Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lapseni luokalle tulee 7v kotihoidettu lapsi

Vierailija
05.06.2013 |

Tunnen perheen etäisesti, ovat naapurimme tuttuja, ja tiedän, että vanhin ei mennyt eskariin, kun naapurimme sitä kummasteli.

Lapsellani oli kouluun tutustuminen viime viikolla, ja kun muut lapset menivät luokkaan itse, tämä kotihoidettu poika takertui äitiinsä, istui sylissä ja äiti kantoi hänet luokkaan. Lapselta valui isoja kyyneleitä poskia pitkin, oli aivan kauhuissaan. Kun tulin lastani hakemaan, tämä poika kyhjötti luokassa ja itki. En tiedä, oliko itkenyt koko ajan, mutta kivaa hänellä ei ollut.

en tiedä, kuinka normaalia tuollainen on, kun omat lapseni ovat aina olleet tosi reippaita. 3-vuotiaasta ovat aloittaneet muskarin ilman meitä vanhempia ja 4-vuotiaasta käyneet yksin kaverisynttäreillä. Jos lapsi on noin arka, eikö esikoulu olisi tosi tärkeä speutumisjakso hänelle? Miksi vanhemmat eivät ole sopeuttaneet häntä eskarivuonna? Vai onko kyse ehkä jostain kehityusvammasta?

säälitti vain lapsi, joka oli ihan paniikissa. 

Kommentit (24)

Vierailija
21/24 |
05.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tarkoittanut tehdä tästä kotihoito vs päivähoito - keskustelua, vaikka kiireessä iskin vähän provosoivasti otsikkoon tuon kotihoidon. Esikoiseni ei ole ollut lainkaan päivähoidossa ennen eskaria, kuopuksella on päiväkotia takana nyt vuosi.

ihmettelin ja ihmettelen, miksi sitä arkaa ja ujoa lasta ei voi pehmeällä laskulla valmistaa kouluun. Eskarissakin voi käydä vain parina päivänä viikossa ja aluksi lyhyitä aikoja. Eikö vanhemmastakin tunnu pahalta, kun muut lapset odottavat koulua innolla ja tämä yksi on kauhuissaan? Ymmärrän temperamenttierot, olen itse ollut äärimäisen arka lapsena, mutta vaikka jännitti ja pelottikin, niin en ollut kauhuissani.

Aloituksellani lähinnä ihmettelen, mitä suurta hyötyä on siitä, että jätetään se eskari väliin ja heitetään lapsi kerralla ja valmistelematta koulumaailmaan.

Ap

Vierailija
22/24 |
05.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.06.2013 klo 22:48"]

En tarkoittanut tehdä tästä kotihoito vs päivähoito - keskustelua, vaikka kiireessä iskin vähän provosoivasti otsikkoon tuon kotihoidon. Esikoiseni ei ole ollut lainkaan päivähoidossa ennen eskaria, kuopuksella on päiväkotia takana nyt vuosi.

ihmettelin ja ihmettelen, miksi sitä arkaa ja ujoa lasta ei voi pehmeällä laskulla valmistaa kouluun. Eskarissakin voi käydä vain parina päivänä viikossa ja aluksi lyhyitä aikoja. Eikö vanhemmastakin tunnu pahalta, kun muut lapset odottavat koulua innolla ja tämä yksi on kauhuissaan? Ymmärrän temperamenttierot, olen itse ollut äärimäisen arka lapsena, mutta vaikka jännitti ja pelottikin, niin en ollut kauhuissani.

Aloituksellani lähinnä ihmettelen, mitä suurta hyötyä on siitä, että jätetään se eskari väliin ja heitetään lapsi kerralla ja valmistelematta koulumaailmaan.

Ap

[/quote]Senpä takia psykologi tutkii onko lapsi kouloukypsä. Ovatko sitten sellasia lapsia ovat ulospäinsuuntautuneita, ollut muskarissa, ollut liikuntaharrastus ryhmässä, ei ole ujo, on sanavalmis jne.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/24 |
05.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä se oli niin arka ja pelokas kun olisi pitänyt mennä eskariin, että äiti päätti pitää sen kotona "kasvamassa". Ei halunut kiduttaa sitä ilman pakkoa. Kyllähän se sinne kouluun sitten pakosta sopeutuu (jos siis normilapsi kuitenkin).

Vierailija
24/24 |
05.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.06.2013 klo 23:07"]

Ehkä se oli niin arka ja pelokas kun olisi pitänyt mennä eskariin, että äiti päätti pitää sen kotona "kasvamassa". Ei halunut kiduttaa sitä ilman pakkoa. Kyllähän se sinne kouluun sitten pakosta sopeutuu (jos siis normilapsi kuitenkin).

[/quote]

Minä taas liputan vahvasti totuttelun puolesta. Askel kerrallaan harjoitellaan ja totutellaan muutama tunti ilman äitiä, niin,ketään eimkiduteta, vaikka oman mukavuusalueen ulkopuolella joutuukin välillä.olemaan. Onhan se koulu kidutusta, jos ei harjoitella yhtään etukäteen. Harjoitteluksi ei riitä, että kokeillaan eskaria kerran syksyllä. Aran lapsen kanssa harjoitellaan ensin kotona esim. jää hetkeksi hoitoon, käy kerran viikossa muskarissa, menee naapuriin leikkimään. Sitten kokeillaan eskaria ensin niin, että äiti on paikalla ja hiljalleen vuoden kluessa päästään siihen, että lapsi kykenee olemaan eskarissa useamman tunnin ilman äitiä.

Kiduttamista on se, että oletetaan lapsen olevan valmis ilman harjoittelua.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi yksi kaksi