Masentavaa, että on taas 17 tartuntaa! Tuleeko se nyt jo takaisin kuitenkin?
Juuri kun meinasin alkaa ajatella, että kai se siitä helpottaa ja harkitsin paluuta huolettomampaan elämiseen.
Kommentit (389)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä en jaksa enää, eikä kyllä kukaan tuu enää käskemään mua pysymään kotona.
Kerrohan, lapsi kulta, mikä siinä muutaman kuukauden kotonaolemisessa on niin kauhean vaikeaa?
Minä voisin kyllä hyvin olla muutaman kuukauden kotona, mutta kun tässä puhutaan WHO:nkin mukaan ainakin 2,5 vuodesta.
En todellakaan jaksa istua kotona noin pitkään, joten mielummin otan riskin että saan koronan.
Ihmiset olivat muutaman viikon kotona ja sen johdosta Suomi lisää valtionvelkaansa 20-30 miljardilla eurolla. Yritykset ovat vaikeuksissa, sadat tuhannet ihmiset yt-neuvottelujen piirissä.
Kotiin ei todellakaan kannata jäädä, jos haluatte, että tästä yhteiskunnasta on mitään jäljellä.
Jos oltaisiin oltu auki, täällä olisi kauhea tilanne.
Auki oleminen ei ole pelastanut ruotsin taloutta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin kuin miten huolettomampaa? Lakkaat taas pesemästä käsiä?
Ei vaan että voisi käydä vaikkapa kaupassa muutenkin kuin pikaisesti ruokaostoksilla. Pistäytyä mökkireissulla jossakin ostoksilla. Tavata sukulaisia ja tuttavia. Käydä kampaajalla. Tai käydä joskus vaikka kirpputorilla. Minulla oli tapana käydä joka viikonloppu itsepalvelukirppiksellä, mutta lopetin maaliskuussa.
Niin ja minä en ole ap, kunhan kerroin oman näkökulmani.
Kaikkia näitä voit tehdä, kun huolehdit käsihygieniasta ja turvavälien pitämisestä.
Sääli vaan ettei nuo riitä pitämään sinua turvassa.
Veikkaan, että näillä tartuntaluvuilla saisi ihan tehdä töitä. että onnistuisi itse saamaan tartunnan, kunhan muistaa pysyä poissa laivoista, lentokoneista ja kylpylöistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sitten kun ajattelee, että tuollaisia ihmiset oikeasti ovat: ajatelevat vain omaa napaansa, ja miten paljon tällaisia naapureita on jokaisessa talossa, lähiössä ja kaupungissa, niin ymmärtää pian miksi korona lähtee pian taas leviämään.
Niinpä. Tämä keskustelu on hyvä esimerkki. Onko pakko mennä terassille, onko pakko mennä ulkomaille, pitäkää te turvavälit, peskää käsiä, lapsiperheetkin vaan huvipuistoihin tuhlaa vähiä varojaan. Lista on loputon, mutta yksi yhdistää. Mitä MUIDEN pitäisi tehdä. Kukaan ei mieti mitä ITSE voi tehdä. Tai jättää tekemättä.
Suomessa on perustuslaki missä on mm. vapaus liikkua ja harjoittaa elinkeinoa. Ei ravintoloita avattu koska ihmisten pitää päästä terassille. Kyse on yrittäjän oikeudesta. Poikkeusolojen perusteeksi ei riitä muutama tartunta siellä täällä. Kukaan ei kuitenkaan estä kauhistelijoita ihan itse pysymään kotona eristyksissä. Kotiin tilattavia palveluitakin on nyt saatavilla hyvin.
Varovaisetkin ovat vaarassa, kun korona alkaa olla yleisempi.
Minusta jotain baareja ja yökerhoja ei olisi pitänyt avata ollenkaan ennen kuin tilanne
maailmalla alkaa helpottaa.Myös matkailun salliminen minnekään oli täysin hölmöä.
Matkailun salliminen minnekään? Suomen perustuslain mukaan Suomesta poispääsyä ei voi millään keinoilla estää. Ei millään. Kuka tahansa voi poistua maasta aivan mihin tahansa eikä kukaan voi lähtöä estää. Eli mistä sinä puhut?
Meinaat että esim syytteessä olevat voi vapaasti poistua maasta?
Vain yhden esimerkin mainitakseni.
Myös sotatilassa on sallittua estää kansalaisten poistuminen.
Aivan hyvin tuon voisi lisätä myös tartun tatautilakiin.
Oletteko te miettineet lasten suhteen lomien loppua? Kouluun ja päiväkotiin? Vai kotona?
Me menimme koko kevään kotona kolmen lapsen kanssa, myös sen jälkeen kun koulut avattiin. Kaksi koulussa, yksi päiväkodissa. Yksi lapsista syöpähoitojen loppuvaiheessa ja infektioeristys ihan virallisesti meillä. Nyt hoidot on loppu, ja lääkärin mukaan voidaan varovasti alkaa palailla normaaliin... Työt saatiin keväällä hoidettua joustamalla ja vuorottelemalla miehen kanssa, mutta raskasta oli.
Haluaisin laittaa nuo päiväkotiin ja kouluun, mutta en sitten tiedä mitä tässä pitäisi tehdä. Mitä ajatuksia teillä muilla?
Vierailija kirjoitti:
WHO:n mukaan koronarokotteeseen menee todennäköisesti vielä 2,5 vuotta ja on hyvin mahdollista ettei sitä edes saada koskaan. Ei yhteiskuntaa voida sulkea noin pitkäksi ajaksi, vaan taudin kanssa täytyy oppia jotenkin elämään.
Itse olen jo asennoitunut siten, että saan sen jossain vaiheessa joka tapauksessa, joten sittenpä näkee että kuinka käy.
Toivoa on:
https://www.verkkouutiset.fi/brittimedia-koronarokotteessa-tehty-lapimu…
Brittimedia: Koronarokotteessa tehty läpimurto
Oxfordin yliopiston koetuloksista on annettu myönteisiä ennakkotietoja.
Brittitutkijat uskovat Daily Telegraphin mukaan tehneensä läpimurron kokeellisella rokotteella, joka antaisi ”kaksinkertaisen” suojan koronavirusta vastaan.
Oxfordin yliopiston rokotteen – nimeltään AZD1222 – ensi vaiheen ihmiskokeiden alustavia tuloksia on määrä julkistaa lääketieteellisessä The Lancet -julkaisussa maanantaina.
Oxfordin koronatutkimus, joka pääsi alkamaan ensimmäisenä maailmassa, siirtyi ihmiskokeisiin huhtikuussa ja ne ovat laajimmassa kolmannessa vaiheessa.
Telegraphin mukaan rokotetta saaneiden verikokeissa olisi löydetty sekä vasta-aineita että koronaa tuhoavia t-soluja.
Ihmisen immuunipuolustukselle välttämättömät t-solut tuhoavat taudinaiheuttajia. Löytöä pidetään lupaavana, koska aiemmat äskeiset koronatutkimukset osoittivat, että vasta-aineet saattavat hävitä viikkojen tai kuukausien kuluessa.
Myös muun muassa Motley Fool luonnehtii Oxfordin rokotetta lupaavimpana juuri sekä vasta-aineiden että koronaa tappavien t-solujen vuoksi.
---
Oxfordin tavoitteena on ollut syyskuu. Jos rokote havaitaan tehokkaaksi ja turvalliseksi, aikataulu saattaa olla voimassa. AstraZeneca-lääkeyhtiö toimii mahdollisena massatuottajana.
Vierailija kirjoitti:
Eipäs-juupas-keskustelu käy kuumana.
Mutta virus ei oikeasti välitä mistään muusta kuin siitä, että pääsee leviämään niin moneen isäntään kuin mahdollista.
Virus ei välitä mistään, se ei ole tietoinen.
Perusasiat kuntoon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
WHO:n mukaan koronarokotteeseen menee todennäköisesti vielä 2,5 vuotta ja on hyvin mahdollista ettei sitä edes saada koskaan. Ei yhteiskuntaa voida sulkea noin pitkäksi ajaksi, vaan taudin kanssa täytyy oppia jotenkin elämään.
Itse olen jo asennoitunut siten, että saan sen jossain vaiheessa joka tapauksessa, joten sittenpä näkee että kuinka käy.
Kyllä voidaan sulkea. Miten selvisimme 1939-44? Ihan kaikki höpöhöpö-jutut pitäisi laittaa kiinni, mutta myös rajat. Ulkonaliikkumiskielto päälle ja ilman maskia ei saisi käydä edes kotipihalla.
Sotavuosina oli nälänhätä ja mm. leipä ja peruna olivat kortilla. Lapsi- ja vanhuskuolleisuus kohosivat ja vangit nääntyivät hengiltä. En nyt ihan noilla opeilla lähtisi koronaa vastaan.
Vierailija kirjoitti:
Ei nuo määrät kerro mistään, menevät ylös ja alas ja osa tulee viiveellä, kuten nyt ne 9 ulkolaista kausityöntekijää. Ja kas, tänään viisi tartuntaa.
Oleellista se, ettei sairaalassa ole kuin viisi potilasta koronan takia, mikä on ihan naurettavan vähän. Kuolintapaukset jo hyvin harvinaisia. Ei noista tartunnoista kannata muutenkaan säikähtää, vakavat tautimuodot ovat kuitenkin harvinaisia. Ja vielä vähemmän pitää olla huolissaan ns. altistuneista, joista juuri kukaan ei kuitenkaan ole sairastunut, lähinnä perheenjäsenet.
Suurimmassa osassa Suomea on pelkää nollariviä ollut jo pitkään.
Sairaalatapaukset nousevat pienellä viiveellä tartuntoihin nähden. Joten tästä sellainen reilu viikko eteenpäin alkaisi nousu niissä, jos tartunnat oikeasti ovat nousussa eikä vain satunnaista vaihtelua.. Nähtäväksi jää, toivotaan parasta.
Kun katsoo tilastoa tartuntamääristä, ne ovat suhteessa paljon suuremmassa nousussa kuin kuolinluvut. Eli tauti on vähemmän tappavassa muodossa/ sitä osataan hoitaa paremmin tai sitten sairaita on alun alkaenkin ollut paljon enemmän eikä tauti ollut niin tuhoisa kuin pelättiin.
Taitaisi olla enemmänkin niin että olisi kuin lottovoitto saada korona Suomessa - mut toisaalta mehän ollaan lottovoittajien maa
Kiva rokoteuutinen. Kukaan rokotetestissä ei saanut vakavia sivuvaikutuksia. Lääketieteessä vakava=mahdollisesti kuolemaan johtava. Lievät sivuvaikutukset voi olla sitten jotain siitä pustokohdan punnitukseen.
Oranssinaamainen vakaa nero olisi halunnut piikittää desinfiointiainetta ihmisiin ja laittaa uv-valoa kehon sisään.
Kyllä se takaisin tulee. E ole enää paluuta entiseen. Turvavälit, käsihygienia. Ei luulisi olevan niin vaikeaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sitten kun ajattelee, että tuollaisia ihmiset oikeasti ovat: ajatelevat vain omaa napaansa, ja miten paljon tällaisia naapureita on jokaisessa talossa, lähiössä ja kaupungissa, niin ymmärtää pian miksi korona lähtee pian taas leviämään.
Niinpä. Tämä keskustelu on hyvä esimerkki. Onko pakko mennä terassille, onko pakko mennä ulkomaille, pitäkää te turvavälit, peskää käsiä, lapsiperheetkin vaan huvipuistoihin tuhlaa vähiä varojaan. Lista on loputon, mutta yksi yhdistää. Mitä MUIDEN pitäisi tehdä. Kukaan ei mieti mitä ITSE voi tehdä. Tai jättää tekemättä.
Suomessa on perustuslaki missä on mm. vapaus liikkua ja harjoittaa elinkeinoa. Ei ravintoloita avattu koska ihmisten pitää päästä terassille. Kyse on yrittäjän oikeudesta. Poikkeusolojen perusteeksi ei riitä muutama tartunta siellä täällä. Kukaan ei kuitenkaan estä kauhistelijoita ihan itse pysymään kotona eristyksissä. Kotiin tilattavia palveluitakin on nyt saatavilla hyvin.
Varovaisetkin ovat vaarassa, kun korona alkaa olla yleisempi.
Minusta jotain baareja ja yökerhoja ei olisi pitänyt avata ollenkaan ennen kuin tilanne
maailmalla alkaa helpottaa.Myös matkailun salliminen minnekään oli täysin hölmöä.
Matkailun salliminen minnekään? Suomen perustuslain mukaan Suomesta poispääsyä ei voi millään keinoilla estää. Ei millään. Kuka tahansa voi poistua maasta aivan mihin tahansa eikä kukaan voi lähtöä estää. Eli mistä sinä puhut?
Vain yhden esimerkin mainitakseni.Myös sotatilassa on sallittua estää kansalaisten poistuminen.
Aivan hyvin tuon voisi lisätä myös tartun tatautilakiin.
Toisilla on todella kova hinku saada vaihdettua vapautensa turvallisuudentunteeseen.
Tosin saattaahan se olla sen arvoistakin, ehkä hyödylliset lampaat saavat pinssin tai kahvitarjoilun, kun vallanpitäjien laajennettuja oikeuksia aletaan käyttää väärin.
Vierailija kirjoitti:
Oletteko te miettineet lasten suhteen lomien loppua? Kouluun ja päiväkotiin? Vai kotona?
Me menimme koko kevään kotona kolmen lapsen kanssa, myös sen jälkeen kun koulut avattiin. Kaksi koulussa, yksi päiväkodissa. Yksi lapsista syöpähoitojen loppuvaiheessa ja infektioeristys ihan virallisesti meillä. Nyt hoidot on loppu, ja lääkärin mukaan voidaan varovasti alkaa palailla normaaliin... Työt saatiin keväällä hoidettua joustamalla ja vuorottelemalla miehen kanssa, mutta raskasta oli.
Haluaisin laittaa nuo päiväkotiin ja kouluun, mutta en sitten tiedä mitä tässä pitäisi tehdä. Mitä ajatuksia teillä muilla?
Ristiriitaisissa tunnelmissa. Toivoisin, että hallitus- tai kuntatasolla linjattaisiin jotain kouluihin liittyen.
Meillä ei ole riskiryhmäläisiä, mutten kyllä siltikään haluaisi kokeilla osuuko kohdalle.
Suomessa koronatilanne on edelleen hyvä. Tartuntoja vähän, tänään viisi uutta tartuntaa. Jos et työskentele jossain marjatilalla tai rakennustyömaalla (ja yövy samassa yhteismajoituksessa) todennäköisyys tartunnalle on äärimisen pieni.
Tottakai pitää muistaa perusohjeet käsienpesusta ja etäisyyksistä, mutta jos toinen aalto tulee syksyllä, minä ainakin aion elää kesällä madollisimman normaalia elämää, ulkoilla, käydä museoissa ja matkustaa Suomessa. Kerran olen käynyt terassillakin. Kun se nyt on vielä mahdollista.
Ja toiseen aaltoon ollaan nyt varauduttu paljon paremmin kuin ensimmäiseen, joka pääsi yllättämään. Eikä sekään lopulta niin iso ollut, Suomen toimet toimivat hyvin. Joten en näe syytä paniikkiin.
Jokainen tiesi odottaa nousua.
Toinen asia on, että ihmiset eivät taas välitä. Yskiviä ihmisiä busseissa ja kaupoissa. Matkustelua eikä turvavälejä.
Tautien kiertää maailmalla, niin tietysti se tulee myös meille. Pakko sen kanssa on oppia elämään. Sen takia turvavälit ja yskässä kotonapysyminen pitäisi tulla normaaliksi ikuiseksi käytännöksi. Ja jokainen voi pysyä kotona yskässö. Vahinko vain, että astmayskä kuulostaa covid19 yskältä. Astmatikko kuitenkin tietää milloin hänen yskänsä muuttuu infektioksi.
Vierailija kirjoitti:
Suomessa koronatilanne on edelleen hyvä. Tartuntoja vähän, tänään viisi uutta tartuntaa. Jos et työskentele jossain marjatilalla tai rakennustyömaalla (ja yövy samassa yhteismajoituksessa) todennäköisyys tartunnalle on äärimisen pieni.
Tottakai pitää muistaa perusohjeet käsienpesusta ja etäisyyksistä, mutta jos toinen aalto tulee syksyllä, minä ainakin aion elää kesällä madollisimman normaalia elämää, ulkoilla, käydä museoissa ja matkustaa Suomessa. Kerran olen käynyt terassillakin. Kun se nyt on vielä mahdollista.
Ja toiseen aaltoon ollaan nyt varauduttu paljon paremmin kuin ensimmäiseen, joka pääsi yllättämään. Eikä sekään lopulta niin iso ollut, Suomen toimet toimivat hyvin. Joten en näe syytä paniikkiin.
Meillä on talossa remontti ja kaikki ne työmiehet ovat joko virolaisia, venäläisiä tai ukrainalaisia.
Vain yhden esimerkin mainitakseni.