5-vuotias päiväkotiin vai kotiin?
Olen kotona 5- ja 2 v. lasten kanssa, ja 5 v. alkaa osoittaa melkoista turhautumista, vaikka yritän keksiä hänelle paljon tekemistä ja käydään puistossa ja tavataan kavereita. Tähän vaikuttaa osittain se, että 2 v. on aika vaativa lapsi ja 5 v. jää väkisinkin vähälle huomiolle.
Kerhoja meillä ei ole kohtuuetäisyydellä, ja harrastuksetkin ovat iltaisin. Päivällä on vaikea löytää samanikäistä seuraa.
Viihdyn hyvin lasten kanssa ja mielelläni pitäisin molemmat kotona, mutta olisiko 5 v:lle parempi olla osa-aikaisena päiväkodissa? Vähän vaan arveluttaa se, että onko päiväkotihoito kuitenkaan niin laadukasta ja virikkeellistä; en halua lastani sinne vain "säilytykseen".
Mitä mieltä alan ammattilaiset ja miksei muutkin?
Kommentit (17)
En ole ammattilainen, mutta itsellä on juuri 6 vuotta täyttänyt poika, ja jos itse nyt jäisin kotiin niin kyllä pitäisin pojan päivähoidossa. Pojalle on ystävyyssyhteet ja leikki sekä leikkikaverit nyt niin tärkeitä että en kurko näiden tarpeoden täyttvyän vain iltaseuralla.
Jos lapsi on aina ollut kotihoidossa ulkon että olisi hyväksi päästä myös oppimaan sosiaalisia sääntöjä ja syventää shteita lähiympäristön lapsiin.
2v kasvaa ja siitä on pian seuraa 5-vuotiaalle. En veisi päiväkotiin.
Perhepäivähoitaja
Laittaisin 5-vuotiaan osa-aikaisena päiväkotiin. Tietty riippuu päiväkodin tasosta. Meillä meni 5-vuotias poika päiväkotiin ja joutui kiusatuksi, koska kaveriporukat oli jo muodustuneet tiiviiksi. Päiväkoti ei puuttunut, eikä aluksi edes kertonut meille, mitä hoidossa tapahtuu päivän aikana. Meille selvisi ongelman laatu vasta parin kuukauden päästä, joilloin jouduimme vaatimaan, että asioihin puututaan.
Kiitos vastauksista! Asumme Helsingissä. Poikani oli ennen kuopuksen syntymää vähän aikaa päiväkodissa ja siellä häntä kiusattiin juuri kuten 4. kuvasi, eli hän tuli tiiviiseen ryhmään ulkopuolisena, eikä häntä huolittu mukaan leikkeihin vaan haukuttiin tyhmäksi. Tämän takia otin hänet heti äitiysloman alettua kotihoitoon.
Lasteni ikäero on yli 3 v., ja on heistä tietysti jonkin verran seuraa toisilleen, mutta ei tämä 2 v. (itse asiassa vähän alle) oikein pysy isoveljen leikeissä mukana.
Osa-aikahoitoa olen harkinnut, mutta tuntuu kurjalta, että veisimme sitten hoitopaikan joltain, joka sitä todella tarvitsisi. Tosi pöljää, ettei täällä oikein ole muita vaihtoehtoja; lähin kerho on niin kaukana, että en rupea kuskaamaan poikaa sinne kun autoakaan ei ole.
ap
En ole ammattilainen, mutta samanikäisten äiti.
Suosittelen puolipäivähoitoa.
Kertoisin vielä sen, että siitä on tutkimustuloksia, että lapsuudessa koettu tylsyys on kehittävää. Eli ei koko ajan tarvitse olla valmiiksi ohjelmoitua toimintaa.
[quote author="Vierailija" time="05.06.2013 klo 13:29"]
Kertoisin vielä sen, että siitä on tutkimustuloksia, että lapsuudessa koettu tylsyys on kehittävää. Eli ei koko ajan tarvitse olla valmiiksi ohjelmoitua toimintaa.
[/quote]
Juu, mutta on sekin taas eri juttu onko joka päivä nurinaa. Ei päiväkotiinkaan tartte päivittäin mennä vaan kerhonomaisesti. Nyt tosin miettisin myös tulevaa: Koska on kesä niin kiva olla kotona ja syksyyn hakea paikkaa, tämä siis jos lapsi ei vielä syksyllä aloita eskaria. Jos esikouluun on vuosi niin se on melko pitkä aika kotona mutta minusta tuo välivuosikin on ihan ok jos lapsella on edes vähän kavereita joiden kanssa leikkiä (siis ikäistään seuraa).
Melko pieni ongelma tuo on kuitenkin, jos lapsesi olisi vähän pienempi ja kotona olisi oltava muutama vuosi niin sitten se olisi vähän isompi juttu harkita mutta vuosi menee kuitenkin melko nopeasti ja sitten lapsesi on esikoulussa ja koulussa. Eli tämä on toisaalta niin merkittävä vuosikin että on hyvä miettiä asiaa tulevaisuuden kautta.
Ole onnellinen että sinulla on tälläinen mahdollisuus pohtia asiaa! Ja vaikka lapsen ilmoittaa tarhaan niin ei sinne ole pakko aina mentävä. Minusta jonkunlainen seuranhaku lapselle on kuitenkin hyväksi, ei silti ole aina oltava tylsääkään. Kyllä pitää miettiä myös sen 5- vuotiaan lapsen parastakin ja jos seuraa ei ole niin kyllä sitä kannattaa silloin tarhasta hakea.
Minä pitäisin ehdottomasti kotona, koska esikoulu kuitenkin alkaa syksyllä tai viimeistään seuraavana. Itse jäin äitiyslomalle keväällä ja kotiin jäi tuleva eskarilainen ihan mielellään. Hänellä on aika vähän kaverisuhteita, koska asumme uudella paikkakunnalla, mutta tulevana eskarivuotena tutustuu varmasti uusiin kavereihin. Hän halusi ehdottomasti jäädä kotiin minun ja vauvan kanssa, koska ei sopeutunut päiväkotiin muutomme jälkeen!
Ilmeisesti hän menee eskariin vuoden päästä ja pienempi kai aloittaa myös silloin hoidon. Hakisin ehdottomasti puolipäivähoitopaikkaa samasta päiväkodista kuin missä on eskari, että ehtii hieman kaveerautua ja tutustua hoitajiin. Eskariin meno on melkein sama kuin koulun aloitus joten kaikki ylimääräinen jännitys on hyvä poistaa ajoissa. Olet tosin hurjan myöhässä paikkaa hakiessasi, elokuun paikat on jo jaettu.
[quote author="Vierailija" time="05.06.2013 klo 12:59"]
Olen kotona 5- ja 2 v. lasten kanssa, ja 5 v. alkaa osoittaa melkoista turhautumista, vaikka yritän keksiä hänelle paljon tekemistä ja käydään puistossa ja tavataan kavereita. Tähän vaikuttaa osittain se, että 2 v. on aika vaativa lapsi ja 5 v. jää väkisinkin vähälle huomiolle.
Kerhoja meillä ei ole kohtuuetäisyydellä, ja harrastuksetkin ovat iltaisin. Päivällä on vaikea löytää samanikäistä seuraa.
Viihdyn hyvin lasten kanssa ja mielelläni pitäisin molemmat kotona, mutta olisiko 5 v:lle parempi olla osa-aikaisena päiväkodissa? Vähän vaan arveluttaa se, että onko päiväkotihoito kuitenkaan niin laadukasta ja virikkeellistä; en halua lastani sinne vain "säilytykseen".
Mitä mieltä alan ammattilaiset ja miksei muutkin?
[/quote]Vie vaan päiväkotiin jotta lapsi oppii sosiaaliseksi, siellä askarrellaan, lauletaan, leikitään, on viskari tehtäviä, oppii sääntöjä noudattamaan, oppii olemaan toisten kanssa ja paljon muuta
[quote author="Vierailija" time="05.06.2013 klo 13:08"]
En ole ammattilainen, mutta itsellä on juuri 6 vuotta täyttänyt poika, ja jos itse nyt jäisin kotiin niin kyllä pitäisin pojan päivähoidossa. Pojalle on ystävyyssyhteet ja leikki sekä leikkikaverit nyt niin tärkeitä että en kurko näiden tarpeoden täyttvyän vain iltaseuralla.
Jos lapsi on aina ollut kotihoidossa ulkon että olisi hyväksi päästä myös oppimaan sosiaalisia sääntöjä ja syventää shteita lähiympäristön lapsiin.
[/quote]Ehdottomasti päiväkotiin . " v on liian pieni 5 v leikkiseuraksi. Ikäistään seuraa tarvitsee. Ihan hyvällä omallatunnolla päiväkotiin. Mikäli tuntuu siltä että ei saa tarpeeksi virikkeitä päiväkodissa niin ala jo tavuttamaan että osaa lukea kun aloittaa eskarin sun muuta.
Mun lapsi rakasti juuri loppunutta päiväkotiaan/eskariiaan. Siellä oli aikuiset, joista tykkäsi, hauskaa tekemistä (askartelua, eskarissa vihkotehtäviä, lauluhetkiä, satujen lukemista, jumppaa ulkona ja sisällä, satujoogaa, retkiä leikkipuistoihin, kirjastoon, metsään, teatteriin) ja ehdottomasti parhaana leikkiä muiden samanikäisten, parhaiksi ystäviksi muodostuneiden lasten kanssa.
Tästä pohjalta en voi käsittää, että joku ei laita lastaan päiväkotiin :)
Mutta ymmärrän että on erilaisia päiväkoteja ja eriluonteisia lapsia
Jos kerran olet kotona, miksi laittaisit yhtään lasta hoitoon? Kohtahan tuo vanhempi menee eskariin ja ilmeisesti teillä on niitä iltaharrastuksiakin jo. Kaksivuotias varmasti ihailee isompaa, joten kannattaisi yrittää saada heidät viihtymään yhdessä.
Lapset on erilaisia, toiset viihtyy kotona, toiset eivät. Itse olin kotona kouluikään saakka melkein 3 vuotta nuoremman pikkuveljeni kanssa. Naapureita ei asunut lähellä. Meinasin kuolla tylsyyteen. Kun viimein pääsin kouluun, olin kaksi vuotta kuin taivaassa: ihanaa, uusia ihmisiä, seuraa, uutta opittavaa! Minulle osapäivähoito 5-vuotiaana olisi ollut hyvä ratkaisu.
Jos asut Helsingissä, niin täällähän on noita leikkipuistoja vaikka miten monta. Niissä on aamupäivisin pari kertaa viikossa myös kerhotoimintaa kotihoidossa oleville 2-5 v lapsille, mutta siihen pitäisi hakea erikseen. Olikohan se kerhotoiminta peräti ilmaista? Muutenkin näin kesäaikaan leikkipuistoissa on alle 16-vuotiaille lapsille arkisin klo 12 ilmainen puistoruokailu, joka vetää sinne porukkaa. http://www.hel.fi/hki/Vaka/fi/Leikkipuistot+ja+perhetalot/Kesa+2013/ruokalista?s=lpt
Missä asutte?