Millainen narsisti on ystävänä?
Paljon on juttuja siitä, että jonkun puoliso tai perheenjäsen on narsisti, mutta millainen narsisti on ystävyyssuhteissa? Onko narsistilla ystäviä? Käyttäytyykö yhtä narsistisesti kuin parisuhteessa?
Kommentit (92)
Kiva ensin, sitten selkäänpuukottaja, etenkin jos kuvittelee saavansa siitä pisteitä muilta.
Tietääkseni ovat sosiaalisia pelureita. Juoruavat paljon ja manipuloivat ihmisiä. Vaikuttavat hauskoilta ja jänniltä ihmisiltä juuri siksi, kun heillä on niin paljon juoruja kerrottavanaan.
Riippuu narsistista, heitä on niin monenlaisia. Ihmissuhteet ovat ainakin varmasti aika pinnallisia heidän kanssaan.
Saattaa ns. ”kevyenä ystävänä” olla hauskaa seuraa esim. baarissa. Mutta ei kannata oletta että heidän olkapäällä voisi itkeä kun jotain pahempaa sattuu
Vierailija kirjoitti:
Saattaa ns. ”kevyenä ystävänä” olla hauskaa seuraa esim. baarissa. Mutta ei kannata oletta että heidän olkapäällä voisi itkeä kun jotain pahempaa sattuu
Kyllä narsisti mielellään kuuntelee kaikki asiat niin on myöhemmin, millä puukottaa selkään.
Narsisti ystävänä on paradoksi, olet pelkkä pelinappula ja hyödyke tavalla tai toisella, jos olet ihmissuhteessa tällaisen ihmisen kanssa. Puhun nyt todellakin narsistista enkä narsistisia piirteitä omaavasta ihmisestä, narsismi sairautena on erittäin vakavasti otettava asia. Kannattaa lukea asiasta sillä kaikki gaslight ja flying monkeys keinot ovat aivan uskomattomia tervejärkisen käsitettäväksi, mutta tätä juuri narsisti käyttääkin hyväkseen.
Narsisti voi pohjustella itsensä toteuttamista pitkäänkin. Hän esittää avuliasta ystävää vain jotta pääsee mahdollisimman lähelle. Mielellään on kotiisi tunkemassa. Järjestää tilanteita josta sinun pitäisi jäädä kiitollisuudenvelkaan, jota voi sitten käyttää. "kun minä silloin kerran tein niin ja näin, nyt minulla on oikeus kaikkeen elämääsi koskevaan".
Narsisti on umpikiero mätäliero.
Hänen tärkein työkalunsa on kaksoisviestintä. Ensin esittää kivaa vain, jotta pääsee vahingoittamaan.
Kaikkien kanssa kannattaa pitää varansa. Älä kerro kenellekään kaikkea. Varsinkaan älä päästä kotiisi. Narsisti voi
äkkiä soittaa että voisin antaa sulle vaikka esim sen kukkaruukun tms josta oli puhe. Vaikket ollut edes ajatellut koko asiaa, hän on pohjustanut sitä veruketta. Mä tulen nyt käymään, kun sattumalta olen täälläpäin, ja samassa hän on ovellasi. Hän tunkee ovestasi ja kaula venyy kuin kirahvilla ja pää pyörii kuin pöllöllä, kun hän uteliaisuudesta pakahtuneena haluaa nähdä kotisi jokaisen sopukan, jopa kartoittaa pohjapiirroksen. Pian hän selittää miten ei ehtinyt käydä vessassa ja siinä hän näkee onko pönttö pesty, mitä on vessan kaapissa. Lääkkeitä, raskaustesti, ehkä kirja jota luet kun istut pöntöllä.
Eteisessä reppu, ootko lähdössä, ai käyt siellä salilla, mistä toi esine on, ai onko sulla sisaruksia, sukulaisia, ai jaa. Näennäisen leppoisia jutustellen hän koko ajan skannaa, etsii sinusta tietoa jota voi käyttää sinua vastaan.
Arvokkainta mitä on eli omat läheiset kannattaa suojella. Pahimmillaan narsisti ennenpitkää kääntää läheisimmätkin sua vastaan tai vahingoittaa heitäkin. Narsisti etsii kokoajan lisää ihmisiä joita voi vahingoittaa.
Eeva Kilven runo: Ei pidä päästää kotiinsa ihmistä, jolla on paha silmä.
Vierailija kirjoitti:
Narsisti voi pohjustella itsensä toteuttamista pitkäänkin. Hän esittää avuliasta ystävää vain jotta pääsee mahdollisimman lähelle. Mielellään on kotiisi tunkemassa. Järjestää tilanteita josta sinun pitäisi jäädä kiitollisuudenvelkaan, jota voi sitten käyttää. "kun minä silloin kerran tein niin ja näin, nyt minulla on oikeus kaikkeen elämääsi koskevaan".
Hänen tärkein työkalunsa on kaksoisviestintä. Ensin esittää kivaa vain, jotta pääsee vahingoittamaan.Kaikkien kanssa kannattaa pitää varansa. Älä kerro kenellekään kaikkea. Varsinkaan älä päästä kotiisi. Narsisti voi
äkkiä soittaa että voisin antaa sulle vaikka esim sen kukkaruukun tms josta oli puhe. Vaikket ollut edes ajatellut koko asiaa, hän on pohjustanut sitä veruketta. Mä tulen nyt käymään, kun sattumalta olen täälläpäin, ja samassa hän on ovellasi. Hän tunkee ovestasi ja kaula venyy kuin kirahvilla ja pää pyörii kuin pöllöllä, kun hän uteliaisuudesta pakahtuneena haluaa nähdä kotisi jokaisen sopukan, jopa kartoittaa pohjapiirroksen. Pian hän selittää miten ei ehtinyt käydä vessassa ja siinä hän näkee onko pönttö pesty, mitä on vessan kaapissa. Lääkkeitä, raskaustesti, ehkä kirja jota luet kun istut pöntöllä.
Eteisessä reppu, ootko lähdössä, ai käyt siellä salilla, mistä toi esine on, ai onko sulla sisaruksia, sukulaisia, ai jaa. Näennäisen leppoisia jutustellen hän koko ajan skannaa, etsii sinusta tietoa jota voi käyttää sinua vastaan.
Arvokkainta mitä on eli omat läheiset kannattaa suojella. Pahimmillaan narsisti ennenpitkää kääntää läheisimmätkin sua vastaan tai vahingoittaa heitäkin. Narsisti etsii kokoajan lisää ihmisiä joita voi vahingoittaa.Eeva Kilven runo: Ei pidä päästää kotiinsa ihmistä, jolla on paha silmä.
Olipa hyvä kuvaus tämä ja hyvin kirjoitettu.
Narsisti vaatii ihailua ja täydellistä lojaaliutta. Silti hän itse ei käyttäydy niin, että olisi luottamuksen arvoinen.
Pääasia on, että narsisti saa jollain tavalla tuntea olevansa kontrollissa ja ystävän yläpuolella.
Ystävinä voi myös olla ns rassukoita, jotta ohjaileminen, manipulointi ja paremmuuden tunteminen olisi helpompaa.
Narsisti joutuu "ostamaan" kaikki ketkä hänen lähellään pysyy, koska aina se todellinen luonne (täyskuspäisyys) tulee esiin. Ennemmin tai myöhemmin.
Voi olla sellainen, että näännyttää toisen omilla ongelmillaan ja yrittää saada liittolaiseksi vihollisiaan vastaan. Ainakin minun tuntemani oli niin fiksoitunut ex-vaimojensa kiusaamiseen ja hänellä oli myös oikeusjuttu menossa ex-työpaikkaansa vastaan. Toisen ihmisen ongelmat eivät kiinnosta eikä herätä myötätuntoa. Jos uskallat kritisoida, siirryt nopeasti vihollisten leiriin.
Entinen puoliso oli ja vierestä tuli seurattua kaverisuhteita. Ystävät/kaverit piti hauskana hupiveikkona ja juttujen kertojana.
Kotona oli kaikkea muuta ja haukkui näitä ystäviä/kavereita, vähätteli ja juorusi.
Silti tänäkin päivänä nämä tyypit pitää eksää maailman hauskimpana tyyppinä. Pahaa kyllä tekee ajatellakkin.
Ei ole oikeasti yhtään kiinnostunut sinusta. Sinunkin elämän ja mielenkiinnonkohteiden pitää pyöriä Hänen ympärillään. Sen verran mitä kyselee, on tarkoitettu heikkouksiesi kaiveluun. Niitä hän käyttää myöhemmin aseenaan.
Narsistin mielessä on jatkuva kilpailu ja sota muita vastaan. Jos joku on erityisen tasapainoinen ja valovoimainen ihminen, hänet ainakin pitää lytätä ensimmäisenä. Keinoja kaihtamatta.
Laskelmoiva, näennäisesti haluaa "parastasi", mutta oikeasti on vain ja ainoastaan oma lehmä ojassa.
Aitoa empatiaa, kiinnostusta ja erilaisten mielipiteiden sietämistä on turha olettaa. Hän pystyy _teeskentelemään_ näitä kyllä jonkun aikaa, mutta aina lopulta hän kärjistää tilanteen niin, että hän on oikeassa eikä muita näkemyksiä suvaita. Hän tietää aina parhaiten ja yrittää määräillä myös sinun elämääsi. Jos jotain rajoja laittaa, ihan varmasti hän tekee kaikkensa rikkoakseen ne. Hyvällä, hunajalla ja sitten pahalla, manipuloinnilla jne.
Minun kokemukseni narsisteista noin ylipäänsä missä muodossa tahansa on se, että he yrittävät syyllistää like you've neved had it before. Vähän niin kuin jos vasemmisto.
Vierailija kirjoitti:
Hänen tärkein työkalunsa on kaksoisviestintä. Ensin esittää kivaa vain, jotta pääsee vahingoittamaan.Kaikkien kanssa kannattaa pitää varansa. Älä kerro kenellekään kaikkea. Varsinkaan älä päästä kotiisi. Narsisti voi
Arvokkainta mitä on eli omat läheiset kannattaa suojella. Pahimmillaan narsisti ennenpitkää kääntää läheisimmätkin sua vastaan tai vahingoittaa heitäkin. Narsisti etsii kokoajan lisää ihmisiä joita voi vahingoittaa.Eeva Kilven runo: Ei pidä päästää kotiinsa ihmistä, jolla on paha silmä.
Tuohan on aivan kuin ex-anoppini. :D
Mitään hyvää ei tule pyyteettömästi ilman, että sillä on kova hintansa myöhemmin. Narsku voi olla hyvin avokätinen "loistotyyppi" yhdessä kohtaa. Sitten toisessa kohtaa aiemmalla lahjonnala kiristetään alistumaan hänen kontrollinsa alle. Tai hyväksymään todella törkeää, lannistavaa ja alistavaa käytöstä.
Ihmissuhde on jatkuvaa myrskyä suuntaan ja toiseen. Vakautta, aitoutta, rehellisyyttä ja luotettavuutta on turha odottaa. Narskulla on jatkuva hyväksikäyttöpeli menossa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä narsisti mielellään kuuntelee kaikki asiat niin on myöhemmin, millä puukottaa selkään.
Tämä. Ennen kuin puukottaa selkään, niin syyllistää, vihjailee, tai kirstää avoimesti saadakseen jotain. Jos ei saa, sitten puukottaa selkään. Jos kokee tulleensa loukatuksi, ei epäröi kostaa koko voimalla.
Sillä sekunnilla kun sinusta ei ole hyötyä, olet hämähäkki jolta on kiva repiä puolet jaloista ja katsoa kun se sätkii.
Pyrkii hyötymään myös ystävistään. Jos ei muuten niin siinä, ettei todellakaan osaa viettää minuuttiakaan elämästään yksin. (Ellei ole nukkumassa.) Tämän vuoksi myös roikottaa "paskoja kumppaneitaan" kunnes nämä tajuavat viimein lähteä.
Luo ystävälle velkaa itselleen tekemällä pieniä-suuria palveluksia jotka osaa pukea niin, että ystävä on hänelle ikuisessa kiitollisuuden velassa vaikka apua olisi tullut vastapuolelta moninkerroin vuosien aikana.
On kokemusta!