Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Sektio voitti alatiesynnytyksen

Vierailija
19.07.2020 |

Esikoinen syntyi sektiolla ja kuopus alateitse.

Sektio
- Vauva oli heti virkeä ja sain hänet rinnalleni
- Maito nousi todella hyvin leikkauksesta huolimatta
-Toivuin nopeasti leikkauksesta, samana iltana jo kävelin ja pystyin tekemään asioita normaalisti.
- Leikkaushaava parani hyvin ja nykyään on todella haalea eikä haittaa elämää.
-Seksi elämä pysyi ennallaan ja alakerta oli samanlainen, normaali oma itsensä.

Alatiesynnytys
-Järkyttävät ja kivuliaat supistukset
-Pitkittynyt ponnistusvaihe
-Huoli vauvan sykkeistä ja tilasta
- Imukuppi synnytys ja välilihan leikkaus
- En saanut vauvaa heti rinnalle koska hän tarvitsi hengittämisen kanssa apua.
- Olin pitkään tosi kipeä synnytyksen jälkeen, käveleminen sattui, vessassakäynti teki kipeää ja alakerta oli todella pitkään kivulias.
-Seksi elämä muuttui ja alakerta muuttui väljemmäksi ja on erilaisen näköinen ja tuntuinen.
- Maito onneksi nousi tälläkin kertaa hyvin.
-Synnytyksestä jäi henkisiä traumoja.

Jos olisin tiennyt mitä tuleman pitää en olisi ikinä suostunut synnyttämään toista lastani alateitse.

Yleensä sanotaan että alatiesynnytyksestä toipuu nopeammin kuin sektiosta noh itsellä meni aivan toisinpäin.

Ja esikoinen joka syntyi sektiolla on vauvasta asti sairastellut tosi vähän. Kuopus joka syntyi alateitse on ollut paljon enemmän kipeänä.

Tämmöinen kokemus minulla.
Joskus jos saan kolmannen lapsen en todellakaan synnytä enään alateitse.

Rakkaat pojat minulla on mutta synnytys alateitse oli järkyttävä kokemus.

Kommentit (75)

Vierailija
41/75 |
19.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aina tätä samaa jankuttamista. Alan olla sitä mieltä että AP:lla on nollal lasta ja on lastenvihaaja tai katkeroitunut kun ei jostain syystä niitä ole saanut, ja näin haluaa ettei muutkaan saa (koska eivät lietsonnan takia uskalla synnyttää alakautta, ja sektioon ei noin vain pääse). AP asiasi ei kiinnosta ketään. Jos sinulla oikeasti on lapsia, niin mene viettämään heidän kanssaan kivaa kesäpäivää ja lopeta täällä jankkaaminen!.

Vierailija
42/75 |
19.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuota valetta helposta alatiesynnytyksestä toipumisesta tuputetaan siksi, että naiset ei ottaisi sektiota. Gynekologia on läpeensä misogynistinen ja naisen kivut on normi josta ei haluta luopua. Tietenkin pienestä vatsan haavasta ja sisäelimen haavasta toipuu nopeammin kuin väkivalloin revitystä alapäästä ja pahimmillaan vuorokausien synnytyksestä.

Se haava vaan ei ole mikään pieni, ja monessa alatiesynnytyksessä ei tule käytännössä  mitään haavoja. Ne varsinaisesti revityt alapäät eli vakavan asteen repeämät on onneksi varsin harvinaisia.

Varsin harvinaisena en pidä sitä, että THL:n tilaston mukaan joka vuosi noin 550 synnyttäjää saa synnytysvaurion, jonka korjaaminen edellyttää leikkausta eikä aina edes leikkaus auta, kyn peräsuoli on revennyt.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/75 |
19.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja ajattelit sitten tehdä tällaisen yleistyksen vain oman kokemuksesi perusteella? Sektio tulee yhteiskunnalle todella kalliiksi, jos maksaa kaikki kulut itse, on puolestani vapaa valitsemaan synnytystavan.

Jos kuitenkin haluaa maksattaa synnytyksensä verorahoilla, on alatiesynnytys oikea valinta ilman erityistä syytä. Alatiesynnytys on riskittömin sekä äidille että lapselle.

Ja itselläni oikein hyviä kokemuksia alatiesynnytyksistä. Paikat palautuivat, lapset ovat terveitä eivätkä sairastele, hyvä vastustuskyky. Kaikki meni hyvin.

Kyllä. Kerroin vain että mitkä ovat minun omat kokemukset sektio ja alatiesynnytyksessä.

En tarkoittanut että kaikilla kävisi samalla tavalla kuin minulla.

Ja hyvä kuulla että itselläsi on ollut hyviä kokemuksia alatie synnytyksistä.

Minullapa ei ole.

Ap

Vierailija
44/75 |
19.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sektioäidit ovat kuin tupakoivat. Eivät ajattele, kuin omaa parastaan.

Sektiolapsilta jää saamatta synnytyskanavan mikrobit. Tervetuloa astma. ylipaino ym.

Vierailija
45/75 |
19.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aina tätä samaa jankuttamista. Alan olla sitä mieltä että AP:lla on nollal lasta ja on lastenvihaaja tai katkeroitunut kun ei jostain syystä niitä ole saanut, ja näin haluaa ettei muutkaan saa (koska eivät lietsonnan takia uskalla synnyttää alakautta, ja sektioon ei noin vain pääse). AP asiasi ei kiinnosta ketään. Jos sinulla oikeasti on lapsia, niin mene viettämään heidän kanssaan kivaa kesäpäivää ja lopeta täällä jankkaaminen!.

En jankuta. Kerroin vain omista synnytyskokemuksista.

Ja kyllä minulla on kaksi lasta, en ymmärrä miksi semmoisesta asiasta pitäisi valehdella :D

Kuulin vain monilta naisilta että alatiesynnytys on paljon parempi vaihtoehto kuin sektio. Että siitä toipuu nopeammin ja on fyysisesti paljon paremmassa kunnossa kuin sektion jälkeen.

Pyh oman kokemuksen perusteella tuo kuulostaa hölynpölyltä ja oli iskupäin kasvoja kun koin oman alatiesynnytyksen mikä meni aivan päinvastoin mitä olin odottanut ja kuullut.

Ap

Vierailija
46/75 |
19.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

AP mene hoitoon. Sektio-hullu

Vierailija
47/75 |
19.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sektioäidit ovat kuin tupakoivat. Eivät ajattele, kuin omaa parastaan.

Sektiolapsilta jää saamatta synnytyskanavan mikrobit. Tervetuloa astma. ylipaino ym.

Meidän lapset on onneksi säästyneet noilta sairauksilta, mutta niihin iski kahdesti oikeustieteellinen ja kerran lääketieteellinen. Sillä tiellä ovat kaikki kolme, ei niistä taida enää olla tavallisiksi eläjiksi.

Vierailija
48/75 |
19.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sektiolapsilla (suunniteltu sektio) on erittäin harvoin hapenpuutteesta johtuvia ongelmia. Aika monella luokalla priimus on yllättäen sektiolapsi.

Tutkimustietoa tästä luokan priimusasiasta? Kyllä aivoja pysyvästi vaurioittava hapenpuute synnytyksessä on onneksi varsin harvinaista alatiesynnytyksissäkin. Niitä ei varmasti suositeltaisi jos olisi toisin.

Mitäää? Mä luulin, että saa luokan priimuksen jos vie lapsen laitokseen, eikun päiväkotiin alle 1 vuotiaana?

Vierailija
49/75 |
19.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Poikien äidit on aina vähän heikkoja kestämään rasituksia.  Sen takia heillä varmaan esiintyy tuota leijonamutsitustakin niin helposti. Pojat passataan pilalle,  ruoat tarjotaan kärsän eteen kolmikymppiseksi ja huoneet siivotaan, niille etsitään kaverit, TETtipaikat, työharjoittelut, hyvä ettei inttikin käydä että pojilla vaan olis hyvä.

Vierailija
50/75 |
19.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kolme sektiota takana. Kaksi sujui hyvin, yksi kiireellinen nukutussektio komplikaatioineen jolloin olin kuolla verenhukkaan leikkauspöydälle. Minut laitettiin kipupumppuun kiinni ja viikko letkuissa morfiinia pumpattuna. Vauva ei hengittänyt syntyessään mutta saatiin teholla virkoamaan. Hänellä nykyisin kehitysviivästymä, synnäripapereissa luki että niin käy mahdollisesti happivajeesta johtuen. Kahdesta sektiota toivuin viikossa, komplikaatisektion jälkeen paranemiseen meni yli kuukausi.

Vierailija
51/75 |
19.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

3/4 synnytyksestäni olen kävellyt salista itse. Kerran jouduin istukan irroitukseen. Reilun 3 kiloisen synnytys oli helppo ja yli 4 kiloisen synnytys vaati hieman ponnisteluja.

Vähättelemättä kokemustasi, muunkinlaisia tarinoita on. Toki kapealanteisille ja isojen vauvojen äideille suositellaan sektiota.

Ai suositellaan? Ensimmäisen lapsen kohdalla jouduin sektioon, koska 9 päivän käynnistys - yrityksistä huolimatta synnytys ei käynnistynyt. Sektio ja siitä toipuminen sujui hyvin.

Toisen lapsen kohdalla kerroin jo aikaisessa vaiheessa, että jos synnytys ei käynnisty niin haluan sektion. Kukaan ei tyrmännyt ajatustani, paitsi se mies=lääkäri joka oli työvuorossa kun 2 viikkoa ennen laskettua aikaa kävin kontrollissa. Hän totesi, että arvion mukaan vauva tulee olemaan 4,5 kg ja hyvin mahtuu tulemaan. Oli passittamassa kotiin odottelemaan luonnollisen synnytyksen alkamista. Mutta sain sitten uuden kontrolliajan kahta päivää ennen laskettua aikaa, jolloin naislääkäri totesi, että tämä ei ole vielä viikkoihin syntymässä ja sitten on jo niin iso, että synnytys on vaaraksi äidille ja lapselle. Seuraavana päivänä tehtiin sektio ja toipuminen siitä oli ekaa kertaa helpompi.

Ps. Minut oli peloteltu hyvin sektion vaaroista ja ensimmäistä sektiota en olisi halunnut, mutta raskausmyrkytyksen takia se oli välttämätön.

Vierailija
52/75 |
19.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuota valetta helposta alatiesynnytyksestä toipumisesta tuputetaan siksi, että naiset ei ottaisi sektiota. Gynekologia on läpeensä misogynistinen ja naisen kivut on normi josta ei haluta luopua. Tietenkin pienestä vatsan haavasta ja sisäelimen haavasta toipuu nopeammin kuin väkivalloin revitystä alapäästä ja pahimmillaan vuorokausien synnytyksestä.

Se haava vaan ei ole mikään pieni, ja monessa alatiesynnytyksessä ei tule käytännössä  mitään haavoja. Ne varsinaisesti revityt alapäät eli vakavan asteen repeämät on onneksi varsin harvinaisia.

Varsin harvinaisena en pidä sitä, että THL:n tilaston mukaan joka vuosi noin 550 synnyttäjää saa synnytysvaurion, jonka korjaaminen edellyttää leikkausta eikä aina edes leikkaus auta, kyn peräsuoli on revennyt.

Minä sain nämä synnytysvammat liian voimakkaan imukupin käytön seurauksena. Korjausleikkaus kesti kahdeksan tuntia, sairaalassa viikko, sektioäidit saivat vauvat heräämöön mutta minä en kun oli täysi liikkumiskielto ja vielä kaksi vuotta kuntoutusta. Silti en palautunut koskaan entiselleen. Seuraavat lapset olisivat syntyneet suunnittelulla sektiolla mutta emme tehneet lisää. Traumatisoiduin synnytyksestä pahoin.

Vierailija
53/75 |
19.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomen maailmanmittakaavassa ensiluokkaisen synnytyssairaanhoidon ylittää vain av-vauvafoorumin tieto. Mamma tietää parin synnytyksen kokeneena syvän kokemuksen rintaäänellä äärettömän paljon paremmin miten synnytys kannattaa tehdä. 

Vierailija
54/75 |
19.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Te jotkut koittakaa ymmärtää että kerroin vain oman kokemukseni synnytyksistäni.

En tarkoita edelleenkään että kaikilla muilla kävisi tai on käynyt samalla tavalla kuin minulla.

Enkä tarkoita että kannattaa kaikkien mennä sektioon että ei kannata synnyttää alateitse. Tottakai kannattaa kokeilla alatiesynnytystä jos itse niin haluaa.

Niinkun on käynyt ilmi monilla on myös todella hyviä alatiesynnytys kokemuksia ja tosi hyvä niin. Mutta minulla ei ollut ja toin asian vain ilmi. En ole tuomitsemassa niitä ketkä ovat synnyttäneet alateitse ja asiat sujunut paremmin kuin minulla sen suhteen.

Ap

Vierailija
55/75 |
19.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sektio aina parempi.

Vierailija
56/75 |
19.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sektio on paljon parempi mielenterveydelle. Kun traumoja ovat monet naiset saaneet alatiesynnytyksestä.

Vierailija
57/75 |
19.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Arvet on kyllä rumia. Googlatkaa c section scar kuvahausta.

Vierailija
58/75 |
19.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Arvet on kyllä rumia. Googlatkaa c section scar kuvahausta.

Yleensä se leikkaus haava yritetään tehdä mahdollisimman kauniisti nykyään. Ja juuri siihen kohtaan että sitä ei näy esim bikineitä käyttäessä.

Minun kaverilla on sektio arpi ja nykyään todella huomaamaton ja vaalentunut hirveästi että sen erottaa vaan todella läheltä katsottuna.

Vierailija
59/75 |
19.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mullakin sektio oli tosi positiivinen kokemus. Vauvalla kaikki hyvin, tähänkään asti ei ole ollut kipeä kertaakaan ja vähän vaan mahakipuja ja nukkuu todella hyvin. Leikkauksesta paranin tosi nopeaa eikä tullut mitään komplikaatioita :) ja leikkaushaava tosi siisti ja ohut viiva vaan joka on jo haalennut huomattavasti

Vierailija
60/75 |
19.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sektio on paljon parempi mielenterveydelle. Kun traumoja ovat monet naiset saaneet alatiesynnytyksestä.

Tää on niin huvittavaa.

Kukaan ei varmaan ole saanut traumoja sektiosta. Vaan alakautta synnyttäneet voivat traumatisoitua.

Jepjep.