Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Millainen narsisti on ystävänä?

Vierailija
20.07.2020 |

Paljon on juttuja siitä, että jonkun puoliso tai perheenjäsen on narsisti, mutta millainen narsisti on ystävyyssuhteissa? Onko narsistilla ystäviä? Käyttäytyykö yhtä narsistisesti kuin parisuhteessa?

Kommentit (92)

Vierailija
61/92 |
24.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos tämän ketjun aloittajalle!

Tajusin, että lähipiirissäni on narsistisen persoonallisuushäiriön omaava henkilö, joka myrkyttää kaiken.

Vierailija
62/92 |
24.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyötyjä joka pyrkii hyötymään aivan kaikesta ja kaikista. Ne, joista ei pysty hyötymään ovat hänelle täysin arvottomia. Itse millä tahansa mittapuulla loppujen lopuksi "hyödytön" ja taipuvainen kiristämään esimerkiksi luottamuksella saaduilla tiedoilla. Luontoäidin jalostunut virhe.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/92 |
24.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Utelee ja onkii salaisuuksia ja heikkoja kohtia oita käyttää myöhemmin sinua vastaan. Juttelun (lue: datan louhinnan) lomassa saa aina olla varuillaan.

Apua, kerroin hänelle kaiken.

Ihmettelinkin, miten henkilökohtaiset terveystietoni ovat levinneet niin laajalle. Tiedän, että hän on puhunut minusta suoranaisia valheitakin tuttaville.

Olen ollut hölmö!

Vierailija
64/92 |
24.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Utelee ja onkii salaisuuksia ja heikkoja kohtia oita käyttää myöhemmin sinua vastaan. Juttelun (lue: datan louhinnan) lomassa saa aina olla varuillaan.

Olkaa varovaisia! Tää on niin totta. Miksen mä takunnut?

Vierailija
65/92 |
24.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Myrkyttäjä joka naamioituu positiivisuuden ja luottamuksen kaapuun. 

Vierailija
66/92 |
24.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Apua, kerroin hänelle kaiken.

Ihmettelinkin, miten henkilökohtaiset terveystietoni ovat levinneet niin laajalle. Tiedän, että hän on puhunut minusta suoranaisia valheitakin tuttaville.

Olen ollut hölmö!

Näyttele ja valehtele. Tällaisen kanssa kaikki keinot on itsesuojelutarkoituksessa sallittuja. Kerro muka luottamuksellisesti täyttä soopaa. Hän levittää tietämättään valheita ja jossain vaiheessa pistät hänet kuseen. Olisiko tämä moraalisesti väärin tällaisessa tilanteessa? 

Vierailija
67/92 |
24.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Myrkyttäjä joka naamioituu positiivisuuden ja luottamuksen kaapuun. 

Hauskinta on se, että narsistien tavat hyötyä ovat uskomattoman moninaiset. Tiedän yhden, joka saa kiksinsä _häpäisemällä_ toinen aivan yllättäen. Turpaan tulee niin että napsahtaa tilanteessa, jossa sitä vähiten odotat. Saa nautintonsa sadistisesta ylemmyydestä. Seuraavana päivänä on ”ihana” oma itsensä - aivan kuin mitään ei olisi tapahtunutkaan. Hyväntekijä.

Vierailija
68/92 |
24.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla oli narsisti ystävänä. Olin heti alkuun hänen "paras" ystävänsä, jolle hän vuodatti kaikki ongelmansa ja haukkui exänsä. Minun asiat eivät kiinnostaneet häntä, hyvä että joskus suunvuoron sain. Minulla oli aina paha olo hänen kanssaan keskusteltuani.

Oli aina oltava käytettävissä, vaikka klo 22 illalla, vaikka hän tiesi minun aloittavan työt aamukuudelta.

Auta armias jos en samana päivänä soittanut takaisin tai vastannut viestiin....voi sitä loukkaantumista ja epäilyä.

Jossain vaiheessa hän löysi (onneksi) uuden parhaan ystävän, jolloin minä olin enää ilmaa. Hyvä näin.

Vierailija
69/92 |
24.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Entinen ystävä oli. Sai minut tuntemaan itseni erityiseksi, sain paljon huomiota alussa. Kustansi paljon asioita minullekin, mitään pyytämättäni tosin. Tosiasiassa uskon, että halusi vain ostaa minusta seuraa joka olisi kaikesta samaa mieltä ja palvoisi häntä. Olin aina kiitollisuudenvelassa ja näistä palveluksista muistuteltiin jälkeenpäin.

Juorusi paljon ja puhui pahaa muista selän takana.

Muutaman kerran tuli riitaa hänen kanssaan ja ei kyllä epäröinyt nimitellä ja haukkua minua, vaikka en mitään tehnyt sitä ansaitakseni.

Välillä oli todella hauskaa seuraa, mutta ystävyytemme oli kyllä kovin pinnallista.

Osasi aina vaatia milloin mitäkin, kerran ravintolassa alkoi kovaan ääneen vaatia pomoa paikalle jne kun jokin ei häntä palvelussa miellyttänyt.

Kerran sain lahjaksi korun johon oli kaiverrettu hänen kuvansa sisälle :D en tiedä missä minun sitä olisi kuulunut käyttää.

On nykyään politiikassa..Esittää kultapojua mutta totuus on toinen. Voihan olla että ihmiset muuttuvat, mutta enpä tiedä :D

Vierailija
70/92 |
24.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joku sanoi että vaatii apua muttei tee vastapalveluksia.

Kokemukseni mukaan päinvastoin. Tyrkyttää apuaan väsymättä. Ei huoli bensarahoja. Jos tarjoat hänelle apua, ei ota.

Tällä tavalla kasvaa mieletön kiitollisuudenvelka. Jonain päivänä hän perii laskun, se on varma. Mä lainasin n.lle kohtuuison summan rahaa. Kävi ilmi, että hän oli elänyt jatkuvasti yli varojensa, eikä voinut maksaa takaisin.

Syy oli tietysti minun, ja olin hirviö, kun kehtasin varovasti kysellä rahojeni perään.

Kaikkein hirveimmältä tuntui se miten hän haukkui mua. Mussa ei ollutkaan enää mitään hyvää, vaan pelkkää pahaa. Haukkumistekstareita sateli 10kin kerralla.

Ihan kuin ystävänä tuntemani ihminen olisi menettänyt järkensä.

Muistoksi jäi mulle lääkityksen vaativa verenpainetauti.

N. valitsee uhrikseen ihmisiä jotka ovat rikki tai jotenkin heikkoja, vaikka pahassa kriisissä.

Vahvat, hyväitsetuntoiset eivät kiinnosta.

Tämän huomaa selvästi, vaikka onkin ikävä tunnustaa, että kelpasin n.lle koska olin niin heikoilla, en siksi että hän olisi oikeasti tykännyt minusta.

Vierailija
71/92 |
24.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eksän toimintaa oli "spontaania" ja luonnonlapsimaista ystäviään kohtaan. Spontaania siinä mielessä, että aina oli ystävien puolelta iloinen yllätys jos eksä teki mitä oli luvannut, esimerkiksi saapui paikalle. Tai esim. kerran oli kiivennyt avonaisesta, katutasolla olevasta ikkunasta sisälle ystäväpariskunnan kotiin. Surprise!

Samainen ystäväpariskunta (tutustuttiin siis heidän kauttaan alun perin) oli menossa naimisiin, ja sulhanen oli/on eksäni parhaita ystäviä. Sulhasen polttaripäivä alkoi, ja tämä ystävistään niin välittävä eksä käänsi kylkeään ja ohitti kaikki viestit olankohautuksella... ei kun kyllä se jonkun valkoisen valheen niille keksi. Jossain kohtaa jaksoi sitten lähteä paikan päälle, ihan. Sitä samaa valehtelua oli muillekin ja muulloinkin, mutta itsehän ajattelin että siihen on varmaan joku syy, että ei vaan kehtaa sanoa olevansa väsynyt tai mitä ikinä.

Niin ja kehui se itseään, että ihmiset on sanoneet että hänen seurassaan voi olla omia itsejään. Tämä perustui kykyyn peilata muita. Sanoi se mullekin tutustuessa, että hän tykkää kuunnella muita ja siksi kyselee paljon. Mutta hyvää seuraahan se oli, silloin kun oli.

Vierailija
72/92 |
24.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ystävänä hän on oikeastaan ihan hyvä. Valmis tekemään palveluksia, jotta saisi ihailua. Sosiaalisesti taitava. Hurmaava, esittää hyvää ihmistä. Tykkää kertoa tarinoita, joissa esiintyy sankarina. Hän on yleisesti pidetty ihminen. Kotona kumppani sitten tietää todellisuuden, millainen äärimmäisen julma ihminen on kyseessä.

Vierailija
73/92 |
24.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kokemukseni mukaan päinvastoin. Tyrkyttää apuaan väsymättä. Ei huoli bensarahoja. Jos tarjoat hänelle apua, ei ota.

Tällä tavalla kasvaa mieletön kiitollisuudenvelka. Jonain päivänä hän perii laskun, se on varma. Mä lainasin n.lle kohtuuison summan rahaa. Kävi ilmi, että hän oli elänyt jatkuvasti yli varojensa, eikä voinut maksaa takaisin.

Syy oli tietysti minun, ja olin hirviö, kun kehtasin varovasti kysellä rahojeni perään.

Kaikkein hirveimmältä tuntui se miten hän haukkui mua. Mussa ei ollutkaan enää mitään hyvää, vaan pelkkää pahaa. Haukkumistekstareita sateli 10kin kerralla.

N. valitsee uhrikseen ihmisiä jotka ovat rikki tai jotenkin heikkoja, vaikka pahassa kriisissä.

Tämän huomaa selvästi, vaikka onkin ikävä tunnustaa, että kelpasin n.lle koska olin niin heikoilla, en siksi että hän olisi oikeasti tykännyt minusta.

Älä välitä, minä olen myös kelvannut narsistille heikkouttani, sairauttani ja huonouttani. Vaikea antaa itselle koskaan anteeksi että ymmärtämättömyyttäni ”otin avun vastaan”.

Vierailija
74/92 |
24.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tietää miten saadaan avautumaan ja luottamaan. Kuuntelee ja kerää heikkoja kohtia johon iskeä, pitkin vuosia. Lapsuus, koulumuistot, sukulaiset, parisuhteet - kaikesta kaivetaan piikit joilla iskeä. Saatat huomata että hän kiinnittää huomiosi vuosikymmeniä vanhoihin juttuihin aivan kuin ne olisivat tapahtuneet eilen. Ja aivan niinkuin hän ne kertoo tapahtuneen. Jos lakkaat luottamasta syyllistää. Olet estoinen mielenterveysongelmista kärsivä ja ties mitä. Olet siis tajunnut että tähän ihmiseen ei voi eikä pidä luottaa koskaan missään. Olet siis käynyt joko hyödyttömäksi tai uhkaksi. On tullut aika levittää valheita ja juoruja sinusta. Tällainen ihminen on täyttä mätää ja hän tajuaa sen jollain tasolla itsekin. Siksi naamioituminen on koko ajan pakonomaista ja patologista.

Vierailija
75/92 |
24.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Älä välitä, minä olen myös kelvannut narsistille heikkouttani, sairauttani ja huonouttani. Vaikea antaa itselle koskaan anteeksi että ymmärtämättömyyttäni ”otin avun vastaan”.

Kannattaa ainakin yrittää antaa itselle anteeksi. Ei kannata itseään kiusata mokoman nuljaskan takia. 

Vierailija
76/92 |
24.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En jaksa kirjoittaa pitkästi.

Aluksi n. osoittaa haluavansa tutustua juuri sinuun. Hän kehuu luonnettasi, tekojasi, kaikkea. Hän kuuntelee auliisti huoliasi ja on aina puolellasi. Hän puhuu usein siitä, miten hyviä ystäviä olette.

Vaihe 2. Alat haistaa palaneen käryä. Kehut ovat nolon ylenpalttisia. Saat kuulla, että n.:lla on hullu ex, hullu nyxän ex, kiusaava pomo, epäreiluja kavereita, ihme naapuri. Hänen parisuhteensa venyy ja paukkuu. On off on off.

N. kertoo millaista kiusaa hän tekee kumppanilleen.

Jos edelleen pidät hänestä, saatat uskoa että hänen ympärilleen on vaan sattunut vaikeita tyyppejä. Onhan sekin mahdollista.

Takinkääntö. N. raivostuu sinuun. Syyksi kelpaa mikä tahansa. Hän muuttuu täysin ja haukkuu sinut pataluhaksi. Jos mahdollista, hän "kostaa" kiusaamalla ja vaikeuttamalla elämääsi. Jos teillä on yhteisiä tuttuja, hän mustamaalaa sinua. Saat ehkä selville että sitä on jatkunut jo pitkään.

Sovinnon tekeminen tai "asioiden selvittäminen" n.n kanssa on mahdotonta.

Katkaise välit ja ota opiksesi. On mahdollista että n. ottaa sinuun yhteyttä vuoden, kahden päästä, kuin mitään ei olisi tapahtunut. Hän on onnistunut riitaantumaan kaikkien kanssa, on yksin ja muistaa sinut.

Tämä on merkki siitä, että hän pitää sinua tyhmänä tai epätoivoisena.

WORD!!! Kokemusts on, never again.

Vierailija
77/92 |
24.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pyrkii hyötymään myös ystävistään. Jos ei muuten niin siinä, ettei todellakaan osaa viettää minuuttiakaan elämästään yksin. (Ellei ole nukkumassa.) Tämän vuoksi myös roikottaa "paskoja kumppaneitaan" kunnes nämä tajuavat viimein lähteä.

Luo ystävälle velkaa itselleen tekemällä pieniä-suuria palveluksia jotka osaa pukea niin, että ystävä on hänelle ikuisessa kiitollisuuden velassa vaikka apua olisi tullut vastapuolelta moninkerroin vuosien aikana.

On kokemusta!

Herranen aika! Tämä on kuin minun kynästäni.. Onneksi on entinen ystävä.

Vierailija
78/92 |
24.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitään hyvää ei tule pyyteettömästi ilman, että sillä on kova hintansa myöhemmin. Narsku voi olla hyvin avokätinen "loistotyyppi" yhdessä kohtaa. Sitten toisessa kohtaa aiemmalla lahjonnala kiristetään alistumaan hänen kontrollinsa alle. Tai hyväksymään todella törkeää, lannistavaa ja alistavaa käytöstä.

Ihmissuhde on jatkuvaa myrskyä suuntaan ja toiseen. Vakautta, aitoutta, rehellisyyttä ja luotettavuutta on turha odottaa. Narskulla on jatkuva hyväksikäyttöpeli menossa.

Mitä lähempänä olet sitä varmemmin myrsky tuntuu myös sinulle asti. Pinnalliset kaverit eivät ikinä osaisi arvata narskun todellista luonnetta. Monille hän voi näyttäytyä maailman parhaana ja hauskimpana tyyppinä. Kotona ja muiden lähellä olevien kanssa totuus paljastuu...

Tämäpä juuri. Minun narsistipuolisoni on mitä ihanin ystävä, hyväntuulinen, iloinen, kannustava ja empaattinen. Paitsi jos joudut luokitelluksi ”huonoksi ihmiseksi” niin sitten voi olla, että et näitä puolia näe. Mutta koska hän pitää siitä, että hänellä on ystäviä ja elämä näyttää hienolta ulospäin, hän pitää näistä ystävistä yleensä kiinni. Vaimo ei tietenkään ole ystävä, vaan hänen kanssaan voi olla oma itsensä 😔

Miksi olet narskun kanssa? Edelleen? Ainakin kirjoitat preesensissä.

Voi kuule, kaikki narsistit ei ole exiä, vähintään yhtä paljon on näitä nyxiäkin. Osa meistä tiedostaa tilanteen, ja yrittää kaikin tavoin muuttaa asiaa, osa ei edes ymmärrä minkälaisen kanssa on tekemisissä. Puoliso lupaa muuttua, käy terapiassa, tekee töitä itsensä kanssa. Sitä en toki tiedä, muuttuuko mikään koskaan mutta ainakin itse olen muuttunut.

Vierailija
79/92 |
24.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Erakkous pelastaa noiltakin hulluilta!

Ei enää koskaan uteliaita akkoja tai ukkoja omaan kotiin!

Ei koskaan.

Ei enää koskaan omien asioiden kertomista pahoille ihmisille.

Ps. Päätösteni jälkeen aloin elää ja olla minä.

Onnellinen minä ja pärjäävät lapseni.

Eikä enää koskaan enää pahoja panetteluja, keksittyjä valheita ja ivaa, kateutta tai katkeruutta.

Eläinystävät ovat kaikkein luotettavimpia.

Vierailija
80/92 |
24.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pyrkii hyötymään myös ystävistään. Jos ei muuten niin siinä, ettei todellakaan osaa viettää minuuttiakaan elämästään yksin. (Ellei ole nukkumassa.) Tämän vuoksi myös roikottaa "paskoja kumppaneitaan" kunnes nämä tajuavat viimein lähteä.

Luo ystävälle velkaa itselleen tekemällä pieniä-suuria palveluksia jotka osaa pukea niin, että ystävä on hänelle ikuisessa kiitollisuuden velassa vaikka apua olisi tullut vastapuolelta moninkerroin vuosien aikana.

On kokemusta!

Tämä! Kirjaimellisesti.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän neljä kahdeksan