Firmat, jotka eivät viitsi ilmoitella työnhaun etenemisestä
Jotenkin tuntuu halveksuvalta asenteelta, kun kuukausi hakuajan päättymisestä eivät ole vielä ilmoittaneet mitään. Tietenkään en ole tullut valituksi haastatteluun, koska näin kauan on kulunut, mutta tänä sähköpostien aikakautena ei olisi suuri vaiva ilmoitella, että mikä on tilanne. Antaisi paremmin kuvan yrityksestä, kun osaisivat hoitaa tällaisen mallikkaasti.
Kommentit (22)
Ööh, nykyään hakijoita on helposti yli sataa avoimeen paikkaan eli ei todellakaan ole mikään juttu ilmoitella väliaikatietoja.
Ööh, nykyään hakijoita on helposti yli sataa avoimeen paikkaan eli ei todellakaan ole mikään juttu ilmoitella väliaikatietoja.
[quote author="Vierailija" time="07.06.2013 klo 17:00"]
[/quote]
Ei vaadi kovin suurta vaivaa laittaa sähköpostiosoitteet bcc-kenttään ja laittaa viesti kerralla kaikille.
Ikävät fiiliksethän tuosta tulee, itsekin olen kokenut saman monta kertaa.
Yksi pahimmista on Helsingin kaupunki, jossa itse olin haastatelussa helmikuussa. Meitä oli loppusuoralla viisi hakijaa, ja tiedän, että olin ainakin 3 parhaan joukossa. Silti eivät vaivautuneet edes sähköpostia laittamaan. Tuohan on lainvastaistakin, sillä kaikille pitäisi ilmoittaa tuloksesta ja lähettää valitusosoite.
Mielestäni ainakin haastatteluissa kävijöille voisi laittaa viestin, ikään kuin vastapalveluksena siitä, että hakija on mennyt haastatteluun ja ehkä joutunut kiireesti muuttelemaan omia aikataulujaan.
Valitettavasti tuo on yleistymässä myös julkisella puolella. Siellä sentään aikaisemmin ilmoitettiin, jos ei tullut hyväksytyksi. Nyt ei saa sitäkään tietoa.
Yritykset eivät tajua, että joskus ajat voivat muuttua. Nyt niillä on varaa kohdella hakijoita ylimielisesti, koska hakemuksia tulee satoja, mutta entä sitten, kun työntekijöistä joskus onkin pulaa? Silloin ehkä hakemuksen lähettääkin mieluummin sellaiseen firmaa, jonka rekryprosessista on aiempia hyviä kokemuksia.
Itse sain eräänä vuonna joskus elo-syyskuussa viestin, että valitettavasti emme valinneet sinua kesätöihin. Oli jotenkin hassua. Minusta olisi kyllä kiva tietää etenemisestä ihan geneerisellä viestilläkin. "Rekrytoinnissa seuraavaan vaiheeseen edenneet on nyt valittu. Kiitos mielenkiinnostasi työpaikkaa kohtaan". Jää vähän tyly fiilis, jos mitään ei kuulu.
Minulta kysyttiin kesätyöhaastattelussa, että milloin saan tietää muista paikoista. Olin vähän ymmälläni, koska mistään muusta paikasta ei tullut mitään infoa hakujen etenemisestä. En siis yhtään tiennyt olenko jo täysin hylätty vai olisiko vielä mahdollisuuksia.
Minulle jäi eräästä pienestä yrityksestä tosi positivinen fiilis. Heillä ei takuulla ole mitään erillistä rekryihmistä, vaan pomot hoitivat homman. Sain nopeasti vastauksen, että haastatteluun valittiin kahdeksan henkilöä ja valitettavasti hyviä hakijoita jouduttiin jättämään myös ulkopuolelle, siinä vaiheessa kun ei oltu vielä valittu tekijää. Olipa ne muut oikeasti hyviä tai ei, vastaus oli fiksu.
Tuo ei nyt vielä mielestäni ole mitenkään ihan loputtoman vaikeasti ymmärrettävää (ei tietenkään hyväkään, mutta kuitenkin) ettei kaikille tuhannelle hakijalle ilmoiteta etteivät he ole jatkossa, mutta se minua kyllä ihmetyttää oikeasti että aika useinkin olen ollut tilanteessa jossa haastatteluja on takana ainakin yksi tai jopa jo useitakin, ja SITTEN yhteydenpito loppuu kokonaan. Eihän nyt sitä rumbaa ole voitu kai käydä läpi kuin korkeintaan tusinan-parin kanssa? Luulisi että siitä "kiitos mutta ei kiitos" -kiertueesta sentään selvittäisiin.
Näitä firmoja on ainakin FMCG-alalla tullut vastaan useita viimeisten vuosien aikana.
Minulla on juuri kaksi päinvastaista esimerkkiä. Toisesta tuli viesti kaksi päivää hakuajan päättymisen jälkeen, että olemme valinneet haastatteluun kutsuttavat, etkä tällä kertaa blaa blaa. Sitten toisesta on kulunut yli kuukausi, eikä minkäänlaista viestiä paitsi automaattinen vahvistus heti hakemuksen lähettämisen jälkeen siitä, että hakemus otettiin vastaan.
[quote author="Vierailija" time="07.06.2013 klo 17:02"]
[/quote]
Ei vaadi kovin suurta vaivaa laittaa sähköpostiosoitteet bcc-kenttään ja laittaa viesti kerralla kaikille.
[/quote]
Joku joutuu kuitenkin keräämään ne kaikki mailiosotteet ensin niistä hakemuksista yksitellen ennen kun ne voidaan vaan lämpätä sinne bcc-kenttään.
[quote author="Vierailija" time="07.06.2013 klo 17:50"]
[/quote]
[/quote]
Joku joutuu kuitenkin keräämään ne kaikki mailiosotteet ensin niistä hakemuksista yksitellen ennen kun ne voidaan vaan lämpätä sinne bcc-kenttään.
[/quote]
Mutta tuo joudutaan kuitenkin tekemään siinä vaiheessa, kun lopulta ilmoittavat kaikille, että tällä kertaa valinta ei kohdistunut sinuun. Tuon keräämisen voi ihan hyvin tehdä jo aiemmin ja lähettää väliaikatietoa ja sitten käyttää samaa osoitelistaa myöhemmässä vaiheessa.
[quote author="Vierailija" time="07.06.2013 klo 17:52"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Mutta tuo joudutaan kuitenkin tekemään siinä vaiheessa, kun lopulta ilmoittavat kaikille, että tällä kertaa valinta ei kohdistunut sinuun. Tuon keräämisen voi ihan hyvin tehdä jo aiemmin ja lähettää väliaikatietoa ja sitten käyttää samaa osoitelistaa myöhemmässä vaiheessa.
[/quote]
Aina ei ilmoiteta edes sitä, että valinta on jo tehty.
Sain kerran kiitos ei -meilin, jossa näkyi kaikkien hakijoiden sähköpostiosoitteet... Aika moka! Nimittäin yksi nimi oli samassa työpaikassa kuin minä! :) Olisi voitu käydä kertomassa toistemme pomoille, että ei taida olla ihan sitoutunut työntekijä...
Mulle kävin kerran niin, että hain valmistuttuani yhtä määräaikaista paikkaa kesäksi ja kun silloin oli aktiivinen työnhaku käynnissä, olin unohtanut koko jutun. Elokuussa soitettiin, että vieläkö olet kiinnostunut, kun ko. projekti on viivästynyt firmasta riippumattomista syistä. Kävin haastattelussa ja meni pari viikkoa, kun soitettiin että sain paikan. Sen lisäksi se 3 kk:n työ muuttuikin vuoden mittaiseksi ja olisi vielä jatkunut, mutta sain toisen pitkäaikaisen paikan, joten en itse enää tehnyt jatkosopparia. On myös käynyt niin kauan sitten, että hain eräästä firmasta joskus kesäaikaan paikkaa, josta ei tullut koskaan mitään vastausta. Muutaman kuukauden kuluttua samasta firmasta soitettiin, että toisella osastolla on paikka auki, tulisinko haastatteluun. Olivat keränneet sitä paikkaa aiemmin hakeneistä muutaman haastatteluun. Siihen toiseen en ollut niin hyvin soveltuvat kuin toiselle osastolle, johon sitten myös pääsin.
[quote author="Vierailija" time="07.06.2013 klo 17:47"]
Näitä firmoja on ainakin FMCG-alalla tullut vastaan useita viimeisten vuosien aikana.
[/quote]
FMCG-alalla? :D Tarkoittaako vähittäiskauppaa?
[/quote]
Useimmiten nykyään hakemukset on sähköisinä ja mailiosoitteelle on oma kenttänsä. Ne saisi siis sieltä helposti joko suoraan tai excelin kautta. Lisäksi esim. sadankaan sähköpostiosoitteen kirjoittaminen ei loppujen lopuksi vie ihan hirveästi aikaa, että se voisi siitä olla kiinni. Vaikuttaa enemmän välinpitämättömyydeltä ja siltä, että ko. firmassa ei ole kaikki prosessit kunnossa.
Sekin riittäisi, jos automaattisessa hakemuksen kuittauksessa olisi tieto tyyliin: "Kiitos hakemuksestasi. Pyrimme käsittelemään hakemukset ja ilmoittamaan haastatteluun valituille valinnasta viikolle xx mennessä."
Tuosta tietää, koska odottaa vastausta, eikä lisäkuittausta "et tullut juuri nyt valituksi" enää tarvita. Yrityksestä jää osaava kuva ilman, että se aiheuttaa varsinaisia lisätöitä.
Olen jättänyt hakematta uudelleen firmoihin, jotka eivät ilmoita mitään hakuprosessin edetessä. Minusta se on reilua molemmille. Tuon selkeämmin ei voi ilmoittaa työnhakijalle, ettei ole kiinnostunut.
Jos toinen täyttää sen hakemuslomakkeen ja kirjoittaa hakemustekstin, niin vähintään voisi lähettää sen lyhyen vastauksen jossei tule valituksi. Eniten hajottaa jos on ollut monella kierroksella ja keskustellut mm. TJ:n kanssa ja sitten saa vaikka hopeasijan. Tästä sitten kertoo sähköpositse joku HR Harjoittelija-merkonomi. Olen pari kertaa pistänyt palautetta, että arvostaisin ajankäyttöni jälkeen että joku muu kuin toimistotypykkä ilmoittaisi henkilökohtaisesti asiasta ja kertoisi siitä prosessista jos on jotain kysyttävää.
tulee mieleen miten muu ammattitaito mahtaa olla