Minut ymmärretään aivan toistuvasti väärin
On todella raskasta, kun on vain oma itsensä, täysin tietämätön siitä, että muut ottavat toistuvasti kaiken aivan täysin järjettömän itseensä. Se voi olla yksi emoji (kirjaimellisesti) tai yksi sana, ja yhtäkkiä olen paha ihminen, joka ajattelee sitä sun tätä negatiivista ja minä olen aivan ällikällä lyöty, että mitä hemmettiä? Ymmärrän toki, että tuollainen voi olla myös henkistä v-valtaa ja usein on, mutta ymmärrän myös että se voi olla ihan tosi puhdas väärinymmärrys, johon toinen sokeasti uskoo. Kukaan ei tyyliin ikinä loukkaannu livenä sanomisistani. Usein jopa repeilen ihmisille päin naamaa, jos he sanovat jotain ja hämmennyn, enkä oikein tiedä onko se vitsi vai ei, mutta he huomaavat, etten tarkoita sillä mitään pahaa ja että olen vain tällainen. Sitten viesteistäni toistuvasti keksitään kaikkea pahaa. Olen "feikki" netissä. "Piilottelen" asioita esimerkiksi deittisovelluksissa, vaikka olen vain normaalin varovainen, etten paljasta kaikkea kaikille. Jotkut eivät millään kykene ymmärtämään, että naisten on usein varottava yleisesti kaikkia, jos mielivät pysyä hengissä ja tolpillaan.
Kommentit (17)
Tuokin syytös tuli aivan puskista. En ikimaailmassa olisi osannut kuvitella, että tuo ajattelee minun keksivän tekosyitä, koska en mukamas halua tavata häntä. Tällaista koko ajan, milloin kenenkin kanssa. Minulla ei ole pienintäkään käsitystä siitä, että minusta ajatellaan milloin mitäkin, samaan aikaan kun minä kuvittelen kaiken olevan hyvin. Aivan uskomattoman kuluttavaa.
Oot varmaan nepsy . Itsellä Asperger ja sama juttu normot on vaan itse outoja . Älä välitä. Itse olen luovuttanut muiden suhteen jo ajat sitten.
Keitä nämä "kaikki" ovat? Jotain vieraita ihmisiä netissä?
He tekevät käytöksestäsi johtopäätöksiä sovelluksen kommunikointikulttuurin perusteella. Jos esim kieltäydyt tapaamisesta ehdottamatta uutta aikaa, se yleensä tarkottaa siinä yhteydessä, ettei kiinnosta.
Oletko niitä, jotka eivät ymmärrä, että sarkasmi ei toimi netissä niin hyvin kuin irl, ja sitten itkevät kun luulivat sinun olleen todella sitä mieltä?
Vierailija kirjoitti:
Oot varmaan nepsy . Itsellä Asperger ja sama juttu normot on vaan itse outoja . Älä välitä. Itse olen luovuttanut muiden suhteen jo ajat sitten.
En ole mikään burgeri. Ymmärrän sarkasmia ja vitsejä, kun tunnen toisen. Ventovieraan puheista en mitenkään voi tietää mitä hän tarkoittaa. En tee yhtään mitään niin hirveää, että siitä pitäisi toistuvasti vetää jokin draamashow.
Vierailija kirjoitti:
Keitä nämä "kaikki" ovat? Jotain vieraita ihmisiä netissä?
He tekevät käytöksestäsi johtopäätöksiä sovelluksen kommunikointikulttuurin perusteella. Jos esim kieltäydyt tapaamisesta ehdottamatta uutta aikaa, se yleensä tarkottaa siinä yhteydessä, ettei kiinnosta.
Eipä ole ollut yhtäkään tällaista tilannetta, että sinänsä kummallinen kommentti sinulta.
Vierailija kirjoitti:
Oletko niitä, jotka eivät ymmärrä, että sarkasmi ei toimi netissä niin hyvin kuin irl, ja sitten itkevät kun luulivat sinun olleen todella sitä mieltä?
Mikä hemmetin sarkasmi? Miten sarkasmi liittyy tähän?
Minuapas ei ymmärretä ollenkaan. XDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDD
Johtuu varmaan siitä, että ihmiset ajattelevat asioita omista lähtökohdistaan ja omista motiiveistaan. Esim. kerran valitin saamastani ruoka-annoksesta, koska siinä oli vierasesine ja olin huolissani sen haitallisuudesta terveydelle (tätä tosin en sanonut, näytin vain vierasesineen) niin vastapuoli heti kuvitteli että haluan huijata ja saada uuden annoksen. Olin jo lähes puoliksi syönyt ennenkuin huomasin tämän ruokaan kuulumattoman esineen. Minä olin terveydestä huolissani, tämä minun ajatteluni lähtökohta ja toinen ilmeisesti huijaa missä voi, koska oletus oli heti että minäkin teen niin. Hyvitystä en saanut ja kaikkein tyrmistyttävintä oli, että tämä tyyppi kirjoitti asiasta netissä nimiä mainitsematta vuosia tapahtuneen jälkeen ketjussa jossa oli huijaamisesta kyse.
Vierailija kirjoitti:
Johtuu varmaan siitä, että ihmiset ajattelevat asioita omista lähtökohdistaan ja omista motiiveistaan. Esim. kerran valitin saamastani ruoka-annoksesta, koska siinä oli vierasesine ja olin huolissani sen haitallisuudesta terveydelle (tätä tosin en sanonut, näytin vain vierasesineen) niin vastapuoli heti kuvitteli että haluan huijata ja saada uuden annoksen. Olin jo lähes puoliksi syönyt ennenkuin huomasin tämän ruokaan kuulumattoman esineen. Minä olin terveydestä huolissani, tämä minun ajatteluni lähtökohta ja toinen ilmeisesti huijaa missä voi, koska oletus oli heti että minäkin teen niin. Hyvitystä en saanut ja kaikkein tyrmistyttävintä oli, että tämä tyyppi kirjoitti asiasta netissä nimiä mainitsematta vuosia tapahtuneen jälkeen ketjussa jossa oli huijaamisesta kyse.
Niinpä. En oikein tiedä mitä ajatella tuostakaan tyypistä enää. En tiedä haluaisiko hän hallita minua vai onko hänellä vain niin erilainen ajattelutapa kuin minulla. En sano, etten varmasti tapaa häntä koskaan (jos se on minusta kiinni), mutta en myöskään innosta hihkuen halua tavata mahdollisimman pian.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ole mikään burgeri. Ymmärrän sarkasmia ja vitsejä, kun tunnen toisen. Ventovieraan puheista en mitenkään voi tietää mitä hän tarkoittaa. En tee yhtään mitään niin hirveää, että siitä pitäisi toistuvasti vetää jokin draamashow.
Suurin osa meistä burgereista ymmärtää oikein hyvin sarkasmia ja vitsejä, kunhan ne eivät ole puhdasta henkistä väkivaltaa jota väitetään huumoriksi (ja jos sanoo vastaavaa, niin siitä vedetään kyllä herneet nenään koska kaksoisstandaredeilla väkivallan käyttäjä saa määritellä molempien reaktiot ja toinen tekee aina väärin). Itsekin veikkaan että irl olet onnistunut keräämään kirjolla olevia ympärillesi jolloin kommunikoinnissa ei ole ongelmaa, mutta netissä törmäät normoihin joiden kanssa tulee ne ongelmat. Toki voi alkuun olla ongelmia toisenkin nepsyn kanssa, jos tällä ei ole kokemusta siitä että joku oikeasti ajattelee samoin ja ymmärtää, jolloin helposti on turhan hyökkäävä jotta varmistaisi tulevansa ymmärretyksi.
Jos haluat selvitä tilanteista järjellisellä tasolla tee aina vastakysymys miksi toinen uskoo sinun keksivän tekosyitä tai piilottelevan deittisovelluksissa tai mitä milloinkin. Ei siitä tarvitse hirveään numeroa järjestää, vaan yksinkertaisesti, miksi ja mitä varten ajattelee niin. Nyt jätät tilanteen auki, kannat turhaa vastuun taakkaa muiden reaktioista sinua kohtaan ja eksyt entisestään itsestäsi. IHmiset sanovat kaikenlaista, mutta jos niistä sanomisista jää itselleen outo olo pyydä toista selittämään enemmän.
Sitten on sellainen helppo sana kuin sori, en ymmärtänyt mitä tarkoitit, jos reagoit omasta mielestäsi väärin jossakin tilanteessa ja muut ovat "hämmennyksissä" sinun vuoksesi. Yleisesti ottaen ihmisillä on oikeus reagoida eri tavoin, joten missä ihmeen porukoissa liikut jos eivät sitä tiedä.
Vierailija kirjoitti:
Jos haluat selvitä tilanteista järjellisellä tasolla tee aina vastakysymys miksi toinen uskoo sinun keksivän tekosyitä tai piilottelevan deittisovelluksissa tai mitä milloinkin. Ei siitä tarvitse hirveään numeroa järjestää, vaan yksinkertaisesti, miksi ja mitä varten ajattelee niin. Nyt jätät tilanteen auki, kannat turhaa vastuun taakkaa muiden reaktioista sinua kohtaan ja eksyt entisestään itsestäsi. IHmiset sanovat kaikenlaista, mutta jos niistä sanomisista jää itselleen outo olo pyydä toista selittämään enemmän.
Sitten on sellainen helppo sana kuin sori, en ymmärtänyt mitä tarkoitit, jos reagoit omasta mielestäsi väärin jossakin tilanteessa ja muut ovat "hämmennyksissä" sinun vuoksesi. Yleisesti ottaen ihmisillä on oikeus reagoida eri tavoin, joten missä ihmeen porukoissa liikut jos eivät sitä tiedä.
En ole ap, mutta tuo että pyytää toista selittämään tai perustelemaan sanomisiaan ei toimi juuri noiden kanssa ketkä laukovat suustaan mitä sattuu. Mieheni, kohta ex on tästä hyvä esimerkki. Hän mutisee hiljaa jotain, jonka ymmärtää tarkoittavan kritiikkiä minua kohtaan ja kun pyydän häntä toistamaan ja perustelemaan, hän ei vastaa mitään. Jos toista pyynnön, niin minä olen taas se pahis kun häntä kiusaan. Lisäksi hän laukoo aivan ihmeellisiä syytöksiä ja olettamuksia ja kun pyytää perusteluja niin suu sulkeutuu täysin ja koko ihminen menee ihan kiinni. Tuo on henkistä väkivaltaa kuten myös mykkäkoulu johon hän turvautuu. Kun kysyy ikä on, hän vaan tiuskii että mieti sitä. Tulee varmaan tämäkin ero ihan puskista.
hämmennyn, enkä oikein tiedä onko se vitsi vai ei, mutta he huomaavat, etten tarkoita sillä mitään pahaa ja että olen vain tällainen.
Kiinnitin tähän huomiota.
Ensinnäkin, jos olet epävarma niin miksi et kysy asiaa ja varmistu siitä?
Toisekseen, mistä sinulla on varmuuden siitä että muut huomaavat kuitenkin asian oikean tolan?
Kannattaa kiinnittää huomiota näihin asioihin. Puhumalla saa paljon selvitettyä jos on tarvetta.
Vierailija kirjoitti:
hämmennyn, enkä oikein tiedä onko se vitsi vai ei, mutta he huomaavat, etten tarkoita sillä mitään pahaa ja että olen vain tällainen.
Kiinnitin tähän huomiota.
Ensinnäkin, jos olet epävarma niin miksi et kysy asiaa ja varmistu siitä?
Toisekseen, mistä sinulla on varmuuden siitä että muut huomaavat kuitenkin asian oikean tolan?
Kannattaa kiinnittää huomiota näihin asioihin. Puhumalla saa paljon selvitettyä jos on tarvetta.
Korjaan, mistä sinulla on varmuus siitä että muut huomaavat kuitenkin asian oikean tolan?
Erään mukaan keksin tekosyitä, ettei minun tarvitsisi tavata häntä. Okei, no olen ihan aidosti halunnut tavata, olen vastaillut nopeasti, ja silti hän keksii tuollaista negatiivista minusta. Kai minun pitäisi perääntyä, mutta en tiedä... Meillä on kulttuurieroja.