Minä laskeskelen senttejä kaupassa ja mitä tekee mies
Meillä on nyt vajaa 300€ loppukuuksi ruoka- ym. kuluja varten viidelle hengelle eli tiukkaa tulee tekemään. Mä syön itse tosi vähän että lapsille jäisi ruokaa.
Nämä 300€ on mun tilillä ja mies pyysi eilen illalla mua siirtämään 30 hänen tililleen jotta voi pelata jotain veikkauksen sivuilla. Mä vedin herneen nokkaan että miten voi syytää sinne rahaa kun ollaan niin tiukilla tällä hetkellä. Mies hermostui ja alkoi uhkailemaan että jos en siirrä niin käyttöön tulee omat rahat. Mä pistän oikeasti KAIKKI mun rahat lasten ja miesten juttuihin, en KOSKAAN osta itselleni mitään. Kuljen mun siskon vanhissa vaatteissa jne. Tuntuu epäreilulta että alkaa uhkailemaan noin. Mun mielestä perhe on perhe eikä ole mitään järkeä alkaa laskemaan minkä rahan edestä kukakin syö tms.
Siirsin sen rahan jonkunlaisen sovun ylläpitämiseksi mutten pystynyt olemaan hiljaa ja avauduin tuosta ettei toinen voi tuhlailla samaan aikaan kun toinen yrittää nipistää kaikesta mahdollisesta ja ettei meillä ole kohta rahaa edes ruokaan. Mies sanoi että jos me ei tulla toimeen niin pitää varmaan erota. Sanoin että jos on tuota mieltä niin "so long". En jää suremaan kiristävää ja välinpitämätöntä miestä. Ei kuulemma ollut tosissaan.
Tänä aamuna tuli suukottelemaan niinkuin ei mitään. Olisin voinut vetää turpaan. Sanoin etten aio pätkääkään varoa mun sanomisia jonkun erolla uhkailemisen takia. Kumpi meistä oli kohtuuton teidän mielestä vai oliko kumpikaan?
(Meidän taloudellista tilannetta en jaksa muuten alkaa puimaan. Tämä on väliaikaista ja uskon että menee pian parempaan päin.)
Kommentit (56)
Ei taida ap oikeasi haluta miehen lopettavan pelaamista tai eroavan. Keneen hän sitten suhteessa tuntisi olevansa parempi ihminen ja ketä hän voisi sitten haukkua ja täten purkaa omia paineita. On vaan niin paljon helpompaa typistää itsensä lapsen asemaa selittämällä itsensä toisen kautta, kun ottaa rohkeasti sitä vastuuta itsestää ja lapsestaan. Onhan se miehen palkkapussi kuitenkin elausapua isompi hyvä ruokapöytään.
[quote author="Vierailija" time="06.06.2013 klo 11:57"]
[quote author="Vierailija" time="06.06.2013 klo 11:53"]
Ihmeellisiä ukoja teillä, kun eivät osaa edes raha-asioistaan huolehtia!
Itse asettaisin yhdessä elämiselle muutaman ehdon:
- mies sulkee pelitilinsä ja hakee ulkopuolista apua peliriippuvuuteen
- perheen kaikki rahat ohjataan yhteiselle tilille, johon vain AP:lla on käyttöoikeus. Mies saa omaan käyttöönsä "kuukausirahan" joka kattaa miehen omat välttämättömät kulut. Välttämättömät kulut määritellään yhdessä tarkasti laskien esim. muutaman edellisen kuukauden kulutuksen perusteella. Tämä voidaan toteuttaa myös niin, että ensin määritellään perheen yhteiset pakolliset menot (mm. vuokra, ruoka, sähkö, vakuutukset) ja jos jotain ylimääräistä jää jäljelle, se jätetään puolisoiden tileille omaan käyttöön joko 50/50 tai ansioiden suhteessa.
Ja jos mies ei noihin ehtoihin taipuisi, niin ottaisin eron
[/quote]
Älä huoli, ei sun tarvisi. Ukkos ois lähtenyt jo.
[/quote]
No jos ukko ei suostu lopettamaan pelaamista eikä osallistu perheen yhteisiin kustannuksiin, niin helpotushan se vaan on sellaisesta riestasta eroon päästä!
[quote author="Vierailija" time="06.06.2013 klo 12:09"]
- perheen kaikki rahat ohjataan yhteiselle tilille, johon vain AP:lla on käyttöoikeus. Mies saa omaan käyttöönsä "kuukausirahan" joka kattaa miehen omat välttämättömät kulut. Välttämättömät kulut määritellään yhdessä tarkasti laskien esim. muutaman edellisen kuukauden kulutuksen perusteella. Tämä voidaan toteuttaa myös niin, että ensin määritellään perheen yhteiset pakolliset menot (mm. vuokra, ruoka, sähkö, vakuutukset) ja jos jotain ylimääräistä jää jäljelle, se jätetään puolisoiden tileille omaan käyttöön joko 50/50 tai ansioiden suhteessa.
[/quote]
[/quote]
No jos ukko ei suostu lopettamaan pelaamista eikä osallistu perheen yhteisiin kustannuksiin, niin helpotushan se vaan on sellaisesta riestasta eroon päästä!
[/quote]
Älä mua ja mun miestä tähän sotke. Mä vaan kerroin mielipiteeni tosta sun ase ohimolle -taktiikasta. Luulen että kukaan järkevä mies ei tuota katselisi. Niin mustavalkoista taas ettei tottakaan! Miksei täällä koskaan löydetä sitä kultaista keskitietä missään asiassa?
[quote author="Vierailija" time="06.06.2013 klo 12:05"]
Ei taida ap oikeasi haluta miehen lopettavan pelaamista tai eroavan. Keneen hän sitten suhteessa tuntisi olevansa parempi ihminen ja ketä hän voisi sitten haukkua ja täten purkaa omia paineita. On vaan niin paljon helpompaa typistää itsensä lapsen asemaa selittämällä itsensä toisen kautta, kun ottaa rohkeasti sitä vastuuta itsestää ja lapsestaan. Onhan se miehen palkkapussi kuitenkin elausapua isompi hyvä ruokapöytään.
[/quote] Onhan tuo ero käynyt kerran jos toisenkin mielessä, mutta niin kauan kuin talous pysyy jotenkin kasassa, en lähde lasteni perhettä rikkomaan. Niin kauan kuin lapset voivat hyvin, minun täytyy vain kestää raha-asioissa onnetonta miestä. t.39
[quote author="Vierailija" time="06.06.2013 klo 12:13"]
[quote author="Vierailija" time="06.06.2013 klo 12:09"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Niin mustavalkoista taas ettei tottakaan! Miksei täällä koskaan löydetä sitä kultaista keskitietä missään asiassa?
[/quote]
Koska on vain yksi oikea totuus ja se on jokaisen fanaatikon oman pään näkemys. Kuten evankeliumia, tätä omaa pyhää totuutta pitää päästä levittämään.
Oikein hyvää kesää sitten sinulle ja ehjälle yhtenäiselle perheellesi!
[quote author="Vierailija" time="06.06.2013 klo 12:28"]
Oikein hyvää kesää sitten sinulle ja ehjälle yhtenäiselle perheellesi!
[/quote]
Edelleen se kuulostaa mun korvaan paremmalta kuin se että lapset muistais kesän 2013 kesänä kun isi muutti pois kotoa.
ap
Mitä sinä haluat meidän nyt sanovan. Sen, että on sinulla huono mies. Meillä on kuitenkin varsin yksipuolinen käsitys teidän parisuhteen ongelmista. Tiedetään vaan se toinen puoli ja nyt pitäisi sitten surkutella sitä. Mistä me tiedetään, että sinä et esim. lyö miestäsi tai huuda hänelle jne. Ethän sinä sitä kerro. Miehesi saattaa joutua henkisen väkivallan takia hakemaan lohtua pelaamisesta.
Lapsi kulta, jokainen aikuinen ymmärtää, että parisuhde on AINA kahden kauppa. Ja AINA pitäisi pelkän yhden osapuolen syyttelyn sijaan miettiä olisiko kummassakin vikaa.
Millaiset arvot sinä haluat omille lapsillesi periyttää...
[quote author="Vierailija" time="06.06.2013 klo 11:39"]
Kuulostaa NIIN tutulle! Minä etsin kaupasta ale-tarroin varustettuja ruokia ja lasken jokaisen sentin ja mies ostaa mäyräkoiran ja laittaa pitkävedon tms! Minä pohdin että voiko lapsen viedä yksityiselle lääkäriin visalla (summan saisi vielä takaisin vakuutuksesta aikanaan), mies siirtää melkein saman summan visalta pelitilille! Ja sitten kun todetaan, että onpa taas rahatilanne huono, niin ensimmäisenä mies marisee minun aiheuttamista kuluista! Itseeni en kuluta juuri mitään, lapsiin menee kaikki "ylimääräinen" (eli ostan vaikka lapselle kengät, eikä mitään ökykalliita todellakaan)!
Monen ehdottama yhteinen taloustili ei meillä kyllä toimisi, koska sinne pitäisi käytännössä siirtää molempien kaikki rahat ja toiseksi, jos miehen rahat on loppu ja sen tarvii tankata auto niin pakkohan sille sitä rahaa on antaa että töihin pääsee! Raivostuttavaa!
[/quote]
Miksi et sano, että ei ole rahaa! Ilmoitat, että tilanne on nyt se, että ei ole sinullakaan, joten mies keksii nyt jonkin keinon päästä töihin.
kaksi asiaa on sovittava parisuhteessa ennenkuin mennään yhteen: talousasiat ja perhesuunnittelu. loput voi kuitata rakkaudella.
nyt on tainnut jäädä keskustelematta tuo talouspuoli ja miehesi on lapsen asemassa "kyllä äitee pitää huolen" . ärsyttäisi.
meillä on keskusteltu ja silti keskustellaan edelleen, mitä hankitaan milloin kenen rahoilla mihin matkustetaan ja mitä syödään jne. raskasta mutta pakollista. onneksi molemmat olemme aika pihejä rahankäytön suhteen, muuten tämä menisi päin helv...
Hieno mies sinulla. Kyllä hänestä kannattaa kiinni pitää. Mikä onkaan lapsille parempi esimerkki kuin pelaava omaan napaansa tuijottava isä, joka on pelihimossaan on valmis viemään ruuan lasten suusta ja siihen viellä päälle kaiken hiljaa hyväksyvä äiti, joka alistuu miehen tahtoo ettei tule riitaa ja lapsilla säilyy ehjä koti.
[quote author="Vierailija" time="06.06.2013 klo 11:39"]
jos miehen rahat on loppu ja sen tarvii tankata auto niin pakkohan sille sitä rahaa on antaa että töihin pääsee! Raivostuttavaa!
[/quote]
Tää on just tätä löysyyttä, että sitten kuitenkin annetaan rahaa, vaikka sitä ei olisi. Mikään pakko ei oo antaa bensarahaa. Pyörällä voi hyvin polkea, jos on bensarahansa tuhlannut.
Tasavertainen suhde vaatii kummallekin omat tulot ja omat rahat. En todellakaan jaksaisi sellaisia ongelmia kuin tässä ketjussa on esitetty. Rahasta riiteleminen jää käytännössä pois kokonaan, kun kumpikin maksaa yhteisistä menoista ennalta sovitun osan (joka on suhteessa omiin tuloihin), ja loput saa kumpikin käyttää, miten lystää.
Ap, vaikuttaa siltä, että sinä ja miehesi elätte jo nyt erillisiä elämiä. Miehesi mielestä hänellä on enemmän etuoikeuksia kuin sinulla. Hän voi mm. omasta mielestään pistää perheen yhteiset niukat rahavarat sileäksi pelaamalla. Ilmeisesti hän on muutenkin kovin itsekeskeinen ihminen.
Nyt sinun kannattaisi miettiä, mitä oikeasti haluat mieheltäsi ja avioliitoltasi. Haluatko tasa-arvoisen, tasapainoisen suhteen vai kelpaako sinulle tämä, jossa jo elät onnettomana ja tyytymättömänä.
Jos sinulle riittää tämä, niin ok. Sinun ei tarvitse tehdä mitään asian eteen. Se on jo sinulla ja se on sinun valintasi. Sinun valintaasi pitää kunnoittaa.
Jos haluat onnellisen avioliiton, sinun kannattaisi arvioida, millaiset mahdollisuudet sinulla olisi tulla onnelliseksi. Mitä asioita pitäisi muuttaa? Mitä sinä olisit valmis tekemään asian hyväksi? Entä miehesi? Onko hän valmis panostamaan avioliittoonne? Riittääkö se sinulle? Kohtaavatko teidän käsityksenne onnellisesta parisuhteesta vai onko teillä liian paljon erilaisia mielipiteitä?
Muista, että vain itseään voi muuttaa, ei muita ihmisiä. Jos siis mielestäsi miehelläsi on peliriippuvuus, ainoastaan hän itse voi tehdä asialle jotakin. Sinä et voi parantaa häntä, vaikka haluaisitkin.
Jos näyttää siltä, että yhteistä tulevaisutta ei ole, kannattaa erota ihan itsesi ja lastesi vuoksi. Älä tee sitä virhettä, että viivyttelet, sillä ihmeitä ei tapahdu.
[quote author="Vierailija" time="06.06.2013 klo 10:26"]
11. Mikä logiikka tuossa nyt on? Eikös avioerolapun heiluttaminen ole uhkailua pahimmasta päästä (ellet sitten tarkoittanut, että ap:n pitäisi oikeasti erota)? Ja miten niin sitten on pakko puhua asiat alusta loppuun? Eikä ole. Laittaa vaan nimen alle.
Minusta avioerolappu kaivetaan esille siinä vaiheessa, kun puhumiset on puhuttu eikä mikään auttanut. Siinä vaiheessa kun liitto on oikeasti allekirjoitusta vaille finaalissa. Muutoin kyseessä on henkinen manipulointi ja kiristys pahimmasta päästä!
[/quote]
Erolla uhkailu riitatilanteessa on niin lapsellista, ajattelematonta ja epäreilua, että sietäisi saada pienen näpäytyksen, mikä tulisi jos aloittaja läväyttäisi eropaperit tämän nenän eteen.
Jotkut kun tosiaan noudattavat sitä ohjenuoraa, että jos erolla uhkaillaan niin sitten erotaan.
[/quote]