Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Katoin netistä raskausdiabetesta sairastavien ruokavalio-ohjeita.

Vierailija
05.06.2013 |

Espoon kaupungin Raskausdiabetes ja ruokavalio, löysin ekana tuloksena kun googlasin nuo hakusanat. Noh, siellä oli ohjeruokalista päivälle, kuusi ateriaa. Joka aterialla 1-2 viipaletta leipää. Kuuluuko niin paljon leipää myös normaaliin virallisterveelliseen ruokavalioon vai vain tähän raskausdiabeetikon?

Kommentit (24)

Vierailija
1/24 |
05.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun virallisterveelliseen laihdutusruokavalioon kuului 6 viipaletta leipää päivässä sama ruokavalio-ohje oli raskausdiabetekseen. (laihdutin imetysaikana jaterveydenhoitajan valvonnassa)

Vierailija
2/24 |
05.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ok. Minä ajattelin että tokihan raskausdiabeetikoilla hiilihydraatit pidetään alhaalla, mutta ilmeisesti ei sitten kuitenkaan tosi matalalla noiden suositusten mukaan.

Mulla ei ole raskausdiabetesta, mutta etsiskelen jotakin turvallista ja helppotajuista ruokavalio-ohjetta raskausajaksi. Ylipainoa on eli olen riskiryhmässä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/24 |
05.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syökäähän leipää tarpeeksi niin menee insuliiniakin.

Vierailija
4/24 |
05.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaa ihmeeliseltä. Useampikin diabeetikko on sanonut,että juuri leivän (myös puuro) syömättä jättäminen on helpottanut oireita selvästi.

Vierailija
5/24 |
05.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen kuullut ohjeesta 3-5 palaa leipää/pv. tuo 1-2 viipaletta ateria kuulostaa isolta mielestäni.

Kasviksia saa syödä niin paljon kuin haluaa, perunaa max 1 / ateria. Maitotuotteita 6.8dl /pv.

Hedelmiä 1-2/pv, viinirypäleitä kohtuudella (nostavat herkästi sokeria)

Kohtuudella kovaa rasvaa. Herkuttelua x 1/vk pullan tai suklaapatukan verran. Mehua/sokeripitoisia juomia ei kannata juoda.

Vierailija
6/24 |
05.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

En usko että kukaan pystyy syömään sellaista määrää leipää kun niissä ohjeissa. Ite oon kaks raskautta vetäny tolla ruokavaliolla ja paino sillä kyllä pysyy kurissa, mutta leipää oon syöny selvästi vähemmän kun siinä käsketään. Eikä oo tullu diabetesta kummassakaan raskaudessa vaikka ylipainoa on reilusti.

nyt oon kolmatta kertaa raskaana ja tällä kertaa terkka anto ekalla käynnillä sen raskausdiabetessuosituksen käteen ja sano että tän mukaan voi syödä vaikka ei ole diabetestakaan.

Vierailija
7/24 |
05.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puuroa täytyy syödä vain pieniä annoksia kerralla.

Viilit, jugurit maustamattomina.

Vierailija
8/24 |
05.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla oli raskausajan diabetes ja sain ohjeen syödä ainoastaan 5 palaa leipää (leipä maisyui hyvälle) hedelmiä 5 kertaa päivässä, vältin sokeria, jäätelöä, maksaa sai kerran kuussa, en syönyt kertaakaan. Noudatin ohjetta ja vauva painoi vaan 3,110 tuli keisarinkyydillä.

Vierailija
9/24 |
05.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

No joo siis, osassa niissä välipaloissa oli 1 viipale leipää. Joten kuudenkin aterian kanssa 9 viipaleeseen jäisi se maksimileipämäärä. Mua ihmetyttää että esim. marjoja pitää syödä vain kohtuudella, luulisi että metsämarjoissa olisi suhteessa hiilarimäärään paljon enemmän terveellisiä ravintoaineita kuin leivässä.

Vierailija
10/24 |
05.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viisikin palaa leipää päivässä on vähän helvetisti leipää. Itse en ole millään erityisellä ruokavaliolla enkä siltikään syö leipää edes päivittäin. Täyttäkää se vatsanne kasviksilla, niistä saatte myös kuitua tarvittavan määrän.

Vierailija
11/24 |
05.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo tuo leivän määrä on älytön, oli ruokavalio mikä vaan. 6 viipaletta päivässä, huh huh. Saman energia ja ravintoainemäärän ottaa mielellään ihan jostain muusta. Mahtaa jo turvottaa ja pierettääkin tuollainen hiivamäärä.

Vierailija
12/24 |
05.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.06.2013 klo 22:37"]

Viisikin palaa leipää päivässä on vähän helvetisti leipää. Itse en ole millään erityisellä ruokavaliolla enkä siltikään syö leipää edes päivittäin. Täyttäkää se vatsanne kasviksilla, niistä saatte myös kuitua tarvittavan määrän.

[/quote]Söin myös tomaattia, salaatinlehtiä (en viitsinyt tehdä salaattia) kurkkua, ihme ja kumma kun ei sanottu että syö marjoja kuten mustikkaa

Vierailija
13/24 |
05.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.06.2013 klo 22:45"]

[quote author="Vierailija" time="05.06.2013 klo 22:37"]

[/quote]Söin myös tomaattia, salaatinlehtiä (en viitsinyt tehdä salaattia) kurkkua, ihme ja kumma kun ei sanottu että syö marjoja kuten mustikkaa

[/quote]

Ihanko jopa tomaattia, salaattia ja kurkkua? Söitkö juureksia? Porkkanaa, lanttua, naurista, punajuurta palsternakkaa? Entä muuta, erilaisia kaaleja, herneitä, papuja, linssejä, tuoreita ituja/versoja, selleriä, kurpitsaa ja ties mitä kaikkea? Puhumattakaan hedelmistä, niitäkin on muitakin kuin banaani.

Vierailija
14/24 |
05.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis se leipä on tärkeää jo kuidunkin kannalta. Ja ei mitään pullahöttöä. Meille tehtiin ainakin kuitutesti radi- ravintoneuvojalla ja se kyllä korosti miten kuidut pitää verensokeriarvot hyvinä! Ja huomas sen siinäkin, et kun ryhmässä oli niitä, jotka määrällisesti ei syöny juuri mitään, mutta ei myöskään kuituja, niin oli korkeella arvot. Eli puurot, leivät, marjat, leseet..... jne

Vierailija
15/24 |
05.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.06.2013 klo 23:15"]

Siis se leipä on tärkeää jo kuidunkin kannalta. Ja ei mitään pullahöttöä. Meille tehtiin ainakin kuitutesti radi- ravintoneuvojalla ja se kyllä korosti miten kuidut pitää verensokeriarvot hyvinä! Ja huomas sen siinäkin, et kun ryhmässä oli niitä, jotka määrällisesti ei syöny juuri mitään, mutta ei myöskään kuituja, niin oli korkeella arvot. Eli puurot, leivät, marjat, leseet..... jne

[/quote]

Siis leivän ei tule olla valkoista ranskanleipää, vaan täyttä tavaraa. Täysjyvä realia ym. Sillä lähtee. pitää myös kylläisenä!

Vierailija
16/24 |
05.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juu, täysjyvä real on hyvää ja "kunnon tavaraa", mutta on se silti paljon leipää, vaikka se 6 siivua olisi realia. Saman kuitumäärän saa muualtakin ja kyydissä tulee muutkin ravinteet helposti. Tuo ruisreal ei myöskään kaikille uppoa, useille leipä on jotain ihan muuta.

Vierailija
17/24 |
05.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

Kasvikset, varsinkin kaalit yms erittäin hyviä kuidun lähteitä. Parempaa kuitua kuin leivässä ja minulle parempi vaihtoehto ainakin, leipä pierettää ja koskee mahaa niin hemmetisti mutta esim raakaa kaalia voin syödä ongelmitta.

Vierailija
18/24 |
05.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

Kasvikset, varsinkin kaalit yms erittäin hyviä kuidun lähteitä. Parempaa kuitua kuin leivässä ja minulle parempi vaihtoehto ainakin, leipä pierettää ja koskee mahaa niin hemmetisti mutta esim raakaa kaalia voin syödä ongelmitta.

Vierailija
19/24 |
06.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla oli ongelma , että aamuisin sokerit oli koholla. Ravitsemusterapeutti ohjasi syömään illalla ( sensijaan että alkuun söin illalla vaan maustamattoman viilin + marjoja + porkkanaa)2siivua ruisleipää kalkkunaleikkeellä + sen saman viilin yms. Ja aamusokerit laski ihan ok taholle.

Sen jälkeen noudatin tuota dieettiä tarkasti, paino nousi rask.aikana vaan 4 kiloa ( mulla BMI oli 33 joten hyvä niin ) ja vauva painoi syntyessään 3260g.

Vierailija
20/24 |
06.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla oli raskausajandiabetes ja söin päin helvettiä. Leipää en kyllä syönyt juuri ollenkaan, ehkä 1-2 siivua päivässä. Muuten aterioita oli päivässä ehkä 3. Normaalistikaan en syö paljoa, syön ehkä 1-2 ateriaa päivässä, raskausaikana yritin skarpata, että muistaisin syödä.