Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Anoppi laittaa aina liian vähän ruokaa...

Vierailija
06.06.2013 |

Vietämme kesiä suvun yhteisessä paikassa ja aina kun anoppi laittaa ruokaa sitä on niin vähän, että nälkä juilii suolessa loppu päivän. Mitä ihmettä tehdä asialle??.

Kommentit (53)

Vierailija
41/53 |
08.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

En kehtaisi mennä kenenkään luo perheineen esim mökille ja menen vaan kahvipaketin kanssa. Vähintään olisi makkaroita ja lihaa mukana.

Vierailija
42/53 |
08.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.06.2013 klo 09:29"]

Hei haloo. On paljon terveellisempää syödä pieniä annoksia ja elää niukilla kaloreilla. Se on tutkittu juttu, että niukasti energiaa saavat elävät pidempään.

[/quote]

Niin paitsi lasten pitäisi kyllä saada riittävästi ruokaa. Ja ei kukaan ihminen pysy hengissä ja terveenä sillä, että kalorit on huomattavasti alle kulutuksen.

Monelle varmaan tuttu tilanne, että isovanhemmat tai muut aikuisiin tottuneet ihmiset ei hoksaa että lapsi kaipaa ruokaa tiheästi, kun omasta mielestään he juuri söi. Näissä täytyy vain joko muistuttaa tai sitten hoitaa itse se välipala, joku helppo vain lapselle. Mutta nuo on varmasti vaikeita, että ollaan kylässä perheellisten luona eikä ole ruokaa. Tuossa tapauksessa, että varakas sukulaisperhe tarjoaa 400 g jauhelihaa ja vähän muussia 11 vieraalle, ja sitten heidän lapsensa vielä syö siitä puolet, niin kysyisin ehkä vieraana hetki ruokailun jälkeen, että mihin aikaan olittekaan suunnitelleet seuraavaa ruokailua, ja sitten toteaisin että kiitos, me käydään tässä välissä ravintolassa syömässä...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/53 |
08.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oho! Onpas kaukana mun tilanteesta! Anoppilassa on ruokaa aina kymmenkertaiselle joukolle, sitten sitä yritetään syöttää meille 2 tunnin välein kun muuten kaikki pilaantuu. Niinpä niin... Mutta ongelmansa kullakin ja täytynee olla tästä lähtien tyytyväinen tähän ruoantuputusanoppiin.

Vierailija
44/53 |
08.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.06.2013 klo 09:23"]

MInä teen ihan tarkoituksella pieniä ruokamääriä, koska miniä on pulska. Yritän näin osoittaa, että se lautasmalli on ihan toimiva. Kasviksia on pöydässä paljon, perunat ja lihapullat on tarkasti laskettu. En halua jääkaapista mitään jäteastiaa, jonne laitetaan 3 lihapullaa ja 2 dl perusasosetta odottamaan seuraavaa päivää. Ei niitä sieltä kukaan ateriaksi laita (en todellakaan aloita ruuanvalmistusta sillä, että otan jätteet esiin ja ryhdyn niitä jatkamaan!) vaan joku (miniä) napsii ne lihapullat illalla ohimennen.

Minusta on kummallista väittää, että ollaan isoruokaisia. Kalorit ja hiilihydraattien määrä ratkaiseen. Pitää oppia syömään oikein eikä mussuttaa huonoja hiilihydraatteja.

[/quote]

väitteesi on ihan ok, jos tarjolla on runsaasti salaattia, kuitupitoisia kasviksia, marjoja jne. Mutta miten kummassa voit väittää, että kaksimetriselle raskasta työtä tekevälle miehelle tai kasvuiässä oleville lapsille riittää alle 150kcal:n lounas (kaksi pientä perunaa ja lihapulla)? Oletko oikeasti noin tyhmä?

Jos ajatellaan normaaliksi kalorimääräksi noin 2000 kcal:a, niin sen lounaan pitäisi olla vähintään 500 kcal:n, ja siihen määrään kuuluu useampi peruna (3-4 kpl)ja monta lihapullaa (5 kpl) reilusti kasviksia, leipää, maitoa ja jälkiruoaksi vielä esim. marjarahkaa.

Et tiedä mitään terveellisyydestä, joten olet yksinomaan saita ja ilkeä.

Vierailija
45/53 |
08.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.06.2013 klo 09:53"]

[quote author="Vierailija" time="08.06.2013 klo 09:23"]

MInä teen ihan tarkoituksella pieniä ruokamääriä, koska miniä on pulska. Yritän näin osoittaa, että se lautasmalli on ihan toimiva. Kasviksia on pöydässä paljon, perunat ja lihapullat on tarkasti laskettu. En halua jääkaapista mitään jäteastiaa, jonne laitetaan 3 lihapullaa ja 2 dl perusasosetta odottamaan seuraavaa päivää. Ei niitä sieltä kukaan ateriaksi laita (en todellakaan aloita ruuanvalmistusta sillä, että otan jätteet esiin ja ryhdyn niitä jatkamaan!) vaan joku (miniä) napsii ne lihapullat illalla ohimennen.

Minusta on kummallista väittää, että ollaan isoruokaisia. Kalorit ja hiilihydraattien määrä ratkaiseen. Pitää oppia syömään oikein eikä mussuttaa huonoja hiilihydraatteja.

[/quote]

väitteesi on ihan ok, jos tarjolla on runsaasti salaattia, kuitupitoisia kasviksia, marjoja jne. Mutta miten kummassa voit väittää, että kaksimetriselle raskasta työtä tekevälle miehelle tai kasvuiässä oleville lapsille riittää alle 150kcal:n lounas (kaksi pientä perunaa ja lihapulla)? Oletko oikeasti noin tyhmä?

Jos ajatellaan normaaliksi kalorimääräksi noin 2000 kcal:a, niin sen lounaan pitäisi olla vähintään 500 kcal:n, ja siihen määrään kuuluu useampi peruna (3-4 kpl)ja monta lihapullaa (5 kpl) reilusti kasviksia, leipää, maitoa ja jälkiruoaksi vielä esim. marjarahkaa.

Et tiedä mitään terveellisyydestä, joten olet yksinomaan saita ja ilkeä.

[/quote]

Miniä ei ole kaksimetrinen raskasta työtä tekevä mies. Anteeksi, jos annoin ymmärtää, että olisi.

Perunoita ei todellakaan tarvitse syödä tuollaista määrää, jos tarjolla on muutakin hiilihydraattia. Jälkiruoka taas kuuluu täysin tarpeettomiin asioihin. Ei ihme, että suomalaiset ovat läskejä, kun pitää syödä 3-4 perunaa (yhteensä noin 180 kcal), 5 lihapullaa (200 kcal), leipää (ruisleipä 2 viipaletta noin 70 kcal), 2 lasia maitoa (noin 60 kcal) eli ilman kasviksia tuo 500 kcal lounaasi on jo noin 510 kcal.

Ei ihme, että suomalaiset ovat läskejä, koska he eivät osaa arvioida ruuan energiamäärää. Esittämäsi lounas olisi noin 800 kcal (en esim. laskenut leivän päälle tulevan voin kaloreita).

Vierailija
46/53 |
08.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin tuttua. Mutta tiedättehän että vanhat ihmiset eivät syö kovinkaan paljoa, ja laskevat että kaikki syövät saman verran kuin he. Ja köyhät ajat kokeneina ruokaa ei saa liikoja laitella.

Meillä myös appivanhemmat kutsuvat mökille kylään ja ruokaa on vähän. Leipää aamiaisella esim. 6 palaa jos ruokailijoita on 8. Lisäksi on sitten pullaa ja keksiä. Tuoremehua saa sellaisen lääkemitallisen, samoin jogurttia. 

Iltapalaksi meille oli kerran yksi paketillinen nakkeja = 10 kpl. Ja meillä kaksi nälkäistä poikaa. Aikuiset eivät sitten mitään syöneetkään.

Ratkaisin asian sillä että ilmoitin että minä huolehdin tietyt ateriat ja anoppi haluamansa. Lisäksi vien aina omia mehuja, jogurtteja, leipiä jne. "lapset on niin tarkkoja suosikeistaan", silloin se ei loukkaa. Muuten loukkaantuu jos vie omia ruokia.

Vierailija
47/53 |
08.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuollaista narinaa  pidätte, miksi ette puutu ongelmaan missä se on.

Ostatte ruokaa ja laitatte itse niin että sitä on riittävästi perheenne tarpeisiin. Puhukaa hyvät ihmiset. Turha ruoan takia on välejä kiristellä.

Kasvavat lapset tarvitsee säännölliset ruoka-ajat ja riittävästi energiaa. Ei vihjailut riitä.

Anopeilla on pitkä aika pikkulapsiajasta ja eivät välttämättä ymmärrä että pienet tarvitsee 5 ruokailukertaa päivässä.

Ottakaa ohjat omiin käsiinne.

Toki jos ajatuksenne on siipeillä maksamatta ruokianne on tyydyttävä siihen mitä talo tarjoaa.

keittiömestari

Vierailija
48/53 |
08.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle tulee mieleen muistisairauden alkuoireet. Anopillani ne ilmenivät juuri noin jo monta vuotta ennen kuin mitään muuta tuli esiin. Hän menetti ensin kykynsä arvioida ruoan määrää ja ostaa raaka-aineita ja sitten pikku hiljaa kykynsä valmistaa ruokaa. Mitkään kellot eivät minullakaan soineet, vaikka yhdessä vaiheessa anoppi tarjosi joka kerta täsmälleen samaa paistosta eikä muuta. Ei ilmeisesti osannut enää tehdä muuta.

Anoppini oli tuossa vaiheessa jo 70, mutta muistisairaus voi alkaa jo viisikymppisenäkin.

Vierailija
49/53 |
08.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on ratkaistu vastaava tilanne niin että kesäpaikalla jokainen perhekunta valmistaa vuorotellen sapuskat - suunnittelee, ostaa, tekee ja huolehtii tiskit yms. Ja koska minulla on tapana tehdä ruokaa aina liikaa tarkoituksella, niin siitä riittää mainiosti vielä anopin ruokapäivän ruokien lisukkeeksi, mikroaaltouuniin vaan ja pöytään. Anopille sanon, että pitää syödä eilinen ruoka pois ettei mene huonoksi. Ostan sinne myös pakastimeen leipiä niin siitäkin saa otettua tarvittaessa.

Vierailija
50/53 |
08.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nämä ketjut aina hieman kirpaisevat kun itse olen se pieniruokainen, jonka kanssa todennäköisesti muut joutuvat olemaan nälässä.. Teininä kaverit eivät kehdanneet syödä itsekään ikinä mitään seurassani, koska minä en syönyt. Joidenkinkin henkilöiden kohdalla on vielä aikuisenakin sama juttu.

Kutsuilla yritän kuitenkin aina kiinnittää asiaan huomiota ja laittaa ruokaa vieraille tarpeeksi.

Vierailija
51/53 |
08.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei minunkaan anoppini liikoja ruokaa porukalle laita..miehen veli aina kommentoi, kun ei ole tarpeeksi ja itse pyrin syömään vähän. Nälkä useimmiten jää, mutta anoppi ei tykkää, että tuodaan omia eväitä mukana ja lapsille kyllä huolehtii riittävästi ruokaa.Ja kaikki ollaan normaalin sutjakoita, itse 177cm ja 63kg, mutta ruoalla se minäkin elän:)

Vierailija
52/53 |
08.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.06.2013 klo 09:29"]

Hei haloo. On paljon terveellisempää syödä pieniä annoksia ja elää niukilla kaloreilla. Se on tutkittu juttu, että niukasti energiaa saavat elävät pidempään.

[/quote]

Niin, mitä sitten? Sinä saat toki elää noin, mutta jos et kotonasi tarjoa vieraille ruokaa heidän tarpeidensa mukaan, se on ihan yhtä törkeää, kuin jos sinua pakkosötettäisiin kyläpaikassa niin, että söisit  3 kertaa enemmän kuin normaalisti.

Hyvät tavat ihmiset, hyvät tavat.

Vierailija
53/53 |
08.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

mun anoppi on toista maata, ruokaa on aina ihan hirveästi ja tunnin päästä ruuasta tuputetaan jo välipalaa. Sitten vielä pahastuu jos tuo omia eväitä mukaan mökille, kun on kerran koko sakille ostanut. Ei haittaa, yleensä viedään sitten karkkia tai kahvileipää tuliaiseksi. Kylä on ähky anopilla käynnin jälkeen :)

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme yhdeksän neljä