Eikö ihmiset pese enää nykyään pyykkiä kuudessa kympissä?!
Pöyristyneenä luen toisesta ketjusta, kuinka ihmiset pyöräyttävät kolmenkympin pikapesulla pyykkinsä kun muu on niin vaivalloista.
Ettekö tiedä että pöpöt kuolevat vasta kuudessakympissä? Eikö vaatteet ala haista jos niitä pesee jatkuvasti haaleassa vedessä?
Kommentit (245)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihmiskunta on tähänkin asti selvinnyt ilman kuudenkympin pesuohjelmia. Miksi pelkäät pöpöjä, kun steriiliä ympäristöä sinun kuuluisi pelätä?
Ihmiskunta ennen sinun (tätä) syntymääsi jopa keitti pyykkiä padassa.
Minäkin keittäisin, jos käyttäisin samaa paitaa yhtä kauan kuin he käyttivät tehden se päällä raskasta fyysistä työtä. Nykyisin hätävarjelun liioittelua laittaa nippa nappa vähän hikoontuneet vaatteet kuumaan pesuun.
Kaverilta kerran hajosi pyykkikone ja se toi lakanansa meidän pyykkitupaan pesuun. Seurasin vierestä kun laittoi kolmeenkymppiin tyynyliinat ja pussilakanat. Jotain pesupähkinöitä perään ja thats it. Niissä lakanoissa oli niin pinttynyt lian haju että meinasi oksu lentää. Sitten autoin levittämään lakanat kuivaushuoneeseen ja aivan järkyttävä tunkkainen haju jäi pitkäksi aikaa leijumaan. Lisäksi lakanoissa tuntui ihan sormiin se lika, ihan kuin joku kerros hikeä ja likaa olisi ollut niissä edelleen. Oksettavimmat olivat tyynyliinat. Päätin tuolloin etten ikinä mene yökylään heille ilman omia lakanoitani.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä pesen, sukat, alusvaatteet, pyyhkeet ja lakanat 60 asteessa. Osa T-paidoista tms. vaatteista myös. Muut vaatteet 40 asteessa. Meillä on aina hankittu pesukone sen mukaan, ettei 60 asteen ohjelma kestä tuntitolkulla. Nykyisessä koneessa se on kaksi tuntia, ja senkin ajan voi puolittaa.
etuoikeus hankkia se parhain kone
Vierailija kirjoitti:
Joo, huomasin että useimmiten käytössä meillä on 90 asteen pesu (pyyhkeet, petivaatteet), toiseksi eniten 60 ja 40 astetta (alusvaatteet ja normivaatteet). Todella harvoin tarvitsee mitään hienopesua pikaohjelmalla. Ei haise.
Minä käytän 90 astetta vain pesukoneen puhdistamiseen pari kertaa vuodessa. 60 asteessa menee lakanat ja pyyhkeet. Loput 40 asteessa. Ei haise yhtään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä pesen, sukat, alusvaatteet, pyyhkeet ja lakanat 60 asteessa. Osa T-paidoista tms. vaatteista myös. Muut vaatteet 40 asteessa. Meillä on aina hankittu pesukone sen mukaan, ettei 60 asteen ohjelma kestä tuntitolkulla. Nykyisessä koneessa se on kaksi tuntia, ja senkin ajan voi puolittaa.
etuoikeus hankkia se parhain kone
Minulla on melko lailla halvin kone, mitä kaupasta oli saatavilla. Pisin ohjelma kestää 2h 30min. Se on 90 asteen valkopesu. Toisesta ketjusta päätellen ne ovat juuri ne kalliimmat, jotka vatkaavat vaatteita tuntitolkulla, koska on ekosertifikaatit ja energiasäästöt yms. Halvat peruskoneet keskittyvät pesemään pyykkiä ja ovat siksi nopeampia.
Pesen vaatteet 40 asteessa ja pyyhkeet + vuodevaatteet 60 asteessa. En tiennyt, että se on näin tavatonta :D Käyn suihkussa päivittäin ja vaihdan alusvaatteet päivittäin. En ole koskaan huomannut haisevani ja mieheni kyllä sanoisi, jos haisisin pahalle.
Aiemmin ihmiset peseytyivät paljon harvemmin ja tosiaan pyykkejä on keitetty - mutta ei montaa kertaa vuodessa, talvella ei lainkaan. Aiemmin oli myös tavallista tappaa elukoita niistä keittämällä.
Vierailija kirjoitti:
Kaverilta kerran hajosi pyykkikone ja se toi lakanansa meidän pyykkitupaan pesuun. Seurasin vierestä kun laittoi kolmeenkymppiin tyynyliinat ja pussilakanat. Jotain pesupähkinöitä perään ja thats it. Niissä lakanoissa oli niin pinttynyt lian haju että meinasi oksu lentää. Sitten autoin levittämään lakanat kuivaushuoneeseen ja aivan järkyttävä tunkkainen haju jäi pitkäksi aikaa leijumaan. Lisäksi lakanoissa tuntui ihan sormiin se lika, ihan kuin joku kerros hikeä ja likaa olisi ollut niissä edelleen. Oksettavimmat olivat tyynyliinat. Päätin tuolloin etten ikinä mene yökylään heille ilman omia lakanoitani.
Tuo ei johdu niinkään lämpötilasta, vaan siitä, ettei kaverisi käytä pesuainetta. Ei lika millään pähkinöillä lähde.
Mä pesen kaikki muut paitsi villavaatteet 60° eikä ne ole pilalle menneet. Petivaatteet ja pyyhkeet yleensä 60° välillä 90° ja siivousliinat aina 90°. Miehellä on paljon paitoja joissa on kuminen painatus eikä nekään ole pilalle menneet 60° pesussa.
Vierailija kirjoitti:
Mikrobit ei kuole 60 asteessa.
Riittävän monet kuolevat. Suurin osa jo 40 asteessa. Itse en ainakaan elä sairaalassa, joten ei tarvitse olla täysin steriiliä vaatetta.
Vierailija kirjoitti:
Mä pesen kaikki muut paitsi villavaatteet 60° eikä ne ole pilalle menneet. Petivaatteet ja pyyhkeet yleensä 60° välillä 90° ja siivousliinat aina 90°. Miehellä on paljon paitoja joissa on kuminen painatus eikä nekään ole pilalle menneet 60° pesussa.
Ja sitten ihmetellään miksi ilmasto lämpenee. Ihan turhaan kuumennetaan vettä noin paljon puoliksi puhtaan pyykin pesua varten.
Ei niitä vaatteita tarvitse niin usein pestä jos ne silittää tai mankeloi 60 asteen pesun jälkeen, jolloin tekstiilin kuidut sulkeutuvat, eikä lika imeydy samalla tavalla. Paitsi alusvaatteet, ne on syytä vaihtaa päivittäin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja sitten ihmetellään miksi ilmasto lämpenee. Ihan turhaan kuumennetaan vettä noin paljon puoliksi puhtaan pyykin pesua varten.
Höpöhöpö ilmastoinesi siinä. Kyllä on taas idiootti kommentti. Suurvallat saa työntää saasteita ilmaan ja vesistöön 24/7 mutta kun minä pesen riepuni kuudessa kympissä niin maapallo on kaput. Ai luoja, sanattomaksi vetää taas.
No, asuin Japanissa 5v ja siellä pestään kaikki kotipyykki koneella kylmässä vedessä. Kuumaa vettä ei tule koneeseen normaaliasetuksilla lainkaan, käytännössä missään.
Joten tuosta päätellen on vaikea uskoa, että se veden lämpötila olisi jokin elämän ja kuoleman asia. Tai sitten kaikki japanilaiset kävelevät likaiset vaatteet yllään. Sinun pitäisi varmaan mennä valistamaan heitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikrobit ei kuole 60 asteessa.
Riittävän monet kuolevat. Suurin osa jo 40 asteessa. Itse en ainakaan elä sairaalassa, joten ei tarvitse olla täysin steriiliä vaatetta.
En minäkään.
Mistä sun tieto on peräisin?
Ei minun ole järkeä käydä erikseen pesemään alusvaatteita ja sukkia 60, kun joutuisin pesemään aina 1/4 koneellista. Paljon fiksumpaa pestä samalla treeni- ja käyttövaatteiden kanssa. Etenkään treenivaatteita en ala 60 pesussa pilaamaan.
Helppoahan se on, jos on perheellinen/pariskunta, mutta sinkkuihmisenä sitä pyykkiä tulee liian vähän, että kävisi erikseen pesemään 60.
Alakoulussa luokanopettajana ja todellakin pesen vaatteeni kuudessakympissä!
Miksi pesisin yli 40 asteessa vaikka paidat, joita käytän ilmastoidussa toimistossa istuessani?
Vierailija kirjoitti:
Alakoulussa luokanopettajana ja todellakin pesen vaatteeni kuudessakympissä!
Ai että ihan opettaja. :D
Sukat, boxerit, lakanat ja pyyhkeet pesen 60. Muut 40 tai 30.