Kauanko pyykkikoneenne pesee 40 ja 60 ohjelmia?
Mua on alkanut mietityttämään hyvä mutta hidas koneemme. 40 pesu kestää 1h55min ja 60 pesu 2h35min. Eikö toi ole jo enegian tuhlausta, kun noin kauan pesee? Millaisia koneita teillä on?
Kommentit (27)
Pesuaika riippuu pyykin määrästä, ts painosta. Meillä joku Whirlpoolin malli joka punnitsee pyykin, annostelee veden sen mukaan ja siitä määräytyy ohjelman pituus.
Mulla on myös päältätäytettävä Upo, ottaa vettä just sen verran että pyykit kastuu, pyörittää niitä siinä 2-3 tuntia ja lopputulos on tunkkaiset vaatteet, joista ei tahrat ole lähteneet. Mulle kelpaisi joku super epäekologinen tarpeeksi vettä käyttävä, nopeasti pesevä tehokone. Kuten mun entisen taloyhtiön pyykkituvalla, oli ikivanha jättimäinen teollisuuskone. Yhden jättikoneellisen 40 asteista pyykkiä pesi 40 min, 60 asteista 60 min ja kyllä tuli puhdasta.
[quote author="Vierailija" time="03.06.2013 klo 21:34"]Mä haluun uuden koneen! En jaksa kuunnella yli 2 tunnin kolinaa. Mitä suosittelette? t. ap[/quote]
Näistä löytyy varmasti nopeat mutta tehokkaat ohjelmat:
http://www.expertkaikkonen.fi/product_catalog.php?c=58
[quote author="Vierailija" time="04.06.2013 klo 00:47"]
[quote author="Vierailija" time="04.06.2013 klo 00:33"]miksi se haittaa jos kone pesee pitkään? kone pesee sen pyykin, sillä välin voi vaikka laittaa ruokaa tai kattoo telkkaa tai vaikka panna. [/quote]
Kyllä panee vituttamaan, kun töistä tulee kotiin klo 17 ja tarkoitus olisi pestä pari koneellista pyykkiä. Jos kone jauhaa yhtä latinkia 3-4 tuntia, eka koneellinen olisi valmis aikaisintaan klo 20 ja toinen klo 23. Ei oikein onnaa kerrostalossa.
[/quote]
viikonloppuna?
[quote author="Vierailija" time="04.06.2013 klo 00:43"]Meillä on koneessa "arkipesu" 60min ja "pikapesu" 30min, normaali ohjelmissa menee 90-240min riippuen mikä ohjelma kyseessä. Ja pesukoneen pesuajalla ON merkitystä, harvoin meillä olisi aikaa (kuten tuolla joku kirjoitti 3h) pitkää pesuohjelmaa kotona odotella. Kerrostalossa asumme, ei voi yötä myöten pestä pyykkiä. Vaikka kotonakin aikaa vietetään, niin usein käydään lenkillä ym. olisi aika pitkä aika monta tuntia "puuhailla jotain muuta" kotona kun pesukone päällä. Toki joskus tuo onnistuisi, mutta olisi ankeaa olla sidottu siihen että pykinpesuun menee aina monta tuntia, hyvä kun 30min ja 60min pesut.[/quote]
outoa ettei kotona riitä tekemistä kolmeksi tunniksi. mulle kylle riittää joka päivä jotain tekemistä kolmeks tunniks. esim ruoka 1 h, palstailu 1h, seksi 1 h. ja tuon aikana kone on pessyt pyykit... ihan itse...
Itsellä Electrolux 1980-luvulta, päältätäytettävä. Ohjelmia, joita eniten käytän:
Hienopesu 40C, linkous 900 rpm, kesto 58 min.
Siliävät 50C, linkous 900 rpm, kesto 1 h 28 min.
Valkopesu 70C, linkous 1100 tai 1200 rpm, kesto 1 h 43 min.
Ohjelmissa valko- ja kirjopesu on kuitenkin se ongelma, että vaikka säätäisit linkoustehon kuinka matalaksi, se puree vain loppulinkoukseen. Välilinkoukset ovat automaattisesti 1000 rpm.
Siliävien ohjelmissa on loppulinkouksen lisäksi vain yksi välilinkous, ja se tulee ennen viimeistä huuhtelua. Siinä kierrokset ovat vain 650 rpm.
Hienopesuun ja villapesuun kuuluu vain loppulinkous, ei välilinkouksia ollenkaan. Yleisesti ottaen villaohjelmaan ei kuuluisi koskaan kuulualaan välilinkouksia, kun miettii, että villahan on käytännössä proteiinia ja sarveista.
[quote author="Vierailija" time="04.06.2013 klo 00:33"]miksi se haittaa jos kone pesee pitkään? kone pesee sen pyykin, sillä välin voi vaikka laittaa ruokaa tai kattoo telkkaa tai vaikka panna. [/quote]
Kyllä panee vituttamaan, kun töistä tulee kotiin klo 17 ja tarkoitus olisi pestä pari koneellista pyykkiä. Jos kone jauhaa yhtä latinkia 3-4 tuntia, eka koneellinen olisi valmis aikaisintaan klo 20 ja toinen klo 23. Ei oikein onnaa kerrostalossa.