Sektio voitti alatiesynnytyksen
Esikoinen syntyi sektiolla ja kuopus alateitse.
Sektio
- Vauva oli heti virkeä ja sain hänet rinnalleni
- Maito nousi todella hyvin leikkauksesta huolimatta
-Toivuin nopeasti leikkauksesta, samana iltana jo kävelin ja pystyin tekemään asioita normaalisti.
- Leikkaushaava parani hyvin ja nykyään on todella haalea eikä haittaa elämää.
-Seksi elämä pysyi ennallaan ja alakerta oli samanlainen, normaali oma itsensä.
Alatiesynnytys
-Järkyttävät ja kivuliaat supistukset
-Pitkittynyt ponnistusvaihe
-Huoli vauvan sykkeistä ja tilasta
- Imukuppi synnytys ja välilihan leikkaus
- En saanut vauvaa heti rinnalle koska hän tarvitsi hengittämisen kanssa apua.
- Olin pitkään tosi kipeä synnytyksen jälkeen, käveleminen sattui, vessassakäynti teki kipeää ja alakerta oli todella pitkään kivulias.
-Seksi elämä muuttui ja alakerta muuttui väljemmäksi ja on erilaisen näköinen ja tuntuinen.
- Maito onneksi nousi tälläkin kertaa hyvin.
-Synnytyksestä jäi henkisiä traumoja.
Jos olisin tiennyt mitä tuleman pitää en olisi ikinä suostunut synnyttämään toista lastani alateitse.
Yleensä sanotaan että alatiesynnytyksestä toipuu nopeammin kuin sektiosta noh itsellä meni aivan toisinpäin.
Ja esikoinen joka syntyi sektiolla on vauvasta asti sairastellut tosi vähän. Kuopus joka syntyi alateitse on ollut paljon enemmän kipeänä.
Tämmöinen kokemus minulla.
Joskus jos saan kolmannen lapsen en todellakaan synnytä enään alateitse.
Rakkaat pojat minulla on mutta synnytys alateitse oli järkyttävä kokemus.
Kommentit (75)
Samat kokemukset kuin ap:lla.
Sektio lienee monta kertaa kalliimpi, joten ei ihme että äitejä ohjataan/painostetaan joka käänteessä alatiesynnytykseen.
No kyllä varmaan noin onkin jos on ollut alatiesynnytys vaikea synnytys jossa monenlaista huolta ja kivuliasta asiaa. Onneksi ne kaikki ei tuollaisia ole.
Itse olen 2 synnyttänyt alateitse eikä ole mitään traumoja tai vaivoja niistä. Eka synnytys oli pitkä ja kivulias, mutta senkin kesti kyllä. Jälkeenpäin ei juuri vaivoja, ihan hetken pissaaminen sattui kun oli pieni "nirhauma" eli jonkinlainen hyvin lievä repeämä alapäässä mutta siinä se. Ekat yhdyntäorgasmit sain vasta alatiesynnytyksen jälkeen, sitä ennen tuntui ettei emättimessä juuri ole tuntoa ja klitorista täytyy jotenkin stimuloida että tulee. Toinen synnytys olikin sitten tosi helppo, 3 tuntia sairaalaan tulosta syntyi jo eikä miinkään sortin repeämiä tai vaivoja.
Tutkitusti tuo lapsen kipeänä oleminen on aivan vastakohtainen. Eli yleisemmin sektiolla syntyneet lapset ovat sairaampia, koska eivät ole saaneet sitä alapäästä olevia bakteereja, jotka vahvistavat lapsen immuunikykyä.
Sektiolapsilla (suunniteltu sektio) on erittäin harvoin hapenpuutteesta johtuvia ongelmia. Aika monella luokalla priimus on yllättäen sektiolapsi.
Vierailija kirjoitti:
Tutkitusti tuo lapsen kipeänä oleminen on aivan vastakohtainen. Eli yleisemmin sektiolla syntyneet lapset ovat sairaampia, koska eivät ole saaneet sitä alapäästä olevia bakteereja, jotka vahvistavat lapsen immuunikykyä.
Tuotahan tutkittiin ja huomattiin, että loppupelissä emättimen tai peräsuolen bakteereilla ei ole mitään tekemistä sen kanssa, sairasteleeko lapsi vai ei.
Tuota valetta helposta alatiesynnytyksestä toipumisesta tuputetaan siksi, että naiset ei ottaisi sektiota. Gynekologia on läpeensä misogynistinen ja naisen kivut on normi josta ei haluta luopua. Tietenkin pienestä vatsan haavasta ja sisäelimen haavasta toipuu nopeammin kuin väkivalloin revitystä alapäästä ja pahimmillaan vuorokausien synnytyksestä.
Vierailija kirjoitti:
Sektiolapsilla (suunniteltu sektio) on erittäin harvoin hapenpuutteesta johtuvia ongelmia. Aika monella luokalla priimus on yllättäen sektiolapsi.
Näytäs tästä nyt vielä joku tutkimus :D
Ei helvetti taas mitä hölinää. Ja tottakai voi luokan priimus olla sektiolapsikin. Mun lapsista 2/3 on luokkansa priimuksia, ihan ovat niitä alaPÄÄlapsia.
Vierailija kirjoitti:
Tuota valetta helposta alatiesynnytyksestä toipumisesta tuputetaan siksi, että naiset ei ottaisi sektiota. Gynekologia on läpeensä misogynistinen ja naisen kivut on normi josta ei haluta luopua. Tietenkin pienestä vatsan haavasta ja sisäelimen haavasta toipuu nopeammin kuin väkivalloin revitystä alapäästä ja pahimmillaan vuorokausien synnytyksestä.
Se haava vaan ei ole mikään pieni, ja monessa alatiesynnytyksessä ei tule käytännössä mitään haavoja. Ne varsinaisesti revityt alapäät eli vakavan asteen repeämät on onneksi varsin harvinaisia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuotahan tutkittiin ja huomattiin, että loppupelissä emättimen tai peräsuolen bakteereilla ei ole mitään tekemistä sen kanssa, sairasteleeko lapsi vai ei.
Linkitätkö tämän tiedon!
Vierailija kirjoitti:
Tutkimustietoa tästä luokan priimusasiasta? Kyllä aivoja pysyvästi vaurioittava hapenpuute synnytyksessä on onneksi varsin harvinaista alatiesynnytyksissäkin. Niitä ei varmasti suositeltaisi jos olisi toisin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näytäs tästä nyt vielä joku tutkimus :D
Ei helvetti taas mitä hölinää. Ja tottakai voi luokan priimus olla sektiolapsikin. Mun lapsista 2/3 on luokkansa priimuksia, ihan ovat niitä alaPÄÄlapsia.
Ai että kun naurattaa aina nää "kaikki koulun priimukset on sektiolapsia"... Siis väittääkö nää ihmiset, että äidit koulukokouksissa puhuvat "Niin nää meidän hyvin menestyneet lapset on sektiolla saatu tähän maailmaan. Mitenkäs teidän? Teidän lapsien huono menestys taitaa johtua siitä, että ne tuli teidän alapään kautta" vai mitä ? :D
Ja sitten kuitenkin todellisuudessa tilanne on tämä:
Hyvin mennyt ( normaalisti edennyt) alatiesynnytys voittaa aina sektion. Ihan vaan siinä, että
- ei tule leikkaushaavoja ja tikkejä ei ihoon, vatsanpeitteisiin, puhumattakaan kohdusta. Sektio on nykypäivänä yksi suurimmista vatsan alueen leikkauksista ( kaikki mitä voidaan, tehdään tähystyksellä), ja siinä on suuren leikkauksen riskit
- kohtuun ei tule arpikudosta, joka myöhemmissä raskauksissa aiheuttaa mm. 8-kertaisen kohtukuoleman riskin, kohdun repeämisen riskin, istukan toimintahäiriöiden riskin, istukan kohdun lihaksistoon kiinni kasvamisen riskin. Jos alatiesynnytys altistaakin synnytystilanteessa helpommin hapenpuutteelle, aiemmat sektiot riskeeraavat seuraavien vauvojen hapensaannin jo kohdussa yllä mainituista syistä.
- ei tule mitään liikkumis - nostelu - tms rajoituksia. Itse olen kaikista neljästä alatiesynnytyksestä ollut heti jaloillani normaalisti, ei ole tarvinnut varoa vauvan nostelua tms. Ylipäätään olen saanut vauvan heti rinnalle, noussut itse sängystä heti, ollut toimintakykyinen HETI, eikä vasta illalla.
- Vauvalle alatiesynnytys on parempi mm. aivojen myelinisaation takia ( puristus mihin pää joutuu synnytyskanavassa laukaisee tämän), sekä bakteerikannan takia, jonka saa siinä synnytyskanavassa.
-Sektiovauvat ovat tilastollisesti itkuisempia, heillä on enemmän hengityskatkoksia, sekä imetys onnistuu heikommin. Tämä johtuu juuri siitä, että lapsi ei synny luonnollisesti, eikä saa yllä mainittuja asioita, jotka valmistaa lapsen kohdun ulkoiseen elämään.
Sektiolle on aikansa ja paikkansa. Mutta ei se todellakaan parempi vaihtoehto lähtökohtaisesti ole.
Ja nyt sektiomammat, antakaa alpeukun viuhua :D
3/4 synnytyksestäni olen kävellyt salista itse. Kerran jouduin istukan irroitukseen. Reilun 3 kiloisen synnytys oli helppo ja yli 4 kiloisen synnytys vaati hieman ponnisteluja.
Vähättelemättä kokemustasi, muunkinlaisia tarinoita on. Toki kapealanteisille ja isojen vauvojen äideille suositellaan sektiota. Hätäsektio onkin sitten eri juttu.
Tällaiset epämääräiset synnytyskertomuspelottelut eivät johda mihinkään. Etsikää tulevat synnyttäjät faktatietoutta.
"Suomessa synnytysrepeämien määrä vaihtelee suuresti sairaaloittain. Keskimäärin alatiesynnyttäjistä 0,6 prosenttia saa vakavan repeämän. Keski-Pohjanmaalla luku on hiukan alempi, 0.58 ja Vaasassa runsaat 1 prosenttia.
Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen tilaston mukaan Suomessa vaikeat repeämät ovat huomattavasti harvinaisempia kuin Ruotsissa, jossa prosenttiluku on 3,1."
Molemmat lapset ovat suunnitellulla sektiolla "syntyneitä" koska vaadin niin.
Toivuin molemmista todella nopeasti ja arpi on lähes huomaamaton eikä mahakaan jäänyt roikkumaan.
Ulkomailla suunn.sektio on kuulemma normi (en tiedä missä maissa) muttei tietenkään täällä Suomessa jossa tykätään ja nautitaan kun naiset kiljuvat kivusta.
Vierailija kirjoitti:
Molemmat lapset ovat suunnitellulla sektiolla "syntyneitä" koska vaadin niin.
Toivuin molemmista todella nopeasti ja arpi on lähes huomaamaton eikä mahakaan jäänyt roikkumaan.Ulkomailla suunn.sektio on kuulemma normi (en tiedä missä maissa) muttei tietenkään täällä Suomessa jossa tykätään ja nautitaan kun naiset kiljuvat kivusta.
Väität, että ulkomailla suunnitellut sektiot ovat normi, mutta et kuitenkaan tiedä missä maassa :D Tää on taas tätä suomalaista "tietoa"
Vierailija kirjoitti:
Hyvin mennyt ( normaalisti edennyt) alatiesynnytys voittaa aina sektion. Ihan vaan siinä, että
- ei tule leikkaushaavoja ja tikkejä ei ihoon, vatsanpeitteisiin, puhumattakaan kohdusta. Sektio on nykypäivänä yksi suurimmista vatsan alueen leikkauksista ( kaikki mitä voidaan, tehdään tähystyksellä), ja siinä on suuren leikkauksen riskit
- kohtuun ei tule arpikudosta, joka myöhemmissä raskauksissa aiheuttaa mm. 8-kertaisen kohtukuoleman riskin, kohdun repeämisen riskin, istukan toimintahäiriöiden riskin, istukan kohdun lihaksistoon kiinni kasvamisen riskin. Jos alatiesynnytys altistaakin synnytystilanteessa helpommin hapenpuutteelle, aiemmat sektiot riskeeraavat seuraavien vauvojen hapensaannin jo kohdussa yllä mainituista syistä.
- ei tule mitään liikkumis - nostelu - tms rajoituksia. Itse olen kaikista neljästä alatiesynnytyksestä ollut heti jaloillani normaalisti, ei ole tarvinnut varoa vauvan nostelua tms. Ylipäätään olen saanut vauvan heti rinnalle, noussut itse sängystä heti, ollut toimintakykyinen HETI, eikä vasta illalla.
- Vauvalle alatiesynnytys on parempi mm. aivojen myelinisaation takia ( puristus mihin pää joutuu synnytyskanavassa laukaisee tämän), sekä bakteerikannan takia, jonka saa siinä synnytyskanavassa.
-Sektiovauvat ovat tilastollisesti itkuisempia, heillä on enemmän hengityskatkoksia, sekä imetys onnistuu heikommin. Tämä johtuu juuri siitä, että lapsi ei synny luonnollisesti, eikä saa yllä mainittuja asioita, jotka valmistaa lapsen kohdun ulkoiseen elämään.
Sektiolle on aikansa ja paikkansa. Mutta ei se todellakaan parempi vaihtoehto lähtökohtaisesti ole.
Joo tiedän sektiossa on tietysti aina omat riskinsä. Ja muutenkin synnytykset voivat olla niin erinlaisia keskenään oli sitten sektio tai normaali synnytys.
Minä itse satuin vaan toipumaan paljon nopeammin sektiosta kuin alatiesynnytyksestä.
Ja muutenkin esikoiseni joka syntyi sektiolla oli paljon rauhallisempi vauva, ei itkenyt turhasta ja nukkui todella hyvin.
Kun taas toinen lapseni joka syntyi alateitse itki todella paljon ja oli haastavampi vauva mahakipuineen ja nukkui huonosti.
Ap
Taas tätä samaa jankkausta. Minäkin tulen taas kerran kertomaan sen, että alapääsynnytyksen pakkosyöttö kaikille on syy siihen, että päätin jo vuosikausia sitten jäädä lapsettomaksi. Sen suhteen kukaan ei voi ainakaan jankata mitään koska mielipideasioista ei pidä kiistellä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo tiedän sektiossa on tietysti aina omat riskinsä. Ja muutenkin synnytykset voivat olla niin erinlaisia keskenään oli sitten sektio tai normaali synnytys.
Minä itse satuin vaan toipumaan paljon nopeammin sektiosta kuin alatiesynnytyksestä.
Ja muutenkin esikoiseni joka syntyi sektiolla oli paljon rauhallisempi vauva, ei itkenyt turhasta ja nukkui todella hyvin.
Kun taas toinen lapseni joka syntyi alateitse itki todella paljon ja oli haastavampi vauva mahakipuineen ja nukkui huonosti.Ap
Onneksi olkoon, sinulla on kaksi lasta joilla on erilaiset tempperamentit ja persoonallisuudet. On ihan normaalia muuten, ovat lapset sitten syntyneet sektiolla tai alaapääteitse.
Tuntuu, että sinulla on oikeasti jotenkin todella negatiivinen ajatusmaailma kietoutunut tuon alapääteitse syntyneen ympärille. Jos jatkat tuohon tapaan niin ei tule lapsella olemaan kovinkaan hyvä ja onnellinen lapsuus.
Minä nuorempana lapsena olin huomattavasti kärttyisämpi lapsi ja sairaampi, kuin vanhempi veljeni. Kummatkin ollaan alapäänkautta synnytty.
Minunkin äiti taisi lapsuudessani suhtautua minuun hyvin negatiivisesti, koska olin niin paljon sairaana ja todella kiukkuinen. Eipä hän muuta muistelekkaan, kun miten hankala vauva olin pienenä.
No tästä johtuen mulla onkin kiintymissuhde-ongelmia, lähtöisin siis tästä niin ihanasta äidistäni.
Jaa