Kaikille ansiosidonnainen
Mitä tämä nyt tarkoittaa? Onhan se kaikille tähänkin asti tullut jos vain on tajunnut liittyä kassaan. Vai tulisiko se nyt sitten ilman työssäoloehtoa/ kassaa?
Kommentit (61)
"Kaikki töihin" olis paljon parempi.
Tämä ansiosidonnainen on minusta aina ollut niin outo ja ärsyttävän umpimielinen järjestely maassa, jossa kaikki muu toimii järkiperäisesti.
Onko niin kamalan vaarallista pukea sanoiksi se, että moni on jättänyt liittymättä näihin kerhoihin syvien poliittisten vastakkainasettelukuvioiden takia. Eikö sen asian voisi julkisesti setviä, ja yhdessä todeta, että nykyaikainen hyvinvointivaltio on ihan cool kun se ulottuu kaikille tasapuolisesti. Jokainen meistä voi joskus tarvita yhteiskunnan apua. Eikö näin kuitenkin valtaosa suomalaisista kuitenkin ajattele? Voisi lopettaa sen sosialistien ja porvariston haavojen repimisen ja hoitaa homma neutraalisti.
Tuen määrä ja muoto on sitten taas uusi keskustelunsa.
Ovela silmänkääntötemppu jolla viedään ammattijärjestöiltä mahdollisuudet auttaa työntekijöitä, jotkut hullut vielä peukuttavat sitä vaikka on itseltä pois.
Vierailija kirjoitti:
"Kaikki töihin" olis paljon parempi.
Sitähän suurin osa haluaisi, mutta kun sinne töihin ei vaan mennä vaan sinne valitaan ne ketkä työnantaja haluaa. Simppeliä.
Vierailija kirjoitti:
Tämä ansiosidonnainen on minusta aina ollut niin outo ja ärsyttävän umpimielinen järjestely maassa, jossa kaikki muu toimii järkiperäisesti.
Onko niin kamalan vaarallista pukea sanoiksi se, että moni on jättänyt liittymättä näihin kerhoihin syvien poliittisten vastakkainasettelukuvioiden takia. Eikö sen asian voisi julkisesti setviä, ja yhdessä todeta, että nykyaikainen hyvinvointivaltio on ihan cool kun se ulottuu kaikille tasapuolisesti. Jokainen meistä voi joskus tarvita yhteiskunnan apua. Eikö näin kuitenkin valtaosa suomalaisista kuitenkin ajattele? Voisi lopettaa sen sosialistien ja porvariston haavojen repimisen ja hoitaa homma neutraalisti.
Sulla on juuri se väärä käsitys, että pitää kuulua liittoon saadakseen ansiosidonnaista. Ei pidä, ansiosidonnaista saa kun vaan maksaa työttömyyskassamaksun ja se on ihan eri asia kuin liittoon kuuluminen.
Itse kuulun liittoon, koska en halua työntekijöiden edut heikkenevät, jos työnantaja pääsee yksipuolisesti sopimaan työehdoista. Toki on laki, joka määrää perusasiat, mutta laki ei määritä esim. minimipalkkaa, se ei tunne lauantai- eikä iltalisää eikä monia muitakaan lisiä, joita saattaa olla esim. vuorotyössä yms.
" ilmeisesti mahdotonta maksaa jotain kassan maksua muutama kymppi vuodessa, että saisi ansiosidonnaisen? Nyt saadaan vain syy romuttaa koko homma."
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikki muutokset merkitsee kuitenkin loppujen lopuksi heikennyksiä, jotain p---aa tässäkin kuitenkin tavoitellaan. Ansiosidonnaista pienennetään ja sen maksuaikaa lyhennetään.
Perimmäinen tarkoitus työllisyysasteen nosto. Liian hyvä ansiosidonnainen korvaus ilman mitään aktivointikeinoja johtaa pitkään työttömyyteen ja työkyvyttömyyteen kun lähes saman rahan saa tekemättä mitään.
Ihmisillä on joku kummallinen sokea piste kun puhutaan ansiosidonnaisesta. Kuvitellaan että ihmiset pystyy loisimaan vuosikaudet, ellei peräti vuosikymmenet mukavilla tuloilla tekemättä mitäån. Näinhän se ei mene.
Se taas on mielenkiintoista että kukaan ei nosta esiin keskustelua siitä ettei yksinkertaisesti ole työpaikkoja joihin hakeutua. Jokaiseen edes puolittain järkevään työhön tulee satoja hakemuksia, eikä ketään hakijoista välttämättä lopulta palkata koska tekijä on jo valittu. Byrokratian takia vain paikka täytyy laittaa julkiseen hakuun. Edellistäkin isommin pitäisi keskustella ikäsyrjinnästä. Keski-ikäinen ei työllisty yhtään sen enempää vaikka kaikki työt poistettaisiin. Syy on yrityksissä sekä niiden harrastamassa törkeässä ikäsyrjinnässä. Haluaisin vähitellen syksyn mittaan nähdä avointa keskustelua asiasta sekä oikeita sanktioita yrityksille. Yhdenkään työnhakijan ei pitäisi jäädä ilman työpaikkaa syyllä "oiekastaan ajateltiin jotain nuorempaa" yms.
Mustikanpoimijoille riittää tänä vuonna kysyntää, mutta mahtaako nirppanokille kelvata?
Kuinka pitkä on mustikkakausi? Ei taida kovin pitkäaikainen työllistyminen olla. Ja eihän niille mansikkatarhoillekaan suomalaiset kelvannu.
YTK on vissiin ihan tuntematon, kun sehän on pelkkä kassa. Olikohan nyt 90e/vuosimaksu. Että pitää olla aika vatupassi jos ei edes tuohon kassaan voi liittyä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onhan tämä ollut nurinkurista, että kaikki kuitenkin maksavat palkastaan sitä työttömyysvakuutusmaksua, mutta sitten ansiosidonnaista saavat vain ne, jotka maksavat pieniä hiluja työttömyyskassaan. Mikään muu sosiaaliturva ei vaadi erillistä kassaa, ei ole asumistukikassaa, ei lapsilisäkassaa, ei hoitovapaakassaa jne. Yhteisistä verovaroista ne maksetaan ja kaikki osallistuu verojen kautta. Työttömyysturvassa sama juttu, kassa maksaa vain noin 5% joten on kohtuullista, että kaikilla on oikeus ansiosidonnaiseen.
Olen samaa mieltä. Vaihtoehto voisi olla vapautus työttömyysvakuutusmaksusta jos ei kuulu liittoon tai kassaan ja silloin ei saisi ansiosidonnaista työttömyyskorvausta.
Kannatan. Mun ei ole mitään järkeä maksaa työttömyysvakuutusmaksuja, koska
1) Alallani on todellinen työvoimapula.
2) Mulla on suhteita, joiden avulla töitä järjestyy varmasti.
Ottaisin mieluummin maksamani summan käteisenä, jolloin voisin ostaa osakkeita tulevaisuutta varten.
Minä ajattelin ihan samalla tavalla vielä 30v sitten, mutta sitten 1992 syksyllä talouden rysähdys pysäytti myös IT-alan, jota vielä kutsuttiin Atk-alaksi. Kesän jälkeen myynti pysähtyi ja pian sen jälkeen lopetettiin aloitettuja projekteja sekä peruttiin kaikki mahdollinen mitä ei ollut keritty aloittaa.
Sitä oli ollut vaikea olettaa ja ymmärtää, kun tekijöistä oli pulaa ollut koko ajan, mutta niin vain kun asiakkailla ei ollut enää rahaa maksaa ajettiin alas kaikki mahdollinen. Firmoihin jäi todella vähän ja mahdollisimman halpoja työntekijöitä hoitamaan niitä vähiä ylläpitoja ja muita töitä joita oli. Monessa firmassa ei ollut töissä kun omistat ilman palkkaa yrittämässä pitää firmaa pystyssä ettei se kaatuisi voisi nousta uudestaan.
Tein itse asiantuntijana työtä keskisuuressa firmassa, joka lomautti käytännössä kaikki. Mietin itse -92 kesän mitä tekisin ja syksyllä sitten jatkoin opiskeluja omaan tahtiin lipastolla. Töiden hakeminen oli suurelta osalta ajan haaskausta, koska sama tilanne oli koko maassa. Kahden vuoden päästä sitten sain lipastolta määräaikaisen työn 1/4 aiemmasta palkasta, mutta parempi sekin kun ei mitään joten otin sen. Siitä sitten vähitellen lisää määräaikaisa pätkiä ja lopulta sitten työsuhde toistaiseksi 4 vuotta myöhemmin.
Ne kaksi vuotta kun jouduin elämään peruspäivärahalla omasta tyhmyydestäni kun en ollut liittynyt liittoon ja vaikka säästöt riittivät vajaan vuoden, niin se toinen vuosi pelkällä peruspäiväran varassa oleminen pudotti elintason niin matalaksi, että sitä kokemattoman ymmärtää. Rahat eivät riittänee käytännössä mihinkään ja näin ajoittain nälkää, että sain maksettua välttämättömien menojen laskuja.
Jos ei halua kuulua liittoon, niin kannattaa kuulua ainakin siihen Loimaan kassaan, koska koskaan ei voi tietää milloin talous rysähtää totaalisesti niin, että edes niille normaalisti kaikkein halutuimmille työntekijöillekään ei ole enää töitä.
Ja minä taas olen valmistunut pahimmat laman keskelle it-alalle. Saanut ekan työpaikkani 1,5 kk hakemisen jälkeen, 20 hakemusta päivässä, vaihdon vuoden päästä parempi palkkaiseen ja reilun kahden vuoden päästä taas. Nykyinen palkkani on moninkertainen niihin aikoihin verrattuna. Ja näin 5-kymppisenä olen vieläkin kyennyt vaihtamaan työpaikkaani.
Silloin 90-luvulla ammattiin valmistuttuani en saanut mitään työttömyyskorvausta, sillä puolison tulot otettiin huomioon. En saanut rahaa yhtään mistään ja se kannusti kyllä etsimään työpaikkaa aktiivisesti.
En koe ammattiliityojen ajavan asiaani mitenkään. Alalla on olemassa palkkataulukko, oma palkkani taitaa olla pari tonnia yli tailukon.
Olen valmis joustamaan, työskentelen yrittäjämäisesti ja odotan yrityksen vuorostaan joustavan.
En ole nostanut euroakaan työttömyyspäivärahaa.
Ansiosidonnainen kuuluu ehdottomasti kaikille, koska kaikki osallistuvat sen rahoitukseen.
Onhan tuo tietysti väärin mutta työttömyysturvalakikin on jo sellainen ettei kaikki ansiosidonnaista saa vaikka työssä kävisivätkin. Esimerkiksi työssä tarvittaessa olevat joille ei tule kuin joskus niitä vähintään 18 tunnin työviikkoja. Toki sen täyden 24 viikkoa voi kerryttää 24 kk aikana mutta silti ei ole varmuutta että töitä ylipäätään saa joten silloin tuo kassan jäsenmaksu voi tuntua melko paljolta. Toisaalta kaikki kuitenkin saa työmarkkinatukea joka se rahoitetaan myös sillä työttömyysvakuutusmaksulla eli miten tuon nyt ottaa onko väärin vai oikein. Väärin on tietysti nämä 0-tuntisopparit ja niille ei Lepomäet eikä kokoomus aio tehdä yhtikäs mitään joten oma lehmä ojassa tässäkin.
Vierailija kirjoitti:
Kaikki muutokset merkitsee kuitenkin loppujen lopuksi heikennyksiä, jotain p---aa tässäkin kuitenkin tavoitellaan. Ansiosidonnaista pienennetään ja sen maksuaikaa lyhennetään.
Tämähän on täysin Kokoomuksen troijanhevonen. Valtio maksaa nykyäänkin suurimman osan ansiosidonnaisesta, vaikka maksaja nimellisesti olisikin työttömyyskassa. Kokoomuksen mallissa ansiosidonnainen annettaisiin kaikille, mutta määrää pienennettäisiin ja kestoa lyhennettäisiin. Näin ollen valtion menot eivät nykyiseen verrattuna asian suhteen nousisi, sillä vaikka maksun piiriin tulisi enemmän porukkaa, niin rahan pienentäminen ja keston lyhentäminen kompensoisi kokonaispaketin.
Sitä vastoin moni jättäisi todennäköisesti liittymästä liittoon ja tätähän Kokoomus hakee. Liittojen päätäntävalta murenisi ja samalla päästäisiin ajan saatossa lähemmäksi paikallisia sopimisia ym. Tämä on täysin läpimätä kakku, joka on kokoomuskermalla kuorrutettu.
Mä kannatan min. 1200 €/kk työttömyysetuutta, ammattiliittojen ja syt-kassojen jäsenille se olisi paljon suurempi.
Työttömiä ei saa pitää nälässä mutta liittojakaan ei saa kaataa. He ajavat työttömien etuja, myös sinun joka et kuulu mihinkään etkä täten turvaa elämääsi. Ihan entisenä freelancerina sanon tämän, kyllä nyt tuntuu hyvältä kun on maksanut YEL-maksua ja SYT-kassaa. Pystyn maksamaan velkani ja kouluttautumaan uudelle alalle, varmaan palkkatyöhön.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onhan tämä ollut nurinkurista, että kaikki kuitenkin maksavat palkastaan sitä työttömyysvakuutusmaksua, mutta sitten ansiosidonnaista saavat vain ne, jotka maksavat pieniä hiluja työttömyyskassaan. Mikään muu sosiaaliturva ei vaadi erillistä kassaa, ei ole asumistukikassaa, ei lapsilisäkassaa, ei hoitovapaakassaa jne. Yhteisistä verovaroista ne maksetaan ja kaikki osallistuu verojen kautta. Työttömyysturvassa sama juttu, kassa maksaa vain noin 5% joten on kohtuullista, että kaikilla on oikeus ansiosidonnaiseen.
Olen samaa mieltä. Vaihtoehto voisi olla vapautus työttömyysvakuutusmaksusta jos ei kuulu liittoon tai kassaan ja silloin ei saisi ansiosidonnaista työttömyyskorvausta.
Kannatan. Mun ei ole mitään järkeä maksaa työttömyysvakuutusmaksuja, koska
1) Alallani on todellinen työvoimapula.
2) Mulla on suhteita, joiden avulla töitä järjestyy varmasti.
Ottaisin mieluummin maksamani summan käteisenä, jolloin voisin ostaa osakkeita tulevaisuutta varten.
Minä ajattelin ihan samalla tavalla vielä 30v sitten, mutta sitten 1992 syksyllä talouden rysähdys pysäytti myös IT-alan, jota vielä kutsuttiin Atk-alaksi. Kesän jälkeen myynti pysähtyi ja pian sen jälkeen lopetettiin aloitettuja projekteja sekä peruttiin kaikki mahdollinen mitä ei ollut keritty aloittaa.
Sitä oli ollut vaikea olettaa ja ymmärtää, kun tekijöistä oli pulaa ollut koko ajan, mutta niin vain kun asiakkailla ei ollut enää rahaa maksaa ajettiin alas kaikki mahdollinen. Firmoihin jäi todella vähän ja mahdollisimman halpoja työntekijöitä hoitamaan niitä vähiä ylläpitoja ja muita töitä joita oli. Monessa firmassa ei ollut töissä kun omistat ilman palkkaa yrittämässä pitää firmaa pystyssä ettei se kaatuisi voisi nousta uudestaan.
Tein itse asiantuntijana työtä keskisuuressa firmassa, joka lomautti käytännössä kaikki. Mietin itse -92 kesän mitä tekisin ja syksyllä sitten jatkoin opiskeluja omaan tahtiin lipastolla. Töiden hakeminen oli suurelta osalta ajan haaskausta, koska sama tilanne oli koko maassa. Kahden vuoden päästä sitten sain lipastolta määräaikaisen työn 1/4 aiemmasta palkasta, mutta parempi sekin kun ei mitään joten otin sen. Siitä sitten vähitellen lisää määräaikaisa pätkiä ja lopulta sitten työsuhde toistaiseksi 4 vuotta myöhemmin.
Ne kaksi vuotta kun jouduin elämään peruspäivärahalla omasta tyhmyydestäni kun en ollut liittynyt liittoon ja vaikka säästöt riittivät vajaan vuoden, niin se toinen vuosi pelkällä peruspäiväran varassa oleminen pudotti elintason niin matalaksi, että sitä kokemattoman ymmärtää. Rahat eivät riittänee käytännössä mihinkään ja näin ajoittain nälkää, että sain maksettua välttämättömien menojen laskuja.
Jos ei halua kuulua liittoon, niin kannattaa kuulua ainakin siihen Loimaan kassaan, koska koskaan ei voi tietää milloin talous rysähtää totaalisesti niin, että edes niille normaalisti kaikkein halutuimmille työntekijöillekään ei ole enää töitä.
Ja minä taas olen valmistunut pahimmat laman keskelle it-alalle. Saanut ekan työpaikkani 1,5 kk hakemisen jälkeen, 20 hakemusta päivässä, vaihdon vuoden päästä parempi palkkaiseen ja reilun kahden vuoden päästä taas. Nykyinen palkkani on moninkertainen niihin aikoihin verrattuna. Ja näin 5-kymppisenä olen vieläkin kyennyt vaihtamaan työpaikkaani.
Silloin 90-luvulla ammattiin valmistuttuani en saanut mitään työttömyyskorvausta, sillä puolison tulot otettiin huomioon. En saanut rahaa yhtään mistään ja se kannusti kyllä etsimään työpaikkaa aktiivisesti.
En koe ammattiliityojen ajavan asiaani mitenkään. Alalla on olemassa palkkataulukko, oma palkkani taitaa olla pari tonnia yli tailukon.
Olen valmis joustamaan, työskentelen yrittäjämäisesti ja odotan yrityksen vuorostaan joustavan.
En ole nostanut euroakaan työttömyyspäivärahaa.
Ansiosidonnainen kuuluu ehdottomasti kaikille, koska kaikki osallistuvat sen rahoitukseen.
Vieressäni istuu 5-kymppinen diplomi-insinööri, joka työskenteli it-alalla hyvällä palkalla kunnes se Suomen suurin ja kaunein ei enää ollutkaan se suurin ja kaunein. Onneksi tajusi ajoissa alkaa kassan jäseneksi. Työttömänä pitkään, satoja hakemuksia, putoaminen työllistymistuelle, kaksi työharjoitteluun perustuvaa 6kk te-koulutusta, joista ensimmäinen ei johtanut työllistymiseen, koska firma käytti vaan hyväkseen ilmaista työvoimaa eli vaikka kuinka oli aktiivinen, niin se on ollut viimeisen laman aikana aika herran haltuun, että saa työpaikan. Ja vaimonsa eli allekirjoittanut samassa jamassa ollut neljä vuotta, vaikeaa saada edes pätkätöitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sulla on juuri se väärä käsitys, että pitää kuulua liittoon saadakseen ansiosidonnaista. Ei pidä, ansiosidonnaista saa kun vaan maksaa työttömyyskassamaksun ja se on ihan eri asia kuin liittoon kuuluminen.
Itse kuulun liittoon, koska en halua työntekijöiden edut heikkenevät, jos työnantaja pääsee yksipuolisesti sopimaan työehdoista. Toki on laki, joka määrää perusasiat, mutta laki ei määritä esim. minimipalkkaa, se ei tunne lauantai- eikä iltalisää eikä monia muitakaan lisiä, joita saattaa olla esim. vuorotyössä yms.
Eli esitetty uudistus ei heikentäisi lainkaan ammattiliittojen asemaa, sillä kassat ja liitot ovat aivan eri asia. Eikö niin? Kummastuttaa kyllä se, että miksi ammattiliitot ärähtivät asiasta, sillä eihän se vaikuta mitenkään liittoihin.
Vierailija kirjoitti:
Mä kannatan min. 1200 €/kk työttömyysetuutta, ammattiliittojen ja syt-kassojen jäsenille se olisi paljon suurempi.
Työttömiä ei saa pitää nälässä mutta liittojakaan ei saa kaataa. He ajavat työttömien etuja, myös sinun joka et kuulu mihinkään etkä täten turvaa elämääsi. Ihan entisenä freelancerina sanon tämän, kyllä nyt tuntuu hyvältä kun on maksanut YEL-maksua ja SYT-kassaa. Pystyn maksamaan velkani ja kouluttautumaan uudelle alalle, varmaan palkkatyöhön.
Liitot ja kassat ovat aivan eri asia eikä niillä yhteyttä, joten miksi kassojen lopettaminen vaikuttaisi mitenkään liittoihin?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämähän on täysin Kokoomuksen troijanhevonen. Valtio maksaa nykyäänkin suurimman osan ansiosidonnaisesta, vaikka maksaja nimellisesti olisikin työttömyyskassa. Kokoomuksen mallissa ansiosidonnainen annettaisiin kaikille, mutta määrää pienennettäisiin ja kestoa lyhennettäisiin. Näin ollen valtion menot eivät nykyiseen verrattuna asian suhteen nousisi, sillä vaikka maksun piiriin tulisi enemmän porukkaa, niin rahan pienentäminen ja keston lyhentäminen kompensoisi kokonaispaketin.
Sitä vastoin moni jättäisi todennäköisesti liittymästä liittoon ja tätähän Kokoomus hakee. Liittojen päätäntävalta murenisi ja samalla päästäisiin ajan saatossa lähemmäksi paikallisia sopimisia ym. Tämä on täysin läpimätä kakku, joka on kokoomuskermalla kuorrutettu.
Mutta kun liitot ja kassat ovat täysin eri asia. Miksi asia siis vaikuttaisi liittojen jäsenmäärään? Vai väitätkö, että kassat ovat liitoille tärkeä keino hankkia jäseniä?
Pointti muutoksessa on, että työtön saisi vähemmän kuin nyt ja vähemmän aikaa. Varmaan kaikki joutuvat maksamanaan silti liiton maksun tai millä nimellä se menisikään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse kuulun liittoon, koska en halua työntekijöiden edut heikkenevät, jos työnantaja pääsee yksipuolisesti sopimaan työehdoista. Toki on laki, joka määrää perusasiat, mutta laki ei määritä esim. minimipalkkaa, se ei tunne lauantai- eikä iltalisää eikä monia muitakaan lisiä, joita saattaa olla esim. vuorotyössä yms.Eli esitetty uudistus ei heikentäisi lainkaan ammattiliittojen asemaa, sillä kassat ja liitot ovat aivan eri asia. Eikö niin? Kummastuttaa kyllä se, että miksi ammattiliitot ärähtivät asiasta, sillä eihän se vaikuta mitenkään liittoihin.
Ei vaan tällä pyritään nimenomaan heikentämään ammattiliittojen asemaa, koska ihmisillä on harhainen käsitys ansiosidonnaisen ja liittoon kuulumisen yhteydestä toisiinsa.
Kaikki ansiosidonnaisesta maksavat, joten kaikille se kuuluu. Piste.
Kela on vihoviimeinen paikka siirtää ansiosidonnaisen maksatusta. Ja sillehän se siirtyy jos ansiosidonnaisesta tulee ns. yleinen etu.