Maksan kirkollisveroa yli 700€ vuodessa
Millä oikeudella hyvätuloisilta nyhdetään noin paljon rahaa pelkästään siitä että kuuluu kirkkoon?
Minulle on ihan okei kuulua kirkkoon mutta jos on tuollainen ”jäsenmaksu” niin ei kiitos.
Eroan kirkosta heti kun olen saanut hääni ensi kuussa vietettyä. Sääli.
Kommentit (55)
Vierailija kirjoitti:
Sanotaan näin, että siinä vaiheessa kun olen niin varakas että kirkollisvero itkettää, maksan sen mielihyvin.
Se maksetaan tuloista, ei varallisuudesta.
Sanoisin aloitukseen hyi! Mun vero oli jotain 2-300e, luulin, että se on kaikille näin.
Onneksi itsellä on parin millin varallisuus, niin ei tarvitse tuota veroa maksella, mm. pääomatuloista.
Pakkoko niitä kirkkohäitä on pitää?
Lopetin sen maksamisen kanssa kun en tykkää niistä kirkon pedareista
Juu sama summa oli minullakin, kaksi vuotta sitten erosin kirkosta. Mielestäni uskoa ei voi mitata kirkolliverolla. Onhan tässä 2 vuodessa säästetty 1400€ eli melkoisen iso summa..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä hyitä siinä on? En käy töissä sen takia että heitän rahani turhuuksiin.
Kirkkohäät kelpaavat kuitenkin. Poimit rusinat pullasta ja jätät laskun eläkeläisille.
No, olen vasta työelämään tullut ja nämä asiat ovat minulle suhteellisen uusia. Havahduin vasta nyt kuinka paljon sitä veroa tuleekaan maksettua.
Niin ja enköhän mä tuolla reilulla 1000€:llä mitä nyt työelämässä olen veroa maksanut niin kustanna yhden 45min vihkitilaisuuden. Sen enempää en kirkon palveluja ole täysi-ikäisenä käytänyt.
Vierailija kirjoitti:
Miksi ihmeessä maksat kirkolle” jäsenmaksua” . En ole maksanut yli kahteenkymmeneen vuoteen, enhän kuulu muihinkaan yhdistyksiin ja seuroihin , jotka ei anna minulle sen enempää. Uskova olen ,Jumala on auttanut läpi elämän ja vastannut rukouksiini. Juu, ja käyn minä laulamassa ne kauneimmat ihanat joululaulut joka vuosi kirkossa, ( kolehdin muodossa maksan sen käynnin muutamalla eurolla), mutta kirkollisveroa en maksa.
No johan minä sanoin että olen eroamassa kirkosta.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Pakkoko niitä kirkkohäitä on pitää?
Miten tämä liittyy yhtään mihinkään?
Luitko aloitusta ja ymmärsitkö lukemasi?
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuka vihaa köyhiä noin paljon?
Miten tämä köyhien vihaamiseen liittyy?
Kirkon työ on hyväntekeväisyystyötä, jakavat diakonian kautta rahaa ja ruokaa pienituloisille ja järjestävät perhevalmennusta ja lasten kerhoja
Miksi kukaan edes kuuluu nykyisin kirkkoon? Naurettavaa.
Kirkollisvero on 1% tuloistasi. Olet aika rikas ap
Joskus markka-aikana havahduin siihen, että olin maksanut vuosittain tonnin kirkollisveroa. Tein vielä alipalkattua työtä kouluttamattomana myyjänä, joten se tonni tuntui suurelta rahalta. Ajattelin, että ok, ihan hyvä, ehkä ne rahat menevät oikeasti tarvitseville. Vaan väärässäpä olin, sain sen itse kokea, kun olin päässyt yliopistoon opiskelemaan ja olisin tarvinnut yhdelle kesäkuukaudelle 100 markan avustusta ruokaan. muut rahat kesäkuukaudelle olin onnistunut säästämään ilta- ja viikonlopputöistä.
En viitsi koko tarinaa kertoa, mutta sen päätteksi erosin kirkosta ja päätin etten koskaan avusta kirkkoa millään tavalla. Kirkon avustukset on varattu alkoholisteille, narkkareille ja sellaisille yh-äidielle jotka eivät viitsi opetella rahan säästämistä ja joista on kiva loisia toisten kustannuksella. Ne ihmiset, jotka oikeasti ovat hoitaneet asiansa ja osaavat realistisesti arvoida mitä tarvitsevat ennenkuin menevät konkurssiin ja mistä syystä tarvitsevat, joiden rahat eivät mene viinaan, tupakkaan tai muihin päihteisiin saavat vain märkää rättiä kirkolta.
en koskaan ole katunut ratkaisuani erota kirkosta. opin myös, että kristilliset hyveet ovat vain pelkkää sananhelinää, kun ne yhdistetään kirkkoon ja diakonia-työhön. Kaikki avustuspäätökset tulisi tehdä anonyymisti ja ilman hyväsisar/hyväveli kerhoa sekä myös velvoittaa avustuksen saaja käyttämään avustus siihen mihin se myönnettiin eikä esim. pleikkarin ostoon lapselle.
parasta oli se, että seuraavana päivänä kirkosta eroamiseni jälkeen sain 300 markkaa jostain veikkauksen arvasta. Sain siis sen avustukseni (kaiketi vielä korkojen kera).
Taivaan kiitos ymmärsin erota ev.lut kirkosta jo yli 20 v. sitten. Kirkkoon kuulumisella ja Jumalaan uskomisella ei ole mitään tekemistä toistensa kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Kirkollisvero on 1% tuloistasi. Olet aika rikas ap
Riippuu seurakunnasta, veroprosentti vaihtelee. Ei siis ole aina 1.
Kirkollisvero myydään ihmisille niin että autetaan köyhiä, pidetään kirkoista huolta jne. mutta sitten kuitenkin rahat menevät votka-shotteihin ja Alkoon, ei hyvä.
Vierailija kirjoitti:
Kirkollisten toimitusten lisäksi kirkko tekee erittäin tärkeää sosiaalityötä sekä ylläpitää kulttuurihistoriallista rakennuskantaa.
Siksi minä en eroa kirkosta, vaikka agnostikko olenkin.
Agnostikko on vain kätevä synonyymi henkiselle velttoudelle. Joko uskot tai et usko. Ei siinä ole mitään välimuotoja. Valitse tiesi ja seuraa sitä pystypäin. Kunnioitan aitoja ateisteja ja aitoja uskovia, mutten niitä, jotka pitävät porttia vähän raollaan.
Mulla meni reilu tonni vuodessa, kunnes eksyin sivustolle eroakirkosta.fi
Miten ne sinun hääsi estävät eroamasta kirkosta, jos kerran et ole edes menossa kirkossa naimisiin? Miksi ihmeessä haluat papin paikalle pulisemaan satuja? Kyllä naimisiin voi mennä ilman kirkkoon kuulumistakin.
Sulla on aika hyvä palkka, vero on n. 1,25 - 1,50 % palkasta.
Itse erosin siinä vaiheessa kun katsoin että suurimman osan aikaa työttömänä maksoin 666 markkaa vuodessa. Kyllä. Lukema jäi mieleen.
Tuntuu hirveältä läheisen puolesta joka ulosotossa ja lasten ruokkimiseksi on ottanut pikavippejä jne. mutta ei uskalla erota kirkosta. On niin peloteltu ja mitä se sukukin sitten ajattelee ja jumala ei sitten taivaaseen otakaan... Että sellainen hyvis on kirkko. Jossain pelossa porukka maksaa vaikkei ole varaa omaan elämiseensä, kirkko rikastuu ja syytää ulkomaille köyhien rahat. Vuosikymmenestä toiseen samaan kaivoon.