Kuinka tärkeää on, että mies näyttää stereotyyppiseltä?
Otsikkoon vaikea tiivistää näin laajaa asiaa. Siis, on olemassa erilaisia miestyyppejä. Ja useimmille näistä miestyypeistä on olemassa stereotyyppinen ulkoasu ja olemus, jollaisesta tunnistaa stereotyyppisimmät kunkin mieslajin edustajat.
Esimerkkejä:
- autoamis, joka pukeutuu lippikseen ja työhaalareihin, ja vapaalla "parhaimpiin pukeutuessaan" laittaa jalkaan tauskifarkut ja tribaalikuvioidun t-paidan, ja pitää 20 min välein röökitauon
- taidekriitikko mies, joka on langanlaiha pitkä kuikelo, vaikuttaa ihan homolta vaikka on hetero, ja pukeutuu mustiin pillifarkkuihin ja psykedeeliseen 60-lukuhenkiseen kauluspaitaan ( tai marimekon jokapoika-paitaan)
- kokoomuslainen myyntimies tai muu ekonomi, jolla on sängyssäkin beessit chinot, ruskeat nahkakengät liian iso sukeltajankello, sekä vaaleansininen kauluspaita, ja puhuu jatkuvasti joko osakekursseista tai kellonsa arvosta
- jne jne tajusitte varmaan idean
Kuinka tärkeää teidän naisten mielestä on, että mies sopii "mieslajinsa" stereotyyppiin?
Kysyn, koska itse en näytä yhtään stereotyypiltä, ja saattaa olla että tämä heikentää naismenestystäni.
Kommentit (91)
Todella mielenkiintoinen aihe!
Viimeksi kun olin sinkkumies, pohdiskelin paljon juuri tätä asiaa. Itse kun en oikein kuulu mihinkään tiettyyn ryhmään. Teen fyysistä työtä ja olen ihan uskottava ja raamikas ilmestys työssäni, mutta en vain ole rodultani tyypillinen ammattini edustaja.
Minulla on vahva kytkös urheiluun, mutta en näytä lajini edustajalta enkä halua pukeutua vapaa-ajalla niin että vaikutan lajini edustajalta.
Silloin kun kävin nettideiteillä ja kerroin elämästäni, uskon että naiset eivät oikein päässeet perille mikä olen miehiäni. Nykyinen vaimonikin sanoi, että häntä häiritsee minussa se, etten ole tällainen tyypillinen stereotyyppi-hahmo, jollaista hän luuli alunperin etsineensä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kerro ap, miten miehen pitäisi pukeutua, kun hän on asiantuntijapalvelua tarjoava korkeakoulutettu yrittäjä, joka asuu maaseudulla ja harrastaa moottoripyöräilyä, retkeilyä, kitaran soittoa ja kulttuuria (elokuvat, kirjallisuus). Musiikissa kolahtaa parhaiten blues ja elokuvissa esim. Almodovar, kirjallisuutta kolmella kielellä laidasta laitaan eli niin dekkareita, runoja, tietokirjoja kuin filosofista ja hengellistäkin kirjallisuutta.
En varsinaisesti ole mikään pukeutumisneuvoja, kun en ole varma siitäkään mikä olisi itselleni sopiva pukeutumistyyli - tosin tuo kysymyskin vaikuttaa olevan joku kompa tai muu jekutus. Kumminkin, listattu prätkiä ja bluesia harrastava korkeakoulutettu yrittäjä kuulostaa siltä, että joku Vareksen tyyppinen juttu uppoaisi kohderyhmän naisiin kuin häkä päähän https://img.ilcdn.fi/MyFjeb1qakkG2vzL3OKUK9Sdl1I=/full-fit-in/612x0/img…
ap
Oi, tuossa kuvassa on H-P Björkman, hän on aivan ihana <3
Ei ollut kompa eikä jekutus, oman puolisoni kuvasin. Luojan kiitos, hän ei pukeudu Vareksen tyyppisesti (jos sillä tarkoitetaan tuota etualalla seisovaa nahkatakkista miestä) vaan ihan perusfarkkuihin (Dressmannista), ulkoillessa reisitaskuhousuihin, t-paitaan ja neuleeseen tai huolettomaan kauluspaitaan ja takkeina käyttää yleensä ulkoilutakkeja.
Joo, etualalla on Juha Veijonen vai mikä sen nimi nyt onkaan, eli Vares.
Voisin kyllä lyödä vaikka vetoa, että miehelläsi kävisi parempi flaksi baarissa naisten kanssa tuo Vares-asu päällä, kuin nuo mainitsemasi vermeet. Oma näkemykseni on, että monille naisille on todella tärkeää että mies edustaa tiettyä stereotyyppia, jotta nainen voi itse ajatella olevansa yhdessä juuri tietynlaisen xxxxxx-miehen kanssa, ja kertoa tyttökavereille, että "niin se mun uus mies on xxxxxx-mies, se on ihan täysin xxxxxx siitä näki heti et se on 😍"ap
Miksi hänellä pitäisi käydä parempi flaksi? Mitä tulee viestisi loppuosaan, niin osaisitko kuvitella itsesi selittämässä äidillesi ihan vakavissasi noilla samoilla sanoilla asiaa? Vai pelottaisiko, että äiti pitää lapsellisena? Jos, niin miksi et ajattele, että ihan yhtä lapselliselta tuo kuulostaa meistä muista aikuisista naisista. Puhutko nyt siis 16-19 vuotiaista vai ihan oikeasti aikuisista naisista?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kerro ap, miten miehen pitäisi pukeutua, kun hän on asiantuntijapalvelua tarjoava korkeakoulutettu yrittäjä, joka asuu maaseudulla ja harrastaa moottoripyöräilyä, retkeilyä, kitaran soittoa ja kulttuuria (elokuvat, kirjallisuus). Musiikissa kolahtaa parhaiten blues ja elokuvissa esim. Almodovar, kirjallisuutta kolmella kielellä laidasta laitaan eli niin dekkareita, runoja, tietokirjoja kuin filosofista ja hengellistäkin kirjallisuutta.
En varsinaisesti ole mikään pukeutumisneuvoja, kun en ole varma siitäkään mikä olisi itselleni sopiva pukeutumistyyli - tosin tuo kysymyskin vaikuttaa olevan joku kompa tai muu jekutus. Kumminkin, listattu prätkiä ja bluesia harrastava korkeakoulutettu yrittäjä kuulostaa siltä, että joku Vareksen tyyppinen juttu uppoaisi kohderyhmän naisiin kuin häkä päähän https://img.ilcdn.fi/MyFjeb1qakkG2vzL3OKUK9Sdl1I=/full-fit-in/612x0/img…
ap
Oi, tuossa kuvassa on H-P Björkman, hän on aivan ihana <3
Ei ollut kompa eikä jekutus, oman puolisoni kuvasin. Luojan kiitos, hän ei pukeudu Vareksen tyyppisesti (jos sillä tarkoitetaan tuota etualalla seisovaa nahkatakkista miestä) vaan ihan perusfarkkuihin (Dressmannista), ulkoillessa reisitaskuhousuihin, t-paitaan ja neuleeseen tai huolettomaan kauluspaitaan ja takkeina käyttää yleensä ulkoilutakkeja.
Joo, etualalla on Juha Veijonen vai mikä sen nimi nyt onkaan, eli Vares.
Voisin kyllä lyödä vaikka vetoa, että miehelläsi kävisi parempi flaksi baarissa naisten kanssa tuo Vares-asu päällä, kuin nuo mainitsemasi vermeet. Oma näkemykseni on, että monille naisille on todella tärkeää että mies edustaa tiettyä stereotyyppia, jotta nainen voi itse ajatella olevansa yhdessä juuri tietynlaisen xxxxxx-miehen kanssa, ja kertoa tyttökavereille, että "niin se mun uus mies on xxxxxx-mies, se on ihan täysin xxxxxx siitä näki heti et se on 😍"ap
En jotenkin pysty ollenkaan hahmottamaan tätä näkemystäsi. Tietysti habitus kertoo ihmisestä paljon ja herättää kiinnostuksen, mutta pukeutuminen on vain yksi osa sitä. Pelkästään muuttamalla pukeutumista tietyn tyyppiseksi tuskin saat yhtään enempää kiinnostusta osaksesi kuin olemalla oma itsesi. Ehkä jopa vähemmän, jos et oikeasti viihdy tyylissäsi. Yleensä ihmiset eivät kiinnstu toisistaan vaatteiden takia vaan sen ihmisen itsensä takia. Toki vaatteilla pystyy viestittämään millainen ihminen on ja se voi osaltaan jonkin verran vaikuttaa kiinnostuksen heräämiseen, mutta vain rajallisesti.
Luulen, että ihmiselle on itselleenkin helpompaa olla stereotyyppinen, kapeamman sektorin edustaja. Itse olen sekalainen, monen asian edustaja, ja ei tämä ainakaan helpota menestystä.
Pidän erittäinen paljon rock- ja metallimusiikista, ja voisin haluta olla pitkätukkainen ja mustiin pillifarkkuihin pukeutuva muusikko. No käytännössä soitan kotona kitaraa itselleni ja pukeudun perus tennarit ja farkut tyyliin. Töihin kauluspaitaa. Olen IT-alalla töissä ja se taas on kaukana coolista rock-elämästä. En koe olevani yhtään nörtti kuitenkaan. Olen hiljaisempi tyyppi, joka taas vie enemmän sinne IT-maailmaan kuin räväkkään rock-meininkiin. Haluaisin ajaa miehekkäämmällä vanhemmalla muskeliautolla, mutta ajan ihan perus 5 vuotta vanhalla perheautolla. Harrastan myös urheilua ja kuntosalilla käyminen on tärkeää minulle. No tässä sitten yhdistellään rockia, IT-nörttiä, urheilua ja vähän muutakin, joten vaikea on naisenkaan hahmottaa, mikä minä olen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ongelmia tulee myös siinä jos haluaisi miehenä liikkua naiskategorioiden välillä.
Oma luonnollinen tyyli on "bisnes" ja olen saanut jopa erittäin tasokkaita ja huoliteltuja naisia, sellaisia joita voi nähdä kauppakorkeakoulun hakumainoksissa tai pankkien "maskotteina". Mutta minulla ei ole mitään mahdollisuuksia esim. seksikkääseen goottipimuun tai mustatukkaiseen persehousuiseen parturikampaajaan (huom! Puhun stereotyyppisistä kategorioista, en siis sinänsä luokittele ihmisiä). He eivät vain kiinnostu minusta.
Se on juuri tylsää, että etenkin naiset pitävät oman kategoriansa miehistä. Goottipimu kelpaisi lähes kelle tahansa mieskategorian miehelle. Sama tatuointien kanssa. Tatuoituja pidetään liberaaleina mutta lienee yksittäistapauksista riippumatta epätodennäköistä, että tatuoitu söpöpimu olisi niin liberaali että tatuoimaton kössi veisi jalat alta.
Ihanko totta kelpaisi? Minusta on luonnollista, että kiinnostuksen herättää ensimmäisenä ne omaan kategoriaan kuuluvat. Voisin olettaa, että heidän kanssaan on todennäköisemmin enemmän yhteistä.
Noista tatuoinneista muuten vielä, että vähän jaksan epäillä kelpaisiko tatuoitu nainen kuitenkaan kaikille miehille. Palstalla on ainakin monesti tullut ilmi, kuinka tatuoinnit naisella ovat monille miehille ihan ehdoton turn off.
Tähän olisi kiva kuulla miesten mielipiteitä. Pitääkö paikkansa, että ihan minkä tahansa tyylilajin nainen kelpaisi, myös sellainen joka edustaa jotain aivan muuta kuin itse olet?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ongelmia tulee myös siinä jos haluaisi miehenä liikkua naiskategorioiden välillä.
Oma luonnollinen tyyli on "bisnes" ja olen saanut jopa erittäin tasokkaita ja huoliteltuja naisia, sellaisia joita voi nähdä kauppakorkeakoulun hakumainoksissa tai pankkien "maskotteina". Mutta minulla ei ole mitään mahdollisuuksia esim. seksikkääseen goottipimuun tai mustatukkaiseen persehousuiseen parturikampaajaan (huom! Puhun stereotyyppisistä kategorioista, en siis sinänsä luokittele ihmisiä). He eivät vain kiinnostu minusta.
Se on juuri tylsää, että etenkin naiset pitävät oman kategoriansa miehistä. Goottipimu kelpaisi lähes kelle tahansa mieskategorian miehelle. Sama tatuointien kanssa. Tatuoituja pidetään liberaaleina mutta lienee yksittäistapauksista riippumatta epätodennäköistä, että tatuoitu söpöpimu olisi niin liberaali että tatuoimaton kössi veisi jalat alta.
Ihanko totta kelpaisi? Minusta on luonnollista, että kiinnostuksen herättää ensimmäisenä ne omaan kategoriaan kuuluvat. Voisin olettaa, että heidän kanssaan on todennäköisemmin enemmän yhteistä.
Noista tatuoinneista muuten vielä, että vähän jaksan epäillä kelpaisiko tatuoitu nainen kuitenkaan kaikille miehille. Palstalla on ainakin monesti tullut ilmi, kuinka tatuoinnit naisella ovat monille miehille ihan ehdoton turn off.
Tähän olisi kiva kuulla miesten mielipiteitä. Pitääkö paikkansa, että ihan minkä tahansa tyylilajin nainen kelpaisi, myös sellainen joka edustaa jotain aivan muuta kuin itse olet?
En pysty tarjoamaan miehen mielipidettä mutta oma kokemukseni punkkarina osoitti kyllä, että ei todellakaan konservatiiviset miehet olleet kiinnostuneita.
On tosi tärkeää. En yhtään pidä "oudoista" miehistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En nyt sanoisi, että minkä tahansa tyylin edustaja kelpaisi. Liian bodattu ei ole hyvä. Liikaa tatuointeja ja lävistyksiä ei kyllä mene jatkoon. En ymmärrä, mitä niillä halutaan viestittää. Muutama tatuointi on ihan jees. Maailmanparantaja hippi kirppisvaatteissaan ei herätä kiinnostusta. Tietynlainen erilaisuus voi kyllä tuoda lisää kiinnostusta, mutta kaikki liian ääripäät alkaa ahdistaa itseäni.
Siis sellasista mitkä kuuntelee vaikka rap musaa mut sitte näyttääkin vaik amisjuntilta niin mikä pointti? Parhaat näyttää Bechamilta <333
Vierailija kirjoitti:
Mitä tarkoittaa "outo" mies, ja millaisista miehistä sitten pidät?
Mua ärsyttää sellaset kirppistyypit, osa vois olla hyvännäkösii mut sit niil on jotkut kirppisvaatteet ja yleensä ne puhuu ihan outoi juttui mitkä ei oo yhtään kiinnostavii niinku esmes vaik politiikka eli not hot!
Vierailija kirjoitti:
Viimeksi kun olin sinkkumies, pohdiskelin paljon juuri tätä asiaa. Itse kun en oikein kuulu mihinkään tiettyyn ryhmään. Teen fyysistä työtä ja olen ihan uskottava ja raamikas ilmestys työssäni, mutta en vain ole rodultani tyypillinen ammattini edustaja.
Minulla on vahva kytkös urheiluun, mutta en näytä lajini edustajalta enkä halua pukeutua vapaa-ajalla niin että vaikutan lajini edustajalta.
Silloin kun kävin nettideiteillä ja kerroin elämästäni, uskon että naiset eivät oikein päässeet perille mikä olen miehiäni. Nykyinen vaimonikin sanoi, että häntä häiritsee minussa se, etten ole tällainen tyypillinen stereotyyppi-hahmo, jollaista hän luuli alunperin etsineensä.
Vain mies voi pitää tätä aihetta mielenkiintoisena. Itse en jaksanut lukea aloitustakaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Johan mä sanoin mut siis silleen outo et näyttää ihan skeittarilta mut sit kuunteleekin hevii tai jotain ni mun mielest tosi outoo. Vähän vaikeet selittää...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Silloin kun kävin nettideiteillä ja kerroin elämästäni, uskon että naiset eivät oikein päässeet perille mikä olen miehiäni. Nykyinen vaimonikin sanoi, että häntä häiritsee minussa se, etten ole tällainen tyypillinen stereotyyppi-hahmo, jollaista hän luuli alunperin etsineensä.Vain mies voi pitää tätä aihetta mielenkiintoisena. Itse en jaksanut lukea aloitustakaan.
Eli miehet on huomanneet että näillä asioilla on vaikutusta siihen miten naiset suhtautuu suhun, mutta naiset eivät halua myöntää että näin on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Silloin kun kävin nettideiteillä ja kerroin elämästäni, uskon että naiset eivät oikein päässeet perille mikä olen miehiäni. Nykyinen vaimonikin sanoi, että häntä häiritsee minussa se, etten ole tällainen tyypillinen stereotyyppi-hahmo, jollaista hän luuli alunperin etsineensä.Vain mies voi pitää tätä aihetta mielenkiintoisena. Itse en jaksanut lukea aloitustakaan.
Eli miehet on huomanneet että näillä asioilla on vaikutusta siihen miten naiset suhtautuu suhun, mutta naiset eivät halua myöntää että näin on.
Ei, vaan miehet tykkäävät vatkata typeriä asioita koska pitävät niitä kiinnostavina. Vaikka ne eivät sitä ole.
On se sikäli että sellaisen miehen taso on helpompi päätellä. Sama syy kuin se miksi monet naiset suosivat mm. univormumiehiä, varattuja isimiehiä, esimiehiä yms.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Johan mä sanoin mut siis silleen outo et näyttää ihan skeittarilta mut sit kuunteleekin hevii tai jotain ni mun mielest tosi outoo. Vähän vaikeet selittää...
Miksi minä en näe tuossa mitään outoa?
N
Ihan turhia nämä ketjut kun miehet on taas päättäneet vastauksen etukäteen.
Olen huomannut, että tatuointien suosio on räjähtänyt käsiin. Todella monella miehellä on esim koko käsivarsi tatuoitu täyteen molemmissa käsissä, vaikka sokea mummokin näkee etteivät ne istu näiden miesten tyyliin. Ja varmasti vähentää naisten kiinnostusta. Siinähän antaa seuraavan viestin: "olen epävarma itsestäni kuten huomaat."
Jaa mä oon vähän kaikkee. Metalli(musiikki)mies-autoamis-nörtti