Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kuinka montaa maustetta sinulla on kaapissasi?

Vierailija
03.06.2013 |

Entä kuinka montaa keskimäärin käytät yhden ruoan valmistukseen?

Olen melko aktiivinen ruoanlaittaja ja maustekaapistani löytyy 38:aa eri maustetta. Näiden lisäksi jääkaapissa on joitakin maustekastikkeita sekä -tahnoja. Keskimäärin käytän ruoan maustamiseen ehkä 4-5 maustetta. Itämaisiin ruokiin voin laittaa jopa kymmentä erilaista, mutta usein haluan pitää maut yksinkertaisina. Hyvän lihan kanssa ei tarvita, kuin suolaa ja vastarouhittua mustapippuria.

Millaisia maustajia te muut olette?

Kommentit (25)

Vierailija
1/25 |
06.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tee ruokaa kotona juuri koskaan, mutta kyllä noita viitisentoista purkkia on. Joukossa kyllä samojakin.

Vierailija
2/25 |
06.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varmaan n. 40-50. En jaksa laskea. Olen ruoanlaitto ja maustefriikki. Viime talvena käytiin Sri Lankassa ja Sansibarilla ja taas tuli matkaan uusia mausteita. Ja niitä tosiaan kokeillaan ja käytetään. Pitäisi vaan saada joku hieno systeemi kaikille purkille ja pusseille... Vinkkejä otetaan vastaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/25 |
06.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varmaan aika montaa.

En laita koskaan ruokaa, miehen homma.

Kaikki mahtuvat siististi kaappiin eikä sille kaapille ole mitään muuta käyttöä joten olkoot vaikka koristeina.

Ei olla minimalisteja.

Vierailija
4/25 |
03.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä noin kolmekymmentä eri maustetta, en nyt jaksa lähteä laskemaan. Kaikki käytössä, mutta eri ruuissa eri mausteet.

Vierailija
5/25 |
03.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaapissani on vain suolaa, ja jääkaapissa sinappia ja ketsuppia. Pirkan valkosipulimylly-purkki näyttää loppuneen ;)

Vierailija
6/25 |
03.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kamalaa myöntää mutta minulla on vain suolaa, valkopippuria ja oreganoa. En käytännössä osaa laittaa ruokaa

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
7/25 |
03.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselläni suunnilleen sama määrä, pihassa yrtit: basilika, rosmariini, tilli, persilja, oregano, timjami, kirveli, lipstikka, ruohosipuli. Hyllyssä noin 400 keittokirjaa.

Vierailija
8/25 |
03.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noin kymmentä. Käytän (suolan lisäksi) aika usein seuraavia mausteita: musta- ja valkopippuria, paprikajauhetta, currya, inkivääriä, valkosipulirouhetta, korianteria, chilijauhetta, juustokuminaa, rakuunaa, oreganoa. Näillä pystyn maustamaan kaikki ne harvat ruokalajit, joita osaan yleensä kokata :D

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
9/25 |
03.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

3

Suola, paprika, yrtti

Vierailija
10/25 |
03.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.06.2013 klo 19:26"]Itselläni suunnilleen sama määrä, pihassa yrtit: basilika, rosmariini, tilli, persilja, oregano, timjami, kirveli, lipstikka, ruohosipuli. Hyllyssä noin 400 keittokirjaa.[/quote]

400 keittokirjaa!! Miksi? Mikä on paras?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
11/25 |
03.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Reilu viisikymmentä maustetta. Osaa käytetään selvästi harvemmin kuin toisia. (Moi, pomeranssinkuori!) Suola, mustapippuri, chili, cayanne ja yrtit varmaan yleisimpiä mausteita. Valkosipulia ja sitruunaa kanssa paljon. Enemmän maku on raaka-aineista kuin mausteista kiinni. Katsoo vain, että löytyy rasvaa, happoa, suolaa, poltetta, makeutta ja umamia sopivassa suhteessa.

Vierailija
12/25 |
03.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.06.2013 klo 19:19"]Kamalaa myöntää mutta minulla on vain suolaa, valkopippuria ja oreganoa. En käytännössä osaa laittaa ruokaa[/quote]

Älä välitä. Mä ehkä osaisin vanhasta muistista, ehkä se on kuin pyörällä ajaminen. Että kun kerran oppii, se palaa nopeasti uudelleen. En vain oikeasti viitsi enää, kun ei pakko ole ;)
T vastaaja nro 3

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
13/25 |
03.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Reilu viisikymmentä maustetta. Osaa käytetään selvästi harvemmin kuin toisia. (Moi, pomeranssinkuori!) Suola, mustapippuri, chili, cayanne ja yrtit varmaan yleisimpiä mausteita. Valkosipulia ja sitruunaa kanssa paljon. Enemmän maku on raaka-aineista kuin mausteista kiinni. Katsoo vain, että löytyy rasvaa, happoa, suolaa, poltetta, makeutta ja umamia sopivassa suhteessa.

Vierailija
14/25 |
03.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.06.2013 klo 19:28"]
[quote author="Vierailija" time="03.06.2013 klo 19:26"]Itselläni suunnilleen sama määrä, pihassa yrtit: basilika, rosmariini, tilli, persilja, oregano, timjami, kirveli, lipstikka, ruohosipuli. Hyllyssä noin 400 keittokirjaa.[/quote]

400 keittokirjaa!! Miksi? Mikä on paras?
[/quote]

Riippuu mikä keittiö italialainen, suomalainen, kiinalainenh, meksikolainen jne.
Tylsistyn saman ruuan laittamiseen ja on tuo kait harrastuskin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
15/25 |
03.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

useita on, mutta ei yli 30, valitettavasti jotkut jo varmaan vanhentuneita kun unohdan käyttää, käytän isein kuminaa, currya, paprikajauhetta, kardemummaa, vaniljasokeria.

Vierailija
16/25 |
03.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varmaan 50 eri kun tuossa noita maustepurkkeja oli jo reilu 30 ja peltipurkeissa on pusseja vielä lisäksi aikamoinen määrä. Laitan itse tosi paljon ruokaa ja moniin ruokiin tulee useaa maustetta esim. intialaiseen saattaa tulla kuuttakin eri maustetta. Keittokirjojakin on iso pino.

Vierailija
17/25 |
03.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yli 30 täälläkin ja yrtit pihassa. Keittokirjoja ei ole kuin ehkä 30-40 koska netistä löytää nykyään niin hyvin - enemmän nuo on "nautiskelukirjoja" joita olen ostanut matkoilta.

Vierailija
18/25 |
03.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.06.2013 klo 19:59"]Yli 30 täälläkin ja yrtit pihassa. Keittokirjoja ei ole kuin ehkä 30-40 koska netistä löytää nykyään niin hyvin - enemmän nuo on "nautiskelukirjoja" joita olen ostanut matkoilta.[/quote]

14 jatkaa vielä - 400 keittokirjaa on aika paljon - meillä on kirjahyllyssä n 500 kirjaa (enää) ja hyllyn koko 5x2,7m, hyllymetrejä tulee n 30.

Vierailija
19/25 |
03.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lundian yksi hylly täynnä. Olisiko 6 hyllyä ja osa kirjoista on mökillä ja makuuhuoneen hyllyssä. Osa kirjoista on aika lisuja esim nyt kädessäni oleva villiyrttikirja 2224 sivua ja pieni A5

Vierailija
20/25 |
03.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

14 jatkaa vielä - 400 keittokirjaa on aika paljon - meillä on kirjahyllyssä n 500 kirjaa (enää) ja hyllyn koko 5x2,7m, hyllymetrejä tulee n 30.

No lasketaanpas 30m/500kpl
3000jcm/500=6cm ja kun noin 1cm kirjaa on n 150 sivua teidän kaikii kirjat on 900 sivusia.
Siinä piisaa luettavaa!