Aion kokeilla elämistä brittiläisenä. Mitä brittien elintapoihin kuuluu?
Viiden tee. Englantilainen aamupala. Sydämen asialla. :D Olen tosissani. Aloitan elämään brittiläisenä huomenna.
Kommentit (1537)
Tunnelman luomiseksi, ota ikkunoista lämpöikkunat pois, jolloin saat yksilasiset.
Lattioille kokolattiamatot ja kävelet kengät jalassa ja läikyttelet vähän vettä, näin saat homeitiöitä kotiisi.
Ja tietysti lasket talvella huoneen lämpötilaa 14-16asteeseen ja tunnelman luomiseksi voi pitää parvekkeen tai ulko-ovea auki.
Paahtoleipä ja vaaleat pavut tomaattikastikkeessa. Kalapuikot ja ranskanperunat. Iso tuoppi Lageria, ja usein.
Vierailija kirjoitti:
- Nauti paikallisten supermarkettien kuten Sainsbury ja Tesco paremmista valikoimista ja tuotteista.
- Voit leipäosastolla antaa viipaloida tuoreen leivän siihen tarkoitetussa koneessa.
- Ole ihmeissäsi kun saat viiniä ruokakaupasta eikä tarvitse juosta alkoon, joka sunnuntaisin kokonaan kiinni.
- Älä etsi hedelmä- ja vihannesvaakaa, punnitus tapahtuu kassalla.
Englannissa on supermarkettien suhteen kanssa aikamoinen luokkajako. Tesco on rahvasten kauppa, Sainsbury's hieman tästä parempi, ja Marks and Spencer sekä Waitrose sitten yleensä vähän niiden paremmin tienaavien kauppa. Briteissä tunnetaan myös ns. Waitrose Indeksi, jolloin alueen asuntojen hinnat nousevat kun Waitrose avaa sinne ruokakaupan. Waitrosen ruoka silti halvempaa kuin ruoka Suomessa...
Vierailija kirjoitti:
- Olohuoneessa on takka ja sen yläpuolella peili.
- Pesukone on keittiössä.
- Bank holiday on kansallinen vapaapäivä, ei "pankkivapaa" kuten joskus käännetty.
- Jos olet mies, liity paikalliseen amatöörifutisjoukkueeseen. Jäät muuten ulkopuoliseksi.
- Jos olet mies, aja partasi veitsellä, ei koneella.
Hello dear friend, lovely ideas. Kiitän ideoista. :) Olen nainen. Ap
Vierailija kirjoitti:
Innostuin tästä avauksesta niin kovasti, että aion kuvitella olevani Pohjois-Yorkshireläinen lammastilallinen loppupäivän ajan:) Wish me luck:D
Voi kun ihanaa. Lovely! Good luck dear friend. :) Ihanaa, että aloitukseni tuo iloa ja innostusta muillekin. Ap
Kuten monet muutkin kommentoineet, jatkuva teenjuonti. Se jäi päällimmäisenä brittikulttuurista mieleen vaihtarivuoden jälkeen. Melkein kukaan ei juonut kahvia. Host-perheelläni ei ollut edes kahvinkeitintä eikä kahvia kotona. Lisäksi ystävällisyys ja small talk jäi mieleen. Etenkin vanhemmilla ihmisillä oli tapana kutsua kaikkia nuorempia (myös tuntemattomia) hellittelynimillä kuten sweetheart tai love. Nuoret taas saattoivat kutsua tuntemattomia vanhempia ihmisiä kohteliaasti sir tai ma'am. Joka hetkessä viljeltiin sanoja sorry, excuse me, please ja thank you. Rakastin tuota kohteliaisuutta!
Lisäksi voisit syödä esim. beans on toast ja fish 'n' chips. Ne ovat tosi brittiläisiä sapuskoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ole niin ruma ja huonostipukeutunut kuin mahdollista, toisaalta suomalaisilla tulee se ihan luonnostaan. Myös junttimainen käytös on in. Muista huutaa tosi kovalla äänellä aina kaikkialla.
Jos britti huutaa julkisella paikalla, se on jalkapallofani humalassa tai alle 24v humalassa. Ei kyllä muuten britit huuda missään.
Nehän huutaa koko ajan! Suomalaisen mittapuun mukaan normaali englantilainen puheääni, varsinkin yhtään eloisammassa keskustelussa, on huutamista. Desibeliero on huomattava. Lisäksi briteillä on paljon matalampi kynnys huutaa myös kiukkuisina, ainakin alemmasta keskiluokasta alaspäin siirryttäessä. Olen monet monet kerrat kuullut esim. lapsille huutamista julkisilla paikoilla.
Jos lomailet samoissa halpalomapaikoissa kuin nämä chavit, olet samaa sosiaaliluokkaa kuin he.
Paitsi että briteille ja irkuille matkat maksavat n. 300 euroa, suomalaisille 700e. Oltiin muuten pari vuotta sitten Kreetalla (Haniassa, ei Maliassa) ja ihmeteltiin kerran eräässä ravintolassa, kun meidän porukka ohjattiin sivupöytään vaikka paremmillakin paikoilla olisi ollut tilaa. Sitten tajuttiin, että tarjoilija oli hoitanut keskustelut brittimieheni kanssa. Yleensä kun keskustelut kävin minä ujolla ja hiljaisella suomienglannilla, meidän ilmeisesti oletettiin käyttäytyvän paremmin ja olevan hiljaisempia, therefore, keskeisempi pöytä.
"aloitan elämään" (ap)
"joudun oikeasti käydä" (kommentoija)
Silmiä särkee lukea tällaista epäsuomea. Onkohan briteillä yhtään helpompaa oman kielensä kanssa.
Vaihda kylppärin hanat toinen kuumalle vedelle ja toinen kylmälle. Osta koira mieluiten joku lintu/metsästyskoira ja anna sen tulla kuralenkiltä suoraan takan eteen kokolattiamatolle. Opettele pöytätavat, ei maiskuttelua tai röyhtäilyä...muutenkin opettele ystävälliseksi ihan tuntemattomille ihmisille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Opettele juomaan teetä maidolla. Juot sitä noin 100 kertaa päivässä eikä ole mitään asiaa maailmassa jota teekupponen ei parantaisi😁
Käytä maitoa vain, jos kuulut alempiin yhteiskuntaluokkiin.
Näin oli joskus 1800-luvulla, jopa kuningatar laittaa teehen maitoa.
Olen asunut melkein 30 vuotta Briteissä ja liikkunut kaikissa yhteiskuntaluokissa ja muistan tavanneeni vain yhden britin joka ei laittanut teehensä maitoa.
Maitoa Earl Greyhin tai muihin parempii teelajeihin? Hmm.
Mieheni on britti, ja ehdoton brittivarustus on aamutakki! Eli joka aamu se hetkeksi byjaman päälle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Opettele juomaan teetä maidolla. Juot sitä noin 100 kertaa päivässä eikä ole mitään asiaa maailmassa jota teekupponen ei parantaisi😁
Olen asunut melkein 30 vuotta Briteissä ja liikkunut kaikissa yhteiskuntaluokissa ja muistan tavanneeni vain yhden britin joka ei laittanut teehensä maitoa.
Jep, 20 vuotta Englannissa enka ole koskaan nahnyt kenenkaan juovan teeta ilman maitoa. Itsekin laitan sita jopa earl greyhin.
Käyttäjä35088 kirjoitti:
"aloitan elämään" (ap)
Silmiä särkee lukea tällaista epäsuomea. Onkohan briteillä yhtään helpompaa oman kielensä kanssa.
Surullista kyllä, oikeakielisyyden vaaliminen on turhaa myös englanniksi. Sydämeni särkyi, kun luin 96-vuotiaan John Richardsin joutuneen lopettamaan Apostrophe Protection Societyn toiminnan, because "laziness has won".
Hyvin englantilainen seura sai alkunsa seuraavasti:
Writing on the society’s website, he said: “Fewer organisations and individuals are now caring about the correct use of the apostrophe in the English language.
“We, and our many supporters worldwide, have done our best but the ignorance and laziness present in modern times have won!”
Richards started the society after seeing the “same mistakes over and over again” and hoped he would find half a dozen people who felt the same way.
He said: “I didn’t find half a dozen people.
“Instead, within a month of my plaint appearing in a national newspaper, I received over 500 letters of support, not only from all corners of the United Kingdom, but also from America, Australia, France, Sweden, Hong Kong and Canada.”
Silti tämäkin ylpeä seura joutui taipumaan kirjoittajien laiskuuden edessä.
https://www.theguardian.com/uk-news/2019/dec/01/laziness-has-won-apostr…
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
- Nauti paikallisten supermarkettien kuten Sainsbury ja Tesco paremmista valikoimista ja tuotteista.
- Voit leipäosastolla antaa viipaloida tuoreen leivän siihen tarkoitetussa koneessa.
- Ole ihmeissäsi kun saat viiniä ruokakaupasta eikä tarvitse juosta alkoon, joka sunnuntaisin kokonaan kiinni.
- Älä etsi hedelmä- ja vihannesvaakaa, punnitus tapahtuu kassalla.Englannissa on supermarkettien suhteen kanssa aikamoinen luokkajako. Tesco on rahvasten kauppa, Sainsbury's hieman tästä parempi, ja Marks and Spencer sekä Waitrose sitten yleensä vähän niiden paremmin tienaavien kauppa. Briteissä tunnetaan myös ns. Waitrose Indeksi, jolloin alueen asuntojen hinnat nousevat kun Waitrose avaa sinne ruokakaupan. Waitrosen ruoka silti halvempaa kuin ruoka Suomessa...
Kävimme Briteissä paikallisten ystävien kanssa ruokakaupassa eli Waitrosessa. Ystävät varoittelivat, että tämä kauppa on kallis. Katsoin hintoja ja totesin, että täällä on halvempaa kuin missään Suomessa. Ihan normaalit S-marketin tai Prisman hinnat.
Saksassa sama juttu, kun meni sunnuntaina siihen yhteen pikkumarkettiin, joka oli isolla juna-asemalla auki. Ystävä kertoi, että on kallista. Minä totesin, että ihan normaalit Suomen hinnat.
Suomessa ruoka on järkyttävän kallista...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jep, 20 vuotta Englannissa enka ole koskaan nahnyt kenenkaan juovan teeta ilman maitoa. Itsekin laitan sita jopa earl greyhin.
Minä olen, mutta minäpä olen nähnyt Englannissa kahvinkeittimenkin. Tavallisen ihmisen kotona.
Käyttäjä35088 kirjoitti:
"aloitan elämään" (ap)
Voi kuule, on! Esimerkkina vaikka would of (oikeasti siis would have)... monet eivat oikeasti osaa kayttaa oikeaa muotoa.
Oikeasti taalla on kouluttamattomia joiden luku- ja kirjoitustaidot ovat olemattomat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä olen, mutta minäpä olen nähnyt Englannissa kahvinkeittimenkin. Tavallisen ihmisen kotona.
Oman huomioni mukaan monet nuoremmat ihmiset juovat kylla kahvia. Monet kahvilaketjut tasta kertovat myos (esim. Costa, Nero, Starbucks). Meilla juodaan lahinna mutterikahvia kaasuhellan vuoksi.
Vierailija kirjoitti:
Käyttäjä35088 kirjoitti:
"aloitan elämään" (ap)
Voi kuule, on! Esimerkkina vaikka would of (oikeasti siis would have)... monet eivat oikeasti osaa kayttaa oikeaa muotoa.
Oikeasti taalla on kouluttamattomia joiden luku- ja kirjoitustaidot ovat olemattomat.
Käsistään aivan uskomattoman kätevä edesmennyt appiukkoni kirjoitti kaikki viestinsä tikkukirjaimilla ja mm. message oli aina kirjoitettu 'massage'. Tai ehkä se teki sen tahallaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oman huomioni mukaan monet nuoremmat ihmiset juovat kylla kahvia. Monet kahvilaketjut tasta kertovat myos (esim. Costa, Nero, Starbucks). Meilla juodaan lahinna mutterikahvia kaasuhellan vuoksi.
Itselläni on pressopannu eli cafetiere, ja niin on monella muullakin. Suodatinkahvia on tosi harvoin tullut Englannissa vastaan kenenkään kotona, vähemmän hifistelijät juo pikakahvia, ja muilla on tuo pressopannu.
Crisps, not chips, darling.