Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Masentavaa, että on taas 17 tartuntaa! Tuleeko se nyt jo takaisin kuitenkin?

Vierailija
19.07.2020 |

Juuri kun meinasin alkaa ajatella, että kai se siitä helpottaa ja harkitsin paluuta huolettomampaan elämiseen.

Kommentit (389)

Vierailija
301/389 |
20.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Rajojen auki pitäminen on hallitukselle tärkeämpää mitä suomalaisten hyvinvointi.

Mitä se rajojen sulkeminen auttaa, kun terassit on täynnä porukkaa. Kaupoissa porukka ei pidä turvavälejä.

Minusta on ihan järkyttävää, ettei kaupassa pidetä turvavälejä, edes tilanteissa joissa voisi pitää. Itse automaattisesti pyrin turvavälin pitämään, mutta kyllähän se on mahdotonta, kun toiset rynnii miten sattuu, eivätkä anna yhtään tilaa, vaikka näkisivät, että otan askeleita poispäin jne.

Tämä korona-aika on paljastanut ainakin itselleni ihmisten typeryyden. En ole arvostanut keskivertoihmistä ikinä kauhean korkealle, mutta nyt vielä vähemmän. Toisaalta, nykyään osaan enemmän arvostaa niitä jotka ottavat muut huomioon.

Typeryyttä on kuvitella tietävänsä, miten ihmisten pitäisi toimia missäkin tilanteessa. Ei ole mitään absoluuttista oikeaa toimintamallia. Ne, jotka nyt löysäilevät, saattavat olla yhtä oikeassa tai jopa oikeammassa kuin ne, jotka edelleen pitävät tiukasti kiinni rajoituksista. Ehkä edellä mainittu ryhmä kerää voimia uuteen aaltoon, nauttivat nyt rennommasta olemisesta jaksaakseen uuden, tiukan puristuksen joskus myöhemmin.

Koronarajoitusten vuoksi 250 miljoonaa uutta ihmistä on luisumassa nälänhätään. Niistä jos muutamia miljoonia, pääsääntöisesti lapsia, kuolee nälkään sekä muut nälänhädän lieveilmiöt, on aika kova hinta siitä, että sinä saat toimia älykkäästi ja toiset huomioon ottaen.

Kuka tietää, mikä lopulta olisi oikeasti parasta. Yleensä ihmiset toimivat hyvin lyhytnäköisesti ajatellen lähinnä oman perheen etuja. Jos oma tai lähimpien ihmisten hyvinvointi vaarantuu, ei ihminen enää ota muita huomioon. En usko, että sinä olet tästä sen kummempia poikkeus. Oikeasti vaadit muita toimimaan toisin, koska lopulta pelkäät oman itsesi puolesta sen sijaan, että aidosti haluaisit muiden ottavan huomioon kaikkien ihmisten tilanteen.

Vierailija
302/389 |
20.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä en jaksa enää, eikä kyllä kukaan tuu enää käskemään mua pysymään kotona.

Kerrohan, lapsi kulta, mikä siinä muutaman kuukauden kotonaolemisessa on niin kauhean vaikeaa?

Minulla alkaa tulla jo mielenterveysongelmia. Olen kohta sekä burn outissa että masentunut. Olen lihonut kahdessa kuukaudessa kuusi kiloa,vaikken edes syö kaksin käsin. On kasvanut järkyttävä stressivatsa.

Eristäminen on yksi kidutuskeinoista.

Ehkä suhtaudut asiaan jotenkin väärin. Minä olen nauttinut etätöistä. Aikaa on nyt paljon enemmän esimerkiksi liikuntaan kun ei ole työmatkoja eikä tule käytyä missään. Olen ottanut puolisoni vanhan aktiivisuusrannekkeen käyttööni ja teen päivittäin kävely- ja pyöräretkiä lähiseudun syrjäisillä kulmilla. Askelia tulee päivässä 10.000 - 25.000 ja pyöräily päälle, niinpä painoni on pudonnut huhtikuusta noin 5 kiloa. Vielä toinen viisi kiloa niin olen tavoitteessani ja painoindeksi normaalin alueella.

En ole tuo edellinen mutta kyllä ärsyttää tällaiset kommentit! Suhtaudunko minäkin jotenkin väärin kun ahdistaa kun kohta tulee neljä kuukautta lomautusta täyteen?! Vai olet sinä ihan nauttinut etätöistä...

Näiden kuukausien aikana on tullut selväksi että suurin osa etätöitä nyt tekevistä on kuplassa eläviä. Ei kannata kiinnittää mitään huomiota. Luulevat että kaikki elää niin kuin he vaikka ovat oikeasti vähemmistö.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
303/389 |
20.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei olisi edes niin iso vaiva ylläpitää rajoituksia ja jättää kaiken maailman Pridet ja muut ylimääräiset yleisötapahtumat järjestämättä ainakin vuoden loppuun asti. Se on loppujen lopuksi todella lyhyt aika ihmisen elämässä.

Yksilötasolla tämä tarkoittaisi myös turvavälien pitämistä, kunnollista huolehtimista hygieniasta (!) ja matkustamisen jättämistä vähäksi aikaa. Ei luulisi olevan niin vaikeaa. 

Mutta kun ei; minunkin lähipiirissäni moni suunnittelee ties mitä matkoja syksyyn ja on jo kesällä käynyt kauempana Euroopassa. Ja nämä ovat siis olleet pelkästään lomamatkoja. Itselleni ei tulisi mieleenkään lähteä nyt yhtään mihinkään!

Kielletäänhän sitten myös PVL- ja muut uusnatsahtavat marssit myös, jooko?

Vierailija
304/389 |
20.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Rajojen auki pitäminen on hallitukselle tärkeämpää mitä suomalaisten hyvinvointi.

Mitä se rajojen sulkeminen auttaa, kun terassit on täynnä porukkaa. Kaupoissa porukka ei pidä turvavälejä.

Minusta on ihan järkyttävää, ettei kaupassa pidetä turvavälejä, edes tilanteissa joissa voisi pitää. Itse automaattisesti pyrin turvavälin pitämään, mutta kyllähän se on mahdotonta, kun toiset rynnii miten sattuu, eivätkä anna yhtään tilaa, vaikka näkisivät, että otan askeleita poispäin jne.

Tämä korona-aika on paljastanut ainakin itselleni ihmisten typeryyden. En ole arvostanut keskivertoihmistä ikinä kauhean korkealle, mutta nyt vielä vähemmän. Toisaalta, nykyään osaan enemmän arvostaa niitä jotka ottavat muut huomioon.

Typeryyttä on kuvitella tietävänsä, miten ihmisten pitäisi toimia missäkin tilanteessa. Ei ole mitään absoluuttista oikeaa toimintamallia. Ne, jotka nyt löysäilevät, saattavat olla yhtä oikeassa tai jopa oikeammassa kuin ne, jotka edelleen pitävät tiukasti kiinni rajoituksista. Ehkä edellä mainittu ryhmä kerää voimia uuteen aaltoon, nauttivat nyt rennommasta olemisesta jaksaakseen uuden, tiukan puristuksen joskus myöhemmin.

Koronarajoitusten vuoksi 250 miljoonaa uutta ihmistä on luisumassa nälänhätään. Niistä jos muutamia miljoonia, pääsääntöisesti lapsia, kuolee nälkään sekä muut nälänhädän lieveilmiöt, on aika kova hinta siitä, että sinä saat toimia älykkäästi ja toiset huomioon ottaen.

Kuka tietää, mikä lopulta olisi oikeasti parasta. Yleensä ihmiset toimivat hyvin lyhytnäköisesti ajatellen lähinnä oman perheen etuja. Jos oma tai lähimpien ihmisten hyvinvointi vaarantuu, ei ihminen enää ota muita huomioon. En usko, että sinä olet tästä sen kummempia poikkeus. Oikeasti vaadit muita toimimaan toisin, koska lopulta pelkäät oman itsesi puolesta sen sijaan, että aidosti haluaisit muiden ottavan huomioon kaikkien ihmisten tilanteen.

Miten se että joku ei noudata helsinkiläisessä ruokakaupassa turvavälejä auttaa afrikkalaisia lapsia? On annettu ohjeet noudattaa turvavälejä, ei niiden noudattamatta jättäminen auta ketään keräämään voimia eikä yrityksenäkään ole kerätä voimia. Ja näitä turvavälejä ei noudatettu edes silloin kun tilanne oli pahempi. Kiva olla riskiryhmäläisenä kaupassa tai ulkona, kun muut vain "keräilevät voimia" ja "auttavat ihmisiä nälässä".

Vierailija
305/389 |
20.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten se että joku ei noudata helsinkiläisessä ruokakaupassa turvavälejä auttaa afrikkalaisia lapsia? On annettu ohjeet noudattaa turvavälejä, ei niiden noudattamatta jättäminen auta ketään keräämään voimia eikä yrityksenäkään ole kerätä voimia. Ja näitä turvavälejä ei noudatettu edes silloin kun tilanne oli pahempi. Kiva olla riskiryhmäläisenä kaupassa tai ulkona, kun muut vain "keräilevät voimia" ja "auttavat ihmisiä nälässä".

Kyseinen henkilö piti kykyä huomioida toisi älykkyyden mittarina, ja piti sen takia suurinta osaa tyhminä. Jos hän itse ei ota samalla tavalla huomioon muita ihmisiä, miten hän voi syyttää muita? Vai onko turvavälien muistaminen nyt sitten ainoa tapa, jolla toisten huomioon ottamista voi mitata? Missä menee se raja, ketä pitää huomioida ollakseen riittävän älykäs?

Vierailija
306/389 |
20.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pääkaupunkiseudun viruslinko pitää koronan hengissä. Joidenkin on vain pakko bailata tai päästä ulkomaille seurauksista välittämättä.

Eikö matkailun väheneminen olekin ilmastonmuutoksen kannalta myönteinen asia? Jospa Etelä-Euroopassa italialaiset ja espanjalaiset siirtyvät matkailuelinkeinon piiristä poimimaan hedelmiä, jolloin ne hommat tulee hoidettua kotimaisin voimin.

Vierailija
307/389 |
20.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eipäs-juupas-keskustelu käy kuumana.

Mutta virus ei oikeasti välitä mistään muusta kuin siitä, että pääsee leviämään niin moneen isäntään kuin mahdollista.

Vierailija
308/389 |
20.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kerrohan, lapsi kulta, mikä siinä muutaman kuukauden kotonaolemisessa on niin kauhean vaikeaa?

Minulla alkaa tulla jo mielenterveysongelmia. Olen kohta sekä burn outissa että masentunut. Olen lihonut kahdessa kuukaudessa kuusi kiloa,vaikken edes syö kaksin käsin. On kasvanut järkyttävä stressivatsa.

Ehkä suhtaudut asiaan jotenkin väärin. Minä olen nauttinut etätöistä. Aikaa on nyt paljon enemmän esimerkiksi liikuntaan kun ei ole työmatkoja eikä tule käytyä missään. Olen ottanut puolisoni vanhan aktiivisuusrannekkeen käyttööni ja teen päivittäin kävely- ja pyöräretkiä lähiseudun syrjäisillä kulmilla. Askelia tulee päivässä 10.000 - 25.000 ja pyöräily päälle, niinpä painoni on pudonnut huhtikuusta noin 5 kiloa. Vielä toinen viisi kiloa niin olen tavoitteessani ja painoindeksi normaalin alueella.

Oletko miettynyt, että toisilla työelämä meni täysin kaaokseen korona vuoksi? Osalla loppui tulot seinään ja osalla työtä on ollut enemmän kuin ehtii tehdä. Ja mitä sinä eristyksestä tiedät, kun sinulla on puoliso ilmeisesti saman katon alla? Olen ruokaillut noin viisi kertaa kenenkään kanssa yhdessä maaliskuusta tähän hetkeen. Olen yksin 99 % ajasta ja raadan työvuorta, joka ei tunnu loppuvan koskaan. Mutta joo, ilmeisesti kaikki olisi hyvin, kun suhtautuisin vaan toisin ja kukoistaisin ja laihtuisin ja nuortuisin ja olisin onnellisimmillani. 

Vierailija
309/389 |
20.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Et taida olla yrittäjä, yritysjohtaja, korkeakoulutettu tai ylipäänsä et saa elantoasi yksityiseltä sektorilta?

Vierailija
310/389 |
20.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oletko miettynyt, että toisilla työelämä meni täysin kaaokseen korona vuoksi? Osalla loppui tulot seinään ja osalla työtä on ollut enemmän kuin ehtii tehdä. Ja mitä sinä eristyksestä tiedät, kun sinulla on puoliso ilmeisesti saman katon alla? Olen ruokaillut noin viisi kertaa kenenkään kanssa yhdessä maaliskuusta tähän hetkeen. Olen yksin 99 % ajasta ja raadan työvuorta, joka ei tunnu loppuvan koskaan. Mutta joo, ilmeisesti kaikki olisi hyvin, kun suhtautuisin vaan toisin ja kukoistaisin ja laihtuisin ja nuortuisin ja olisin onnellisimmillani. 

Se, että yritykset ajautuvat konkurssiin tai ihmiset menettävät työnsä, elantonsa ja omaisuutensa ei näitä hulluja kiinnosta. Koronaideologia on vahva kuin usko jumalaan, se ei horju missään tilanteessa.

Vierailija
311/389 |
20.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sitten kun ajattelee, että tuollaisia ihmiset oikeasti ovat: ajatelevat vain omaa napaansa, ja miten paljon tällaisia naapureita on jokaisessa talossa, lähiössä ja kaupungissa, niin ymmärtää pian miksi korona lähtee pian taas leviämään. 

Niinpä. Tämä keskustelu on hyvä esimerkki. Onko pakko mennä terassille, onko pakko mennä ulkomaille, pitäkää te turvavälit, peskää käsiä, lapsiperheetkin vaan huvipuistoihin tuhlaa vähiä varojaan. Lista on loputon, mutta yksi yhdistää. Mitä MUIDEN pitäisi tehdä. Kukaan ei mieti mitä ITSE voi tehdä. Tai jättää tekemättä.

Suomessa on perustuslaki missä on mm. vapaus liikkua ja harjoittaa elinkeinoa. Ei ravintoloita avattu koska ihmisten pitää päästä terassille. Kyse on yrittäjän oikeudesta. Poikkeusolojen perusteeksi ei riitä muutama tartunta siellä täällä. Kukaan ei kuitenkaan estä kauhistelijoita ihan itse pysymään kotona eristyksissä. Kotiin tilattavia palveluitakin on nyt saatavilla hyvin.

Varovaisetkin ovat vaarassa, kun korona alkaa olla yleisempi.

Minusta jotain baareja ja yökerhoja ei olisi pitänyt avata ollenkaan ennen kuin tilanne

maailmalla alkaa helpottaa.

Myös matkailun salliminen minnekään oli täysin hölmöä.

Matkailun salliminen minnekään? Suomen perustuslain mukaan Suomesta poispääsyä ei voi millään keinoilla estää. Ei millään. Kuka tahansa voi poistua maasta aivan mihin tahansa eikä kukaan voi lähtöä estää. Eli mistä sinä puhut?

Vierailija
312/389 |
20.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mutta kyllähän ihmiset pitää päästää risteilyille ja terdelle. Voi tulla muuten paha mieli jollekulle, ja mitä meistä sitten maailmalla ajateltaisiin?

Olet ilmeisesti niitä jotka ulkoistavat sekä vastuun että ajattelun muille. Ja kengännauhojesi sitomisen, vai onko sulla tarralenkkarit 😂

Me elämme markkinataloudessa, jota ei voi pysäyttää hysteerikkojen vuoksi.

Yrittäjien ja palkansaajien on saatava tehdä työtään ja epidemian kulku on jokaisen yksilön omasta käytöksestä kiinni.

Tartunnat on hommattu hoplop-tyyppisistä idioottipaikoista, joita älykkäät osaavat kyllä välttää. Eikä fiksut änkeä karaokekännäämöihinkään.

Tee itse parhaasi niin olet turvassa. Älä änkee.

Vierailija
313/389 |
20.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä voisin kyllä hyvin olla muutaman kuukauden kotona, mutta kun tässä puhutaan WHO:nkin mukaan ainakin 2,5 vuodesta.

En todellakaan jaksa istua kotona noin pitkään, joten mielummin otan riskin että saan koronan.

Vierailija
314/389 |
20.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näkyy olevan tänään taas huimat viisi uutta tartuntaa... Ei ne hysteerikkojen ennustukset tunnu millään vaan toteutuvan :).

Vierailija
315/389 |
20.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

WHO:n mukaan koronarokotteeseen menee todennäköisesti vielä 2,5 vuotta ja on hyvin mahdollista ettei sitä edes saada koskaan. Ei yhteiskuntaa voida sulkea noin pitkäksi ajaksi, vaan taudin kanssa täytyy oppia jotenkin elämään.

Itse olen jo asennoitunut siten, että saan sen jossain vaiheessa joka tapauksessa, joten sittenpä näkee että kuinka käy.

Kyllä voidaan sulkea. Miten selvisimme 1939-44? Ihan kaikki höpöhöpö-jutut pitäisi laittaa kiinni, mutta myös rajat. Ulkonaliikkumiskielto päälle ja ilman maskia ei saisi käydä edes kotipihalla.

Vierailija
316/389 |
20.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aina vaan jaksan ihmetellä hengityssuojainten poissaoloa Suomessa! Asuinmaassani kauppaan ei ole asiaa ilman. Joka paikassa on käsidesiä. 

Käyn kampaajalla kuten ennenkin eli kerran viikossa. Kaikilla on maskit. 

Minua inhottavat turistit, jotka tänne ovat tulleet. Kellään ei ole maskeja ja vaeltavat laumoina.

Vierailija
317/389 |
20.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kunpa ihmiset suhtautuisivat samanlaisella antaumuksella muihinkin asioihin, kuten ilki- ja väkivallan ehkäisyyn, sairaskohtauksen saaneiden ihmisten auttamiseen yms.

Mutta ei, vaatii paniikkia aiheuttavan taudin, että muut ihmiset alkavat kiinnostaa. Koska sieltä voi saada ITSEKIN tartunnan. Ja sitten siihen reagoidaan ilman järjen häivää.

Se hyvä puoli tässä sekoilussa on, että ulkona tupakoidessa eivät ohi menevät ihmiset viitsi feikata yskänkohtausta.

Joo, tiedän että tupakointi altistaa minut vakavammille koronan vaikutuksille ja pelaan hengelläni. Ihan sama.

No, nikotiinin on todettu suojaavan jollain mekanismilla koronalta. Ranskassahan koronapotilaille on annettu nikotiinivalmisteita. Kenenkään ei tietenkään pidä aloittaa tupakointia tämän vuoksi.

Tänään vain viisi tartuntaa. Voi olla, että tuo 17 menee vielä luonnollisen vaihtelun piikkiin. Eli eiköhän nyt rauhoituta.

Vierailija
318/389 |
20.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Näkyy olevan tänään taas huimat viisi uutta tartuntaa... Ei ne hysteerikkojen ennustukset tunnu millään vaan toteutuvan :).

Päivän luvuilla ei ole mitään merkitystä ja ne ovat epäluotettava mittari. Maanantaisin (ja sunnuntaisinkin on ollut) on muutenkin aina vähemmän, kun viikonloppuisin testataan vähemmän.

7 pv keskiarvo on kuitenkin nousussa. Se on valitettavasti merkitsevämpi luku.

Vierailija
319/389 |
20.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä voisin kyllä hyvin olla muutaman kuukauden kotona, mutta kun tässä puhutaan WHO:nkin mukaan ainakin 2,5 vuodesta.

En todellakaan jaksa istua kotona noin pitkään, joten mielummin otan riskin että saan koronan.

Ihmiset olivat muutaman viikon kotona ja sen johdosta Suomi lisää valtionvelkaansa 20-30 miljardilla eurolla. Yritykset ovat vaikeuksissa, sadat tuhannet ihmiset yt-neuvottelujen piirissä.

Kotiin ei todellakaan kannata jäädä, jos haluatte, että tästä yhteiskunnasta on mitään jäljellä.

Vierailija
320/389 |
20.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei nuo määrät kerro mistään, menevät ylös ja alas ja osa tulee viiveellä, kuten nyt ne 9 ulkolaista kausityöntekijää. Ja kas, tänään viisi tartuntaa. 

Oleellista se, ettei sairaalassa ole kuin viisi potilasta koronan takia, mikä on ihan naurettavan vähän. Kuolintapaukset jo hyvin harvinaisia. Ei noista tartunnoista kannata muutenkaan säikähtää, vakavat tautimuodot ovat kuitenkin harvinaisia. Ja vielä vähemmän pitää olla huolissaan  ns. altistuneista, joista juuri kukaan ei kuitenkaan ole sairastunut, lähinnä perheenjäsenet.

Suurimmassa osassa Suomea on pelkää nollariviä ollut jo pitkään.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kahdeksan kuusi