Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Hyvä keskiarvo, ei ymmärrystä

Vierailija
02.09.2023 |

Kuopuksemme on nyt aloittanut lukiossa. Hän on aina menestynyt koulussa oikein hyvin. Päättötodistuksen keskiarvo lähes 10. Jotenkin ei tunnu kuitenkaan tajuavan oikein mitään. Tarvitsee jatkuvasti neuvoja läksyissä, kun ei ymmärrä yhtään, mitä niissä pitäisi tehdä. Ei oikein tajua, miten hänellä voi olla noin hyvät numerot, kun jokaisen tehtävän kohdalla ihmettelee, mitä tehdä. Matikka onnistuu, samoin kielet, kun niissä pärjää ulkomuistilla.

Miten lukiossa pärjää henkilö, joka ei osaa yhtään soveltaa, päätellä tai muuten ajatella omilla aivoillaan?

Kommentit (27)

Vierailija
1/27 |
02.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuollaisilla "taidoilla" keskiarvon pitäisi olla viiden ja kuuden välillä.

Vierailija
2/27 |
02.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä se on vain kuopuksen opittua avuttomuutta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/27 |
02.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lukio onkin erilainen kuin peruskoulu. Koealueet pidempiä ja tehtäviä muutenkin enemmän, joten pitää ihan oikeasti ymmärtää asiat, kaikkea ei vaan pysty oppimaan ulkoa.

Opiskelutekniikka kannattaa harjoitella. Eiköhän se siitä, kun tottuu uuteen systeemiin, nyt ollaan kuitenkin vasta ihan alussa.

Vierailija
4/27 |
02.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Anna lapsen tehdä omat johtopäätökset ja valinnat. Kuulostaa itse vajakille.

Vierailija
5/27 |
02.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taitaa olla sinun aiheuttamaa epävarmuutta joka ilmenee sitten kotona kun pelkää epäonnistumista ja sinun reaktiotasi.

Vierailija
6/27 |
02.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ymmärrä.

Meillä kasvoi teini jonka peruskoulun päättötodistuksen ka oli tasan 10, siis lukuaineissa, ja muuten 9,8.

Lukio sujui kuten peruskoulu, huonoin arvosana taisi olla 8,5 (1x) kun peruskoulussa heikoin nro oli 9 tai 9+.

Ei tarvinnut koskaan apuja, ymmärsi ja sisäisti asiat, keskittyi ja muisti ja hoiti asiat ja tehtävät, persoonansa muutenkin erittäin keskittyvä silloin kun tarve on eikä anna periksi, ei hermostu.

Nyt tulevalla viikolla alkaa 3.vuosi yliopistossa ja toinen samanmoinen jäljellä, ei ongelmia.

Ei voi pakottaa sitä mitä ei ole ja jos pakottaa niin se on tie mm mielenterveyden ongelmiin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
7/27 |
02.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ai miten lukiossa pärjää henkilö, joka ei osaa yhtään soveltaa, päätellä tai muuten ajatella omilla aivoillaan?

Tuossahan sen itse nyt näet.

Huonosti.

Vierailija
8/27 |
02.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Väliäkö tuolla jos numerot kestää hyvinä. Eipä koulumenestys ja älyllinen kyvykkyys eri asioihin aina mene käsi kädessä. Huomaahan sen ihan tässä meidän yhteiskunnassammekin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
9/27 |
02.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä keskiarvo koulussa ei tarkoita muuta, kuin että on luettu tieto pysynyt päässä, riittävän pitkän aikaa. Eli pärjää kokeissa yms., ei siitä mitään hyötyä elämässä ole, hyvästä keskiarvosta siis.

Vierailija
10/27 |
02.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lukion matikassa ei pärjää ulkoa opettelemalla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
11/27 |
02.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistanpa omasta lapsuudestani/nuoruudestani, että avun pyytäminen läksyihin oli huomion hakua vanhemmilta. Olin myös lähes kympin oppilas, ja olisin niistä kyllä varmasti selvinnyt, mutta ne koulutehtävät oli oikeastaan ainoa asia, missä sai isän jakamattoman huomion ja yhteistä puuhaa. Minulle se aine ole matematiikka, jossa isäni oli todella lahjakas.

Ihan vain pohdinnan arvoisena ajatuksena. Toki se lukio ylipäätään on haastavampi kuin peruskoulu, joten voi oikeasti olla sekin, että on vähän hukassa vaatimustason noustessa.

Vierailija
12/27 |
02.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lukiossa juuri opetellaan soveltamaan, päättelemään ja käyttämään omia aivoja, peruskoulussa pärjää pitämällä korvat ja silmät auki. Kyllä lukiolaisesi saa langan päästä kiinni.

Minun äidinkielenopettajallani oli tapana tehdä lukion ekaluokkalaisille kerralla selväksi, että kriteerit eivät ole samat kuin yläasteella, ja käytti heti ensimmäisen aineen korjaamisessa YO-kirjoitusten pisteytystä. Kolmenkymmenen oppilaan luokasta 28 sai improbaturin.

Sitkeästi vain eteenpäin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
13/27 |
02.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Muistanpa omasta lapsuudestani/nuoruudestani, että avun pyytäminen läksyihin oli huomion hakua vanhemmilta. Olin myös lähes kympin oppilas, ja olisin niistä kyllä varmasti selvinnyt, mutta ne koulutehtävät oli oikeastaan ainoa asia, missä sai isän jakamattoman huomion ja yhteistä puuhaa. Minulle se aine ole matematiikka, jossa isäni oli todella lahjakas.

Ihan vain pohdinnan arvoisena ajatuksena. Toki se lukio ylipäätään on haastavampi kuin peruskoulu, joten voi oikeasti olla sekin, että on vähän hukassa vaatimustason noustessa.

Tätä samaa kyselyä on ollut aina. Ala-asteesta alkaen. Enkä usko, että kyse on huomionhausta ainakaan minua kohtaan, koska minulla lopulta meinaa mennä hermot neuvoessa ja usein nuori päättääkin soittaa mieluummin isommalle sisarukselleen neuvoja varten. Neuvon siis aina ensiksi ihan rauhassa, mutta jos kovan neuvomisen jälkeen nuori vaan toteaa, että ei vieläkään tajua mitä pitää tehdä, niin mua alkaa ärsyttää.

Esim. äsken tehtävänä oli vertailla kahta politiikkaan liittyvää juttua annettujen kysymysten avulla. Ei muka osaa tehdä, vaikka yhdessä valittiin ne jutut ja juteltiin niistä varmaan tunti.

Ap

Vierailija
14/27 |
02.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei vanhempien kuulu auttaa lukiolaista läksyissä. Ihan itse saa tehdä ne.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
15/27 |
03.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä ei nuori ymmärrä miten päntätään, numerot senkun laskee.

Vierailija
16/27 |
03.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lukiosta pääsee läpi läksyjä tekemättä ja riman alittamallakin, ihan turhaa yleistietämystä siellä viljellään eikä arvosanoilla tee yhtään mitään muuta kuin pönkitä vanhempien itsetuntoa.

Lukioon mennessä pitäisi osata opiskella, lukiossa ei tarvitse opiskella, yliopistolla voi taas opetella opiskelemaan.

Vierailija
17/27 |
03.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lukiossa juuri opetellaan soveltamaan, päättelemään ja käyttämään omia aivoja, peruskoulussa pärjää pitämällä korvat ja silmät auki. Kyllä lukiolaisesi saa langan päästä kiinni.

Minun äidinkielenopettajallani oli tapana tehdä lukion ekaluokkalaisille kerralla selväksi, että kriteerit eivät ole samat kuin yläasteella, ja käytti heti ensimmäisen aineen korjaamisessa YO-kirjoitusten pisteytystä. Kolmenkymmenen oppilaan luokasta 28 sai improbaturin.

Sitkeästi vain eteenpäin.

Joo, just oma nuori luetteli, mitä pitkän matikan yo kirjoitukset pitää sisällä. Aivan eri asioita kävivät läpi yläasteella. Joutuu tekemään töitä, vaikka matikka huippu vahvuus.

Vierailija
18/27 |
03.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei vanhempien kuulu auttaa lukiolaista läksyissä. Ihan itse saa tehdä ne.

Hyvään vanhemmuuteen kuuluu kiinnostus koulun käyntiin. Kyllä meidän nuoren lukiolaisen kanssa pohditaan asioita yhdessä, mikäli tarve vaatii.

Vierailija
19/27 |
03.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lukiosta pääsee läpi läksyjä tekemättä ja riman alittamallakin, ihan turhaa yleistietämystä siellä viljellään eikä arvosanoilla tee yhtään mitään muuta kuin pönkitä vanhempien itsetuntoa.

Lukioon mennessä pitäisi osata opiskella, lukiossa ei tarvitse opiskella, yliopistolla voi taas opetella opiskelemaan.

Ei kait siinä 😂

Vierailija
20/27 |
03.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloituksessa sen kerrot: pärjää ulkomuistilla.

Se ei paljon käytännön asioissa, ongelmanratkaisuissa ja sellaisessa auta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi yksi yhdeksän