Olen koettanut ottaa löytöeläintalolta kissaa. Sähköposteihin ei vastata ja kun soitan, käsketään laittaa s-postia
Pitääkö minun ymmärtää ettei eläimiä haluta antaa uusiin koteihin?
Kommentit (31)
Outoa. Itse laitoin sähköpostin jossa kerroin etsiväni kissaa, samana päivänä kissavastaava laittoi viestin jossa kyseli mm. Perhetilanteesta ja pari päivää nyöhemmin menin katsastamaan kissatarjonnan, löysin mieleiseni, teimne sopimuksen ja hain kissan heti kun olin ostanut tarvikkeet.
Sain valmiiksi leikatun, rauhallisen aikuisen kissan joka sopeutui heti.
.
Vierailija kirjoitti:
Ei sieltä voi vain valita mieleistä kissaa, systeemi ei toimi niin. Ottajia voi olla useita mukaville yksilöille ja vaikka osa henkilökunnasta vähän hankalaa onkin, koko juttu usein pyörii vapaaehtoisvoimin ja/tai hyvin pienellä porukalla. Kissojen ylläpidon lisäksi heillä on paljon muuta hommaa ja olen mm katsonut että monilla paikoilla on netissä valmiina kysymyksiä joihin vastata. Onkohan tuollakin paikalla jotain muitakin toiveita sähköpostin lisäksi kuin että olette kokenut kissanpitäjäperhe? Monihan mielestään on. Missä kissanne nykyään ovat, montako niitä on ollut ja kauanko niitä teillä oli ja miksi niitä ei enää ole? Millaiset asuinolosuhteet teillä on? Miten olette varautuneet jos lemmikki sairastuu? Mitä jos lemmikki ei sopeudukaan teille, millä tavoin olette valmiit auttamaan sitä ja miten olette aikeissa toimia jos itse sairastutte ettekä voi kunnolla hoitaa eläintä?
Tällaisia juttuja kannattaa itse aktiivisesti tuoda esille. Moni jättää homman sikseen jos kuulee että näitä asioita tullaan kysymääon. Valmiiksi useastikin hylätty eläin koetetaan saada viimein loppuelämän kotiinsa, ja niitä on hyvillä yhdistyksillä usein tiedossa monia, kodit ja ihmiset vain yllättävän harvoin ovat sopivia rankan elämän eläneille eläimille.
Tässä mahdollista syytä siihen miksei "me haluttaisiin tulla hakemaan kissa meille" -viesteihin ei vastata. Noilla alkutiedoilla en ottaisi ketään edes katsomaan omia kissanpentuja.
Jos yhdistyksen sivuilla on kuvia kissoista ja pyydetään ottamaan yhteyttä jos jokin kissa kiinnostaa, miten minun pitäisi toimia?
Lapseni ovat teini ja esiteini, eivät mitään taaperoita minkä mainitsin s-postissakin. Edellinen kissamme kuoli vanhuuteen.
Ap
Ap
Vierailija kirjoitti:
Älä ota löytöeläintalolta eläintä. Ne on todella hankalia., siis ne ihmiset niissä. Kaveri etsi hiirestäjää maalle. Siis aivan vastuuntuntoinen omistaja, kaukana isoista teistä ja siis etsi ns. työkissaa. Toki samalla lemmikki ja osan ajasta sisätiloissa. Suurin osa noista elämästävieraantuneista laitoksista suunnilleen repesi kiukusta, kun kuulivat, että kissa saisi toimia luontonsa mukaisesti. Yhdestä paikasta sitten annettin ja sekin väitettiin olevan sterkattu, mutta eipä ollut. Onneksi ei ehtinyt tulla vahinkoa. Silti ottivat steriloinnista rahan luovutusvaiheessa.
Hyväntekeväisyystyötä tekevät ihmiset hankalia? Hmmh. Täytyisi ehkä ymmärtää, että palvelun taso ei voi olla kaupallisen tasoa, koska resurssit.
Suuttuivat, koska ovat nähneet niin monen "vähän vaan ulkona" käyvän kissan kärsimystä.
Tekisi mieli sanoa sulle inhottavasti, mutta hey - en alennu. Miksi edes vastasin? Kiittääkseni eläinsuojelutyöläisiä ja kehottaakseni sinua pysymään kaukana eläimistä.
Vierailija kirjoitti:
Ei todellakaan kannata ottaa kissaa löytöeläinkodista. Kuten joku jo aiemmin mainitsi, ne on ihan hulluja siellä, ne ihmiset.
En ikimaailmassa harkitsisikaan. Sopimusehdot ym. on aivan järjettömiä.
Torissa on paljon uutta kotia etsiviä kissoja, katsele sieltä, ei tarvitse olla sekopäisten esyjen kanssa tekemisissä.
Ennen koronaa kissojen hinnat olivat ok, 50-150e, nyt ne ovat kolminkertaistuneet. Ahneutta. (En ole aloittaja).
Outoa. Olen ollut töissä löytöeläin-kodissa ja sanoisin että ap toimi useimpien yhdistyksen sääntöjen mukaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Älä ota löytöeläintalolta eläintä. Ne on todella hankalia., siis ne ihmiset niissä. Kaveri etsi hiirestäjää maalle. Siis aivan vastuuntuntoinen omistaja, kaukana isoista teistä ja siis etsi ns. työkissaa. Toki samalla lemmikki ja osan ajasta sisätiloissa. Suurin osa noista elämästävieraantuneista laitoksista suunnilleen repesi kiukusta, kun kuulivat, että kissa saisi toimia luontonsa mukaisesti. Yhdestä paikasta sitten annettin ja sekin väitettiin olevan sterkattu, mutta eipä ollut. Onneksi ei ehtinyt tulla vahinkoa. Silti ottivat steriloinnista rahan luovutusvaiheessa.
Hiirestäjät ovat turhan usein edesmenneitä ja litteitä hiirestäjiä.
Tämäkin on "suomalainen näkemys" jossain määrin. Esim englannissa suurin osa kissoista elää vapaana, jopa pienimmissä kaupungeissa. Samoin etelä-euroopassa jne. Täälläkin juurikin "työtätekevä kissa maatilalla" voi usein erittäin hyvin. Ylisyötetty ja pilalle paijattu kotikissa on kai sitten ihanne? Omakotiasuja voisi, ja oikeastaan pitäisi rakentaa ulkoiluhäkki, jossa kissa saisi sentään katsella ja ihmetellä muutakin kuin telkkua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hiirestäjät ovat turhan usein edesmenneitä ja litteitä hiirestäjiä.
Tämäkin on "suomalainen näkemys" jossain määrin. Esim englannissa suurin osa kissoista elää vapaana, jopa pienimmissä kaupungeissa. Samoin etelä-euroopassa jne. Täälläkin juurikin "työtätekevä kissa maatilalla" voi usein erittäin hyvin. Ylisyötetty ja pilalle paijattu kotikissa on kai sitten ihanne? Omakotiasuja voisi, ja oikeastaan pitäisi rakentaa ulkoiluhäkki, jossa kissa saisi sentään katsella ja ihmetellä muutakin kuin telkkua.
Suomessa on kissan hitaasti tappava talvi. Voi niitä sisäkissoja tosiaan tarhassa ulkoiluttaa tai valjaissa. Sisälle voi myös keksiä muutakin virikettä kuin telkun..
Maalla eri asia ku kaupungissa tietysti.
Joo. Itse haluaisin ottaa koiran löytöeläintalosta. Vaan ei anneta, koska asun rivitalossa. Kokemusta on 20 vuodelta, löytyy kennelnimi ja kasvattajakurssit käytynä, tottelevaisuuskokeista ja agilitystä valioarvoja. Ja meillä ei ole tällä hetkellä yhtään koiraa kun toukokuussa kuoli vanhuuteen ja munuaisvikaan entinen. Mutta ei kun ei ole omakotitaloa.
Sitten valitetaan että on kissakriisiä ja koirakriisiä ja niitä joudutaan lopettamaan kun ei koteja löydy. Ei kai löydy, jos tavalliset kodit ei kelpaa kodeiksi.
Vierailija kirjoitti:
Ennen koronaa kissojen hinnat olivat ok, 50-150e, nyt ne ovat kolminkertaistuneet. Ahneutta. (En ole aloittaja).
Toimin ensikotina eräässä yhdistyksessä ja olen seurannut yhdistyksen taistelua raha-asioidensa kanssa. Kissojen luovutushintoja on ollut pakko nostaa, jotta yhdistys pysyisi jotenkin pystyssä. Kulut yhdistykselle kissaa kohti ovat nousseet, koska eläinlääkärille menee jo pelkästään kissan leikkauksesta ja sirutuksesta isohko summa ja nyt on alettu vielä testauttamaan kissoja tautien varalta, mikä vielä lisää kustannuksia. Matolääkettäkin tarvitaan useampaan madotukseen. Useat kissat joudutaan vielä hoitamaan: on korvapunkkia, ripulia, vähän mitä sattuu vikaa kissoissa hoidettavaa ennen kuin ovat valmiita uudelle omistajalle. Lisäksi yhdistys maksaa kissojen ylläpidon ensikodeissa eli hiekat ja ruuat.
Alkuperäiselle kirjoittajalle sanoisin, että on kyllä huonoa käytöstä olla vastaamatta sähköpostiin. Vastaan itse jokaiselle kyselijälle, vaikka ei vaikuttaisi ollenkaan sopivalta näille melko aroille kissoille. On toki mahdollista, että sähköpostina on joku gmail, joka säännöllisesti heittää tulevia posteja roskapostikansioon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei todellakaan kannata ottaa kissaa löytöeläinkodista. Kuten joku jo aiemmin mainitsi, ne on ihan hulluja siellä, ne ihmiset.
En ikimaailmassa harkitsisikaan. Sopimusehdot ym. on aivan järjettömiä.
Torissa on paljon uutta kotia etsiviä kissoja, katsele sieltä, ei tarvitse olla sekopäisten esyjen kanssa tekemisissä.
Niin, pentujen. Mutta aikuisia kodinvaihtajia on edullisestikin tarjolla ja sellaistahan ap etsi.
Ei sieltä voi vain valita mieleistä kissaa, systeemi ei toimi niin. Ottajia voi olla useita mukaville yksilöille ja vaikka osa henkilökunnasta vähän hankalaa onkin, koko juttu usein pyörii vapaaehtoisvoimin ja/tai hyvin pienellä porukalla. Kissojen ylläpidon lisäksi heillä on paljon muuta hommaa ja olen mm katsonut että monilla paikoilla on netissä valmiina kysymyksiä joihin vastata. Onkohan tuollakin paikalla jotain muitakin toiveita sähköpostin lisäksi kuin että olette kokenut kissanpitäjäperhe? Monihan mielestään on. Missä kissanne nykyään ovat, montako niitä on ollut ja kauanko niitä teillä oli ja miksi niitä ei enää ole? Millaiset asuinolosuhteet teillä on? Miten olette varautuneet jos lemmikki sairastuu? Mitä jos lemmikki ei sopeudukaan teille, millä tavoin olette valmiit auttamaan sitä ja miten olette aikeissa toimia jos itse sairastutte ettekä voi kunnolla hoitaa eläintä?
Tällaisia juttuja kannattaa itse aktiivisesti tuoda esille. Moni jättää homman sikseen jos kuulee että näitä asioita tullaan kysymään. Valmiiksi useastikin hylätty eläin koetetaan saada viimein loppuelämän kotiinsa, ja niitä on hyvillä yhdistyksillä usein tiedossa monia, kodit ja ihmiset vain yllättävän harvoin ovat sopivia rankan elämän eläneille eläimille.
Tässä mahdollista syytä siihen miksei "me haluttaisiin tulla hakemaan kissa meille" -viesteihin ei vastata. Noilla alkutiedoilla en ottaisi ketään edes katsomaan omia kissanpentuja.