työt ja lasta ei voi pienessäkään nuhassa viedä päiväkotiin eikä isovanhemmille eikä kummallakaan vanhemmalla ole etätyömahdollisuutta. Kun vanhempi lapsi aloitti päiväkodissa, hänellä oli ekan puolen vuoden aikana useita infektioita. Toki nyt tässä tilanteessa päiväkodeissa varmasti kiertää vähemmän pöpöjä. Kuitenkin tavallisen pikkuflunssan jälkeen voi nenän valuminen jatkua parikin viikkoa.

Miten teillä on tämä sujunut kevään/kesän aikana? Vai ovatko lapset olleet terveenä?

Kommentit (405)

Vierailija
221/405 |
23.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten ihmeessä tämäkin surkea provo on saanut kruunun päähänsä?! Vähän nyt jotain tasoa ylläpito, try harder.

Valitettavasti en nyt ymmärtänyt, mitä provosoivaa tässä aloituksessa oli. Uskon, että monet päiväkoti-ikäisten lasten vanhemmat joutuvat tulevana syksynä kovasti punnitsemaan sen välillä, että voiko olla töistä pois tai voiko lapsen viedä hoitoon, jos pitää vielä 3 kertaa päivässä niistä nenä. Tarkoitukseni oli lähinnä kuulla ihmisten kokemuksia asiasta. Pahoittelut, jos aloitus ei vastannut tasoasi!

Minunkaan mielestäni kipeää lasta ei pidä viedä hoitoon, ei päiväkotiin eikä muuallekaan. Kokemukseni kuitenkin on, että kun lapsi on jo muuten täysin terve ja jaksaa touhuta ja liikkua täysin normaalisti, voi nenä vielä vuotaa jonkin verran useiden päivien tai viikonkin ajan. Yleensähän virustaudit ovat tarttuvimmillaan ihan oireiden alussa tai jopa ennen oireita, mutta eivät tartu enää loppuvaiheessa. Minulla kyllä on korkea kynnys olla töistä pois. Olen terveydenhuoltoalalla ja asiakkaani ovat odottaneet aikaansa yleensä 4-6 viikkoa ja jos olen poissa, seuraava vapaa aika on 4-6 viikon päästä. Toki en ole ainoa ammattiryhmäni edustaja työpaikallani, mutta kellään muullakaan ei ole aiemmin aikoja ja monilla muillakin on pieniä lapsia. Toivotaan, että lapset pysyvät nyt terveinä!

Aloittaja

Meillä nyt lapsilla pientä kesäflunssaa. Eskari-ikäinen on yskinyt ja niiskuttanut aamuisin, loppupäivä ollut lähes oireeton. Alkoi viikko sitten, ei ole allergiaa. Koronatesti negatiivinen. Nyt nuoremmalla alkoi vastaava pikkunuha ja aivastelu.

Meneehän tämä nyt lomalla julkisia paikkoja vältellessä, mutta kieltämättä on mietityttänyt miten syksy tulee sujumaan. Melkein toivoisin lomautusta, kevät oli niin raskas etätöiden ja kotona olevien pikkulasten kanssa.

En usko että flunssat tästä maailmasta häviävät.

Vierailija
222/405 |
23.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuin vaikeaa on käyttää lapsi korona testissä. Ei sen jälkeen tarvi pikku nuhassa kotona maata.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
223/405 |
23.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä menevät isovanhemmille. Ei kaikki isovanhemmat ole vanhoja ja sairaita.

Vierailija
224/405 |
23.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitten otetaan sairaslomaa lapsen sairastumisen takia ja haetaan todistus terveysasemalta. Mutta työnantajan ei tarvitse kolmea (tai neljää, tässä on ymmärtääkseni eroja!) päivää enempää maksaa sairasajan palkkaa ja työntekijä olisi velvollinen etsimään sairauden pitkittyessä hoitaja. Normaalisti siispä on toisen vanhemman vuoro hoitaa.

Vierailija
225/405 |
23.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mmulla on itselläni astma ja muu keuhkosairaus (selvitellään just) sekä ongelmalliset poskiontelot eli nenä vuotaa aina. Yskin joka päivä kun kävelen työpaikan portaat, tulen aamulla kävellen töihin, vähästäkin rasituksesta yskin ja pakkasaikaan paljonkin.

Käyn silti töissä. Kerran kuussa oon käynyt koronatestissä ja puoliso sekä lapsi ovat käyneet kerran kun heillä oli nuhaa. Aion käydä edelleen töissä ja kaikki lääkärit tähän asti (n. 10 tänä keväänä) ovat olleet samaa mieltä.

Jos jollain lapsella ois sama tilanne kuin mulla niin päivähoidossahan sekin olisi.

Astmaatikkona ja keuhkosairaana varmaan et tykkäisi, jos joku työkaverisi tulisi lievästi flunssaisena töihin ja tartuttaisi sinut, joka saisit paljon pahemmat oireet perussairauksiesi vuoksi. 

Vierailija
226/405 |
23.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuin vaikeaa on käyttää lapsi korona testissä. Ei sen jälkeen tarvi pikku nuhassa kotona maata.

No on se aika vaikeaa. Oma lapseni oli pari viikkoa sitten 8 päivää kuumeessa, pahimmillaan yli 40 astetta. Koronatestiin ei päässyt, koska ei ollut muita oireita, eikä ollut tietoa, että olisi altistunut.

Vierailija
227/405 |
23.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sitten otetaan sairaslomaa lapsen sairastumisen takia ja haetaan todistus terveysasemalta. Mutta työnantajan ei tarvitse kolmea (tai neljää, tässä on ymmärtääkseni eroja!) päivää enempää maksaa sairasajan palkkaa ja työntekijä olisi velvollinen etsimään sairauden pitkittyessä hoitaja. Normaalisti siispä on toisen vanhemman vuoro hoitaa.

Saman sairauden takia saa vain sen 3+1 päivää. Toinen vanhempi ei voi ottaa omaa 3+1:stä siihen perään.

Vierailija
228/405 |
23.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan uskomattomia vastauksia!! Ei sitä lasta muulloinkaan saa viedä nuhaisena hoitoon. Ei tämä tilanne sikäli eroa muusta elämästä mitenkään. Ikävä juttu koko korona, mutta nyt on toimittava yhteiskuntana tautia vastaan. En ole vielä kuullut työnantajasta joka haluaisi työntekijän tulevan töihin jos lapsi "koronaoireisena kotona". 

Vierailija
229/405 |
23.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän sairasta lasta olisi ennenkään saanut hoitoon viedä. Monet vanhemmat vaan ovat olleet niin välinpitämättömiä, että ovat vieneet.

Mikään ei siis varsinaisesti ole sen suhteen muuttunut.

Vierailija
230/405 |
23.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hieman ohi tästä, mutta ihmettelen tuota etätyöasiaa. Miten päiväkoti-ikäistä lasta hoidetaan samalla kun tehdään etätöitä? Etätyöt ja aikataulutukset toki vaihtelevat eri töissä. Minulla etätyöt tarkoittavat jatkuvaa kiinniolemista Skypessä tai puhelimessa tai nopealla aikavälillä raporttien tuottamista. Osa aisoista myös arkaluontoisia, joten niitä ei voi hoitaa ulkopuolisten läsnäollessa. 

En ihan oikeasti ymmärrä miten voisin samalla hoitaa pientä lasta. Asia ei minua koske, kun omat lapseni jo teini-iän kynnyksellä. Mutta jos en nyt ihan väärin muista, niin pienet lapset tarvitsevat hoivaa. 

Toinen vanhempi tekee päivän töitä ja toinen sitten sen jälkeen iltavuoron.

Miten, jos kummankin työnantaja vaatii olemaan paikalla ja kokouksissa/asiakaspalvelussa virka-aikaan?

Vierailija
231/405 |
23.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ymmärrä vauhkoaako täällä lapsettomat, työttömät vai ketkä, kun lievä, pitkään jatkuva nuha tuntuu olevan täysin tuntematon asia. Ihan oikeastiko olette tähän asti pitänyt ne lapsenne kotona, jos lapsi niiskuttaa vähän aamulla? Oletteko saanut lääkäristä lapun työnantajalle sen takia?

Vierailija
232/405 |
23.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

No siis, eihän se sujunut! :D Lapset kun aloitti päiväkodin (2 ja 3 vuotiaina) niin ensimmäisen vuoden olin lähes koko ajan sairaslomalla. Puoliso on yrittäjä ja toimeentulomme on pitkälti hänen töistään kiinni, joten hän ei juurikaan ollut pois töistä. Välillä, mutta hyvin harvoin. Minä (kaupungilla töissä) olin sitten "koko ajan saikulla". Mutta sellaista se elämä oli. Ensimmäisen vuoden jälkeen tilanne hieman rauhoittui, mutta säännöllisesti edelleen ovat kipeinä. 

Vierailija
233/405 |
23.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mmulla on itselläni astma ja muu keuhkosairaus (selvitellään just) sekä ongelmalliset poskiontelot eli nenä vuotaa aina. Yskin joka päivä kun kävelen työpaikan portaat, tulen aamulla kävellen töihin, vähästäkin rasituksesta yskin ja pakkasaikaan paljonkin.

Käyn silti töissä. Kerran kuussa oon käynyt koronatestissä ja puoliso sekä lapsi ovat käyneet kerran kun heillä oli nuhaa. Aion käydä edelleen töissä ja kaikki lääkärit tähän asti (n. 10 tänä keväänä) ovat olleet samaa mieltä.

Jos jollain lapsella ois sama tilanne kuin mulla niin päivähoidossahan sekin olisi.

Astmaatikkona ja keuhkosairaana varmaan et tykkäisi, jos joku työkaverisi tulisi lievästi flunssaisena töihin ja tartuttaisi sinut, joka saisit paljon pahemmat oireet perussairauksiesi vuoksi. 

Niinhän mä saankin koko ajan, mutta me ollaan kaikki täällä töissä jossa pienen nuhan takia ei vaan voi jäädä kotiin. Jää vainajat noutamatta ja hautajaiset pitämättä. Tuuraajia ei ole, koska ihan kenestä vaan ei ole tähän hommaan. Ja minä teen toimistolla/takahuoneessa töitä, en tartuta asiakkaita. 

Koko työyhteisö ei vaan voi pyöriä mun ympärillä, vaikka minä perussairas olenkin. 

Vierailija
234/405 |
23.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

kirjoitti:

Tosiaan hermostuttaa täälläkin, miten lapsen hoitoonpalu onnistuu. Lapsi on nyt ollut kotona aika tasan 5 kuukautta, olemme olleet suurimman ajan ihan vain hissun kissun kotona, ulkoilut on suoritettu omalla takapihalla ja ruuat tilattu noudolla. Silti lapsi on onnistunut olemaan kolme kertaa kipeänä, yli 40 asteen kuumessa ja muutamana kertana flunssaoireisena. Ei mitään hajua mistä hän on onnistunut imuroimaan itselleen viruksia, mutta selvästi jostain. Yhden flunssistaan tartutti minuunkin.

Lapsi on päivähoidon aloitettuaan (3 vuotta sitten) ollut yskäinen ja kestonuhassa käytännössä noin neljä kuukautta putkeen joka kevättalvi, syksyllä vähän lyhyemmän ajan. Lääkärissä on käytetty, vikaa ei löydy, allergiaa ei ole, lääkäri on todennut lapsen päiväkotikuntoiseksi kun takana on yksi kuumeeton päivä, vaikka nuha ja yskä jatkuvat viikkotolkulla. Mitenkäs tässä nyt sitten on tarkoitus toimia, jos tämä sairastelu alkaa taas? Se 3 palkallista + 1 palkaton päivä lasten hoitoa varten ei riitä oikein, jos lapsi ei saa moneen kuukauteen tulla hoitoon. Lisäksi pitäisi olla omalla kustannuksella hankittu lääkärintodistus heti ensimmäisestä päivästä.

Kaipa tämä menee taas siihen, että minä, jolla on vähän joustavampi työnantaja, teen etätöitä ja yritän hoitaa ylienergistä 4-vuotiasta, joka haluaa huomiota ihan koko ajan, ja tekee pahoja heti kun silmä välttää. Loppuunpalaminen oli tässä keväällä jo aika lähellä, kun kummankin työnantaja odottaa työpanoksen olevan ihan samantasoinen kuin normaalisti, vaikka jaloissa pyörii lapsia. Miehen työnantaja ei joustaisi yhtään. Onneksi näitä lapsia sentään on vain yksi, ja onneksi ainokainen on jo sen verran iso, että osaa itse hoitaa osan vessakäynneistä ja syödä itse, kunhan ruuan laittaa nenän eteen. Kai sitä saikkua sitten saa, jos palaa loppuun.

Mistä tiedät ettei miehen työnantaja jousta yhtään, ettei tuo ole vain miehesi kertomaa että hän voi luistaa lastenhoidosta? Noin munkin mies selitti, ennen kuin valkeni että hänen pomonsa ei edes tiennyt sairasteluista. - ohis 

Millaisten miesten kanssa te oikein olette naimisissa? Minä tiedän mieheni työnantajan joustamattomuuden siitä syystä, että mieheni on ollut kotona hoitamassa sairasta lasta. Ensinnäkin pitää hankkia lääkärintodistus ensimmäisestä päivästä alkaen, toiseksi miehen työnantaja vaatii myös minun työnantajaltani todistuksen siitä, että minä olen kyseisenä ajankohtana töissä, eikä työnantaja pärjää mitenkään ilman minun työpanostani. Ja sittenkin, kun kaikki todistuksen on toimitettu, töistä soitellaan ja viestitellään koko ajan. Vapaista saa tapella, niin vuosilomista kuin muista. Miesvaltainen ala, paljon ulkomaalaisia asiakkaita, ja nähtävästi joillekin on kamalan vaikea ymmärtää, että mieskin voi hoitaa sairasta lasta.

Vierailija
235/405 |
23.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihan uskomattomia vastauksia!! Ei sitä lasta muulloinkaan saa viedä nuhaisena hoitoon. Ei tämä tilanne sikäli eroa muusta elämästä mitenkään. Ikävä juttu koko korona, mutta nyt on toimittava yhteiskuntana tautia vastaan. En ole vielä kuullut työnantajasta joka haluaisi työntekijän tulevan töihin jos lapsi "koronaoireisena kotona". 

Vai niin. Meillä on kyllä ohjeistettu (ennen koronaa), että jos lapsi on pirteä eikä kuumeessa, niin pienessä nuhassa voi aivan hyvin tulla hoitoon. Eikä lääkärikään suostu kirjoittamaan saikkua jos lapsella ei ole muita oireita kuin nuha, toteaa vaan että päiväkotikuntoinen, hoitoon vaan.

Vierailija
236/405 |
23.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rauhotutaan nyt. Otetaan kuppi kuumaa kahvia ja hengitetään syvään. Lapsi sairastaa. Toinen vanhemmista jää kotiin (ellei ole ainoa aikuinen taloudessa, silloin automaattisesti tottakai jää itse). Se, kenen on helpompi jäädä kotiin, jää. Jos toisen työnantaja heittäytyy hankalaksi (vaatii lääkärintodistuksia, selvitystä toselta työnantajalta jne), niin silloin se jää, kummalle se on helpompaa. Miksi tehdä elämästä niin hankalaa? Lapset on vaan hetken pieniä, annetaan niiden olla ja huolehditaan siitä, ettei niiden tarvi olla kipeinä hoidossa. Eivätkä ne toki saakaan olla! Kaikki on hyvin <3 

Vierailija
237/405 |
23.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Rauhotutaan nyt. Otetaan kuppi kuumaa kahvia ja hengitetään syvään. Lapsi sairastaa. Toinen vanhemmista jää kotiin (ellei ole ainoa aikuinen taloudessa, silloin automaattisesti tottakai jää itse). Se, kenen on helpompi jäädä kotiin, jää. Jos toisen työnantaja heittäytyy hankalaksi (vaatii lääkärintodistuksia, selvitystä toselta työnantajalta jne), niin silloin se jää, kummalle se on helpompaa. Miksi tehdä elämästä niin hankalaa? Lapset on vaan hetken pieniä, annetaan niiden olla ja huolehditaan siitä, ettei niiden tarvi olla kipeinä hoidossa. Eivätkä ne toki saakaan olla! Kaikki on hyvin <3 

Ei ongelmat katoa sillä lailla, että laitetaan silmät kiinni ja porkkanat korviin ja lauletaan "laa laa laa, ei ole ongelmaa". Tämä on ihan oikea ongelma, joka tulee vaikeuttamaan sekä monen perheen elämää, että monen yrityksen toimintaa. 

Vierailija
238/405 |
23.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä minä joutuisin olemaan pois töistä jos lapset sairastuisivat. Mies yrittäjä joka ei pysty noin vain olemaan pois.

Vierailija
239/405 |
23.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tottakai kaikki ovat sitä mieltä, että sairaan tai puolikuntoisenkin lapsen kanssa äiti tai isä kotona. Mutta työnantajan ja työkaverin näkökulmasta se ei olekaan ok. Lisää toisten työtaakkaa ja on epäreilua. Tässä se ristiriita

Vierailija
240/405 |
23.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen töissä päiväkodissa. Oma lapseni on hoidossa eri päiväkodissa saman kaupungin sisällä. Lapseni päiväkodissa noudatetaan ohjetta tarkasti.

Työpaikassani taas esimies tehnyt selväksi, että kuumeetonta lasta ei käännytetä, oli miten räkäinen tahansa. Tästä seurasi se, että hän uhkasi minua palkattomuudella, jos jään kotiin hoitamaan nuhaista lastani, jota en saa viedä päiväkotiinsa. ”Koska lapsi ei ole oikeasti kipeä”.

Saa nähdä miten syksyllä menee. Kyllä sitä toivoisi, että ohjeistuksia noudatettaisiin ja tulkittaisiin samoin edes saman kaupungin sisällä.