Minkä verran laitatte marjoja talven varalle pakastimeen ?
Itselläni on 10 litraa mansikoita, mustikoita on nyt kerättynä neljä litraa ja kerään vielä varmaan toisen mokoman. Mustaherukkaa saan varmaan pari litraa tuosta ainoasta pensaasta mikä on ja valkoherukkaa huimat puoli litraa 😂 yhteensä siis noin 20 litraa marjoja talven varalle. Mites muut?
Kommentit (59)
Vierailija kirjoitti:
Itse poimitut mustikat on tosiaan ihan eri juttu. Onko kaupassa myytävät pakastemustikat torien jämiä? Tuskin... Ne varmaan poimitaan jostain varjoisesta paikasta (ei niin makeita) ja sitten ei säilytetä oikein, kunnes välitetään eteenpäin.
Pensas ,....
.. mustikoita ..
.....olen
..........ainakin
-------nähnyt
................kaupassa myytävän pakasteena
Zinc
Tänä vuonna en pakasta yhtään mansikkaa. Vuosien saatossa on tullut kyllästyminen pakastemansikalle. Tuoreita ollaan kyllä ostettu koko ajan kun niitä on ollut saatavilla. Toivottavasti saan poimittua jonkin verran mustikkaa, vaikkapa 10 litraa, ja puolukkaa myös ehkä saman verran. Herukat teen mehuksi, en vielä tiedä, minkä verran niitä tulee tänä vuonna. Myös vadelmasato on vielä täysi arvoitus, niitä saan poimittua vaihtelevasti 5-50 l. Karviaisia en tykkää pakastaa, joten syön ne tuoreeltaan, ja sitä mukaa kun kypsyvät. Välillä on urakoitava niiten syönnin kanssa tai esim. vietävä työpaikalle yleiseen jakoon kahvihuoneeseen. Saskatoon-puut ovat kasvaneet niin korkeiksi, että linnut saavat syödäne, minä yllän ottamaan vain alaoksilta. Raparperia tuli tänä vuonna hirveästi, sitä on kilotolkulla pakasteessakin. Omenaa, luumua tms. minulla ei kasvakaan, ja karpalosuota ei lähellä ole. Kaiken kaikkiaan kymmeniä litroja on pakastettavaa, vaikka osan marjasaaliista mehustan.
Juup, mansikkaa ennpakasta minäkään, syödään ennemmin tuoreena. Mustikkaa menis talven aikana vaikka kuinka. Puolukat on meilläkin pakkasessa, joku kinrjoitti, että se säilyy kellarissa, miten?
Vierailija kirjoitti:
Minä olen joskus miettinyt, että kun maakunnissa tuntuu usein olevan pitkiäkin sähkökatkoksia myrskyjen takia, niin meneekö teillä säilöjillä koskaan pilalle vaivalla keräämänne sato? En oikein usko, että kaikilla on omia virtalähteitä käytössään.
Onko täällä ketään, jonka marjat menneet täysin piloille sähkökatkoksen takia?
Ei ole sähkökatkoja ollut sitten Pyrynmyrskyn vuonna 2001.
Ihan Pohjanmaan lakeuksilla ollaan, sähkölinjat ovat maan alla.
3 pakastinta täynnä marjoja omasta maasta ja metsän antimista.
Ei tule kyllä pakastettua yhtään. Meillä on pieni pakastin eikä sinne paljoa mahtuisikaan. Ostan sitten kaupasta jos tarvetta tulee. Olen kyllä käynyt hakemassa vähän mustikoita lähimetsästä, mutta ne on syöty heti.
Veljen vaimo juuri oli ihan ihmeissään, kun kuuli ettei meidän perheessä osteta ja pakasteta vaikkapa mansikoita ollenkaan. En vaan oikein ymmärrä miksi niitä pakastetaan, parhaimmillaan ne tuoreina on. Talvella voi sitten syödä kauden hedelmiä, vaikkapa appelsiinia. Ei ole pakko olla mitään marjakimaraa vuoden ympäri.
Kaupassa pakastemansikat hinta on yli 10 e/kg. Ostin kojulta 10 kg ja maksoin siitä 70 e. Pääsin siis kolmekymppiä halvemmalla kuin kaupassa.
Mustikka näyttää olevan kilohinnaltaan noin 9 euroa kaupassa. Ämpärillinen maksaisi satasen. Minä en itse poimi mutta tuttava on intohimoinen poimija. Maksan hänelle ämpärillisestä 50 euroa, vaikka hän ei ottaisi mitään rahaa vastaan.
Talvella noista tehdään monet piirakat, rahkat ja jogurttipäälliset.
Mansikkaa 50 kiloa on jo pakkasessa. Lakkaa 5 litraa mutta käyn vielä lisää. Mustikkaa tavoite 30 litraa, vattua 20 litraa, puolukkaa 10 litraa. Vähän laitan myös herukoita, karviaisia, raparperiä ja metsämansikoita.
Meitä on 5 henkeä ja yritetään syödä marjoja päivittäin. Ja niinä vuosina ns hamstrataan jos marjaa löytyy hyvin että jos seuraavana vuonna ei saa niin ei haittaa.
Mies kerää sieniä, nekin menee pakkaseen.
Täällä maalla on totuttu hyvälle että marjoja on aina pakkasessa. Minä tykkään syödä ihan tuollaisenaan ja leivontaan menee myös paljon. Vien myös isoäidille, hänellä eka vuosi kun ei enää itse jaksa kerätä.
Kolme viiden kilon mansikkalaatikkoa ostin, n. 2,5 laatikkoa pakastin. Muut marjat ostan suoraan kaupasta, ainakin kunnes omat marjapensaat alkavat tuottaa satoa. Mustikassa voisi yrittää itsekin vielä käydä.
Lakkoja on jo 31 kg pakkasessa, oman pihan mansikoita joku 10 kg ja seuraavaksi poimitaan mustikoita niin paljon kuin tarvii ja löytyy, ehkä semmoiset 20 kg. Syödään marjoja joka päivä, ne ovat terveellisiä ja maistuvat ihanilta. Ja meillä on marjamaat tosi lähellä, ilmaista ruokaa siis, tykätään liikkua luonnossa.
Moni on kirjoittanut että nappaa mustikat kaupan pakastealtaasta... tajuatteko että tulevana talvena niitä ei ehkä ole siellä? Thaimaalaisia ei ole tullut poimijoiksi nyt, ja he ovat poimineet aiemmin peräti 90% Suomessa myytävästä mustikasta...
Niin paljon kuin satoa tulee omalta tontilta, kauas metsiin en viitsi lähteä kyykkimään. Meidän pihassa kasvaa mustikkaa, puolukkaa, kanttarelleja ja herkkutatteja. Parhaimpana vuonna on tullut 100 litraa mustikka, kaikkea ei toki pakasteta vaan syödään samalla hetkellä sesongin mukaan. Tänä vuonna näyttäisi tulevan hyvin marjaa, aamiaisjogurtin seassa olen mustikoita syönyt jo tovin.
Lisäksi meillä kasvaa aroniaa, mustaherukkaa ja omenoita ja kerään keväisin pakastimeen myös kuusenkerkkiä. Suurin marjojen ja kerkkien käyttökohde on smoothie, sitä menee talven aikana paljon.
En syö talvella hedelmiä juuri ollenkaan, marjoista saa samat vitamiinit eikä niitä ole tarvinut raahata tänne toiselta puolen maapalloa.
Vierailija kirjoitti:
Noin 300 litraa, pääosin mustikkaa ja vadelmaa. Pyritään syömään vain lähiruokaa, vuosi vuodelta on ostettu vähemmän ja kerätty/kasvatettu enemmän.
Onko sinulla monta pakastinta? Meillä on vain yksi, ja siihen pitää sopia hirvenlihaa muutakin. Siksi pakastan marjoja vain n. 50 litraa. Sen lisäksi teen sokerilla säilöttyä hilloa ja mehua vähintään saman verran. Puolukka sentään säilyy hyvin ilman sokeria ja pakastintakin.
Tiedän, että kaupasta saa marjoja ympäri vuoden, ja saa myös hilloja. Ne ovat halvempia ja parempia, kun poimin marjat ja valmistan ne itse. Toiseksi kauppaan meillä on n. 30 km, marjamaille 0 - 10 km. Pakasteiden ostaminen täytyy suunnitella niin, että ne jaa kotiin jäisinä eivätkä sulaa välillä, eli isompia eriä kerralla kylmälaukussa.
Vierailija kirjoitti:
Minä olen joskus miettinyt, että kun maakunnissa tuntuu usein olevan pitkiäkin sähkökatkoksia myrskyjen takia, niin meneekö teillä säilöjillä koskaan pilalle vaivalla keräämänne sato? En oikein usko, että kaikilla on omia virtalähteitä käytössään.
Onko täällä ketään, jonka marjat menneet täysin piloille sähkökatkoksen takia?
Noin kerran kymmenessä vuodessa on sattunut jotain. Kerran oli syksyllä Mauri-myrsky ja sähköt poikki monta päivää, kerran hajosi pakastin ja toisella kerralla oli otettu töpseli irti. Nämä kaksi viimeistä tapahtuivat kesällä, jolloin pakastimessa ei ollut kovin paljon tavaraa ja nekin sai pelastetuksi.
Jos sulavat pakastimesta, niistä voi keittää hilloa ja mehua. Ne säilyvät aika hyvin ilman kellariakin.
Suositus on syödä 1/2 litraa marjoja päivässä. Se tarkoittaa nelihenkisellä perheellä kahta litraa päivässä ja 60 l/kk. Eli jos säilöisi marjoja talven ja kevään varalle, tarvitsisi niitä olla n.600l.
Leila Koo kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Saatteko pakastajat tästä jotain tyydytystä kun taas on hamstrattu pakkanen täyteen, sopii talven tulla..?
Tiesittekö, että kaupasta saa pakastemarjaa ympäri vuoden.
En osta kaupan pakastemarjoja. Olen muutaman kerran ostanut pakastemansikoita, eikä laatu miellyttänyt. Saan syvää tyydytystä vaatimattomasta ja lähellä omavaraisuutta olevasta elämäntavasta ja talveen varautumisesta. (Tänään tein polttopuita. Marjat ei ole vielä kypsiä, paitsi osa vadelmista). Oman puutarhan marjat ja hedelmät on viljelty luonnonmukaisesti, ilman keinotekoisia lannoitteita tai hyönteismyrkkyjä. Eivät maksa muuta kuin poimimisen vaivan. Poimiminen on rentouttavaa ja käy vaikka meditaatiosta.
Niin juuri eli kaupasta ostetut eivät ole välttämättä kovin laadukkaita.
Käyttäjä34334 kirjoitti:
Suositus on syödä 1/2 litraa marjoja päivässä. Se tarkoittaa nelihenkisellä perheellä kahta litraa päivässä ja 60 l/kk. Eli jos säilöisi marjoja talven ja kevään varalle, tarvitsisi niitä olla n.600l.
Marjoja ja hedelmiä tulisi syödä noin 250g päivässä eli tuo puoli litraa on aika lailla liioiteltua, jos vähänkään syö mitään muuta, kuten omenaa. Eli nelihenkisellä perheellä kulutus olisi lähempänä 360l/vuosi. Ja tästä luulisi osa syötävän tuoreena satokauden aikana heinä-syyskuussa? Eli pakastimeen pitäisi saada sellaiset 270litraa marjoja.
Kysynkin edelliseltä, että ostaako hän sitten kaupasta tuon 60l/kuukausi marjoja, tuoreena tai pakastettuna?
Itse pakastin tänä kasvukautena noin 25l mansikoita, 5l raparperiä (ei marja, tiedetään), 5l aroniaa, 5l mustaviinimarjaa, 2l valkoviinimarjaa, 2l punaista viinimarjaa, mustikkaa, lakkaa ja muita marjoja ihan yksittäisiä annoksia. Ei mitenkään kummoisesti, mutta käyttöön ja syöntiin siis nuo kaikki menee. Kilo per viikko, suurinpiirtein. Mansikasta keitän hilloa, samoin raparperistä, siitä teen myös jouluksi simaa itselleni. Suurin osa noista tulee syötyä kakkujen välissä (mansikka, puolukka, aronia) ja smoothieissa. Aika vähän keitän esimerkiksi kiisseleitä. En juurikaan osta marjoja talvisaikaan, puolukoita jos ne sattuu vanhempieni kellarista loppumaan (vesipuolukat, puolukkasurvos).
Pihlajanmarjat jätin tänä vuonna linnuille. Vadelmasta minulle tulee huono olo, ja yks lapsista ei voi syödä samasta syystä mustikkaa, siksi sitäkään ei kannata pakastaa.
Ehkä jotain 20-30 kiloa, kaikki itse poimittuna. Lisäksi hilloa, mehua ja puolukkaa kylmäsäilytyksessä pakastamatta.
Pakastetuista mansikoista en pidä, mutta mustikkaa laitan pakkaseen n 10-15 litraa, mustaherukoita tulee yhdestä puskasta n 4 litraa, tosin tänä vuonna ei ehkä niin paljon. Punaherukoita ehkä pari litraa.
Puoliso sienestää ja niitä sitten pakkaseen ja osa lahjoitetaan vanhemmille. Niin ja mustikoita myös kerään heille.