Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Olen huomannut, että sairaimpia ovat ne perheet,

Vierailija
06.06.2013 |

jotka ovat kasvissyöjiä, eivät käytä lääkkeitä tai vitamiineja purkista, eivät huolehdi kovin tarkasti hygieniasta (eivät pese tuontihedelmiä ym. koska "luonnollistahan se on")  ja kieltäytyvät rokotuksista.

Minulla on tuttavapiirissä muutamia tällaisia perheitä ja he ovat aina sairaana, siis ihan koko ajan. Joka viikko lapsi tai aikuinen vinkuu flunssaa tai vatsatautia tai keripukkia tai ihan mitä vain. Ja aina ovat väsyneitä, koko ajan itketään kun niin kamalasti väsyttää.

Kannattaisikohan alkaa syömään kunnolla ruokaa ja vitamiineja ja ehkäpä pestä ne tuontiomenat puhtaalla vedellä... Tekisi niin mieli sanoa suoraan kun koko ajan ollaan pois töistä noiden ihme flunssien takia. Niin, ja ei ole normaalia että lapsilla on oksennustauti pari kertaa kuukaudessa, vai onko?

Kommentit (38)

Vierailija
21/38 |
06.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juu ei syödä luomua - ei varmaan mikään meillä ole luomua. Ja ihan TORJUNTAMYRKKYINEEN päivineen pistellään vihanneksia  :))  En pese omenoita, en mansikoita tai päärynöitä. Paprikat, kurkut, tomaatti, salaatti ja kesäkurpitsa menee myrkkyineen päivineen - purjosta voin virauttaa mullat pois jos on. Eiks oo kauheeta?!!!

Myrkkyjen lisäksi pitää vielä muistaa että niitä kasveja on varmaan joku alkuasukastuottaja, pakkaaja, tukkuri, kauppias ynnä muutama asiakas käpistelleet perseisillä käsillään ennenkuin ne päätyy meidän pöytään. (aatteles jos oot joskus ollut meillä ruokavieraana -hähhäh)

[/quote]

Noo, siinä taas yksi tietämättömyyttä viisautena pitävä! Torjunta-aineet rasittavat etenkin lasten maksaa ja muita umpieritysrauhasia, joka näkyy vasta vuosien päästä kun kuormitus lisääntyy. Kehuskele sitten siinä!

Lisäksi etenkin tuontivihanneksissa saattaa olla suolistoloisia, joista on aika vaikea päästä eroon. Vai oletko niistäkin ihan tietämätön?

Itse pesen ekokaupan pesuaineella kaikki ulkolaiset hedelmät ja huuhtelen lopuksi kylmällä vedellä. Kotimaiset tuotteet saavat vain kylmähuuhtelun.

Olen kyllä sitä mieltä, että joku perhe saattaa sairastella jo ennenkuin alkaa ``liika hygieeniseksi,`` ehkäpä perintötekijöiden takia! Ihmettelin aikonani miksi ystäväperheeni lapsilla oli aina oksennustautia kunnes näin heidän tiskirättinsä! Taisin pitää jonkinmoisen luennon ja kas kummaa oksentelut katosivat!

P/S minä en söisi sinun kodissasi:)

Vierailija
22/38 |
06.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.06.2013 klo 08:58"]

[quote author="Vierailija" time="06.06.2013 klo 08:36"]

Meillä ollaan erityisen harvinaisen terveitä. Lapsilla ei ole esim koskaan ollut vatsatautia - muutama nuhaflunssa ja korvatulehdus on joskus ollut jommalla kummalla - kuumetta ei juuri koskaan.

Syödään ihan tavallista sekaruokaa. Lapset syö d-vitamiiniä, muu perhe ei syö mitään vitamiinia taikka omegaa purkista. Tuontihedelmiä en pese, enkä vihanneksia (paprikat, salaatit tms).

Että se siitä teoriasta  : )  

(muuten, miten monta sairasta kasvissyöjäperhettä sun tuttavapiiriisi kuuluu???)

[/quote]

Syöttekö pelkästää luomuvihanneksia ja -hedelmiä?

Kasvikset ja hedelmät kannattaa pestä niitten sisältämien TORJUNTAMYRKKYJEN takia!

[/quote] Myytti. Ruokakasveja ei saa enää ruiskuttaa myrkyillä kuten 70-luvulla. Peseminen on hyvä juttu sen takia että tuotantoketjussa aika moni käsittelee näitä kasviksia ja kaupassa niitä myös hipelöidään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/38 |
06.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.06.2013 klo 08:32"]

[quote author="Vierailija" time="06.06.2013 klo 08:27"]

Niin, ja ei ole normaalia että lapsilla on oksennustauti pari kertaa kuukaudessa, vai onko?

[/quote]

Juu, ei missään tapauksessa voi olla normaalia...eihän meilläkään ole oksennustautia kuin kerran 5 vuodessa. Mitään sitä useammin ei voi olla normaalia, eihän meilläkään niin usein ole. Kerran 6 vuodessa olevan oksennustaudin voisi juuri ja juuri laskea normaalin vaihteluun. Mutta ehdottomasti vain tuo meillä oleva kerran 5 vuodessa on se normaali. Niih.

[/quote]

Voi vittu miten urpoa toi sun "Niih". Yritätsä olla jotenkin lopuks tosi söpis? Ääliö.

Vierailija
24/38 |
06.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.06.2013 klo 08:52"]

Vatsataudit ja flunssat menevät ohi. Entä kroonisetsairaudet, olemme tekemässä historiaa länsimaana, jossa olemme kärkialue diabeteksen, syövän ja sydänsairauksien osalta. Selittyykö nekin kasvissyönnillä.

[/quote]

1-tyypin diabeteksen ja d-vitamiinisuositusten välillä on yhteys. Kun lasten d-vitamiinin saantisuositusta aikoinaan on pienennetty, diabetes lisääntyi suurinpiirtein samassa suhteessa. Tästä ei kai vielä ole valmista tutkimusta. Saas nähdä, vaikuttaako uudet saantisuositukset tähän aikanaan.

Vierailija
25/38 |
06.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä vihannekset ja hedelmät pitää pestä olivat sitten koti- tai ulkomaisia, luomua tai tavallisia.

Miettikää nyt vähän, ette tiedä kuinka monet kädet (kenties perseiset kädet) niitä koskettaa ennen kuin ne ovat teidän ruokapöydässänne, lisäksi pöly yms.

Olen ravintola-alalla ja eipä tulisi mieleenkään tarjota asiakkaille ruokaa joka ei ole asianmukaisesti esikäsitelty ja valmistettu, sama pätee kotiinkin.

Vierailija
26/38 |
06.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

HYI OLKOON teitä jotka ette pese kaupasta ostettuja vihanneksia ja hedelmiä, miettikääs kun kaikki käteensä niistäjät tulevat ostoksille ja valitsevat tomaatteja ym. Jo kärryjen kahvatkin ovat bakteeripesiä, joten käsien pesu saippualla kun tulette kotiin. 

Vierailija
27/38 |
06.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen kasvissyöjä ja sairastan korkeintaan kerran-pari vuodessa. Pesaisen hedelmät mutten jynssäämällä jynssää, en ota vitamiinia tai muutakaan purkista, en myöskään ole ottanut mitään rokotteita joihin olen itse tässä aikuisiällä voinut vaikuttaa. Minusta sairaimpia ihmisiä ovat ketjupolttajat jotka liikkuvat jääkaapilta telkkarin eteen mutta toki vetävät purkkikaupalla vitamiineja sun muita ravintolisiä purkista koska "se on terveellistä".

Vierailija
28/38 |
06.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.06.2013 klo 10:47"]

Vatsataudit ja flunssat menevät ohi. Entä kroonisetsairaudet, olemme tekemässä historiaa länsimaana, jossa olemme kärkialue diabeteksen, syövän ja sydänsairauksien osalta. Selittyykö nekin kasvissyönnillä.

[/quote]

1-tyypin diabeteksen ja d-vitamiinisuositusten välillä on yhteys. Kun lasten d-vitamiinin saantisuositusta aikoinaan on pienennetty, diabetes lisääntyi suurinpiirtein samassa suhteessa. Tästä ei kai vielä ole valmista tutkimusta. Saas nähdä, vaikuttaako uudet saantisuositukset tähän aikanaan.

[/quote]

Voisin tähän sen verran kommentoida, että meillä ei tosiaan syödä purkista mitään lisiä, ei D-vitamiiniakaan. Kalaa syödään 5-6 x kuussa, koulussa taitaa olla sama tahti. Ainoa lisä D-vitamiini tulee maidosta. Lapset liikkuu ja ulkoilee paljon, varsinkin kesällä. Huhtikuussa mitattiin esikoisen D-vitamiinitaso ja arvo oli 74 (suositus on 40-50). Eli kyllä jäin miettimään noita suositusmääriä, että onko se purkki-vitamiinin syönti tarpeellista ollenkaan? Kyseessä on kuitenkin maksaan kertyvä, rasvaliukoinen aine... Onko kukaan tutkinut mitä LIIKA D-vitamiini tekee elimistölle? Varsinkin kun sille on altistunut vauvasta asti? 

Mietin vaan, kun aikoinaan mun vauva-aikana paukutettiin A-vitamiinin tärkeyttä ja sitten todettiinkin että katos, sehän aiheuttaakin liikaa nautittuna ongelmia näkökyvyssä.

Vierailija
29/38 |
06.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nuo viherhipit ovat rasittavia. Itse syön normaalisti, paljon lihaa, kalaa, juustoa ja vihanneksia ja en mitään ravintolisiä. En myöskään syö mitään makeaa. En ole muistaaksesi ollut sairaana kertaakaan 2000-luvulla. 

Vierailija
30/38 |
06.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tunne ketään niin väsynyttä tyyppiä kuin erään vege-ekohippi tuttavan. Harrastaa paljon liikuntaa ja ruokavalio on "terveellinen". Lapsia ei ole siis hänellä mutta usein on kipeänä (sillä lailla jatkuvassa nuhassa, ei niin että tarviisi antibiootteja), on ihan aneemisen näköinen, ei saa itseään hereille ennen puoltapäivää, hiukset on ohuet ja hauraat, iho kukkii jne... Mutta sitten toisaalta juu suunnilleen yhtä sairaalta vaikuttaa toinen, joka ketjupolttaa ja vetää purkista vitamiinit ja antibioottikuurin vähintään neljä kertaa vuodessa.

Vierailija
31/38 |
06.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis peseekö joku pesuaineella hedelmät? Millä pesuaineella?? Tiskiaineella? Tolulla? 

Vierailija
32/38 |
06.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.06.2013 klo 11:19"]

[/quote]

[/quote]

Voisin tähän sen verran kommentoida, että meillä ei tosiaan syödä purkista mitään lisiä, ei D-vitamiiniakaan. Kalaa syödään 5-6 x kuussa, koulussa taitaa olla sama tahti. Ainoa lisä D-vitamiini tulee maidosta. Lapset liikkuu ja ulkoilee paljon, varsinkin kesällä. Huhtikuussa mitattiin esikoisen D-vitamiinitaso ja arvo oli 74 (suositus on 40-50). Eli kyllä jäin miettimään noita suositusmääriä, että onko se purkki-vitamiinin syönti tarpeellista ollenkaan? Kyseessä on kuitenkin maksaan kertyvä, rasvaliukoinen aine... Onko kukaan tutkinut mitä LIIKA D-vitamiini tekee elimistölle? Varsinkin kun sille on altistunut vauvasta asti? 

Mietin vaan, kun aikoinaan mun vauva-aikana paukutettiin A-vitamiinin tärkeyttä ja sitten todettiinkin että katos, sehän aiheuttaakin liikaa nautittuna ongelmia näkökyvyssä.

[/quote]

Kyllä D-vitamiinin liikasaantia on tutkittu. Raportoiduissa liikasaantitapauksissa D-vitamiinin saanti on tällöin ollut yli 1000 mikrogrammaa vuorokaudessa.

D-vitamiinin hyödyistä ja sen puutoksen aiheuttamista haitoista on runsaasti tietoja, jokainen punnitkoon riskit omalla kohdallaan.

Itse aloitin D-vitamiinilisän syömisen kolmisen vuotta sitten. Sen jälkeen on moni asia parantunut, mm. atooppinen ihoni ei juurikaan enää oireile ja yleinen jaksamiseni on parantunut huomattavasti. En tietenkään voi varmasti tietää, onko se ollut juuri D-vitamiinin ansiota, mutta mitään haittavaikutuksia en ole huomannut.

Vierailija
33/38 |
06.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä sairastellaan aika vähän, syödään normaalia kotiruokaa, lapset syö monivitamiinia, ja vanhemmatkin syö vaihtelevasti vitamiineja ja kalaöljyä kun kalaa tulee syötyä aika harvoin. Jokaisella aterialla on lihaa, mies ei "elä" ilman. Mulla, tai mun sisaruksilla, tai lapsilla ei ole koskaan ollut korvatulehduksia. Meillä on ollut kerran noro, jonka mies toi töistä, vaikka pesee käsiä ja käyttää usein käsidesiä (työn takia). Meillä pestään kädet aina kun tullaan ulkoa kaikilta, ja me vanhemmat toki pestään käsiä tämän tästä muutenkin. Käsidesiä käytetään myös, minä esim. laitan käsidesiä kun tulen kaupasta, joskus mennessäkin ja levitän sitä ostoskärryjen aisaan. Ulkomaisia hedelmiä ei yleensäpestä, kuin ne joita ei kuorita, eli viinirypäleet, niitä yritän aina pestä huolellisesti. Kotimaiset vihanneksetkin pesen kyllä, jo senkin takia että niissä voi olla multa jäämiä, ja multaista en tykkäisi syödä. Enkä todellakaan syö toisten käpäilemiä tomaatteja, kyllä ne pestä pitää, ovat voineet olla jo vaikka kuinka monen ihmisen käsissä. Ja kaikki rokotukset ja parit ylimääräisetkin on otettu nuorimmille lapsille koska syntyivät keskosena, ja meillä muillakin on kaikki normaalit annettu.

En tunne yhtään perhettä jotka olisivat kasvissyöjiä, tai jotka eivät olisi ottaneet rokotuksia. Mutta tiedän pari perhettä joissa sairastellaan paljon, enkä kyllä keksi mistä se voisi johtua, kuin jostain geneettisestä alttiudesta. Luulen että meilläkin on geeneissä se että ei tule korvatulehduksia.

Vierailija
34/38 |
06.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

"HYI OLKOON teitä jotka ette pese kaupasta ostettuja vihanneksia ja hedelmiä, miettikääs kun kaikki käteensä niistäjät tulevat ostoksille ja valitsevat tomaatteja ym. Jo kärryjen kahvatkin ovat bakteeripesiä, joten käsien pesu saippualla kun tulette kotiin."

Nimenomaan! Ja ootteko miettinyt sitä, että kuinka moni ihminen siihenkin omenaan/salaattiin/tomaattiin koskee/yskäisee/pudottaa maahan ja nostaa takas tarjolle/ jne ennenkuin te päätätte olla pesemättä ne???? Oon itse kaupassa töissä ja voin kertoa että tekis mieli pestä jukurttipurkkien pinnatkin ennen sisällön syömistä.

Vierailija
35/38 |
06.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.06.2013 klo 12:12"]

"HYI OLKOON teitä jotka ette pese kaupasta ostettuja vihanneksia ja hedelmiä, miettikääs kun kaikki käteensä niistäjät tulevat ostoksille ja valitsevat tomaatteja ym. Jo kärryjen kahvatkin ovat bakteeripesiä, joten käsien pesu saippualla kun tulette kotiin."

Nimenomaan! Ja ootteko miettinyt sitä, että kuinka moni ihminen siihenkin omenaan/salaattiin/tomaattiin koskee/yskäisee/pudottaa maahan ja nostaa takas tarjolle/ jne ennenkuin te päätätte olla pesemättä ne???? Oon itse kaupassa töissä ja voin kertoa että tekis mieli pestä jukurttipurkkien pinnatkin ennen sisällön syömistä.

[/quote]

Ihmiset ei kai pääsääntöisesti eritä mitään kauheita myrkkyjä mennessään...?

Vierailija
36/38 |
06.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.06.2013 klo 11:19"]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

D-vitamiini yhteys diabetekseen liittynee geeneihin, ei suoranaisesti d-vitamiini saantiin, eli että puutos aiheuttaisi välttämättä diabeteksen. Riippuu siis ao henkilön elimistön kyvystä käsitellä d-vitamiinia, joillakin se on tehokkaampaa ja joillakin tehotonta. Tehottomat siis tarvitsevat d-vitamiinia enemmän saavuttaakseen riittävän tason.

Vierailija
37/38 |
06.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.06.2013 klo 12:18"]

[quote author="Vierailija" time="06.06.2013 klo 12:12"]

[/quote]

Ihmiset ei kai pääsääntöisesti eritä mitään kauheita myrkkyjä mennessään...?

[/quote]

ei, enimmäkseen bakteereita vaan.

Vierailija
38/38 |
06.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

No onpas ollut vilkasta keskustelua :)

Taas huomaa, että aina pitää löytää ja kuvata vastakkainen tilanne. Kirjoitin vain omat havaintoni paljon sairastavista perheistä ja olen huomannut niissä tämän yhdistävän tekijän. Monilla on puutostiloja, jos ei riittävästi tiedä ravintonsa sisällöstä, sama koskee valmisruokien syöjiä kuin idunnakertajia. Ja ne puutostilat aiheuttavat alentunutta vastustuskykyä.

Muistattehan, että tuontikasviksien kasteluvesi harvoin on suomalaisen kasteluveden tasoista. Siinä on paljon epäpuhtauksia, juomavedellä niitä ei todellakaan kasvateta. On kolibakteeria ja muuta. Siksi peseminen on ensiarvoisen tärkeää. Ja puhumattakaan multajäämistä ym. joissa voi olla noita suolistoloisia. Ja ei, nämä ei kasvata vastustuskykyä, päinvastoin.

Tietämättömyys on tyhmyyttä tässä tapauksessa.

ap