Minkä verran laitatte marjoja talven varalle pakastimeen ?
Itselläni on 10 litraa mansikoita, mustikoita on nyt kerättynä neljä litraa ja kerään vielä varmaan toisen mokoman. Mustaherukkaa saan varmaan pari litraa tuosta ainoasta pensaasta mikä on ja valkoherukkaa huimat puoli litraa 😂 yhteensä siis noin 20 litraa marjoja talven varalle. Mites muut?
Kommentit (59)
Pyrin yli 50 litraan.
Nyt on jo mansikkaa, vadelmaa ja mustikkaa ja lisää tulee päivittäin.
Puna- ja mustaherukkaa tuli niin vähän että tein vadelman kanssa hilloksi. Pakkaseen menossa vielä karviaisia, aroniaa, saskatoonia ja kotimaista päärynää sekoituksena smoothieta varten. Luumujakin jos jostain saan. Pärjää sitten kesäkuuhun saakka.
Pieni vaiva ja iso ilo. Kyllä tuossa säästyy rahaakin. Mulle metsässä olo on terapiaa ja pään tuuletusta. Ihana ajaa metsästä uimarannan kautta kotiin iltamyöhällä, on niin raikas ja levollinen olo!
Noin 300 litraa marjoja omasta pihasta. Lähimetsistä mustikkaa ja puolukkaa yhteensä noin 50 litraa. Aikaisempina vuosina olen käynyt myös karpalosuolla loppusyksystä, saa nähdä tuleeko tänä syksynä lähdetyksi. Karpalosaalis on ollut alle 10 litraa.
Pakastan myös oman pihan luumuja, kirsikoita, hieman raparperia ja omenasosetta talven tarpeiksi. Omasta pihasta mansikoita tulee niin vähän, että ne syödään sitä mukaa kun kypsyvät.
Meillä menee paljon marjoja, sillä niitä syödään aamulla puuron kanssa ja välipalana talkkunan tai jukurtin kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Saatteko pakastajat tästä jotain tyydytystä kun taas on hamstrattu pakkanen täyteen, sopii talven tulla..?
Tiesittekö, että kaupasta saa pakastemarjaa ympäri vuoden.
En osta kaupan pakastemarjoja. Olen muutaman kerran ostanut pakastemansikoita, eikä laatu miellyttänyt. Saan syvää tyydytystä vaatimattomasta ja lähellä omavaraisuutta olevasta elämäntavasta ja talveen varautumisesta. (Tänään tein polttopuita. Marjat ei ole vielä kypsiä, paitsi osa vadelmista). Oman puutarhan marjat ja hedelmät on viljelty luonnonmukaisesti, ilman keinotekoisia lannoitteita tai hyönteismyrkkyjä. Eivät maksa muuta kuin poimimisen vaivan. Poimiminen on rentouttavaa ja käy vaikka meditaatiosta.
Kaupasta saa tuoreita lapi vuoden.
t.usalainen
Meillä 20 kg mansikkaa ja saman verran mustikkaa nyt pakasteessa. Vielä viitisen litraa herukoita laitan.
Meillä syödään marjoja joka päivä puuron, jogurtin tai smoothien kanssa.
En viitsi ostaa jotain marjoja 9e/kg kaupasta kun sen kilon poimin itse aika nopeaa, tai sitten ostan joltain muulta joka poimii ja puhdistaa 30/ 10kg. Joten melkonen säästö tulee vaikka ostat joltain puhdisteetuna. Mustikkaa keräsin viimevuonna 15litraa ja ne loppu kesken jo joulukuussa, joten aika kaliiks tulee pakastealtaan pikkupusseilla. Mansikkaa jos ostaa pajasteesta niin aina puolet raakoja.
Ja saan kyllä tyydytystä kun tiiän et mulla riittää marjoja pakkasessa. On tietenki eri asia jos niitä marjoja köyttäö vaaan ehkä pari pikkupussia. Meidän perheeseen kuuluu 3henkilöä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mansikkaa emme osta sonne koska sitä saa samalla hinnalla kaupan pakastaneenakin.
Viinimarjoja tulee paljon, samaten raparperia, karviaisia, luumuja ja aroniaa.
Miten säilöt luumut? Tosin tänä vuonna niitä ei juuri tule, kuten ei mustaherukoitakaan. Aronioita ja mansikkaa on pakastimessa vielä viime vuodesta. Mustikkaa voisin vähän poimia, jos jostain löydän. Punaherukoita tulee varmaan parin pussin verran.
En ole tuo aikaisemmin vastannut, mutta meille näyttäisi tulevan luumuja hyvin, mustaherukoita sen sijaan ei juurikaan.
Luumuista osan kuivaan, osasta keitän sosetta, jonka pakastan.
Vierailija kirjoitti:
Saatteko pakastajat tästä jotain tyydytystä kun taas on hamstrattu pakkanen täyteen, sopii talven tulla..?
Tiesittekö, että kaupasta saa pakastemarjaa ympäri vuoden.
Joo, joskus ostinkin niitä. Mutta jostakin syystä mustikat ovat paremman makuisia näin, johtuneeko siitä kun voi ostaessa katsoa että ovat hyviä ja tuoreita. Lisäksi pilkon mansikat pakastimeen, inhoan kokonaisina pakastettuja kun sulavat sellaisiksi veteliksi lölleröiksi. Me täällä palstalla ollaan aikuisia ja tiedetään kyllä itse mikä meille parhaiten sopii.
Minä olen joskus miettinyt, että kun maakunnissa tuntuu usein olevan pitkiäkin sähkökatkoksia myrskyjen takia, niin meneekö teillä säilöjillä koskaan pilalle vaivalla keräämänne sato? En oikein usko, että kaikilla on omia virtalähteitä käytössään.
Onko täällä ketään, jonka marjat menneet täysin piloille sähkökatkoksen takia?
Mansikoita on laitettu 35kg ja mustikkaa 15 litraa. Lisäksi tulee puolukkaa, herukoita ja omenalohkoja. Meillä syödään paljon marjoja ja osa mansikoista on ostettu, muut ihan ilmaiseksi laitettu.
Vierailija kirjoitti:
Minä olen joskus miettinyt, että kun maakunnissa tuntuu usein olevan pitkiäkin sähkökatkoksia myrskyjen takia, niin meneekö teillä säilöjillä koskaan pilalle vaivalla keräämänne sato? En oikein usko, että kaikilla on omia virtalähteitä käytössään.
Onko täällä ketään, jonka marjat menneet täysin piloille sähkökatkoksen takia?
Jos isoa pakastinta ei avata, niin se kestää ihan hyvin 24 h sähköttömyyden. Toisaalta maalla on pakko olla varavoimaa, sähköyhtiöillä ei ole mitään kiirettä korjaamaan vikoja. Viimeisen 8 vuoden aikana pisin sähkökatko (90 km Helsingistä) on ollut 4 vrk, joten aggregaatille on käyttöä.
Mitä ny puzikoista tulee.
Zincc
Osan tosin syön ja juon suoraan, kuten tänään niitä tuli naposteltua. En mä tarvii mitään marjavarastoja, eikä ole oikein tilaakaan. Siellä on jo yrttejä, lihaa, sieniä, ynnä muuta sellaista pakastin melko täynnä.
Kun niitä voi ostaa kauppojen pakastealtaasta lisää, jos tarvii niin pakastaminen on melko järjetöntä ..
Mustikkaa on nyt 6 kiloa. Kerään varmaan lisää, selkälihakset ei kestä kerätä kerralla kuin muutaman kilon...
Itse poimitut mustikat on tosiaan ihan eri juttu. Onko kaupassa myytävät pakastemustikat torien jämiä? Tuskin... Ne varmaan poimitaan jostain varjoisesta paikasta (ei niin makeita) ja sitten ei säilytetä oikein, kunnes välitetään eteenpäin.
Olen laiska. Ostan niitä kauppojen pakastealtaasta silloin kuin tarviin.
Kolmen laatikon kaappipakastimesta ylin on varattu marjoille, joten maksimi on siinä.
Me ostettiin tän kuun alussa mökki ja vaikka ei marjastajia olla, niin nyt ekaa kertaa elämässäni mietin et josko vähän mustikkaa keräisi. Sitä on tontilla ihan valtavasti. Tässä on vaan nyt ollut kaikenlaista muuta hommaa, niin ei ole tuohon taipunut. Tyttö siitä on mustikkapiirakan verran kerännyt.
Mutta että ihan pakastaisi? Eeeiii, ei meistä taida sellaiseen olla. Syödään tuoreeltaan tai tehdään piirakka.
Noin 30 litraa. Kerään punaista viinimarjaa ja karviaisia, vähän vadelmaa ja mustikkaa.
Niitä käytän puuron päälle ja smoothieen.
Joskus saatan tehdä vieraita varten marjapiirakkaa.
5 kiloa mansikkaa ja tällä hetkellä 10 litraa mustikkaa, sitä tulee vielä lisää niin paljon kuin viitsii kerätä. Ite kerätty eikä oo mitään maksanu.
Tarkoittaa sitä, että vuoden jokaisena päivänä meillä syödään melkein litra marjoja. Puhtaita, itsepoimittuja, kotimaisia, oikeastaan luomua (mutta koska ei ole sertifikaattia, niin ei ole luomua). Näiden lisäksi on vielä hillot ja soseet kellarissa. Talvella ei tarvita banaania tai avokadoa, omia omenoitakin riittää melkein jouluun asti. Ilmastoystävällistä elämää.