Kuinka montaa maustetta sinulla on kaapissasi?
Entä kuinka montaa keskimäärin käytät yhden ruoan valmistukseen?
Olen melko aktiivinen ruoanlaittaja ja maustekaapistani löytyy 38:aa eri maustetta. Näiden lisäksi jääkaapissa on joitakin maustekastikkeita sekä -tahnoja. Keskimäärin käytän ruoan maustamiseen ehkä 4-5 maustetta. Itämaisiin ruokiin voin laittaa jopa kymmentä erilaista, mutta usein haluan pitää maut yksinkertaisina. Hyvän lihan kanssa ei tarvita, kuin suolaa ja vastarouhittua mustapippuria.
Millaisia maustajia te muut olette?
Kommentit (25)
Varmaan n. 40-50. En jaksa laskea. Olen ruoanlaitto ja maustefriikki. Viime talvena käytiin Sri Lankassa ja Sansibarilla ja taas tuli matkaan uusia mausteita. Ja niitä tosiaan kokeillaan ja käytetään. Pitäisi vaan saada joku hieno systeemi kaikille purkille ja pusseille... Vinkkejä otetaan vastaan.
Varmaan aika montaa.
En laita koskaan ruokaa, miehen homma.
Kaikki mahtuvat siististi kaappiin eikä sille kaapille ole mitään muuta käyttöä joten olkoot vaikka koristeina.
Ei olla minimalisteja.
Ehkä noin kolmekymmentä eri maustetta, en nyt jaksa lähteä laskemaan. Kaikki käytössä, mutta eri ruuissa eri mausteet.
Kaapissani on vain suolaa, ja jääkaapissa sinappia ja ketsuppia. Pirkan valkosipulimylly-purkki näyttää loppuneen ;)
Kamalaa myöntää mutta minulla on vain suolaa, valkopippuria ja oreganoa. En käytännössä osaa laittaa ruokaa
Itselläni suunnilleen sama määrä, pihassa yrtit: basilika, rosmariini, tilli, persilja, oregano, timjami, kirveli, lipstikka, ruohosipuli. Hyllyssä noin 400 keittokirjaa.
Noin kymmentä. Käytän (suolan lisäksi) aika usein seuraavia mausteita: musta- ja valkopippuria, paprikajauhetta, currya, inkivääriä, valkosipulirouhetta, korianteria, chilijauhetta, juustokuminaa, rakuunaa, oreganoa. Näillä pystyn maustamaan kaikki ne harvat ruokalajit, joita osaan yleensä kokata :D
[quote author="Vierailija" time="03.06.2013 klo 19:26"]Itselläni suunnilleen sama määrä, pihassa yrtit: basilika, rosmariini, tilli, persilja, oregano, timjami, kirveli, lipstikka, ruohosipuli. Hyllyssä noin 400 keittokirjaa.[/quote]
400 keittokirjaa!! Miksi? Mikä on paras?
Reilu viisikymmentä maustetta. Osaa käytetään selvästi harvemmin kuin toisia. (Moi, pomeranssinkuori!) Suola, mustapippuri, chili, cayanne ja yrtit varmaan yleisimpiä mausteita. Valkosipulia ja sitruunaa kanssa paljon. Enemmän maku on raaka-aineista kuin mausteista kiinni. Katsoo vain, että löytyy rasvaa, happoa, suolaa, poltetta, makeutta ja umamia sopivassa suhteessa.
[quote author="Vierailija" time="03.06.2013 klo 19:19"]Kamalaa myöntää mutta minulla on vain suolaa, valkopippuria ja oreganoa. En käytännössä osaa laittaa ruokaa[/quote]
Älä välitä. Mä ehkä osaisin vanhasta muistista, ehkä se on kuin pyörällä ajaminen. Että kun kerran oppii, se palaa nopeasti uudelleen. En vain oikeasti viitsi enää, kun ei pakko ole ;)
T vastaaja nro 3
Reilu viisikymmentä maustetta. Osaa käytetään selvästi harvemmin kuin toisia. (Moi, pomeranssinkuori!) Suola, mustapippuri, chili, cayanne ja yrtit varmaan yleisimpiä mausteita. Valkosipulia ja sitruunaa kanssa paljon. Enemmän maku on raaka-aineista kuin mausteista kiinni. Katsoo vain, että löytyy rasvaa, happoa, suolaa, poltetta, makeutta ja umamia sopivassa suhteessa.
[quote author="Vierailija" time="03.06.2013 klo 19:28"]
[quote author="Vierailija" time="03.06.2013 klo 19:26"]Itselläni suunnilleen sama määrä, pihassa yrtit: basilika, rosmariini, tilli, persilja, oregano, timjami, kirveli, lipstikka, ruohosipuli. Hyllyssä noin 400 keittokirjaa.[/quote]
400 keittokirjaa!! Miksi? Mikä on paras?
[/quote]
Riippuu mikä keittiö italialainen, suomalainen, kiinalainenh, meksikolainen jne.
Tylsistyn saman ruuan laittamiseen ja on tuo kait harrastuskin.
useita on, mutta ei yli 30, valitettavasti jotkut jo varmaan vanhentuneita kun unohdan käyttää, käytän isein kuminaa, currya, paprikajauhetta, kardemummaa, vaniljasokeria.
Varmaan 50 eri kun tuossa noita maustepurkkeja oli jo reilu 30 ja peltipurkeissa on pusseja vielä lisäksi aikamoinen määrä. Laitan itse tosi paljon ruokaa ja moniin ruokiin tulee useaa maustetta esim. intialaiseen saattaa tulla kuuttakin eri maustetta. Keittokirjojakin on iso pino.
Yli 30 täälläkin ja yrtit pihassa. Keittokirjoja ei ole kuin ehkä 30-40 koska netistä löytää nykyään niin hyvin - enemmän nuo on "nautiskelukirjoja" joita olen ostanut matkoilta.
[quote author="Vierailija" time="03.06.2013 klo 19:59"]Yli 30 täälläkin ja yrtit pihassa. Keittokirjoja ei ole kuin ehkä 30-40 koska netistä löytää nykyään niin hyvin - enemmän nuo on "nautiskelukirjoja" joita olen ostanut matkoilta.[/quote]
14 jatkaa vielä - 400 keittokirjaa on aika paljon - meillä on kirjahyllyssä n 500 kirjaa (enää) ja hyllyn koko 5x2,7m, hyllymetrejä tulee n 30.
Lundian yksi hylly täynnä. Olisiko 6 hyllyä ja osa kirjoista on mökillä ja makuuhuoneen hyllyssä. Osa kirjoista on aika lisuja esim nyt kädessäni oleva villiyrttikirja 2224 sivua ja pieni A5
14 jatkaa vielä - 400 keittokirjaa on aika paljon - meillä on kirjahyllyssä n 500 kirjaa (enää) ja hyllyn koko 5x2,7m, hyllymetrejä tulee n 30.
No lasketaanpas 30m/500kpl
3000jcm/500=6cm ja kun noin 1cm kirjaa on n 150 sivua teidän kaikii kirjat on 900 sivusia.
Siinä piisaa luettavaa!
En tee ruokaa kotona juuri koskaan, mutta kyllä noita viitisentoista purkkia on. Joukossa kyllä samojakin.