Ampiaisten määrä 2020
Omko ampiaisia tänä vuonna paljon? Mikä on havaintosi.
Kommentit (25)
Ihmettelin ihan samaa, kun ei oo näkyny.
Piti olla, mutta en ole nähnyt vielä yhtäkään.
Vähän ainakin etelä-Suomessa.
Eipä ihme, että uutisissa sanottiin hunajasadon olevan huono.
Keski-uudellamaalla ei ole juuri ollenkaan.
Vierailija kirjoitti:
Ampiaiset ei tee hunajaa...
Ei sitä hunajaa ampiaisilta kerätä vaan mehiläisiltä. Hyvä vaan, että ampiaise häviää.
Vierailija kirjoitti:
Miten ampiaisten määrä ja hunajasato liittyvät toisiinsa?
Nyt biologian kirjat esiin kohdasta "mehiläiset".
Juu ei montaa ole ainakaa vielä näkynyt. Yleensä ne alkaa heinäkuun puolessavälissä häiritsemään.
Täällä on paljon. Pirkanmaalla. :) Panostettu oikein lähialueilla niittyihin ja siihen, ettei mitään myrkytetä. Joten pörriäisiä on! Maalla esimerkiksi peltojen myrkyt tekee niille huonoja. Muutenkin mehiläiset on katoava luonnonvara. Se on hälyyttävää. Niiden elintilaa juuri tuhotaan ja luonnonvaraiset niityt on kaiken a ja o. Jenkeissä niitä kuljetetaan kuorma-autoilla pölyttämään.. Niin vähissä ne siellä on. Mutta täältä löytyy. Ainakin minun lähialueilta. :D
Alkukesällä niitä näkyi paljonkin, mutta nyt en ole varmaan kuukauteen nähnyt kuin pari yksittäistä. Onneksi.
Vierailija kirjoitti:
Täällä on paljon. Pirkanmaalla. :) Panostettu oikein lähialueilla niittyihin ja siihen, ettei mitään myrkytetä. Joten pörriäisiä on! Maalla esimerkiksi peltojen myrkyt tekee niille huonoja. Muutenkin mehiläiset on katoava luonnonvara. Se on hälyyttävää. Niiden elintilaa juuri tuhotaan ja luonnonvaraiset niityt on kaiken a ja o. Jenkeissä niitä kuljetetaan kuorma-autoilla pölyttämään.. Niin vähissä ne siellä on. Mutta täältä löytyy. Ainakin minun lähialueilta. :D
Oli siis puhe ampiaisista.
En muista olenko nähnyt yhtäkään, kaikkia muita hyönteisiä kyllä näkynyt aika saman verran mitä viime vuonna mutta ampiaisia ei juuri yhtään. Ehkä joku yksittäinen mutta yleensä niitä olisi tähän aikaan jo riesaksi asti.
Ei ole näkynyt. Yksi iso pullea kimalainen asuu jossain pihapiirissämme ja tulee välillä moikkailemaan kun juon kahvia portailla, mutta ampiaisert ovat kadonneet.
Vierailija kirjoitti:
Jösses... edelleen, ampiaiset eivät ole mehiläisiä. Ampiaisten merkitys pölyttäjinä on hyvin vähäinen.
Ei ole ollenkaan. Monimuotoisuus katoaa.
Muutaman olen nähnyt. Lisäksi olivat rakentaneet pesän saunan seinälautojen väliin. Pesä oli vielä melko pieni, joten sen hävittäminen oli helppoa.
Vierailija kirjoitti:
Ei ole näkynyt. Yksi iso pullea kimalainen asuu jossain pihapiirissämme ja tulee välillä moikkailemaan kun juon kahvia portailla, mutta ampiaisert ovat kadonneet.
Oliko pyllybikinit päällä? Kuulostaa voimaantuneelta yksilöltä. Huuda sille "you go, girl!"
Yhden ainoan olen nähnyt -- ikkunan välissä! Nyt se kuitenkin taisi löytää omin neuvoineen pois. En tiennyt että ikunnoissa on sellaisia rakoja joista ne pääsevät sinne väliin.
Keski-Suomessa niitä näkyi alkukesästä mutta juhannuksen kieppeillä hävisivät mystisesti eivätkä ole tulleet takaisin. Omasta puolestani saisivat poissa pysyäkin. Kimalaisia on sen sijaan näkynyt yhtä paljon kuin aikaisempinakin kesinä, tuolla niitä pörrää kukissa tienvarsilla <3
Ei oo.