Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mielestäni jokaisen maan tulisi pitää viimeiseen asti oman maansa kulttuurista ja tavoista kiinni

Vierailija
20.07.2020 |

Minusta olisi ihanaa että jokainen maa olisi ylpeä omasta kulttuuristaan, tavoista, kielestä ja kansalaisistaan. Globaalistuminen on saanut aikaan sen että kulttuurit ovat häviämässä. Minusta on ihana käydä maissa, joissa ihmiset puhuu vain omaa kieltään ja ylpeydellä tarjoavat omaa perinneruokaansa. Ei kulttuureja tarvitse hävetä ja poistaa siksi että kaikki olisimme samaa massaa.

Kommentit (331)

Vierailija
281/331 |
20.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ainoastaan valkonaamojen on nykymaailmassa väistyttävä ja luovuttava rodustaan, kulttuuristaan, isänmaallsuudestaan, uskonnostaan jne - muillehan vasemmisto sallii nuo asiat mielihyvin.

Tiedät kai, että arabit lasketaan valkoisiin mutta suomalaisia ei?

Minä en mitenkään häpeä sitä, että suomalaisilla on myös aasialaista perimää, mutta tuo nyt on ihan puppua, ettei suomalaisia lasketa valkoisiksi. Jos nyt valkoisella kaukaasialaista siis tarkoitetaan.

Jos joku ruotsalainen rotutieteilijä joskus ei laskenut suomalaisia eurooppalaisiksi, niin se on eri asia.

Niin kauan kun Euroopassa rotutiedettä harjoitettiin, suomalaiset laskettiin muuhun kuin kaukaasialaiseen ryhmään.

https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/a/ac/Meyers_map.jpg

Onpas kartta. Tuon mukaan suomalaisten tulkittiin olevan läheisempää sukua esim. kiinalaisille tai polynesialaisille kuin indoeurooppalaisille, kuten ruotsalaisille, venäläisille tai liettualaisille. Olimme pohjoismongoleja.

Vierailija
282/331 |
20.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ainoastaan valkonaamojen on nykymaailmassa väistyttävä ja luovuttava rodustaan, kulttuuristaan, isänmaallsuudestaan, uskonnostaan jne - muillehan vasemmisto sallii nuo asiat mielihyvin.

Tiedät kai, että arabit lasketaan valkoisiin mutta suomalaisia ei?

Minä en mitenkään häpeä sitä, että suomalaisilla on myös aasialaista perimää, mutta tuo nyt on ihan puppua, ettei suomalaisia lasketa valkoisiksi. Jos nyt valkoisella kaukaasialaista siis tarkoitetaan.

Jos joku ruotsalainen rotutieteilijä joskus ei laskenut suomalaisia eurooppalaisiksi, niin se on eri asia.

Niin kauan kun Euroopassa rotutiedettä harjoitettiin, suomalaiset laskettiin muuhun kuin kaukaasialaiseen ryhmään.

https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/a/ac/Meyers_map.jpg

Onpas kartta. Tuon mukaan suomalaisten tulkittiin olevan läheisempää sukua esim. kiinalaisille tai polynesialaisille kuin indoeurooppalaisille, kuten ruotsalaisille, venäläisille tai liettualaisille. Olimme pohjoismongoleja.

Oletan, että tuohon tulkintaan on vaikuttanut kielemme, joka ei ole indoeurooppalainen. Jossain välissähän luultiin suomen kielen olevan sukua mongolian ja turkin kieliryhmille, koska kaikki ovat agglutinoivia kieliä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
283/331 |
20.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun kulttuuriin kuuluu

-naisten tasa-arvo x 10

-kävely metsässä

- puhuminen hopeaa vaikeneminen kultaa

- Suomella on kolme uhkaa: Ve*äjä, Ve*äjä ja Ve*äjä

-marjojen poimiminen

-saunominen

-hiihtäminen

-itsenäisyyspäivänä katson linnan juhlien kättelyt

-juhannuksena valvominen

-saunominen

-mökkeily ja järvessä uiminen

-tapakristillisyys suvivirsineen ja enelitaivaanlausuinäin

Tuo on alkuperältään arabialainen sananlasku.

Vierailija
284/331 |
20.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mun kulttuuriin kuuluu

-naisten tasa-arvo x 10

-kävely metsässä

- puhuminen hopeaa vaikeneminen kultaa

- Suomella on kolme uhkaa: Ve*äjä, Ve*äjä ja Ve*äjä

-marjojen poimiminen

-saunominen

-hiihtäminen

-itsenäisyyspäivänä katson linnan juhlien kättelyt

-juhannuksena valvominen

-saunominen

-mökkeily ja järvessä uiminen

-tapakristillisyys suvivirsineen ja enelitaivaanlausuinäin

Tuo on alkuperältään arabialainen sananlasku.

Sanalaskut muuten usein periytyvät yllättävän kaukaa. Luulin pitkään, että ”happamia, sanoi kettu pihlajanmarjoista” on suomalainen sanalasku, mutta se on peräisin Aisopoksen saduista, eli muinaiskreikasta 2500 vuoden takaa.

Vierailija
285/331 |
20.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen 25 vuotta odottanut persujen määritelmää suomalaiselle kulttuurille ja suomalaisuudelle.

Eipä ole vieläkään sellaista syntynyt. Tuskin syntyykään kun heidän ajatuspajassaan ei ole yhtään ajattelukykyistä tai lukutaitoista.

En ole persu, mutta miksi ihmeessä suomalaisuus ei voi olla kirjavaa, rikasta kulttuuriperinnettä, jossa on paljon paikallista vaihtelua? Minun mielestäni tällaisessa rikkaudessa on juuri kulttuuriperinnön ydin.

Kummallista on mielestäni se, että tällaista käytetään yleensä perustelemaan, että mitään suomalaista kulttuuria ei ole olemassakaan, eikä varsinkaan sellaista, jota kannattaisi vaalia.

Mutta ehkä minun näkökulmani asiaan on vähän eri, koska olen tutkinut eri suomalais-ugrilaisia kansoja ja heidän mytologioitaan. Niin paljon on tuhoutunut vuosikymmenten varrella... paljon on kulttuureja, joilla ei ollut edes mahdollisuutta säilyttää omia perinteitään. Siksi onkin sääli, kun niitä uhrataan ihan vapaaehtoisesti.

Yleensä ihmiset tarkoittavat sanoessaan, että suomalaista kulttuuria ei ole, juurikin sitä että ei ole olemassa mitään kokonaista kansaa yhdistävää suomalaista kulttuuria, eikä sellaista monokulttuuria ole varsinkaan ollut menneisyydessä. Sen sijaan paikallista vaihtelua ja paikallista suomalaisia kulttuuripiiriä tietysti on ja ovat ne minunkin mielestä vaalimisen arvoista.

"ei ole olemassa mitään kokonaista kansaa yhdistävää suomalaista kulttuuria"

Mutta onhan tällaisia tekijöitä olemassa. Kieli. Mytologia. Tavat. Ihan jo historia viholliskäsityksineen muokkaa kulttuuria. 1300-luvun satakuntalaiset, savolaiset ja karjalaiset olisivat löytäneet keskenään enemmän yhteistä kuin ruotsalaisten tai novgorodilaisten kanssa.

Täällä on joku koko päivän vängännyt, ettei ole mitään suomalaista kulttuuria. Aivopesulla yrittää mitätöidä suomalaisuuden. Sitä samaa yliopistokapulakieltä, mitä täällä ajoittain harjoitetaan hämäämään vastustajaa.  

Mutta ei sillä väliä, tulee välillä ihan mielenkiintoisia huomioita suomalaisista juurista.

Vierailija
286/331 |
20.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

asdf kirjoitti:

Kristinusko nyt ainakin pois heti!

Pois maanviljely ja olut, pois tupakka ja kahvi! Ulkomailta kaikki.

Metsä on meidän suomalaisten kirkko, ja siellä moni rukoilee, rukoilemista voi olla vaikka jokin toive tai jopa ajatus, jota et itse edes tiedosta. Minusta kaunista ja aitoa. Ei tarvita mitään ulkoisua symboleita.

Ei tarvitse pyllistellä perse Mekkaan päin viis kertaa päivässä, ulkokultaista ja suomaiselle vierasta uskonnon harjoittamista. Se ainakaan ei kuulu suomalaiseen kulttuuriin tai joku kasvojen peittäminen huivilla ja mustaan kaapuun pukeutuminen.

Mun lapsuudessa 1960-luvulla etenkin maaseudulla mutta myös kaupungissa hyvin monet naiset kulkivat huivi päässä. 1800-luvulla kaikki alemman säädyn (lue suomenkielisen väen) naiset kulkivat huiveissa ja pitkissä hameissa.

https://commons.wikimedia.org/wiki/File:Akseli_Gallen-Kallela_-_Mustahu…

Suomalainen sitoi huivin niskaan tai kaulan alle, ei peitellyt nassuaan. Myös käytännön syistä, ettei hiukset häirinnyt työntekoa. Ei uskonnollisena symbolina.

Olet väärässä. Huivin käyttö periytyy sekä suomalaisesta kulttuurista (naitu nainen peitti hiuksensa) ja Lähi-idästä kristinuskon kautta meille (nainen peittää hiuksensa uskonnollisista syistä, eli siveyden takia, ja kirkossa -- se lukee ihan raamatussa ja sitä tapaa on Suomessakin noudatettu ihan viime aikoihin.

Etkö tunne oman maasi historiaa?

Suomalainen nainen ei ole käyttänyt huivia uskonnollisista syistä kuin ehkä joskus joku keskiajalla, ja silloinkin kunnoli tukka likainen. Suomalainen ei käytä huivia sen takia, että se on joskus kirjattu raamattuun, vaan käytännöllisistä syistä.

Suomalainen raamatun tulkitsijakin osaa asettaa raamatun tekstit kontekstiinsa, eli siihen historialliseen kehykseensä, missä tekstit on kirjoitettu. Emmehän enää noudata esimerkiksi raamatussa kerrottuja puhtausoppejakaan enää, koska ei enää tarvitse. Veikkaan, että monet eivät ole koskaan kuulleetkaan tuosta siveyshuivista, että löytyy raamatusta. Jos löytyy.

Sen sijaan mus limeilla taitaa ne im aamit kertoa, miten heidän pitää olla ja elää.

Ilman mitään asiallista tietoa on turha vängätä vastaan. Luepa tästä ja sivistä itseäsi:

https://www.ts.fi/puheenvuorot/838717/Huivi+ja+huntu+suomalaisessa+kult…

"Naisten hunnut ja huivit ovat erottamaton osa suomalaisten kulttuuriperintöä. "

En ole nähnyt kenenkään peittävän naamaansa muuten kuin joillain häissä. Juu, käyttää suomakaiset kaulahuiveja. Näetkö sä nyt oikeasti noinmpaljon vaivaa, että jaivelemakla yrität löytää kotain "todistusaineistoa" asiallesi.

Enemmän todistusaineistoa tuolla kommentojalla on ollut kuin sinulla.

Ja ei se naaman peittäminen muslimeillakaan ole valtavirtaa, koska Koraani ei määrää peittämään kasvoja. 

No niin, tulilhan se vastaus täällä palstalla vänkäämiseen. Eli mus limit täällä väittäneet koko päivän, että suomalaiset käyttävät huivia merkkinä uskonnostaan. En olisikaan arvannut. Eivät peitä naamaa, mutta eivät ne navettaankaan ole menossa. 

Vierailija
287/331 |
20.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aijai, jouduttaisiin luopumaan numeroista ja demokratiasta, ne kun tulee ulkomailta.

Vierailija
288/331 |
20.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Taidat olla myrkillisen ideologian aivopesemä.

Tasa-arvoahan tässä on vaadittu. Se toki tarkoittaa, että sinä joudut luopumaan illusioistasi että olet jotain mystistä valkoista herrakansaa, joka saa määritellä mitä isänmaallisuus on meille muille.

Enpä usko olevani. Ja siinäpä hieno ja myrkyllinen kokoelma olkiukkoja, joiden kanssa voit leikkiä parempaa ihmistä. Harmi vain etteivät ne taaskaan kuvaa vastapuolen keskustelijaa tai tämän ajatuksia. Vasemmistohan kaiken hyväksyttävän pyrkii nykyään aktiivisesti ja agressiivisesti uudelleenmäärittelemään. Veikkaan ettei sinulle ole olemassakaan mitään isänmaallisuutta tai suomalaista kulttuuria, paitsi vasurihäröilyn osalta. Se taas ikävä kyllä on tuhoisa meille muille.

Minua kyllästyttää että monet ovat niin aivopestyjä amerikkalaiseen ja persujen propagandaan että jatkuvasti joka asiassa tunkevat tuuttiin sitä samaa tuuba 24/7 liittyi se asiaan tahi ei. Kuin valmis nauhoitus pyörisi suun päässä päivästä toiseen.

Ja lisäksi tuo infantiilin ajatteluun viittava polarisointi ja vihollisukuvan muokkaus ja omien päänsisäisten sekavien kuvitelmien heijastaminen toisiin ihmisiin.

Oiskos sulla mitään aiheeseen liittyvää älyllistä ja historiallisesti totuudellista kommenttia vai vaan tota tuubaa? Jos ei, kunnioita itseäsi ja poistu takavasemmalle.

Ei kyllä ole kovin älylästä haukkua täällä muita infantiileiksi.

Eikös teidän silakoiden pitänyt jo muutenkin hävitä maan alle sen LAITTOMAN blm-torikokouksen järjestämisen jälkeen. Ei se näin äkkiä unohdu.

Muutenkin kuulemma rivit harvenneet radi kaalisti.

Mitkä ihmeen silakat? Luuletko todella, että tuollaista paskakirjoitusta vastustaa vain jotkin äärivasemmistolaiset? Minä puolestani kaipaisin älykkäiden ja koulutettujen persujen kirjoituksia, täällä kirjoittelee nähtävästi vain jonnet, joilla on koulunkäynti loppunut peruskouluun, eikä ymmärretä ihan perusasioita poliittisista aatteista.

Ei tästä kirjoitustyylistä voi erehtyä. Viimeisin todistus siitä on, että käänteispsykologiaa käyttäen kehut itseäsi kouluttautuneeksi ja älykkääksi kirjoittajaksi, siis kaipaamalla itsesi tasoista älykästä keskustelijaa. Ei taida kuule löytyä sinun tasollasi olevaa toista kirjoittajaa.

Ja kukakohan kirjoittaja luulet minun olevan? En ole erityisen kouluttautunut, mutta ikää on jo kertynyt sen verran, että on minulle jotain oppia mennyt päähän. Ärsyttää miten foorumille on alkanut kerääntyä nähtävästi jotain teini-ikäisiä, joilla on kirjat jäänyt lukematta mutta silti on järjetön into paasata politiikasta, ikään kuin siitä mitään ymmärtäisi. Ihan perusasiat kuten mikä on vasemmisto ja mikä on oikeisto on monella hukassa, on vain lähdetty sokeasti kopioimaan somekirjoituksia jostain Yhdysvalloista. Ihan älytöntä touhua, ja hävettää ihan kaikkien puolesta.

Vastasin kirjoittajalle, joka kaipasi älykästä ja koulutettua persuseuraa itselleen. Eli kirjoittaja kaipasi itseään älykkäämpää persukirjoittelijaa palstalle? Selvää itsekehuahan se on, jos mollaa muita ja sanoo haluavansa keskustella jonkun älykkään ihmisen kanssa. 

Miksi sitten vastasit viestiin, jos et ollut alkuperäinen kirjoittaja, jolle minä vastasin? 

Vierailija
289/331 |
20.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tasa-arvoahan tässä on vaadittu. Se toki tarkoittaa, että sinä joudut luopumaan illusioistasi että olet jotain mystistä valkoista herrakansaa, joka saa määritellä mitä isänmaallisuus on meille muille.

Enpä usko olevani. Ja siinäpä hieno ja myrkyllinen kokoelma olkiukkoja, joiden kanssa voit leikkiä parempaa ihmistä. Harmi vain etteivät ne taaskaan kuvaa vastapuolen keskustelijaa tai tämän ajatuksia. Vasemmistohan kaiken hyväksyttävän pyrkii nykyään aktiivisesti ja agressiivisesti uudelleenmäärittelemään. Veikkaan ettei sinulle ole olemassakaan mitään isänmaallisuutta tai suomalaista kulttuuria, paitsi vasurihäröilyn osalta. Se taas ikävä kyllä on tuhoisa meille muille.

Minua kyllästyttää että monet ovat niin aivopestyjä amerikkalaiseen ja persujen propagandaan että jatkuvasti joka asiassa tunkevat tuuttiin sitä samaa tuuba 24/7 liittyi se asiaan tahi ei. Kuin valmis nauhoitus pyörisi suun päässä päivästä toiseen.

Ja lisäksi tuo infantiilin ajatteluun viittava polarisointi ja vihollisukuvan muokkaus ja omien päänsisäisten sekavien kuvitelmien heijastaminen toisiin ihmisiin.

Oiskos sulla mitään aiheeseen liittyvää älyllistä ja historiallisesti totuudellista kommenttia vai vaan tota tuubaa? Jos ei, kunnioita itseäsi ja poistu takavasemmalle.

Eikös teidän silakoiden pitänyt jo muutenkin hävitä maan alle sen LAITTOMAN blm-torikokouksen järjestämisen jälkeen. Ei se näin äkkiä unohdu.

Mitkä ihmeen silakat? Luuletko todella, että tuollaista paskakirjoitusta vastustaa vain jotkin äärivasemmistolaiset? Minä puolestani kaipaisin älykkäiden ja koulutettujen persujen kirjoituksia, täällä kirjoittelee nähtävästi vain jonnet, joilla on koulunkäynti loppunut peruskouluun, eikä ymmärretä ihan perusasioita poliittisista aatteista.

Ei tästä kirjoitustyylistä voi erehtyä. Viimeisin todistus siitä on, että käänteispsykologiaa käyttäen kehut itseäsi kouluttautuneeksi ja älykkääksi kirjoittajaksi, siis kaipaamalla itsesi tasoista älykästä keskustelijaa. Ei taida kuule löytyä sinun tasollasi olevaa toista kirjoittajaa.

Ja kukakohan kirjoittaja luulet minun olevan? En ole erityisen kouluttautunut, mutta ikää on jo kertynyt sen verran, että on minulle jotain oppia mennyt päähän. Ärsyttää miten foorumille on alkanut kerääntyä nähtävästi jotain teini-ikäisiä, joilla on kirjat jäänyt lukematta mutta silti on järjetön into paasata politiikasta, ikään kuin siitä mitään ymmärtäisi. Ihan perusasiat kuten mikä on vasemmisto ja mikä on oikeisto on monella hukassa, on vain lähdetty sokeasti kopioimaan somekirjoituksia jostain Yhdysvalloista. Ihan älytöntä touhua, ja hävettää ihan kaikkien puolesta.

Vastasin kirjoittajalle, joka kaipasi älykästä ja koulutettua persuseuraa itselleen. Eli kirjoittaja kaipasi itseään älykkäämpää persukirjoittelijaa palstalle? Selvää itsekehuahan se on, jos mollaa muita ja sanoo haluavansa keskustella jonkun älykkään ihmisen kanssa. 

Miksi sitten vastasit viestiin, jos et ollut alkuperäinen kirjoittaja, jolle minä vastasin? 

Minä olen nimenomaan tuo kirjoittaja. Kirjoitit kuitenkin, että "kirjoitustyylistä ei voi erehtyä", joten oletin että sekoitat minut johonkin toiseen kirjoittajaan, sillä tuo oli ensimmäinen viesti jota olen sinulle kirjoittanut. Joka tapauksessa pointtini ei ollut besserwisseröidä millään oppineisuudellani, sillä en ole korkeasti koulutettu. Pysyn myös kannassani; monet tähän ketjuun kirjoittavista (oletettavasti persuista) ei tiedä mistä puhuvat. Joku selitti miten globalismi on nimenomaan vasemmistolainen aate, mikä on jo aika naurettavaa. Toki vasemmistolainen voi olla myös globalisti, mutta enemmän globalismi linkittyy vapaakaupan ja markkinaliberalismin voittokulkuun eli on siten enemmän oikeistolainen aate. Sanoisin, että Keynesiläinen taloustiede, jos joku on enemmän vasemmiston mieleen, mutta eipä se nykyään ole oikein muodissa missään.

Vierailija
290/331 |
20.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kansalliskulttuuri syntyi 1800-luvulla, kun oli muotia yrittää tehdä itsestään erikoisempi kuin naapurimaa ja kiihkoilla. Samaan aikaan alettiin pääasiassa hokea valkoisen miehen ylivertaisuutta. Tätä ennen oli ruhtinas- ja kuningaskuntia, ei mitään yhtenäistä ja kaikenkattavaa kansallismielisyyttä.

Kansallispuvut ja Kalevala ovat tyyppiesimerkkejä tästä ajasta.

Vierailija
291/331 |
20.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nykyään ei saisi edes arvostaa omaa kulttuuria. Sehän on r*sismia pahimmasta päästä. Ystäväni ei edes uskalla pitää Thorin vasara-korua, sillä pelkää leimautuvansa. Jestas mitä sontaa.

Onko ystäväsi norjalainen, tanskalainen vai ruotsalainen? 

Norjalainen.

On monessa muussakin symbolista, että joku pöhelöryhmä on ominut sen symbolikseen. Itse olen sitä mieltä, että jokaiselle Suomeen asumaan tulevalle ulkomaalaiselle pitäisi antaa lahjaksi leijonakoru edustamaan suomalaisuutta. Koska se on Suomen vaakunassa. Eräs ryhmä voisi hermostua.

Vierailija
292/331 |
20.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä pussikaljan juonti ja eukonkanto onkin kulttuurisesti merkittävä asia! Vai mitä ap meinaa ”suomalaisella kulttuurilla”? Saisiko tarkennusta asiaan?

Mulle ne on esim. Sibeliuksen musiikki ja Gallen-Kallelan taide. Alvar Aalto ja Iittala.

sekä Sibelius että Gallen-Kallela ovat matkustaneet, ja saaneet vaikutteita. varsinkin se suomalaisen kulttuurin  arvostaminen oli samaa ajatustenvirtaa, mitä tapahtui lähse jok apuolella Eurooppaa samaan aikaan.

Niinpä. Kansallisromanttinen kuvataide ja arkkitehtuuri olivat hyvin samanluonteisia eri puolilla maailmaa. Ja lainailivat aiheistoa eri puolilta maailmaa.

Niin on aina ollut, ei luovia taiteilijoita rajoita mitkään keinotekoiset kulttuurirajat. Arkkitehdit länsimaissa ovat soveltaneet vaikkapa japanilaisvaikutteista tilakäsitystä, tai vastaavasti Japanissa ottaneet suoria vaikutteita länsimaisesta materiaalinkäytöstä. Länsimaisessa kuvataiteessa on aina ollut selvästi näkyvissä muista kulttuureista tulleet vaikutteet, kun osaa katsoa.

Sama pätee myoskin etnisiin kulttuureihin. Vaikkapa joku saamelaisten neljän tuulen lakki on aika uusi laina, 1800-luvulla venäläisiltä merimiehiltä peräisin.

Ne jotka oikeasti harrastavat ja tekevät kulttuuria, eivät kiihkoile mistään kansallisasioista, koska he tietävät, että kaikki taide on universaalia. Ei sitä rajata mihinkään suomalaiseen muottiin, sen enempää kuin mihinkään muuhunkaan pakkopaitaan.

Ai niin, hyvä kun sanoit, Akseli Gallen-K(?)allelan Kalevala-maalaukset ovat suomalaisuuden ydintä.

Että ärsyttää tuollainen edellisen kirjoittajan muka absoluuttinen totuus ja muka älyllinen fisu-kurjoitus, vaikka kyseessä vain hänen oma vähemmistöön jäävä mielipiteensä. Mutta tarkoitus kai onkin vain ärsyttää.

Ja näidenkin maalausten inspiraation lähteenä olivat ulkomaille avautuneen Japanin ukiyo-e grafiikkavedokset, joita sen ajan eurooppalaiset taiteilijat keräsivät lähes maanisesti.

Vierailija
293/331 |
20.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuulas vaalea iho ja hiukset myös mielestäni suomalaisten parhaita, jos ei nyt perinne mutta vaalittava ominaisuus, jotka monet perinteitä vaalivat taidemaalarit ovat tauluihinsa ikuistaneet. Vaaleat hiuksethan tulevat vähitellen häviämään maailmasta.

Pottunokat, sirrittävät siansilmät, persjalkaisuus. Nekin ovat osa suomalaista perintöä.

Vierailija
294/331 |
20.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suurin osa maista on monikulttuurisia, ei niillä ole mitään yhtä yhtenäistä kulttuuria josta pitää kiinni.

Eipähän ole. Kyllä suurimmassa osassa maita on jonkinlainen valtakulttuuri.

Mutta silloinhan "omasta kulttuurista kiinni pitäminen" olisi sitä, että niitä vähemmistökulttuureja syrjittäisiin. Oikeus omaan kulttuuriin olisi siis vain osalla kansoista.

On lapsellista suomalaista ajattelua että on olemassa vain yksi valtio, jossa on yksi kulttuuri, kieli ja uskonto. Se on kansallisromanttista ideologista haihatusta.

Edes Suomessa ei ole niin eikä ole koskaan ollutkaan.

Miksi ihmiset lukee nykyään yliopistossa näitä hömppätieteitä, eikö ne pääse muualle? Jotkut humkandit on ihan turhia, eihän niille löydy töitäkään, kun puhuvat tuollaista tyhjänpäiväistä soopaa.

Kirkkoslaavia opiskelemalla pääsee pitkälle🤣

Vierailija
295/331 |
20.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sius Suomessa pitää syödä vaan jotain lanttulaatikkoa ja karjalanpiirakoita. Kuulostaapa kivalta.

Vierailija
296/331 |
20.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä pussikaljan juonti ja eukonkanto onkin kulttuurisesti merkittävä asia! Vai mitä ap meinaa ”suomalaisella kulttuurilla”? Saisiko tarkennusta asiaan?

Mulle ne on esim. Sibeliuksen musiikki ja Gallen-Kallelan taide. Alvar Aalto ja Iittala.

Häpeääkö näitä joku? Muuta kuin Galen -Kallelaa? Saako täällä soittaa ulkomaalaista musiikkia, koska meillä on olemassa kotimaista? Väitän, että suurin osa suomalaisista ovat ylpeitä sulmalaisuudestaan ja monista suomalaisista asioista. Silti tykkäävät käydä syömässä erimaalaisissa ravintoloissa, katsomassa ulkomaalaisia elokuvia yms. Mikään sellainen ei ole pois suomalaisuudesta. Ei edes temppelien, moskeijoiden tai palvonta paikkojen olemassa olo ole pois suomalaisuudesta. Jos nuku nuoriso syö mielummin hampurilaisia, kuin läskisoosia, niin ei voi mitään. Ei sitä suomalaisuutta voi väkisin täällä pitää.

Vierailija
297/331 |
20.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä olen nimenomaan tuo kirjoittaja. Kirjoitit kuitenkin, että "kirjoitustyylistä ei voi erehtyä", joten oletin että sekoitat minut johonkin toiseen kirjoittajaan, sillä tuo oli ensimmäinen viesti jota olen sinulle kirjoittanut. Joka tapauksessa pointtini ei ollut besserwisseröidä millään oppineisuudellani, sillä en ole korkeasti koulutettu. Pysyn myös kannassani; monet tähän ketjuun kirjoittavista (oletettavasti persuista) ei tiedä mistä puhuvat. Joku selitti miten globalismi on nimenomaan vasemmistolainen aate, mikä on jo aika naurettavaa. Toki vasemmistolainen voi olla myös globalisti, mutta enemmän globalismi linkittyy vapaakaupan ja markkinaliberalismin voittokulkuun eli on siten enemmän oikeistolainen aate. Sanoisin, että Keynesiläinen taloustiede, jos joku on enemmän vasemmiston mieleen, mutta eipä se nykyään ole oikein muodissa missään.

Oikeisto on ajanut globallisaatiota, kun on pyritty hakemaan talouskasvua ulkomaisista markkinoista. Se on perustunut kaupankäyntiin. Sitä persuteltiin aikoinaan mm. vapaalla matkustamisella, riskeinä nähtiin taudit. Kuten nyt nähty koronan kanssa. M muut toa perusteltiin työvoiman saamiseksi Suomeen, kun oma väestö vanhenee. 

Vasemmisto taas ajaa globalismia joka tarkoittanee esimerkiksi, että koko kylä kylään tänne. Yksi käsite siinä on se inter sek tionaalinen uus liberalistininen feminismi, joka pyrkii tasa-arvoon, mutta myös tasapäistämään kaiken. Haetaan moni kulttuurisuus tänne., mikä taas tuottaa kuluja meidän yhteiskunnallemme.  Enemmän tätä globalismia ajaa vihreät, mutta vasemmistohan tätä suuntausta kannattaa myös.

Eli hiukan eri käsitteet globalisaatio vs. globalismi, ja voi olla, että olen ymmärtäyt nämä väärin. En mitään virallista määritelmää ole missään nähnyt. 

Vierailija
298/331 |
20.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuulas vaalea iho ja hiukset myös mielestäni suomalaisten parhaita, jos ei nyt perinne mutta vaalittava ominaisuus, jotka monet perinteitä vaalivat taidemaalarit ovat tauluihinsa ikuistaneet. Vaaleat hiuksethan tulevat vähitellen häviämään maailmasta.

Pottunokat, sirrittävät siansilmät, persjalkaisuus. Nekin ovat osa suomalaista perintöä.

Niin, nekin kuuluvat meidän suomalaiseen ulkomuotoomme, entä sitten. Ei ollut puhetta kauneusihanteista. 

Vierailija
299/331 |
20.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En minä ainakaan häpeä mitään muuta kuin erään puolueen ulostuloja tähänkin aihepiiriin liittyvissä asioissa, ihmisten yleinen tyhmyys ja tahallinen asioiden väärinymmärrys tai laiskuus lukea edes uutista jota kommentoidaan on masentava ilmiö.

Olisit ihan suoraan maininnut persut. Ei persuja pidä ylisuojella.

Persut ovat maan syöpäkasvain. Persut on tuhottava.

*SNAP*

Vihapuhe kuvakaapattu ja raportoitu.

Kiitos, toisaalta on hyvä että nämä varisverkosto, silakat ja muut vassarit päivittäin näyttävät koko Suomelle todellisen luonteenlaatunsa, joten ei jää kenellekään epäselväksi, kannattaako tukea tämänkaltaisia puheita pitäviä tahoja.

Meidän koko perhe aikoo äänestää varisverkostoa seuraavissa vaaleissa.

Myös meidän akateeminen perhe 😉

Vierailija
300/331 |
20.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

asdf kirjoitti:

Kristinusko nyt ainakin pois heti!

Pois maanviljely ja olut, pois tupakka ja kahvi! Ulkomailta kaikki.

Metsä on meidän suomalaisten kirkko, ja siellä moni rukoilee, rukoilemista voi olla vaikka jokin toive tai jopa ajatus, jota et itse edes tiedosta. Minusta kaunista ja aitoa. Ei tarvita mitään ulkoisua symboleita.

Ei tarvitse pyllistellä perse Mekkaan päin viis kertaa päivässä, ulkokultaista ja suomaiselle vierasta uskonnon harjoittamista. Se ainakaan ei kuulu suomalaiseen kulttuuriin tai joku kasvojen peittäminen huivilla ja mustaan kaapuun pukeutuminen.

Mun lapsuudessa 1960-luvulla etenkin maaseudulla mutta myös kaupungissa hyvin monet naiset kulkivat huivi päässä. 1800-luvulla kaikki alemman säädyn (lue suomenkielisen väen) naiset kulkivat huiveissa ja pitkissä hameissa.

https://commons.wikimedia.org/wiki/File:Akseli_Gallen-Kallela_-_Mustahu…

Suomalainen sitoi huivin niskaan tai kaulan alle, ei peitellyt nassuaan. Myös käytännön syistä, ettei hiukset häirinnyt työntekoa. Ei uskonnollisena symbolina.

Keskiaikaisen katolisen kirkon peruja tuo huivi. Siveellinen naitu nainen peitti päänsä. Vain naimattomat nuoret naiset ja maailman vanhimman ammatin harjoittajat kulkivat huivitta.

Tosin jo antiikin Kreikassa toimittiin näin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi yksi kuusi