Ei herran jestas,,,, Pakkoneuroottisesta miehestä.
Tapasin mukavan miehen ja alettiin seurustelemaan. Ihmettelin jo aluksi hänen "puhtauttaan", autonpesuintoa ja yleensä pesullakäyntiä. Hän ei käytä pyyhettä tai hammasharjaa, jota myös ihmettelin.
No sitten alkoi selviämään. Ukko pelkää bakteereita. Kotona pesee hammasharjalla, mutta muualla se "saastuu". Pyyhe on myös likainen. Miehen koti on kuin steriili labra ja ympäriinsä on desinfiointiliinoja ja pesuaineita. Hän vahtii, minne laitan vaikka juomalasin sen tyhjennyttyä, lattialle ei voi laittaa.
Mies odottaa, että minä alkaisin elää hänen säännöillään, enkä "saastuttaisi" kotia. Hän myös kävelee suoraan sängystä suiskuun, ettei ällöjä sänkypöpöjä tartu mihinkään. Häntä alkaa oksettamaan, jos minä menen sängylle päivävaatteilla. Sen jälkeen muhun ei voi koskea....
Ja kaiken huipuksi mies käyttää siteitä, ettei kalsarit saastu.
Mitä mieltä olette?
Kommentit (25)
Ap, ei tuosta viestistäsi mitenkään erityisesti paista empatia tai rakkaus sairasta ihmistä kohtaan vaan lähinnä halveksunta. Miksi edes yrität suhdetta mieheen jota halveksut?
AP, juokse! Elin itse 8 vuotta OCD:sta kärsivän miehen kanssa, ja eroaminen oli vaikeaa, tein lähtöä monta vuotta. Lähde ennen kuin olet liian kiinni miehessä.
Jos mies on todella mukava, sanoisin hänelle suorat sanat. Kertoisin kyselleeni muiden ihmisten kokemuksia tällaisista suhteista ja todenneeni, että suhde kannattaa lopettaa heti alussa, jotta en joudu kokemaan niitä vaikeuksia joita pidemmälle menneet ihmiset ovat joutuneet kestämään ennen kuin suhde joka tapauksessa päättyy jomman kumman ylikuormittumiseen. Ilmoittaisin, ihan neutraalisti ja ystävällisesti, että olen valmis tukemaan miestä jos tämä haluaa parantua ja ilmoittautuu hoitoon välittömästi. Ja että aion siinä tapauksessa olla hyvin sinnikäs enkä lannistu ensimmäisistä vastoinkäymisistä (tämän lupauksen myös pitäisin). Mutta jos mies ei halua hoitoon itse eikä ymmärrä, että hänen käytöksensä on ongelma, lopetan suhteen.
Mies voisi sitten vielä miettiä kuinka kovasti hän haluaa pitää kiinni tuosta sairaudestaan. Suoraan ja vakavasti asiasta täytyy puhua, esimerkkien kanssa (siis esimerkkejä siitä, miten pahasti kumppanin OCD haittaa suhteen toisen osapuolen elämää). Jos mies on analyyttinen (kuten todennäköisesti on), niin tilastotietoa neuvottelun tueksi (esim. kuinka usein hoitamaton OCD johtaa parisuhteen päättymiseen jne.). Muuten mies voi tuudittautua uskomaan, ettei tilanne ole mitenkään paha tai vakava. Siitä se sitten ajan myötä vielä pahenee.
Voimia ap!
OCD:hen ei aina auta edes lääkitys+terapia, jos sairaus on vakava. Kokemusta löytyy...
No jos suhteeseen jäät, niin valmistaudu tosiaan siihen että juurikaan mitään et osaa tehdä oikein, ja koko ajan saat olla varpaillasi ja varoa tekemisiäsi.
Toki mieskin voi parantua tuosta, mutta jos ei ole mitään mielenkiintoa muuttua niin eihän se hoitokaan auta.