Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

APUA!!! Lapsi putosi keinusta ja kävin nyt herättämässä....

Vierailija
03.06.2013 |

Lapsi 6 v putosi keinusta päälleen parkettilattialle. Itki jonkin aikaa ja laitoin kylmää otsalle. Otsaan tuli kuhmu. Tunnin päästä putoamisesta meni nukkumaan. Oli mielestäni ihan normaali. Sitten pitäisi herätellä kahden tunnin välein koko yö.
Kävin äsken herättämässä ekan kerran ja valaisin lapsen kasvoja taskulampulla, toistin hänen nimeään, otin olkapäästä kiinni, tarjosin vettä, pyysin käydä istumaan ym ym yritin kaikkea. Kysyin sattuuko päähän. Lapsi vain käänsi kasvojaan koko ajan pois valokeilastani ja kysymykseen "sattuuko" pudisti vaan päätään. Ei avannut kertaakaan silmiään. Oli ihan unessa. En ole ennen herättänyt lasta kesken unien joten en tiedä miten reagoisi, jos ei olisi pudonnut jostain.
Pitääkö olla nyt huolissaan? Miten paljon lapsen pitää reagoida kun menee herättämään yöllä? Mistä tiedän onko nyt vakava aivotärähdys tms?????
APUA!!!!!

Kommentit (29)

Vierailija
1/29 |
05.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Herätin lasta pari kertaa yöllä ja kun kysyin tietääkö kuka tässä on, hän sanoi "äiti" ja annoin nukkua taas. Aamulla hän oli myös aivan normaali! Taidettiin päästä säikähdyksellä :) Kiitos kaikille ystävällisille, jotka autoitte!!!

ap

Vierailija
2/29 |
05.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaaduin jäätikölle takaraivolleni. En menettänyt tajuntaa, mutta oli sekava, vapiseva olo.
Kävin päivystyksessä, jossa lääkäri teki lähinnä motoriikkatestejä, ja koska oli yö tulossa, käski herättää minut 3 tunnin välein. Määräsi paratabseja särkyyn (buranaa ei saa ottaa). Kaikki oli hyvin, kun mies herätti kerran yön aikana.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/29 |
05.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.06.2013 klo 15:15"]

Herätin lasta pari kertaa yöllä ja kun kysyin tietääkö kuka tässä on, hän sanoi "äiti" ja annoin nukkua taas. Aamulla hän oli myös aivan normaali! Taidettiin päästä säikähdyksellä :)

ap

[/quote]

Hieno juttu.

Kyllä sitä tosiaan näiden lapsosten kanssa sattuu ja tapahtuu.

Vierailija
4/29 |
03.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

No reagoi kun kerran pudisti päätään. Eli ei vain jaksanut herätä.

Vierailija
5/29 |
03.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vitun idiootti. Lapset pois tuommoisilta. TÄÄLTÄ sä kysyt sitten neuvoa?!?!

Vierailija
6/29 |
03.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yrittäisin vielä herättää kyllä ihan kunnolla.

Vierailija
7/29 |
03.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en usko, että saisin noita omiani hereille, vaikka eivät olekaan pudonneet päälleen. Anna nyt lapsen nukkua rauhassa.

Vierailija
8/29 |
03.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Avaisitko itse silmät jos joku osoittaisi sua taskulampulla =D

Vierailija
9/29 |
03.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

No reagoihan se kun kerran käänsi kasvot pois valosta ja pudisti päätään. Täytyy tunnustaa, että en ole koskaan herätellyt lasta öisin tuollaisen "normitällin" jälkeen. Eikös se ole tarpeen vasta jos on mennyt pään löydessä taju tms.

Vierailija
10/29 |
03.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kokeileppa itse pystytkö avata silmät, jos joku herättää kesken syvimmän unen ja tuijaa taskulampulla.

Vierailija
11/29 |
03.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos asiallisista vastauksista! En tiedä miten lapsen pitäisi reagoida niin olen nyt vähän huolestunut. Ajattelin yrittää uudelleen esim. tunnin päästä kun menen itse nukkumaan. Ja laitan kellon soimaan siitä kahden tunnin päästä ja yritän taas kysyä jotain. En tiedä pitäisikö lapsen herätä ihan kunnolla ja keskustella kanssani vai millainen reagointi riittää. Hengissähän hän on mutta onko aivotärähdys? Ei oksentanut eikä mennyt tajuttomaksi. Iso tömähdys vaan kuului kun lensi otsalleen lattialle :(((((((( Ja kuhmu tuli ja päätä särki, annoin särkylääkettä. Mutta sitten oli ihan normaali.
ap

Vierailija
12/29 |
03.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

No mikset soita päivystykseen ja kysy. Mitä sä muuten sillä taskulampulla...?

Vierailija
13/29 |
03.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

En mä kehtaa tähän aikaan minnekään soitella.... Ja muutenkin olen vähän ujo :/ Mistä voin olla varma että lapsella on kaikki ok? Jos on jokin vialla niin vien kyllä heti sairaalaan.
No taskulampulla ajattelin herätellä, kaikkihan herää kun valot tulee päälle. Tai niin ainakin luulin?
ap

Vierailija
14/29 |
03.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä tuollaisen tällin jälkeen on syytä herätella parin tunnin välein.

Itse olen niin tarkka, että herättäisin niin kunnolla, että takuulla on tavallinen ja sitten vasta saa nukahtaa uudelleen. Siis herättäisin keskustelukukuntoon. Jos ei herää keskustelukuntoon, alkaisin huolestua ja veisin päivystykseen.

Omani putosi tuolin selkänojalta parivuotiaana. Kyllä herättelin kunnolla. Lapseni pistettiin kylpyyn heti tapahtuman jälkeen ja se änkytti. Sitten kylvyn jälkeen nukahti oudosti heti. Soitin päivystykseen. Sairaanhoitaja käski heti herättää. Sitten soitin yksityiselle lääkäriasemalle, jossa lääkäri neuvoi katsomaan, tuleeko valokeilan kuva silmiin saman kohtaan suhteessa pupilleihin, kun valaisen taskulampulla. Jos tulee, niin hyvä. Käski tarkkailla lasta ja sanoi, ettei tarvitse viedä minnekään. Aivotärähdykseksi luokiteltiin. Nykynimitys on erittäin lievä aivovamma kai.

Vierailija
15/29 |
04.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

on suurempi todennäköisyys saada aivotärähdys jos lyä takaraivon kuin otsaa.
laita ens kerral kattovalot päälle äläkä osoittele taskulampulla silmiin.

Vierailija
16/29 |
04.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli kehtaat mennä päivystykseen mutta et soittaa sinne???

Vierailija
17/29 |
04.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos olisi joku neurologinen ongelma, on ihan sama onko valot päällä vai ei. Mun lapset ovat muksahdelleet milloin mistäkin päälleen, enkä ole kummemmin herätellyt. Ihmisen pää lienee melko kestävää tekoa.

Kerran poika laski pulkalla päin seinää, sai valtavan kuhmun ja ammottavan haavan päähänsä. Päivystyksessä haava ommeltiin, mutta ei lasta muuten mitenkään tutkittu. Kysyttäessä hoitaja sanoi, että voithan sä varmuuden vuoksi pari kertaa ens yönä herätellä.

Mä en sinuna olisi kovin huolissani, jos lapsi kuitenkin vaikuttaa ihan tavalliselta, eikä oudon lötköltä/ silmät pyöri päässä tms.

Vierailija
18/29 |
04.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos olisi joku neurologinen ongelma, on ihan sama onko valot päällä vai ei. Mun lapset ovat muksahdelleet milloin mistäkin päälleen, enkä ole kummemmin herätellyt. Ihmisen pää lienee melko kestävää tekoa.

Kerran poika laski pulkalla päin seinää, sai valtavan kuhmun ja ammottavan haavan päähänsä. Päivystyksessä haava ommeltiin, mutta ei lasta muuten mitenkään tutkittu. Kysyttäessä hoitaja sanoi, että voithan sä varmuuden vuoksi pari kertaa ens yönä herätellä.

Mä en sinuna olisi kovin huolissani, jos lapsi kuitenkin vaikuttaa ihan tavalliselta, eikä oudon lötköltä/ silmät pyöri päässä tms.

Vierailija
19/29 |
04.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos minut tultaisiin herättämään puoli kolmelta, en heräisi kunnolla.
Päänpudistus on reagointia, se oli vastaus kysymykseen.

Ei tarvitse herättää kahden tunnin välein, riittää että kaksi kertaa yön aikana.

Vierailija
20/29 |
04.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos minut tultaisiin herättämään puoli kolmelta, en heräisi kunnolla.
Päänpudistus on reagointia, se oli vastaus kysymykseen.

Ei tarvitse herättää kahden tunnin välein, riittää että kaksi kertaa yön aikana.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kolme seitsemän