Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Voiko lasta opettaa jotenkin yökuivaksi?

Vierailija
07.06.2013 |

Poika jätti päivävaipan pois 2-vuotiaana, mutta pissaa edelleen vahingossa yöllä housuun, ellei ole vaippaa. Kaveri täytti juuri 4. 

Kommentit (8)

Vierailija
1/8 |
07.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

eipä juuri. Muistaa käydä vessassa ennen nukkumaan menoa. Jos on vielä vanhempana yökastelija, niin voi saada apujuttuja, joiden avulla saattaa "oppia" yökuivaksi.

Vierailija
2/8 |
07.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joillakin lapsilla toimii se hälytyspatja/-lakana, joka herättää lapsen kun lakana kastuu. Meillä sellainen ei olisi toiminut, sillä lapsi heräsi itse välittömästi pissatessaan vuoteeseen. Aika auttaa. Meidän esikoinen pissasi sänkyyn ekaluokkalaiseksi asti, sitten se loppui. Käytettiin lääkärissä ja mulla oli irrota kynnet kun välillä rassas se jatkuva lakanapyykki niin paljon.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/8 |
07.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei pojassasi ole mitään vikaa vaikkei vielä ole yökuiva. kuivaksi oppiminen ei ole oikeastaan oppimista, vaan kehittymistä, vähän kuin kuukautisten alkamisikäkin. Jotkut haluavat alkaa siihen urakkaan, että herättävät lapsen pissalle tms mutta niin ei ole pakko toimia.

http://www.terve.fi/lasten-yokastelu/lasten-yokastelu-0

Minulla on 5 lasta joista esikoinen oli jo parivuotiaana yökuiva, mutta muut olivat vasta 5-6-vuotiaina. Käytin vaippaa enkä tehnyt asiasta suurta numeroa. Kastelua oli niin paljon että ei ollut mitään järkeä pitää lasta ilman vaippaa yöllä. Minirin-lääkkeellä kastelu loppui kahdella lapsella hyvin nopeasti ja pari muuta muuttuivat yökuiviksi itsestään. 

Vierailija
4/8 |
07.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

lapsi voi oppia samalla mekanismilla kuin tuo hälytyspatja opettaa. Eli jos lapsi itse herää pissaamiseen/sängyn kastumiseen  niin voi oppia olemaan pissaamatta/käymään vessassa yöllä.

sitä ei oikeiN voi tietää ennenkö ottaa vaipan pois ja kokeilemalla herääkö lapsi. Meillä lapsi myös pissassi aamulla herättyään vaippaan joten kokeilematta oli vaikea tietää pissaako lapsi myös öisin vaippaan. Jätimme yövaipan pois ekan kerran kolmevuotiaana, tuolloin lapsi pysyi kuivana noin viitenä yönä viikossa mutta parina yönä viikossa tuli vahknko eikä lapsi herännyt siihen. Yritimme sitten puolen vuoden päästä uudelleen ja tilanne sama. Nyt lähes neljävuotiaana yritimme jälleen ja nyt lapsi alkuun kyllä saatto pissata sänkyyn mutta heräsi aina sängyn kastumiseen ja nuo vahingot väheni melko pian varsin radikaalisti, ilman että lapsi olisi ruvennut käymään yöllä vessassa. Nyt saattaa satunnaisesti tulla vahinkoja mutta ne liittyy yleensä siihen että illalla on juotu erityisen runsaasti, esim on ollu vieraita ja mehua tarjolla. jos osaamme ennakoida että vahinko on ehkä tulossa herätämme lapsen sitten pissalle ennenkuin ite meemme nukkumaan.

Vierailija
5/8 |
13.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meilläkin oli sama hätä ja kävimme myös lääkärissä, noh ei ollut siitä mitään tolkkua, jätettiin kaikki sokerijuomat pois klo 17.00 jälkeen ja keksitiin ns."pissa-mantra" Eli selitys omalle keholle mitä voi tehdä päivällä ja mitä yöllä, meillä on se jostain ihme syystä toiminnut kuin taika, ja jos jää joskus väliin niin on usein pissat sänkyssä:)

Mantra menee meillä näin(poikalapsi on meillä:) :" Pippeli,- päästä pissaa vain päivällä, mutta yöllä älä. Uni- pysy minun luona koko yön"

Vierailija
6/8 |
13.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Illalla ei enää juoda ennen nukkumaanmenoa paljon mitään, yöllä herätetään kerran vessaan.

Vierailija
7/8 |
13.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

No mä opetin ainakin niin mun 4-vuotiaan että jätin vaipan pois. herätin vielä ennen omaa nukkumaan menoa (yhentoista aikaan) sen pissalle ja aamulla oli sänky kuiva. Jos en herättänyt niin aamulla sänky märkänä.

Tätä jatkoin ehkä pari kuukautta ja kokeilin olla herättämättä ja pysyi silti kuivana.

Vierailija
8/8 |
13.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei tuo yöllä herättäminen varsinaisesti opeta mitään. Tuttavaperheen lapsella on efdelleen tuo herätyssysteemi käytössä ja täytti juuri 8 vuotta.Aika monta kertaa on saanut herättää.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kuusi viisi