Minkä ikäisenä lapsesi
Kommentit (33)
7-vuotislahjaksi, ennen koulun alkua.
Koulun alkaessa puhelin piti olla, koska kotona yksin oloa oli tiedossa eikä lankapuhelinta ole.
Siis saako teillä tosiaan jo tuon ikäiset sopia kavereiden kanssa menot ja olot itse. Minulla itsellä nyt juuri 7v täyttänyt tyttö, ja hän kyllä sopii kaikki menonsa ensin minun kanssa, ja minä sitten hänen kavereidensa äitien kanssa.
Mielestäni on vanhempien vastuulla sopia lastensa menoja. EIhän tämän ikäiset välttämättä muista jos esim. onkin jotain muuta menoa sille päivälle.
Miksi ihmiset eivät käytä iltapäiväkerhoa? Miksi lapsia pitää pitää sen puhelimen varassa ties missä?
6.5 vuotiaana ovat saaneet kaikki kolme eli juuri ennen ekaluokalle menoa. Ekaluokkalainen tarvitsee puhelinta jotta voi soittaa vanhemmilleen (soittavat kysyäkseen esim. lupaa lähteä käymään kirjastossa, kysyäkseen neuvoa tai jos on jokin ongelma), kavereilleen (ookko mun kaa -tyyppiset puhelut) ja vaikka mummolle ja papalle. Lisäksi itse voin soittaa lapselle tarvittaessa, yleensä soitan kun kutsun lapsen kotiin kavereilta.
Meidän lapsilla on saldorajat ja kaikki mahdolliset puheluestot, ei nettiyhteyttä. Niin, ja meillä ei ole kotona lankapuhelinta, vaan jokaisella perheenjäsenellä oma kännykkä.
6.5 vuotiaana ovat saaneet kaikki kolme eli juuri ennen ekaluokalle menoa. Ekaluokkalainen tarvitsee puhelinta jotta voi soittaa vanhemmilleen (soittavat kysyäkseen esim. lupaa lähteä käymään kirjastossa, kysyäkseen neuvoa tai jos on jokin ongelma), kavereilleen (ookko mun kaa -tyyppiset puhelut) ja vaikka mummolle ja papalle. Lisäksi itse voin soittaa lapselle tarvittaessa, yleensä soitan kun kutsun lapsen kotiin kavereilta.
Meidän lapsilla on saldorajat ja kaikki mahdolliset puheluestot, ei nettiyhteyttä. Niin, ja meillä ei ole kotona lankapuhelinta, vaan jokaisella perheenjäsenellä oma kännykkä.
Onko oikeasti näin, että ihan yleisesti 7v lapset kulkevat itsekseen mihin haluavat? Vaikka kuinka kysyvät kännykällä luvan vanhemmiltaan, ei mielestäni tämän ikäiset ole valmiita pitkästi liikkumaan itsekseen. Itselläni on tuon ikäinen tyttö, ja meillä melko laaja tuttavapiiri. Asumme rauhallisella paikalla, jossa lapset voivat jonkin verran liikkua itsekseen, mutta ei ketkään tuttavienikaan lapsista itse kysy meille tuloa, vanhemmilta saan tekstiviestejä. Eikä ketkään missään kirjastossa vielä ilman vanhempaa käy. Tekeekö tämä kännykkä kulttuuri se, että on helpompi päästää lapset liiankin itsenäisesti kulkemaan? Tyyliin, soitto vain vanhemmille, ja voi mennä minne huvittaa.
Mun 7 v menee tokalle ja kirjasto on 50 metrin päässä, todellakin hän saa mennä sinne halutessaan, Ei kyllä tarvi edes lupaa kysyä :o
Isänsä antoi käytetyn kännykän kun lapsi täytti 5 v
No, ehkä minä vain tunnen tarkempia perheitä. Kyllä lapseni pitää kysyä lupa menoihinsa, siis jos poistuu meidän omalta rivaripihalta. Ja niin täytyy tässä talossa kysyä muidenkin, isompienkin lasten. Jos esim. lähtevät käymään puistossa.
juu aika nuorina näyttävät saavan puhelimen. Kannattaisi sopia aamusella koulun jälkeiset menot esim tänään sitten suoraan koulusta kotiin tai joo voit mennä kaverille kunhan tulet neljältä kotiin. Kehittää vastuuta ja muistia ja oppii noudattamaan sovittuja sääntöjä. Ei tarvi itkeä kadonnutta tai rikkoutunutta luuria. Ylä asteelle mennessä vois hommata jo kännykän(ilman nettiä).
Kun menivät ekalle, toinen oli siis 6 ja toinen 7v.
Meillä sai jo esikouluikäisenä puhelimen, kun sattui olemaan yksi ylimääräinen kapula kotona.
9v vuonna 1996
7 ja 8v vuonna 2001
7v vuonna 2008
7v vuonna 2010
Ekan luokan keväällä, kun täytti 8v.
Toinen sai 7 v lahjaksi ja toinen 5-vuotiaana (mutta koska kavereilla ei vielä ollut, ei sitä sitten lopulta käyttänyt vielä silloin).
Oma tyttöni aloittaa eka luokan tänä vuonna, ja aion ensin saatella häntä, sekä mennä vastaankin.En todellakaan aio suostua siihen, että vain soitetaan matkalta, että en nyt tulekaan kotiin vaan menen sinne tänne ja tonne...