Tytön (vauvan) pukeminen poikaväreihin
Itse kun sain tytön kahden pojan jälkeen, niin ostelin punaista ja pinkkiä kaapit täyteen. ;)
Tunnen useita (esikois)tyttöjen äitejä, jotka pukevat tyttöään vain poikaväreillä. Oletteko muut huomanneet tätä?
Poikia ei taas näe juurikaan tyttöväreissä. (Joskus pienenä omalla pojalla oli punaiset housut ja heti ohikulkijat kommentoi, että onpas nätti tyttö)
Kommentit (28)
Jep, vaatteen mallista tunnistaa sukupuolen paitsi ehkä ihan pienillä vauvoilla ei siitäkään :)
Värejä voi käyttää miten haluaa, ja silti väitän, että vaikka tällä palstalla tuomitaan kaikki tyttö- ja poikavärit, niin kyllähän niitä eniten käytetään. Katsokaa vaan ulos ikkunasta, vaikka teillä tytö kulkee harmaissa ja sinissä ja pojat pinkeissä...
Ei ole olemassa erikseen tyttö- ja poikavärejä eikä edes -vaatteita.
http://weirdo-saurus.blogspot.fi/2011/08/in-1600s-european-boys-wore-dresses.html
Esikoistyttöni on nyt puolivuotias ja meillä on hänelle ollut tosi paljon vaaleanpunaisia vaaatteita. Itse ei olla montaakaan vaatekappaletta ostettu, vaan lähes kaikki on saatua. On saatu uusia ja käytettyjä. Käytety ovat lähinna siskoltani, jolla on kaksi tyttöä. Siksi on paljon tyttövaatteita. Ja uutena saadutkin ovat melkein kaikki olleet vaaleanpunaisia. Tyttö oli odotettu varsinkin mieheni sukuun ja mummot/tädit menivät sekaisin ja ostelivat kaikkea vaaleanpunaista. =D Yksi puku oli vihreä/valkoinen ja oli minusta myös tosi tyttömäinen.
Jos olisin itse ostanut kaikki vaatteet, niin en olisi hankkinut niin paljon vaaleanpunaista. Mutta olen tosi kiitollinen saamistamme vaatteista ja hyviä ovat olleet. Kerran tyttöämme on luultu pojaksi, kun päällä olivat äitiyspakkauksen vihreät/siniset vaatteet. Ei se minua haitannut. En ole loppujen lopuksi hirveän tarkka vauvan vaatteiden väristä. Siinä mielessä kyllä tarkka, että päällä olevien vaatteiden on soinnuttava yhteen. =))
Vieläkö tänä päivänä muka on jotain poika- tai tyttövärejä? Eipä ole tullut itse moisia huomioitua ollenkaan vaan puettua niin poika kuin tyttö sellaisini väreihin joista itse pidän: mustaan, valkoiseen, kirkkaansiniseen, kirkkaanpunaiseen. Pastelleja tai murrettuja sävyjä en voi sietää.
16, tykkäät kyllä kamalista väreistä... lapsi parat :)
[quote author="Vierailija" time="06.06.2013 klo 14:02"]
Ihmiset menevät ihan pois tolaltaan kun poikavauvalla on jotain tyttömäistä. Tyttövauvoilla taas saa aika rauhassa olla poikamaista. Pojallani oli pienenä pinkki lelukaari ja kävelykärry, eräs sukulainen muistutti asiasta joka kerta kun juttelimme :D "tuonko pojalle meidän tytön vanhoja mekkoja? Voin myydä sinulle nää meidän tytön vanhat pinkit vaatteet kun teillä on kerta pinkki lelukaari ja pinkki kävelykärry" ..se asenne oli niin ihmeellinen että nauratti.
[/quote]
Aika pikkusieluinen asenne, kieltämättä. Mutta sen verran korjaan, että kyllä monen maailmankuva murtuu, jos tytöllä on vaikkapa sininen lakki. Kyllä meidänkin vauvaa ihasteltiin poikana, kun päässä oli sinistä, vaikka hän on alusta asti näyttänyt aivan selvästi tytöltä.
Olen pukenut lapseni suurelta osin lahjoitettuihin vaatteisiin, jotka ovat kuntonsa, väriensä ja kuviointiensa osalta vaihtelevia. Olen ajatellut, että lapseni tuskin traumatisoituu, vaikka paidassa olisi Spiderman. Tosin on sanottava, että en mielelläni pukisi poikaani vaaleanpunaiseen, kukkiin tai hello kittyyn. Hmm, noudatan varmaankin kaksoisstandardeja.
Tuo mainittu sininen hattu on ostettu uutena, eikä väri ole "statement" vaan räysä oli ensimmäinen sopiva, joka tuli vastaan. (Kaupassa ei ollut muita värejä.)
Itse rakastin vaaleanpunaista kahdella ekalla tytölläni. Isompi alkoi kouluiässä haluta vaaleaa sinista ja sai sitä. Toki muitakin värejä oli vaatteissa, mutta jos sitä keltaista paitaa tai mekkoa ei lapsi juuri pitänyt, niin ei sitä väriä sitten tullut hankittua. Kun sitten kolmas tyttö syntyi, olin itse jo kyllästynyt vaaleanpunaiseen ja tällä onkin enemmän muitakin värejä.
Muuten, kuten viestissäni kerroin, asun itse pienellä paikkakunnalla, mutta täällä en ole kohdannut kuin yhden ihmettelyn pojan punaisista housuista. Eikä mun mielestä kukaan ole sanonut poikaani tytöksi, vaikka paljon punaista hänellä olen käyttänytkin. Poikani ei ole selvästi kummankaan sukupuolen näköinen ja aika pitkäksi on hänen tukkansakin päässyt.
8
[quote author="Vierailija" time="06.06.2013 klo 15:31"]
[/quote]
Ja sulla on kamala asenne... lapsiparat (se on yhdyssana).
t. en ole 16
[quote author="Vierailija" time="06.06.2013 klo 15:49"]
[quote author="Vierailija" time="06.06.2013 klo 15:31"]
[/quote]
Ja sulla on kamala asenne... lapsiparat (se on yhdyssana).
t. en ole 16
[/quote]
ei ole, vaan ehkä kamala värimaku :) mutta sori, jos loukkasin herkkiä mammoja
Meilläpäin pääkaupunkiseudulla on usempikin poika pukeutunut vaaleanpunaiseen t-paitaan tai pinkimpään. Yhdellä jopa koulukuvassa ja käsittääkseni vielä vähän kovistyyppinen poika. Nämä alakouluikäisiä. Omani ei, koska pikkusiskoilla on paljon vaaleanpunaista. Tykkää keltaisesta ja vihreästä
Äitiyspakkaus suosii poikia. Joko poikamaisia tai neutraaleja mutta ei ikinä linkkiä tai punertavan muitakaan sävyjä juurikaan. Musta se on törkeetä.
13, ei välttämättä tunnista vaatteen mallistakaan. Meidän tytöllä, eikä varmana ole ainoa, on paljon ihan selkeästi poikienkin vaatteita, farkut esim. ja muitakin. On hänellä kyllä mekkojakin aika usein. Mutta yleensä tyttöjen vaatteissa on kamalia kuvia, ne jää ostamatta vaikka väri ja malli muuten miellyttäisi.
Meidän tyttö muuten on useimmiten kaupassa mukana ja saattaa lastenosastolla osoittaa jotain vaatetta ja sanoa että "mulle toi". Jos vaate on kohtuuhintainen, äidinkin makuun sopiva ja sille on käyttöä, usein ostetaankin tytön valitsema. Ja tästä tietysti joku hermostuu että annetaan lapselle kaikki mitä hän keksii haluta. No ei anneta. Jos jotain tarvitaan, voidaan ihan hyvin valita sellaista mistä lapsikin tykkää.
4
Minä valitsen vaatteiden värin ensisijaisesti lapsen värien mukaan, hänelle sopivia ja parhaita puolia korostavia, mukavia vaatteita. Tyttärellä on tummanruskea tukka ja tummansiniset silmät, hyvin vaakea, aavistuksen punertava iho, joka kuitenkin ruskettuu hyvin herkästi. Hänelle olen ostanut paljon farkkua, turkoosia, kirkkaanpunaista, luonnonvalkoista. Vaaleanpunainen ei sovi hänelle parhaiten, joten en ole sitä paljon ostanut. Pojallani on vaaleat hiukset ja siniharamaat / harmaat silmät, hyvin vaalea iho, joka ei juurikaan rusketu mutta ei palakaan. Hänelle käy vaakeansininen, harmaa, luonnonvalkoinen jne.
Minä valitsen vaatteiden värin ensisijaisesti lapsen värien mukaan, hänelle sopivia ja parhaita puolia korostavia, mukavia vaatteita. Tyttärellä on tummanruskea tukka ja tummansiniset silmät, hyvin vaakea, aavistuksen punertava iho, joka kuitenkin ruskettuu hyvin herkästi. Hänelle olen ostanut paljon farkkua, turkoosia, kirkkaanpunaista, luonnonvalkoista. Vaaleanpunainen ei sovi hänelle parhaiten, joten en ole sitä paljon ostanut. Pojallani on vaaleat hiukset ja siniharamaat / harmaat silmät, hyvin vaalea iho, joka ei juurikaan rusketu mutta ei palakaan. Hänelle käy vaakeansininen, harmaa, luonnonvalkoinen jne.
En ymmärrä. Mulla on poika ja nyt odotan toista lasta, jonka sukupuolta en tiedä kuten en tiennyt esikoistakaan odottaessani. Kun odotin esikoista hankin lähinnä kummallekin sukupuolelle sopivia vaatteita (lähinnä huutiksesta vaatepaketteja ja kirppiksiltä yksittäisiä vaatteita). Tykkään kirkkaista ja retroista lastenvaatteista, joten oli paljon keltaista, oranssia, ruskeaa, lisäksi sitten vaaleita juttuja ja lisäksi myös joitain vaaleanpunaisia ja sinisiä juttuja. Lisäksi meillä oli mun ja miehen vanhoja aitoja retroja vaatteita käytössä, monet niistä mitä oma äitini oli säästänyt oli ollut jo serkuilla käytössä joten monen vauvan käyttämiä. Käytin pojalla ihan kaikkea paitsi muutamat mekot, mitkä meillä oli jäivät käyttämättä. Tässä raskaudessa olen ostanut lähinnä käytännöllisiä vaatteita kuten lisää villahousuja väreistä juurikaan välittämättä. Lähinnä kakkonen tulee käyttämään näitä meiltä jo löytyviä vaatteita vallankin vauva mutta myös taaperovaiheessa. En todellakaan usko, että mulle tulisi mitään vaaleanpunainen hurahdusta vaikka tyttö tulisikin. Arvaan kyllä, että vieraat kantaisivat varmaan lahjaksi vaaleanpunaisia vaatteita vauvalle vaikka mieluummin ottaisin kyllä vaikka hyviä kirjoja vauvalle kun omasta lapsuudesta on muutama ihana mekko ja lisäksi olen vaatepakettien ihanimmat mekot säästänyt (suurimman osan jaoin kaveripiiriin) niin se kyllä riittäisi vauvavaiheen mekoiksi ja vaaleanpunaista oli jo esikoisella ihan kylliksi.
Poikaani luullaan välillä edelleen nelivuotiaana tytöksi. Tämä ei haittaa minua eikä ilmeisesti myöskän poikaa ja olen pyrkinyt opettamaan häntä siihen, että valitsisi itselleen mieluista eikä sukupuolen mukaan, esimerkiksi kesähatukseen valitsi kukkahatun. Kieltämättä kuitenkin mitä vanhemmaksi tulee hankin hänelle enemmän poikavaatetta vaikka hänellä on edelleen paljon unisexiä ja myös joitakin leimallisesti enemmän tyttöjen kuin poikien vaatteita. Joutuu kuitenkin enemmän ajattelemaan sitä, ettei lasta kiusattaisi mitä isompi hän, onneksi vielä ei sellaista ainakaan ole tapahtunut. Joidenkin lasten kanssa on käyty keskustelua siitä, että kuka vaan voi käyttää mitä värejä vain jne...
Ihmiset menevät ihan pois tolaltaan kun poikavauvalla on jotain tyttömäistä. Tyttövauvoilla taas saa aika rauhassa olla poikamaista. Pojallani oli pienenä pinkki lelukaari ja kävelykärry, eräs sukulainen muistutti asiasta joka kerta kun juttelimme :D "tuonko pojalle meidän tytön vanhoja mekkoja? Voin myydä sinulle nää meidän tytön vanhat pinkit vaatteet kun teillä on kerta pinkki lelukaari ja pinkki kävelykärry" ..se asenne oli niin ihmeellinen että nauratti.
Olit niin sekaisin siitä ainoasta tytöstä. Itse rakastan sinistä väriä eri sävyissä ja olen tyttöilleni ostanut paljon myös sinisiä vaatteita. Varsinkin sille jolla on ruiskukanväriset silmät. Sitten kun se vaaleanpunainen kausi niille itselleen iskee saa kyllikseen pinkistä.
Mitkä on poikavärejä?
Minä puen tyttöni juuri sellaisiin vaatteisiin mitkä miellyttävät omaa silmääni. Värit ovat lähinnä ruskeaa, harmaata, vihreää ja sinistä eri sävyissä, on myös mustaa, jotain punaista ja violettiakin. Pinkkiä tai vaaleanpunaista en ole ostanut, jotain on tullut lahjaksi mutta niitä ei ole käytetty koska en vaan tykkää. Itse pidän tyttöni vaatteita neutraaleina, vaikka aika usein kyllä kyylee kommenttia että onpa siinä söpö poika. Pojaksi luulevien häpeä se on, ei minun. Tyttö itse tuntuu nyt 2-vuotiaana tykkäävän vihreästä, ainakin valitsee usein esillä olevista vaatteista päällen vihreää.
Katson enemmän vaatteen mallia kuin väriä. Pojalle hankin poikamaisia vaatteita, tytölle tyttömäisiä. Kiva tytön rimpsumekko voi olla musta, harmaa, turkoosi, mintunvihreä tai jotain kuosillista, pojan kauluspaita voi taas olla vaaleanunainen, liila, valkoinen tai ihan perussininen. Olen enemmän vaatteen mallirajoitteinen kuin värirajoitteinen.
Kukaan koskaan ei ole tietääkseni erehtynyt lasteni sukupuolesta, päiväkodissa lasten kavereilta on taas tullut kommenttia, miksi pojallani on tyttöjen väriä tai tytölläni pojanväriä. So what? Opetan lapsilleni, ettei toiset määrää millaisia vaatteita kenenkin tulee käyttää.