Ylisuojelulla kasvatetaan idiootteja - Anna Perho on oikeassa!!!
Varokaa, vastuunottokyvyttömien, ylisuojeltujen idiottien sukupolvi saapuu.
Seuraavaksi pehmustetaan kaikki vaahtomuovilla, ettei vaan mitään sattuisi.
Vanhemmat opettelevat lasten puolesta mm. pyöräilemään, koska näin riskit minimoidaan.
Jalostetaan uusi, tumput suorana seisova, turvallisuuden kannalta ideaalinen sukupolvi ja katsotaan kuinka hyvin tässä maassa sen jälkeen menee.
Kommentit (59)
Vastaan tokalle: tällä palstalla pitää olla kova kuri ja nuhde,rakkaus on kielletty.....muakin vaan haukuttiin kun olin huolissani ihmisten vauvanhouto tyylistä.liian paljon on niitä ketkä ei jaksa hoitaa vauvaansa hyvin,esim ravistelevat,huutavat,nipistelevät.....ja vaikka ei näin tee niin hoitavat tunteettomasti lapsiaan.
Luin sen annan jutun ja totean vain; kyllä otti open nuhteet Annan itsetuntoon. Onneksi sai purkautua lehdessä. Ilmankos mun lapsen ala-asteella niiden nauhojen solmimisessa auttaa kutoset eikä kiukustuvat vanhemmat. Ja se luistelukypärä on kyllä ihan ehdoton varuste pikkukoululaisille.
[quote author="Vierailija" time="10.06.2013 klo 08:42"]
En ole anna Perhon juttua lukenut, mutta äärettömän harvoin törmää ylisuojeltuihin lapsiin. Päinvastoin tuolla noita pikkuisia kekkuloi liikenteen seassa ja vähän vanhempia dokaa leikkipuistossa.
En ymmärrä mistä A.P on keksinyt että Suomessa ongelma olisi ylisuojellut lapset.
[/quote]
Aha, eli lapset pitäsi komentaa pysymään kotona? Etteivät vaan vahingossakaan sitten vanhempana osaisi kulkea tai oppisi liikennesääntöjä? Hyvä hyvä.
En ymmärrä mistä olet keksinyt ettei lapsia ylisuojeltaisi Suomessa. Tai sitten me eletään jossain ihan eri todellisuuksissa. Minunkin pitäisi varmaan muuttaa täältä omahyväiseltä omistusasuntoalueelta jonnekin yh-paratiisiin kaupungin vuokra-asuntoon.
Demareiden värvääminen apuun ei nyt auta, koska jos niitä pyydetään, niin sitten me todellakin eletään siinä vaahtomuovitodellisuudessa, jossa istuessakin pitää käyttää kypärää.
Ehkä ratkaisuna olisi matematiikan pidempi ja parempi opetus. Etenkin todennäköisyyslaskennan, tyyliin:
Jos aina istuessasi käytät kypärää, kuinka paljon se vähentää vakavan vammautumisesi todennäköisyyttä 10 vuoden jaksolla olettaen että istut keskimäärin 6,5 tuntia vuorokaudessa:
a) 10 %
b) 1%
c) promillen miljardisosan ?
Jatkokysymys: Ottaen huomioon kypärän vaikutuksen vammautumisriskiin, onko sitä mielekästä pitää?
[quote author="Vierailija" time="10.06.2013 klo 08:57"]
Vastaan tokalle: tällä palstalla pitää olla kova kuri ja nuhde,rakkaus on kielletty.....muakin vaan haukuttiin kun olin huolissani ihmisten vauvanhouto tyylistä.liian paljon on niitä ketkä ei jaksa hoitaa vauvaansa hyvin,esim ravistelevat,huutavat,nipistelevät.....ja vaikka ei näin tee niin hoitavat tunteettomasti lapsiaan.
[/quote]
Ahaa, eli jos joku kaltoinkohtelee vauvaa, logiikkasi mukaan kaikkia lapsia kaiken aikaa pitää ylisuojella?
Tulee mieleen ammoinen, sinänsä hyvin valitettava tapaus, jossa erittäin suurta ylinopeutta punaisia päin ajanut kuski ajoi kuoliaaksi pikkukoululaisen.
Seurauksena tästä kaupunki laski nopeusrajoitusta kyseisellä tieosuudella. Olisin tyytyväinen jos joku kertoisi miten nopeusrajoituksen laskeminen millään tavalla laskisi yliajon todennäköisyyttä kyseisessä tapauksessa?
"Mutta kun meidän pitää suojella meidän lapsia, yhyy, yhyy."
- Joo, olen samaa mieltä, pitäisi suojella meitä kaikkia, siis tyhmyydeltä.
On tullut asuttua länsi-eurooppalaisissa maissa (2 kpl) ja kyllä Suomessa ylisuojellaan lapsia. Toki asuinmaissanikin esim. liikennesäännöt opeteltiin koulussa ym. perusasioita, mutta kyllä lapsilla oli oikeat kynttilät juhlissa ja jopa soihtuja kulkueissa ym. saman suuntaisia juttuja ja pyöräilykypärä eikä jääkiekkokypärä olleet pakollisia. Kukaan ei kuollut.
Suomessa ei kyllä todellakaan ylisuojella lapsia! Pienet 6-7-vuotiaat ovat tuntikausia yksin kotona aamuisin ennen koulua ja koulun jälkeen, sama porukka viettää kesälomalla koko päivän yksin kotona.
Se, että lapsiraukka joutuu käyttämään kypärää luistellessa tai pyöräillessä tai turvavyötä autossa ei ole ylisuojelua vaan järkevää riskien minimointia. Lasten tapaturmaiset kuolemat ja loukkaantumisen ovat vähentyneet radikaalisti viime vuosikymmenten aikana, kiitos valistuksen ja turvalaitteiden käytön.
Minäkin asun omakotitalo alueella ja täällä näkee useinkin 3-4 vuotiaita ajotiellä leikkimässä, en tiennytkään että he siellä opettelevat liikennesääntöjä. Tuo istumakypärä viisastelu meni nyt vähän ohi aiheen.
Mä olen luullut että lapset voi päästää yksin esim. leikkipuistoon vasta n. 6 vuotiaana, mutta pitänee tänään lähettää tuo kohta 3v sinne. Tai jos sittenkin jatkan tätä curling-vanhemmuutta vielä pari vuotta. Ja kypärääkin käytetään luistellessa vaikka kuinka ollaan nynnyjä.
Taas näitä avauksia, joissa kuvitellaan, että "ennen kaikki tehtiin paremmin" ja "nykylapset sitä ja tätä". Todellisuudessa asiat menevät yleisesti ottaen koko ajan parempaan suuntaan.
[quote author="Vierailija" time="10.06.2013 klo 09:27"]
On tullut asuttua länsi-eurooppalaisissa maissa (2 kpl) ja kyllä Suomessa ylisuojellaan lapsia. Toki asuinmaissanikin esim. liikennesäännöt opeteltiin koulussa ym. perusasioita, mutta kyllä lapsilla oli oikeat kynttilät juhlissa ja jopa soihtuja kulkueissa ym. saman suuntaisia juttuja ja pyöräilykypärä eikä jääkiekkokypärä olleet pakollisia. Kukaan ei kuollut.
[/quote]
Nyt kyllä haluan tietää tämän ihmemaan jossa ei koskaan kypärätön pyöräilija kuole päähän kohdistuneeseen iskuun.
Ettekö te ole koskaan nähneet esim. leikkipuistossa näitä äitejä, jotka sanovat "voi kulta, jos olisit isän kanssa, hän antaisi sinun mennä tuohon liukumäkeen, mutta minä pelkään, että sinua sattuu!"
Joku päivä en saa pidettyä naurunpyrskähdystä sisälläni. Minun lapseni saavat laskea liukumäestä, vaikka pyöräillessä ja luistellessa on aina kypärä. Ja opettajallekin ilmoitetaan aina jos lapsi ei tule aamulla kouluun.
Oliko se niin että Anne P vei lapsensa luistelukentälle eikä edes ollut kypärää. Totta hvetissä pitää olla kypärä.
Meillä on lähipiirissä sisarukset, jotka kerran tuli lähes hysteerisiksi kun olivat olleet ukin kanssa autolla liikenteessä, ja ukki oli jättänyt lapset autoon kun oli piipahtanut hetkeksi johonkin kauppaan noutamaan jonkun tavaransa. Ei tässä mitään, mutta kun ukki ei ollut lukinnut auton ovia. Tästä sitten meuhkattiin että "joku paha setähän olisi voinut tulla ottamaan meidät autosta". Sanoivat siis lapset.
Mun mielestä tossa ollaan jo menty yli.
Aikoinaan opettelin aikuisten pyörällä ajamaan ja sain nk nuorisopyörän 7 vuotiaana(synt 50 luvulla) asuin pienessä tuppukylässä ja siihen aikaan harva sai polkupyörän. Ilman vanhempia opettelin uimaan omassa rantsussa, siskojen ja naapurien lasten kanssa. Ei siellä näkynyt vanhempia.
[quote author="Vierailija" time="10.06.2013 klo 09:40"]
Aikoinaan opettelin aikuisten pyörällä ajamaan ja sain nk nuorisopyörän 7 vuotiaana(synt 50 luvulla) asuin pienessä tuppukylässä ja siihen aikaan harva sai polkupyörän. Ilman vanhempia opettelin uimaan omassa rantsussa, siskojen ja naapurien lasten kanssa. Ei siellä näkynyt vanhempia.
[/quote]Eikä siihen aikaan ollut kypäriä. Ei mitään sattunut, tietysti jotain pientä, laastaria kummempaa ei tarvinnut
Mulla on siis ylisuojellut lapset, sillä kypärää on käytetty sekä fillaroinnin että luistelun aikana... En sanois silti heitä idiooteiksi...
[quote author="Vierailija" time="10.06.2013 klo 09:36"]
[/quote]
Nyt kyllä haluan tietää tämän ihmemaan jossa ei koskaan kypärätön pyöräilija kuole päähän kohdistuneeseen iskuun.
[/quote]
Voi kuolla, mutta kypärän pito oli vapaaehtoista ja vastuu oli myös itsellä/vanhemmilla. Pyörätie ja katusuunnittelu oli myös mielestäni hyvin toteutettu ja pyörän vauhti ei päässyt nousemaan usein kovaksi.
Kolme lasta ja en ikinä ole moista nähnyt. Pikemminkin pientä kilpailua siitä kenen lapsi uskaltaa ja osaa nuorimpana.
[quote author="Vierailija" time="10.06.2013 klo 09:37"]
Ettekö te ole koskaan nähneet esim. leikkipuistossa näitä äitejä, jotka sanovat "voi kulta, jos olisit isän kanssa, hän antaisi sinun mennä tuohon liukumäkeen, mutta minä pelkään, että sinua sattuu!"
Joku päivä en saa pidettyä naurunpyrskähdystä sisälläni. Minun lapseni saavat laskea liukumäestä, vaikka pyöräillessä ja luistellessa on aina kypärä. Ja opettajallekin ilmoitetaan aina jos lapsi ei tule aamulla kouluun.
[/quote]
[quote author="Vierailija" time="10.06.2013 klo 09:29"]
Minäkin asun omakotitalo alueella ja täällä näkee useinkin 3-4 vuotiaita ajotiellä leikkimässä, en tiennytkään että he siellä opettelevat liikennesääntöjä. Tuo istumakypärä viisastelu meni nyt vähän ohi aiheen.
Mä olen luullut että lapset voi päästää yksin esim. leikkipuistoon vasta n. 6 vuotiaana, mutta pitänee tänään lähettää tuo kohta 3v sinne. Tai jos sittenkin jatkan tätä curling-vanhemmuutta vielä pari vuotta. Ja kypärääkin käytetään luistellessa vaikka kuinka ollaan nynnyjä.
[/quote]
Hah hah, naapurin 10-vuotiaalla ei ole lupa lähteä taloyhtiön (pienestä) pihasta. Onko sitten jokin pervo poikkeus? Pitäisikö tehdä ls-ilmo?
No, kuinkas paljon teillä on näitä 3-4 vuotiaita luonnonvalinta karsinut? Vai olisiko siinä käynyt niin, että kun autoilijat vähän varovat, nämä oppivat ennen pitkää ettei ajoradalla kekkaloida. Ehkä teillä on kuitenkin jokin heikompi alue, meilläpäin ei noin pieniä yksin juuri näy (tai sitten ovat karanneet pihasta ja vanhempi juoksee perässä).
Istumakypärä tai ei, suhteellisuudentaju on pahasti kärsinyt näissä 'lapsen parhaaksi' -keskusteluissa:
- lapsi pidetään selkä menosuuntaan x ikäiseksi asti tai vanhemmille pitäisi tatuoida 'olen vastuuton vanhempi'- tatska otsaan
- täysimettää pitää x ikään asti tai tulee lepra ja astma
- päiväkoti on saastunut alue ja hyi sitä vanhempaa, joka sen kynnyksen yli lapsen kanssa astuu. Yksi viikkokin jo saastuttaa ja tartuttaa lapsen loppuiäkseen.
jne. jne. ja terveestä järjestä ei tietoakaan, kun ylireagointi on pop
Kerro nyt tuo ihmemaa jossa osataan pyörätietkin rakentaa niin ettei vauhtia ole liikaa. Voidaan ehdottaa että Suomen liikenneministeri tekee opintomatkan sinne.
[quote author="Vierailija" time="10.06.2013 klo 09:43"]
[quote author="Vierailija" time="10.06.2013 klo 09:36"]
[/quote]
[/quote]
Voi kuolla, mutta kypärän pito oli vapaaehtoista ja vastuu oli myös itsellä/vanhemmilla. Pyörätie ja katusuunnittelu oli myös mielestäni hyvin toteutettu ja pyörän vauhti ei päässyt nousemaan usein kovaksi.
[/quote]
En ole anna Perhon juttua lukenut, mutta äärettömän harvoin törmää ylisuojeltuihin lapsiin. Päinvastoin tuolla noita pikkuisia kekkuloi liikenteen seassa ja vähän vanhempia dokaa leikkipuistossa.
En ymmärrä mistä A.P on keksinyt että Suomessa ongelma olisi ylisuojellut lapset.