Onko karahka teille tuttu sana?
Kommentit (39)
Ainakin Lapissa käytössä sana ihan normikielessä
Normaali sana, koiranomistajana noutaja roudaa noita aina jalkojen juureen. Kuka ei muka tietäisi tätä sanaa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Iso kuiva monihaarainen oksa. Usein maassa. Tai ehkä aina pudonnut oksa? Voi olla vedessäkin. Verkkoon on voinut takertua karahka. Ei ole ihan tavallisimpia suomen sanoja, ainakaan kaupungissa. Savossa ainakin tuttu, onkohan Länsi-Suomessa?
Isä oli Hämeestä, asui lapsena Keski-Suomessa, sitten Päijät-Hämeessä, sitten pääkaupunkiseudulla ja taas Päijät-Hämeessä. Joltain näiltä paikkakunnilta lienee sana peräisin?
Ei karahka minusta ole murresana. Olen Joensuussa asunut puolet lapsuudesta, loput Etelä-Suomessa. Karahka on ihan yleissana.
Vierailija kirjoitti:
Isä oli Hämeestä, asui lapsena Keski-Suomessa, sitten Päijät-Hämeessä, sitten pääkaupunkiseudulla ja taas Päijät-Hämeessä. Joltain näiltä paikkakunnilta lienee sana peräisin?
Mun isä on pohjois-karjalasta ja asunut pk-seudulla. Muutti aikuisena helsinkiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun isä on pohjois-karjalasta ja asunut pk-seudulla. Muutti aikuisena helsinkiin.
Viestini tarkoittaa sitä, että tarkemmin ajateltuna en osaa sijoittaa tuota sanaa tietylle paikkakunnalle. Isä käytti kuitenkin tuota sanaa. En ole pitänyt sitä yleiskieleen kuuluvana sanana.
Kai se sitten on. Aina oppii uutta.
On tuttu sana, puun-tai oksankarahka.
Olen Pohjois-Karjalasta lähtöisin.
Miksi kysyt?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Iso kuiva monihaarainen oksa. Usein maassa. Tai ehkä aina pudonnut oksa? Voi olla vedessäkin. Verkkoon on voinut takertua karahka. Ei ole ihan tavallisimpia suomen sanoja, ainakaan kaupungissa. Savossa ainakin tuttu, onkohan Länsi-Suomessa?
Tunnettiin myös lapsuuteni Lapissa. Ja kaikkialla Suomessa missä olen asunut, ainakin maalaisjuuret omaavien ihmisten keskuudessa.
Vierailija kirjoitti:
Se on kuppi.
Ehkä sekoitat sanaan karahvi, joka ei kyllä sekään ole kuppi vaan lasinen pullo, jossa säilytetään viiniä.
Tuttu sana. Isoisäkin käytti, isä tietty myös (ja minä). Kaikki syntyjään Turusta.
Vierailija kirjoitti:
Puun karahka. Eli sellainen kippura puunrunko?
Ei.
Karahka on isohko puukappale, oksaa järeämpi - mutta siis irti maasta.
Www.kielitoimistonsanakirja.fi
katkaistu (karsittu, kuiva) oksa t. nuori puu.
Olen kyllä hämmästynyt, että et tunne tuollaista perussanaa.
Ja siis karahka on ihan yleiskieltä ja kirjakieltä, ei murretta.
Oikeasti, nyt kannustan teitä lukemaan kaunokirjallisuutta, niin sanavarasto karttuu.
35
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Puun karahka. Eli sellainen kippura puunrunko?
Ei.
Karahka on isohko puukappale, oksaa järeämpi - mutta siis irti maasta.
Www.kielitoimistonsanakirja.fi
katkaistu (karsittu, kuiva) oksa t. nuori puu.
Olen kyllä hämmästynyt, että et tunne tuollaista perussanaa.
Minua puolestaan hämmästyttää, että Kielitoimiston mukaan karahka olisi pikemminkin ihmisen aikaansaama
eli katkaistu tai karsittu. Kyllä itsestään maahan pudonnut oksakin voi olla karahka.
Mutkainen oksa.