Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko nyt (sittenkään) oikea aika perheenlisäykselle?

Vierailija
09.06.2013 |

Toivottavasti kukaan ei tunnista minua tästä tekstistä! Minun on kuitenkin pakko johonkin tästä asiasta avautua ja saada erilaisia näkökulmia asian tiimoilta..

Olen 25-vuotias, työssäkäyvä nainen. Olen ollut avoliitossa muutaman vuoden puolisoni kanssa, joka on myös työssäkäyvä. Puolisollani on vakityöt, itselläni ei. Suhteemme on vakaalla pohjalla. Olemme juuri ostaneet oman asunnon eli muutaman kuukauden kuluttua alkaa asuntolaina juoksemaan.

Olemme puhuneet jo vuoden verran perheenlisäyksestä ja molemmat olemme viime aikoina olleet sitä mieltä, että perheenlisäys olisi tervetullutta. Olen kuitenkin alkanut nyt miettimään, että onko se juuri tähän kohtaan oikea aika?

Itseäni mietityttää, kuinka taloudellisesti pärjäisimme. Toki, pian vuokraraha menee asuntolainaan, joka on siis suuruudeltaan ihan samaa luokkaa. Mies vakuuttaa, että tiukan paikan tullen hän olisi valmis tekemään myös kahta työtä. (Hän on tehnyt aikaisemminkin niin!).

Ehkä itseäni mietityttää myös muiden mielipiteet. Ajatteleeko muut, että heti kun alko laina juokseen niin nainen tuli raskaaks yms. ilkeitä puheita. Tiedän, että muiden mielipiteet ei saisi tähän asiaan vaikuttaa.

Toisaaltaan taas.. Olen 25-vuotias ja eihän sitä tiedä, kuinka nopeasti raskauden. Olen lapsirakas ja uskon vahvasti, että lapsen kanssa pärjäisimme. Olen koulut jo käynyt ja hankkinut itselleni ammatin, josta todella pidän. Uudessa kodissa meillä olisi ihanat puitteet lapselle, olisi omaa pihaa ja omaa rauhaa.. Juuri sitä, millaiseen paikkaan olen aina halunnut perheen perustaa <3

Olisiko kuitenkin parempi, odottaa vielä esim. vuosi ja säästää rahaa elämistä varten? Nyt säästömme hupenivat lainaan. Kun molemmat kävisi töissä, meille jäisi kohtalaisesti rahaa eikä stressiä taloudellisesti olisi.

Vai ratkaiseeko vuodella odottaminen asiaa kovinkaan paljoa? Olen todella hukassa tämän asian kanssa, enkä oikein voi kenellekkään tästä asiasta keskustella.

Miltä tämä teidän mielestänne kuulostaa?

Kommentit (9)

Vierailija
1/9 |
09.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koskahan se oikea aika tehdä niitä lapsia sitten on? Jos odotat vuoden niin mietitkö sitten, että pitäisikö odottaa vielä vuosi ja kasvattaa niitä säästöjä. Sitten pitäisi varmaan olla se vakipaikka ja sitten kun se on, niin hetihän ei kehtaa raskautua. Sitten on varmaan töissä vähän tiukkaa ja irtisanomisuhka, että ei vieläkään. Sellaista käsitettä kuin oikea aika ei ole. Oikea aika on, kun teistä tuntuu, että lapsi voisi tulla ja humputtelut ja bailaamiset voi jäädä vähemmälle. Aina voisi olla tilillä enemmän rahaa ja parempi työtilanne. Sen verran voisit tietysti katsoa, että äitiyspäiväraha lasketaan viimeisen vahvistetun verotuksen mukaan eli jos olet vast'ikään siirtynyt työelämään niin lapsi sitten vasta, kun vahvistetussa verotuksessa on koko vuoden palkkatulot.

Vierailija
2/9 |
09.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisitte tossa tilanteessa kyllä vielä vuoden verran kattoo etippäin (et olisi silloinkaan vielä vanha nykyäidiksi), mutta toisaalta tollasia asioissa pitää uskaltaa tehdä rohkea päätös...

Sinuna odottaisin vielä taloudellisen tilanteenne vakiintumista tuon vuoden verran.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/9 |
09.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos mielipiteistänne. Molemmat mielipiteet erosivat toisistaan, mutta sitähän juuri halusin. Pohdintaa.

Valmistuttuani siirryin suoraan työelämään. Olen ollut nyt työelämässä 10kk. Sijaisuuttani on jäljellä vielä 7kk.

Vierailija
4/9 |
09.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko muut olleet samanlaisessa elämäntilanteessa? Millaiseen ratkaisuun olette päätyneet? -ap

Vierailija
5/9 |
09.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.06.2013 klo 21:32"]

Koskahan se oikea aika tehdä niitä lapsia sitten on? Jos odotat vuoden niin mietitkö sitten, että pitäisikö odottaa vielä vuosi ja kasvattaa niitä säästöjä. Sitten pitäisi varmaan olla se vakipaikka ja sitten kun se on, niin hetihän ei kehtaa raskautua. Sitten on varmaan töissä vähän tiukkaa ja irtisanomisuhka, että ei vieläkään. Sellaista käsitettä kuin oikea aika ei ole.

Oikea aika on, kun teistä tuntuu, että lapsi voisi tulla ja humputtelut ja bailaamiset voi jäädä vähemmälle. Aina voisi olla tilillä enemmän rahaa ja parempi työtilanne. Sen verran voisit tietysti katsoa, että äitiyspäiväraha lasketaan viimeisen vahvistetun verotuksen mukaan eli jos olet vast'ikään siirtynyt työelämään niin lapsi sitten vasta, kun vahvistetussa verotuksessa on koko vuoden palkkatulot.

[/quote]Jos tulot on olennaisesti muuttuneet edellisestä verotuksesta, voi pyytää Kelaa laskemaan äitiyspäivärahan lomaa edeltäneiden 6 kk:n tulojen mukaan...

Vierailija
6/9 |
09.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikea sanoa... Itse varmaan tuossa tilanteessa odottaisin vielä hetken, mutta toisaalta en varmaan ole niin lapsirakas eikä lapsien hankinta koskaan ole kuulunut ehdottomasti suunnitelmiini, joten mielipiteeni on siksikin jo erilainen. 

Kuinka iso kysymys tuo taloudellinen tilanne on? Totta kai olisi ihan fiksua säästää etukäteen, mutta toisaalta raskaus kestää kuitenkin sen 9 kk, ja vaikka päättäisitte nyt heti alkaa yrittämään, voi mennä pari kuukautta ennen kuin mitään tapahtuu eli lapsi syntyisi aikaisintaan vuoden päästä. Joka tapauksessa ainakin puoli vuotta, ehkä jopa vuoden ehdit kuitenkin säästää.

Millainen tilanne alallasi on, onko todennäköistä että tuon sijaisuuden jälkeen saat vakipaikan (tai onko se edes haaveissa)? Aiotko jatkaa työelämässä lapsen syntymän jälkeen? Jos ura on sinulle tärkeä, odottaisin lasten hankintaa muutaman vuoden siihen kunnes olet mahdollisesti saanut vakipaikan josta on turvallista lähteä äitiyslomalle.

Vierailija
7/9 |
09.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko teillä todella todella pienet palkat ja isot lainat, vai miksi epäilyttää että kestääkö teidän talous? Koska kaikki puitteet teillä kuulostaa olevan kunnossa, teillä on jopa ideaali tila lapselle mielestäni. Itselläni on suunnitelmissa lapsi kesken opintojen (mies vakituisena töissä ok palkalla) ja talous on viimeisin asia mikä pelottaa tällä hetkellä. Kannattaa myös muistaa että ihmiset tekevät huomattavasti epävarmempiinkin tilanteisiin lapsia, ja mitä muiden mielipiteisiin tulee niin aina löytyy joku joka moittii selän takana, oli elämäntilanne mikä hyvänsä.

Pieni vauva ei vielä vie paljon rahaa suurimpien ostosten (vaunut, kaukalo, pinnasänky jne), ei ainakaan sen verran että toisen vanhemman pitää kahta työtä. Sinäkin saat nimittäin hyvin äitiysrahaa kun olet ollut töissä. Muutaman vuoden päästä tilanne on eri, lapsi vie enemmän rahaa, mutta sillon sinä olet jo takaisin työelämässä todennäköisesti.

Minulla tuli mieleen, että olisikohan niin että koette ettette ole vielä esim henkisesti valmiita lapseen, ja sillä nyt etsitte syytä miksi ei vielä olisikaan oikea aika. Tai puhtaasti se tuleva muutos jännittää niin paljon, että etsii kaikki mahdolliset syyt ettei vielä. Mutta suosittelen kyllä ehkä odottamaan aikaa että mieli on varmempi, ettei tule tehtyä huonoa päätöstä.

Vierailija
8/9 |
09.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Myönnän, että muutos pelottaa minua! Ehkä tämä on sitten sitä, että koska asia itseäni jännittää ja välillä tosiaan jopa pelottaa, niin keksin "syitä", miksi vielä lykkäisi lapsen hankintaa.

Olen aina ollut "tarkan markan tyttö" ja pitänyt siitä, että kaikki langat ovat omissa käsissäni. Tulomme ovat mielestämme hyvät, molemmilla n. 2000e/kk:ssa jää verojen jälkeen tilille. Pärjäisimme toki, mutta olen tottunut, että meillä jää hyvin säästöön.

Toisinaan, kun nään vastasyntyneitä tai ihan pieniä vauvoja, niin silmät alkaa kostua siitä onnesta, minkä omalle kohdalleni ajattelen <3 Kun puolisoni kanssa lapsista puhun, niin herkistyn hyvin herkästi.. Niin suurta onnea on ihana ajatella, vaikkakin se muutos mietityttää!

Kiitos, kun olette tulleet kirjoittamaan ajatuksen kanssa itselleni kommentteja! (:

Vierailija
9/9 |
09.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikka tulisit heti raskaaksi on sinulla 8kk aikaa saada palkkatuloja ja niistä rahaa talteen jota voit sitten käyttää kun olet kotihoidontuella. ite oon mieluummin laittanu rahat säästöön ja ostanu vauvan tarvikkeet pääosin käytettyinä, mukavampi kuitenkin vauvallekin että äidillä ei ol rahan takia kiire töihin. lainaankinhan voi saada lyhennysvapaata jos muutoin ei rahat riitä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kahdeksan neljä