Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi halusit avioliiton, omakotitalon, lapsia, kaksi autoa, kesämökin jne.?

Vierailija
08.06.2013 |

A) Kun ne kuuluu asiaan ja muillakin on.

B) Pysähdyin oikeasti punnitsemaan vaihtoehtoja ja tein harkitun päätöksen.

Veikkaan, että 98% vastaa A.

Kommentit (74)

Vierailija
41/74 |
08.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki miehet, jotka asuu tossa perhehelvetissä ovat olleet onnettomia.  Saa korjata mun käsityksen, jos olet mies ja onnellinen vaimon, lasten ja talolainan kanssa.

Vierailija
42/74 |
08.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.06.2013 klo 15:19"]

Kaikki miehet, jotka asuu tossa perhehelvetissä ovat olleet onnettomia.  Saa korjata mun käsityksen, jos olet mies ja onnellinen vaimon, lasten ja talolainan kanssa.

[/quote]

*Korjattu*.

Helevetistä ei meillä ole tietoakaan vaan ihan on elämä mallillaan.

On talo, vaimo ja neljä lasta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/74 |
08.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.06.2013 klo 15:24"]

[quote author="Vierailija" time="08.06.2013 klo 15:19"]

[/quote]

*Korjattu*.

Helevetistä ei meillä ole tietoakaan vaan ihan on elämä mallillaan.

On talo, vaimo ja neljä lasta.

[/quote]

Ok. En usko sua. Etkä edes ole mies :)

Vierailija
44/74 |
08.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.06.2013 klo 12:54"]

A) Kun ne kuuluu asiaan ja muillakin on.

B) Pysähdyin oikeasti punnitsemaan vaihtoehtoja ja tein harkitun päätöksen.

Veikkaan, että 98% vastaa A.

[/quote]

Noh, meillä ei ole omakotitaloa ja autoja on vain yksi, koska asumme Helsingissä ja julkisilla välineillä pääsee kätevämmin töihin.

Mutta oma asunto on, avioliitto ja kaksi lasta ja kesämökki.

Siksi, että ihan halusimme noita asioita. Avioliitto on paras parisuhdemuoto, jos haluaa perustaa perheen, hankkia yhteistä omaisuutta ja lapsia. Ja lapsia taas halusimme, koska lapsen kasvattaminen ja rakastaminen on elämänsisällöistä suurimpia. Kesämökki taas on stadissa asuvalle tosi kiva juttu, pääsee vapaapäivinä ruopsuttamaan maata ja oleilemaan ulkona vapaasti.

Minä itse asiassa epäilen, että 95% ihmisistä vastaa B-kohdan mukaan, ei A.

Kohta A saattaa minusta päteä maalla tai muuten hyvin tiukan sosiaalisen yhtenäiskulttuurin piirissä.

Suomessa kuitenkin kaupungeissa jo asuu hyvin monenlaista vipeltäjää (Luojan kiitos, sanoisin!), joten EI OLE OLEMASSA ENÄÄ MITÄÄN "KUN NE KUULUU ASIAAN JA MUILLAKIN ON" -vertailukohtaa. Osa on sinkkuja, osa avoliitossa, osa saman sukupuolen liitossa, osa naimisissa. On lapsia, lapsettomia liittoja. On ikuisia vuokralla asujia ja asuinpaikkaa ulko- ja kotimaan välillä tiheästi vaihtavia.

Joten ap, sanoisin, että elät menneessä maailmassa.

Vierailija
45/74 |
08.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suurin osa tekee, koska muutkin. Turha inttää paskaa. 

Vierailija
46/74 |
08.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.06.2013 klo 15:51"]

[/quote]

No höpöhöpö. Ei ole mitään "muut tekee näin"!'

Tai no ehkä jossain lesta-alueella Pohjois-Pohjanmaalla, muttei ainakaan täällä stadissa. Munkin naapureissa on erittäin laaja jakauma kaikenlaista perhemuotoa ja parisuhdetta, asumismuotojakin vuokrasuhteesta asoon ja omistusasumiseen...

Vierailija
47/74 |
08.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.06.2013 klo 15:54"]

[/quote]

Tai no ehkä jossain lesta-alueella Pohjois-Pohjanmaalla, muttei ainakaan täällä stadissa. Munkin naapureissa on erittäin laaja jakauma kaikenlaista perhemuotoa ja parisuhdetta, asumismuotojakin vuokrasuhteesta asoon ja omistusasumiseen...

[/quote]

No itse asun stadissa. Ja tää onkin eri asia! :D 

Vierailija
48/74 |
08.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

Vaikka itse oletkin tuollainen onneton matkija, älä petä itseäsi kuvittelemalla että se olisi mitenkään normaalia. Ja mitä ne normeja vastaan kapinoivat ovat muuta kuin normien vankeja. Suurin osa ihmisistä tekee niin kuin on itselle hyvä. Muu olisikin tyhmää.

Vierailija
49/74 |
08.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.06.2013 klo 16:00"]

[/quote]

Vaikka itse oletkin tuollainen onneton matkija, älä petä itseäsi kuvittelemalla että se olisi mitenkään normaalia. Ja mitä ne normeja vastaan kapinoivat ovat muuta kuin normien vankeja. Suurin osa ihmisistä tekee niin kuin on itselle hyvä. Muu olisikin tyhmää.

[/quote]

Älä mulle auo päätäs, et tiedä musta mitään. Juntti.

Vierailija
50/74 |
08.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.06.2013 klo 15:59"]

[quote author="Vierailija" time="08.06.2013 klo 15:54"]

[/quote]

[/quote]

No itse asun stadissa. Ja tää onkin eri asia! :D 

[/quote]

Ei se ole eri asia muissakaan kaupungeissa. Minä asun Oulussa, eikä mullakaan ole tunne, että olisi joku yksi malli elää ja asua, jota kaikki "muut" toteuttaa, ja jota mun pitäisi matkia. Komppaan siis 38:aa, tuollainen ajattelu on vanhakantaista ja olisi voinut olla totta joskus puoli vuosisataa aiemmin, mutta ei nyt enää.

Vierailija
51/74 |
08.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi halusit avioliiton, omakotitalon, lapsia, kaksi autoa, kesämökin

Hmm

Halusin avioliiton, koska olen uskonnollinen ja uskon sen olevan oikein. Halusin lapsia, koska olen aina pitänyt lapsista ja lasten kanssa touhuamisesta ja koska uskon Jumalan haluavan minulle lapsia. Halusin niitä vähintään 3, koska itselläni on vain yksi veli. Neljännen halusin, kun kolmas oli jo syntynyt. Omakotitaloa en itseisarvoisesti ole halunnut, mutta minusta on kiva, että lapsilla on omalla pihalla tilaa liikkua ja tehdä. Eläkkeellä todennäköisesti palaan kerrostaloon, jollaisessa olen elämäni suurimman osan viettänyt. Kahta autoa en halunnut, mutta esikoisen aloittaessa eskarin nuorimmaisen ollessa 2½ kk vanha, suostuin toiseen autoon kun mies sitä ehdotti ja onhan se tehnyt elämän helpoksi. Lapsuudenkodissani ei autoa ole ollut lainkaan ja jos Helsingissä asuisin edelleen, ei sitä toista autoa olisi (mies tarvii yhden auton töissään). Mökki on isäni lapsuudenmaisemissa ja olen ikäni siellä viettänyt, joten siinä on nostalgiaa, jota haluan lapsilleni jakaa. Jos ei mökkiä olisi jo ollut, ei sitä olisi kyllä tullut hankittuakaan. Joten en mielestäni voi sanoa A enkä B. Miten olisi C, olosuhteet ovat johtaneet näihin valintoihin ja olen tehnyt valintoja, jotka ovat tuntuneet hyvältä.

Vierailija
52/74 |
08.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.06.2013 klo 13:27"]

[quote author="Vierailija" time="08.06.2013 klo 13:22"]

Kysymys ap:lle: onko sinusta sitten jotenkin "harkitumpaa" olla avoliitossa tai sinkkuna, asua kerros- tai rivitalossa, olla ilman autoa, kesämökkiä tai jiiäneetä?

[/quote]

Kyllä mielestäni monelle on. Nimittäin jos lähemmäs nelikymppisenä ei ole päätynyt samoihin ratkaisuihin kuin kaikki ystävänsä ja sukulaisensa, niin uskoisin että ainkain näitä ratkaisuja on pohtinut tarkkaan. Miksi emme ole naimisissa? Miksi emme halua lapsia? Miksi emme muuta omakotitaloon? Miksi kesämökkeily ei kiinnosta?

On paljon helpompi vain mennä valtavirran mukana ja ottaa mallia muista kuin tehdä omannäköisiä ratkaisuja. AP

[/quote]

No oho! Aika monella se tilanne, että perhe ja okt jne. eivät vaan - toiveista huolimatta - ole onnistuneet, kun sopivaa perheenperustamis- ja asuntolainakumppania ei ole löytynyt. Ei todellakaan aina ole kiinni mistään omannäköisen elämän tarkasta miettimisestä ja itsenäisistä valinnoista, vaan usein jonkinlaisista epäonnistumisista ihmissuhderintamalla. Itsekin tämän kokenut.

Vierailija
53/74 |
08.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen naimisissa, asun paritalossa, on lapsi, yksi auto, ei ole kesämökkiä, vaan vene :)

Vierailija
54/74 |
08.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotkut ovat ulkoapäin ohjautuvia, toiset sisältäpäin.

Vierailija
55/74 |
09.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

B

avioliiton -> nuorena en koskaan haaveillut häistä tai naimisiinmenosta, mutta kun lähemmäs kolmekymppisenä kohtasin täysin yllättäen miehen, joka "vei jalat alta", mieleni muuttui. Avioliitto on minulle rakkauden ja sitoutumisen merkki.

lapsia -> nuorena ajattelin, että en koskaan hanki lapsia, jopa inhosin lapsia! Mutta kun tapasin mieheni, mieleni muuttui tässäkin asiassa ja meillä onkin kaksi lasta. Ehkä ikäkin vaikutti jonkin verran, en tiedä. Mitään ulkoisia paineita ei ollut.

kaksi autoa -> käytännön syistä _jouduimme_ hankkimaan toisen auton muutama vuosi sitten

kesämökin -> Ei ole, emmekä edes halua omaa mökkiä, omakotitalo riittää. Joskus saatamme vuokrata mökin viikoksi kylläkin.

Vierailija
56/74 |
09.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Unohdin omakotitalon. Meillä on siis omakotitalokin. Olemme kokeilleet kaikkia muita asumismuotoja myös (tav. kerrostalo, pienkerrostalo, rivitalo), ja tämä tuntuu meille kaikkein omimmilta. Omaa tilaa, rauhaa ja vapautta koko perheellä. Talo ei ole mikään luxus-ökytalo, vaan perheen koti.

66

[quote author="Vierailija" time="09.06.2013 klo 16:57"]

B

avioliiton -> nuorena en koskaan haaveillut häistä tai naimisiinmenosta, mutta kun lähemmäs kolmekymppisenä kohtasin täysin yllättäen miehen, joka "vei jalat alta", mieleni muuttui. Avioliitto on minulle rakkauden ja sitoutumisen merkki.

lapsia -> nuorena ajattelin, että en koskaan hanki lapsia, jopa inhosin lapsia! Mutta kun tapasin mieheni, mieleni muuttui tässäkin asiassa ja meillä onkin kaksi lasta. Ehkä ikäkin vaikutti jonkin verran, en tiedä. Mitään ulkoisia paineita ei ollut.

kaksi autoa -> käytännön syistä _jouduimme_ hankkimaan toisen auton muutama vuosi sitten

kesämökin -> Ei ole, emmekä edes halua omaa mökkiä, omakotitalo riittää. Joskus saatamme vuokrata mökin viikoksi kylläkin.

[/quote]

Vierailija
57/74 |
09.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

B.

Ihan sama mulle, mitä muut haluaa / hankkii. Minä haluan / halusin nuo.

Vierailija
58/74 |
08.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

19V:nä halusin aviomiehen kelvatakseni jollekin. Ihan ok mies, ei mitään suurta rakkautta mutta 3 lasta saatiin kuitenkin. Oma kotikin ostettiin - köyhinä tuo oli ainoa tapa kasvattaa omaisuutta "pahan päivän varalle" -

Nyt olen naimisissa rakkaudesta, avioliitto solmittiin ensisijaisesti kuopuksen syntymää ennen ettei tarvitsisi mennä isyyden todistamis tilaisuuteen:) Me olisimme muutenkin pysyneet yhdessä. Omakotitalo (nyt jo 2. itse rakennettu) oli kummankin unelma ison uusperheemme kodiksi. 2 autoa tarvitaan kun on työmatkaa ja työmatkoja, harrastuksia yms. Kesämökistä luovuttiin koska matkustamme kaikki lomat...

Lapset ja tämä koti on meidän toteutuneet unelmat, muut on tulleet kaupan päälle:)

Vierailija
59/74 |
08.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

B

avioliiton -> Olen rakastunut

lapsia -> Halusin äidiksi ja yhteisiä lapsia mieheni kanssa

omakotitalon -> En halunut, liikaa vastuuta. Rivari oli hyvä vaihtoehto.

kaksi autoa -> Haaveilemme vasta ensimmäisestä. Tällä hetkellä liikumme pyörillä ja bussilla (asumme Vaasassa).

kesämökin -> Ei omaa, suvun yhteinen (virallisesti isäni ja tätini omistuksessa). Sielä on kiva vietellä aikaa aina välillä:)

Vierailija
60/74 |
08.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Avioliiton, koska se on järkevä taloudellinen sopimus yhteisessä taloudessa asuessa.

Lapsen, koska halusin äidiksi ja lapsi tuntui tärkeältä. Lapsi sinällään oli puoliksi vahinko mutta on ihan parasta elämässä.

Omakotitalon, koska halusin oman pihan. Minulle olisi kelvannut rivarikin, miehelle ei.

Kaksi autoa. Meillä on vain yksi.

Kesämökin. Meillä ei ole. Vieraillaan vanhempien mökeillä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan viisi viisi