Millainen narsisti on ystävänä?
Paljon on juttuja siitä, että jonkun puoliso tai perheenjäsen on narsisti, mutta millainen narsisti on ystävyyssuhteissa? Onko narsistilla ystäviä? Käyttäytyykö yhtä narsistisesti kuin parisuhteessa?
Kommentit (92)
Utelee ja onkii salaisuuksia ja heikkoja kohtia oita käyttää myöhemmin sinua vastaan. Juttelun (lue: datan louhinnan) lomassa saa aina olla varuillaan.
Ikävä sanoa, mutta usein narsistin kanssa on todella hauskaa. Niillä on paljon juttuja, usein haluavat tehdä asioita ja ovat paljon yhteydessä. Mutta ei tosiaan kannata olla eri puolella tai kertoa yksityisiä asioita.
-Kateellinen!
-Tarve nokitella, esim. ostin uuden kännykän, en sentään lippulaivamallia mutta kuitenkin omiin tarpeisiin sopivan puhelimen, niin meni alle viikko tästä, kun tämä kaveri oli ostanut samalta kyseiseltä merkiltä uusimman ja hienoimman kännykän itselleen. :D
-Jatkuva vihjailu, että minun pitäisi hankkia esim. uudempi auto (itsellään uusi rahoitusyhtiön auto), vaikka itse olen autooni tyytyväinen, ainakin se on oma, eikä ole tarvetta sitä vaihtaa, eikä edes ole varaa hankkia kalliimpaa. (Vihjailee siis kaikista asioista, joihin ei ole toisessa tyytyväinen, esim. kokkaustaidot, kodin sisustus, vaatteet,... you name it.)
-Saattaa suureleisesti kehua esim. ostamaasi uutta merkkilaukkua tms. Sitten myöhemmin kuulet, miten hän ei pidä ollenkaan kyseisen brändin laukuista ja haukkuu ne lyttyyn.
-Vanhoista, noloista asioista muistuttelu säännöllisesti, esim. jos jokin reissu meni pieleen minusta johtuneen mokan takia, niin siitä pitää irviä vielä 10 vuoden päästäkin.
-Juoruilu, olen kuullut asioita, joita en olisi todellakaan halunnut tietää, eikä ne minulle edes kuulu. Tuskin oli eräskään juoruilun kohde halunnut itsestään levitettävän arkaluonteisia terveystietoja. joita varmasti oli luottamuksella tälle narskulle kertonut.
-Käyttää kavereitaan ilmaisina siivous-, lastenvahti-, muuttoapuna yms. Vastapalveluksia on turha edes kysyä.
-Ei ole koskaan täysin tyytyväinen mihinkään saamiinsa lahjoihin tai palveluksiin, mitä saa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitään hyvää ei tule pyyteettömästi ilman, että sillä on kova hintansa myöhemmin. Narsku voi olla hyvin avokätinen "loistotyyppi" yhdessä kohtaa. Sitten toisessa kohtaa aiemmalla lahjonnala kiristetään alistumaan hänen kontrollinsa alle. Tai hyväksymään todella törkeää, lannistavaa ja alistavaa käytöstä.
Ihmissuhde on jatkuvaa myrskyä suuntaan ja toiseen. Vakautta, aitoutta, rehellisyyttä ja luotettavuutta on turha odottaa. Narskulla on jatkuva hyväksikäyttöpeli menossa.
Mitä lähempänä olet sitä varmemmin myrsky tuntuu myös sinulle asti. Pinnalliset kaverit eivät ikinä osaisi arvata narskun todellista luonnetta. Monille hän voi näyttäytyä maailman parhaana ja hauskimpana tyyppinä. Kotona ja muiden lähellä olevien kanssa totuus paljastuu...
Tämäpä juuri. Minun narsistipuolisoni on mitä ihanin ystävä, hyväntuulinen, iloinen, kannustava ja empaattinen. Paitsi jos joudut luokitelluksi ”huonoksi ihmiseksi” niin sitten voi olla, että et näitä puolia näe. Mutta koska hän pitää siitä, että hänellä on ystäviä ja elämä näyttää hienolta ulospäin, hän pitää näistä ystävistä yleensä kiinni. Vaimo ei tietenkään ole ystävä, vaan hänen kanssaan voi olla oma itsensä 😔
Miksi olet narskun kanssa? Edelleen? Ainakin kirjoitat preesensissä.
Työkaverina pahin mahdollisista. Yksinkertaisesti sairas yksilö.
Vierailija kirjoitti:
-Kateellinen!
-Tarve nokitella, esim. ostin uuden kännykän, en sentään lippulaivamallia mutta kuitenkin omiin tarpeisiin sopivan puhelimen, niin meni alle viikko tästä, kun tämä kaveri oli ostanut samalta kyseiseltä merkiltä uusimman ja hienoimman kännykän itselleen. :D
-Jatkuva vihjailu, että minun pitäisi hankkia esim. uudempi auto (itsellään uusi rahoitusyhtiön auto), vaikka itse olen autooni tyytyväinen, ainakin se on oma, eikä ole tarvetta sitä vaihtaa, eikä edes ole varaa hankkia kalliimpaa. (Vihjailee siis kaikista asioista, joihin ei ole toisessa tyytyväinen, esim. kokkaustaidot, kodin sisustus, vaatteet,... you name it.)
-Saattaa suureleisesti kehua esim. ostamaasi uutta merkkilaukkua tms. Sitten myöhemmin kuulet, miten hän ei pidä ollenkaan kyseisen brändin laukuista ja haukkuu ne lyttyyn.
-Vanhoista, noloista asioista muistuttelu säännöllisesti, esim. jos jokin reissu meni pieleen minusta johtuneen mokan takia, niin siitä pitää irviä vielä 10 vuoden päästäkin.
-Juoruilu, olen kuullut asioita, joita en olisi todellakaan halunnut tietää, eikä ne minulle edes kuulu. Tuskin oli eräskään juoruilun kohde halunnut itsestään levitettävän arkaluonteisia terveystietoja. joita varmasti oli luottamuksella tälle narskulle kertonut.
-Käyttää kavereitaan ilmaisina siivous-, lastenvahti-, muuttoapuna yms. Vastapalveluksia on turha edes kysyä.
-Ei ole koskaan täysin tyytyväinen mihinkään saamiinsa lahjoihin tai palveluksiin, mitä saa.
Haluaa hyötyä sinusta, selvittää kaikki heikot kohtasi, juoruilee ja haukkuu selän takana, on aina oikeassa, mustamaalaa ”viholliset” (ts. henkilöt jotka eivät kuulu hoviin), kieroilee, on kaikessa parempi (parempi äiti, parempi kuluttaja, parempi työntekijä jne.)...
Hän haluaa vain hyötyä toisista ihmisistä. Hyväksikäyttää ja hylkää, kun löytyy uusi parempi uhri.
Narsisti käyttää toisia ihmisiä, joko aineellisen tai oman egon pönkitystä varten. Ns. tavallinen ihminen käy kaveriksi, jos saa tältä lypsettyä tältä jotain itseltään puuttuvaa (seksiä, rahaa tai apua)
Silmäätekevät tai rikkaat ihmiset kavereina tarjoavat narsistille sitä todellista egopönkitystä.
Narsisti kilpailee kaikesta, jopa kavereidensa kanssa. Oli kyse ihan mistä vaan, vaikka tyttöystävästä - hänellä pitää olla kaunein, paras, kallein ja hienoin.
Esittää empaattista, mutta oikeasti vain urkkii tietoa, jota voi käyttää sinua vastaan.
...jännää kun näitä lukee tulee osasta mieleen kirjoittajan osalta heikko itsetunto.
Vierailija kirjoitti:
Tietääkseni ovat sosiaalisia pelureita. Juoruavat paljon ja manipuloivat ihmisiä. Vaikuttavat hauskoilta ja jänniltä ihmisiltä juuri siksi, kun heillä on niin paljon juoruja kerrottavanaan.
U
Vierailija kirjoitti:
...jännää kun näitä lukee tulee osasta mieleen kirjoittajan osalta heikko itsetunto.
En tiedä, mihin asioihin ja kommentteihin viittaat, mutta narskuthan lähtökohtaisesti huomaavat ja iskevät kiinni henkilöihin, joiden itsetunnossa huomaavat rakoja.
Vierailija kirjoitti:
Tai sitten sinulla on tuo narsismi niin pahana, että aina kun näet itsesi kaltaisesta ihmisestä olevan jossain puhetta, niin menee se nimittelyautomaatti päälle. Narskuilla on sellainen tapa kaikkien niiden kanssa jotka on tarkkasilmäisiä teikäläisten suhteen.
Vierailija kirjoitti:
Utelee ja onkii salaisuuksia ja heikkoja kohtia oita käyttää myöhemmin sinua vastaan. Juttelun (lue: datan louhinnan) lomassa saa aina olla varuillaan.
Jos kerrot narsistille rakastavasi vaikkapa musiikkiyhtyettä A, eipä aikaakaan kun kuulet narsistilta kuinka hän juuri oli kuullut pikkulintujen laulavan että parhaimmista ystävistäsi paras vihaa musiikkiyhtyettä A Koko sydämestään ja vihaa myös sinua salaa mutta ei kerro koska ei kehtaa tuhlata aikaa kaltaisiisi pinnallisiin typeryksiin. Mikä onnellinen sattuma että narsisti oli kuullut asian ja kertoi asian Juuri Sinulle.
Hän ei pysty suremaan eikä iloitsemaan kanssasi. Mieluummin hän sanoo, että ei kannata iloita/ surra. Jos toivot tai odotat jotain, hän lyttää toiveesi vähättelemällä ja odotuksesi turhanpäiväisenä.
Hän tarvitsee jatkuvaa ihailua, mutta ei luota omiin kykyihinsä. Hän tarvitsee apuasi miehen hankintaan, yrittää jopa sinun miestäsi.
Hänen puhelimensa on täynnä omia kasvokuvia, tai jos vartalo on parasta hänessä niin sitten kuvia vartalosta. Kuvien parannus on käytössä, luonnollisesti.
Hän piikittelee, väheksyy ja mitätöi sinua ja mielipiteitäsi, musiikki- ja vaatemakuasi, arvostelee ruokavaliosi ja valintasi. Tietää kaikesta kaiken ja arvostaa vain omia taitojaan ja valintojaan.
Jos olet uskoutunut hänelle, hän käyttää saamaansa tietoa sinua vastaan sopivassa kohdassa ja kääntää mielellään vielä veistä haavassa. Hän on empatiakyvytön, koska hänen omat murheensa tulevat kuitenkin olemaan sinun pikkumurheitasi isompia.
Hänellä on tarve nostaa joku elämässään oleva ihminen jalustalle ja kertoa menestystarinaa tätä kautta, mutta hän puhuu selän takana pahaa ihmisistä, jotka eivät jaa hänen arvomaailmaansa. Hän on uhmakas kuin pikkulapsi, hänen ei tarvitse noudattaa laumasielujen sääntöjä, vaan hän on niiden yläpuolella ja noudattaa omia sääntöjään.
Hän vetää myös roolia, "naps" vaan tavatessaan ihmisiä joihin haluaa tehdä vaikutuksen.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä näistä tulee nimenomaan esille se narsistin heikko itsetunto! Mitä muuta syytä on latistaa toisia ja korostaa itseä?
En jaksa kirjoittaa pitkästi.
Aluksi n. osoittaa haluavansa tutustua juuri sinuun. Hän kehuu luonnettasi, tekojasi, kaikkea. Hän kuuntelee auliisti huoliasi ja on aina puolellasi. Hän puhuu usein siitä, miten hyviä ystäviä olette.
Vaihe 2. Alat haistaa palaneen käryä. Kehut ovat nolon ylenpalttisia. Saat kuulla, että n.:lla on hullu ex, hullu nyxän ex, kiusaava pomo, epäreiluja kavereita, ihme naapuri. Hänen parisuhteensa venyy ja paukkuu. On off on off.
N. kertoo millaista kiusaa hän tekee kumppanilleen.
Jos edelleen pidät hänestä, saatat uskoa että hänen ympärilleen on vaan sattunut vaikeita tyyppejä. Onhan sekin mahdollista.
Takinkääntö. N. raivostuu sinuun. Syyksi kelpaa mikä tahansa. Hän muuttuu täysin ja haukkuu sinut pataluhaksi. Jos mahdollista, hän "kostaa" kiusaamalla ja vaikeuttamalla elämääsi. Jos teillä on yhteisiä tuttuja, hän mustamaalaa sinua. Saat ehkä selville että sitä on jatkunut jo pitkään.
Sovinnon tekeminen tai "asioiden selvittäminen" n.n kanssa on mahdotonta.
Katkaise välit ja ota opiksesi. On mahdollista että n. ottaa sinuun yhteyttä vuoden, kahden päästä, kuin mitään ei olisi tapahtunut. Hän on onnistunut riitaantumaan kaikkien kanssa, on yksin ja muistaa sinut.
Tämä on merkki siitä, että hän pitää sinua tyhmänä tai epätoivoisena.
Vierailija kirjoitti:
Hän ei pysty suremaan eikä iloitsemaan kanssasi. Mieluummin hän sanoo, että ei kannata iloita/ surra. Jos toivot tai odotat jotain, hän lyttää toiveesi vähättelemällä ja odotuksesi turhanpäiväisenä.
Hän tarvitsee jatkuvaa ihailua, mutta ei luota omiin kykyihinsä. Hän tarvitsee apuasi miehen hankintaan, yrittää jopa sinun miestäsi.
Hänen puhelimensa on täynnä omia kasvokuvia, tai jos vartalo on parasta hänessä niin sitten kuvia vartalosta. Kuvien parannus on käytössä, luonnollisesti.
Hän piikittelee, väheksyy ja mitätöi sinua ja mielipiteitäsi, musiikki- ja vaatemakuasi, arvostelee ruokavaliosi ja valintasi. Tietää kaikesta kaiken ja arvostaa vain omia taitojaan ja valintojaan.
Jos olet uskoutunut hänelle, hän käyttää saamaansa tietoa sinua vastaan sopivassa kohdassa ja kääntää mielellään vielä veistä haavassa. Hän on empatiakyvytön, koska hänen omat murheensa tulevat kuitenkin olemaan sinun pikkumurheitasi isompia.
Hänellä on tarve nostaa joku elämässään oleva ihminen jalustalle ja kertoa menestystarinaa tätä kautta, mutta hän puhuu selän takana pahaa ihmisistä, jotka eivät jaa hänen arvomaailmaansa. Hän on uhmakas kuin pikkulapsi, hänen ei tarvitse noudattaa laumasielujen sääntöjä, vaan hän on niiden yläpuolella ja noudattaa omia sääntöjään.
Hän vetää myös roolia, "naps" vaan tavatessaan ihmisiä joihin haluaa tehdä vaikutuksen.
Nyt kuulostaa tutulta. Tämä yksi vielä muistaa aina kertoa kuinka joku "tärkeä" henkilö liittyy jollain tavalla häneen. Omii toisten ajatuksia ja esittää pokalla ominaan. Pälä ttää aina kaikkien päälle.Ohitan hänet ihan piruuttani koska olen typeryyttäni jumissa hänessä. Minusta on ehkä alkanut myös tulla kusipää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Narsisti voi pohjustella itsensä toteuttamista pitkäänkin. Hän esittää avuliasta ystävää vain jotta pääsee mahdollisimman lähelle. Mielellään on kotiisi tunkemassa. Järjestää tilanteita josta sinun pitäisi jäädä kiitollisuudenvelkaan, jota voi sitten käyttää. "kun minä silloin kerran tein niin ja näin, nyt minulla on oikeus kaikkeen elämääsi koskevaan".
Narsisti on umpikiero mätäliero.
Hänen tärkein työkalunsa on kaksoisviestintä. Ensin esittää kivaa vain, jotta pääsee vahingoittamaan.Kaikkien kanssa kannattaa pitää varansa. Älä kerro kenellekään kaikkea. Varsinkaan älä päästä kotiisi. Narsisti voi
äkkiä soittaa että voisin antaa sulle vaikka esim sen kukkaruukun tms josta oli puhe. Vaikket ollut edes ajatellut koko asiaa, hän on pohjustanut sitä veruketta. Mä tulen nyt käymään, kun sattumalta olen täälläpäin, ja samassa hän on ovellasi. Hän tunkee ovestasi ja kaula venyy kuin kirahvilla ja pää pyörii kuin pöllöllä, kun hän uteliaisuudesta pakahtuneena haluaa nähdä kotisi jokaisen sopukan, jopa kartoittaa pohjapiirroksen. Pian hän selittää miten ei ehtinyt käydä vessassa ja siinä hän näkee onko pönttö pesty, mitä on vessan kaapissa. Lääkkeitä, raskaustesti, ehkä kirja jota luet kun istut pöntöllä.
Eteisessä reppu, ootko lähdössä, ai käyt siellä salilla, mistä toi esine on, ai onko sulla sisaruksia, sukulaisia, ai jaa. Näennäisen leppoisia jutustellen hän koko ajan skannaa, etsii sinusta tietoa jota voi käyttää sinua vastaan.
Arvokkainta mitä on eli omat läheiset kannattaa suojella. Pahimmillaan narsisti ennenpitkää kääntää läheisimmätkin sua vastaan tai vahingoittaa heitäkin. Narsisti etsii kokoajan lisää ihmisiä joita voi vahingoittaa.Eeva Kilven runo: Ei pidä päästää kotiinsa ihmistä, jolla on paha silmä.
Olipa hyvä kuvaus tämä ja hyvin kirjoitettu.
Niin oli. Mun tuntema n. oli just tollanen.
Palvelusten tyrkyttäminen. "Mä vien sut, oon täällä alaovella nyt."
Nuuski kotonani kaiken.
Mun oli pakko pitää narsisti ystävänä lähisukulaiseni vuoksi. Onneksi jo muutaman kuukauden jälkeen tajusin, että olin tekemisissä hyvin sairaan ihmisen kanssa. Ammatiltaan hän on opettaja, joten en osannut aavistaa. Henkilöstä huokuu valtava negatiivisuus ja kierous (eikä johtunut vain savolaisuudesta). Joku kirjoitti ”pahuus”, kyllä!
Tämän keskustelun luettuani, tajuan että olin narsistin ”kaveri”.
Onneksi oma perheeni pääsi pois hänen ja hänen sairaan perheensä vaikutuspiiristä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Narsisti voi pohjustella itsensä toteuttamista pitkäänkin. Hän esittää avuliasta ystävää vain jotta pääsee mahdollisimman lähelle. Mielellään on kotiisi tunkemassa. Järjestää tilanteita josta sinun pitäisi jäädä kiitollisuudenvelkaan, jota voi sitten käyttää. "kun minä silloin kerran tein niin ja näin, nyt minulla on oikeus kaikkeen elämääsi koskevaan".
Narsisti on umpikiero mätäliero.
Hänen tärkein työkalunsa on kaksoisviestintä. Ensin esittää kivaa vain, jotta pääsee vahingoittamaan.Kaikkien kanssa kannattaa pitää varansa. Älä kerro kenellekään kaikkea. Varsinkaan älä päästä kotiisi. Narsisti voi
äkkiä soittaa että voisin antaa sulle vaikka esim sen kukkaruukun tms josta oli puhe. Vaikket ollut edes ajatellut koko asiaa, hän on pohjustanut sitä veruketta. Mä tulen nyt käymään, kun sattumalta olen täälläpäin, ja samassa hän on ovellasi. Hän tunkee ovestasi ja kaula venyy kuin kirahvilla ja pää pyörii kuin pöllöllä, kun hän uteliaisuudesta pakahtuneena haluaa nähdä kotisi jokaisen sopukan, jopa kartoittaa pohjapiirroksen. Pian hän selittää miten ei ehtinyt käydä vessassa ja siinä hän näkee onko pönttö pesty, mitä on vessan kaapissa. Lääkkeitä, raskaustesti, ehkä kirja jota luet kun istut pöntöllä.
Eteisessä reppu, ootko lähdössä, ai käyt siellä salilla, mistä toi esine on, ai onko sulla sisaruksia, sukulaisia, ai jaa. Näennäisen leppoisia jutustellen hän koko ajan skannaa, etsii sinusta tietoa jota voi käyttää sinua vastaan.
Arvokkainta mitä on eli omat läheiset kannattaa suojella. Pahimmillaan narsisti ennenpitkää kääntää läheisimmätkin sua vastaan tai vahingoittaa heitäkin. Narsisti etsii kokoajan lisää ihmisiä joita voi vahingoittaa.Eeva Kilven runo: Ei pidä päästää kotiinsa ihmistä, jolla on paha silmä.
Olipa hyvä kuvaus tämä ja hyvin kirjoitettu.
Niin oli. Mun tuntema n. oli just tollanen.
Palvelusten tyrkyttäminen. "Mä vien sut, oon täällä alaovella nyt."
Nuuski kotonani kaiken.
Joo! Katseli jopa mun sängyn alle. Nosteli kankaita ilman lupaa ja uteli kaikesta. Sairasta.
Tuntemallani narskulla on todella paljon ns. ystäviä jotka eivät tiedä miten ylimielisesti hän puhuu heistä takana vaikka naamatusten on yhtä hymyä. Kehuskelee ja pilkkaa jos jollain toisella ei ole yhtä paljon kavereita. Sen mies ei saa käydä juuri missään ja itse pettää koko ajan tosi törkeästi yhden kanssa johon meinaa jossain vaiheessa vaihtaa. Tulevalla riittää rahaa.