Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Sektio voitti alatiesynnytyksen

Vierailija
19.07.2020 |

Esikoinen syntyi sektiolla ja kuopus alateitse.

Sektio
- Vauva oli heti virkeä ja sain hänet rinnalleni
- Maito nousi todella hyvin leikkauksesta huolimatta
-Toivuin nopeasti leikkauksesta, samana iltana jo kävelin ja pystyin tekemään asioita normaalisti.
- Leikkaushaava parani hyvin ja nykyään on todella haalea eikä haittaa elämää.
-Seksi elämä pysyi ennallaan ja alakerta oli samanlainen, normaali oma itsensä.

Alatiesynnytys
-Järkyttävät ja kivuliaat supistukset
-Pitkittynyt ponnistusvaihe
-Huoli vauvan sykkeistä ja tilasta
- Imukuppi synnytys ja välilihan leikkaus
- En saanut vauvaa heti rinnalle koska hän tarvitsi hengittämisen kanssa apua.
- Olin pitkään tosi kipeä synnytyksen jälkeen, käveleminen sattui, vessassakäynti teki kipeää ja alakerta oli todella pitkään kivulias.
-Seksi elämä muuttui ja alakerta muuttui väljemmäksi ja on erilaisen näköinen ja tuntuinen.
- Maito onneksi nousi tälläkin kertaa hyvin.
-Synnytyksestä jäi henkisiä traumoja.

Jos olisin tiennyt mitä tuleman pitää en olisi ikinä suostunut synnyttämään toista lastani alateitse.

Yleensä sanotaan että alatiesynnytyksestä toipuu nopeammin kuin sektiosta noh itsellä meni aivan toisinpäin.

Ja esikoinen joka syntyi sektiolla on vauvasta asti sairastellut tosi vähän. Kuopus joka syntyi alateitse on ollut paljon enemmän kipeänä.

Tämmöinen kokemus minulla.
Joskus jos saan kolmannen lapsen en todellakaan synnytä enään alateitse.

Rakkaat pojat minulla on mutta synnytys alateitse oli järkyttävä kokemus.

Kommentit (75)

Vierailija
61/75 |
19.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä.

Vierailija
62/75 |
19.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sektio on paljon parempi mielenterveydelle. Kun traumoja ovat monet naiset saaneet alatiesynnytyksestä.

Tää on niin huvittavaa.

Kukaan ei varmaan ole saanut traumoja sektiosta. Vaan alakautta synnyttäneet voivat traumatisoitua.

Jepjep.

Yleensä naiset traumatisoituvat alatiesynnytyksistä helpommin ja pahemmin kuin sektiosta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/75 |
19.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla oli vaikea ja pitkä synnytys, jossa oli komplikaatioita ja lopulta lapsi saatiin ulos sillä imukupilla. Vannoin, että ei koskaan enää.

Enkä hankkiutunutkaan uudelleen raskaaksi, ennen kuin olin asian käsitellyt ja valmis synnyttämään uudelleen. Mitään terveydellisiä perusteita minulla ei sektioon ole, joten en koe, että on yhteiskunnan tehtävä minulle sektio kustantaa vain siksi, että se olisi helpompaa, mikään pakko kun ei ole raskautua jos ei synnyttää halua.

Sektiollekin on aikansa ja paikkansa, mutta ehkäpä niitä resursseja voisi ohjata sinne perinteisiin synnytyksiin, jotta niistä saataisiin parempia kokemuksia, jos näitä ns. turhaan sektiota vaativia ei olisi niin paljon?

Vierailija
64/75 |
19.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tästäkin aiheesta voi olla monia mielipiteitä

Vierailija
65/75 |
19.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla kaksi erittäin helppoa alatiesynnytystä, joissa ei juurikaan repeämiä. Yksi ommel laitettiin ekassa synnytyksessä ja ponnistusvaiheet kesti alle 15 min molemmissa. Jos tulis kolmas, niin en epäilisi hetkeäkään millä tapaa synnyttäisin.

Vierailija
66/75 |
25.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsellä esikoisesta 2 tikkiä ja syntyi parin minuutin ponnistuksella. Supistukset oli erittäin voimakkaat ja kivuliaat, tekivät hyvin tehtävänsäkin.

Synnytyksen jälkeen olisin voinut heti lähteä lenkille. Lenkit aloitinkin heti sairaalasta päästyäni.

Maito nousi hyvin. Vauvan paino nousussa ennen sairaalasta lähtöä.

Seksiä harrastin reilu viikko synnytyksen jälkeen ilman ongelmia.

Toinen ja kolmas syntyivät erittäin voimakkaiden supistusten saattelemana alle tunnissa josta ponnistusvaihe taas 1-2 minuuttia. Kaikki lapset syntyneet niin, että ensimmäisellä ponnistuksella pää ja toisella vartalo.

Ei repeämiä.

Maito nousi heti.

Lenkit aloitin taas heti sairaalasta kotiuduttuani.

Kaikki lapset olleet virkeitä ja tarkkaavaisia heti synnytyksen jälkeen, parkaisu synnyttyään ja sitten katselleet sylissäni minua ja harjoitelleet rinnalle.

Vaikea kuvitella, että sektio olisi ollut helpompi tai parempi minulle ja lapsille.

Vierailija
67/75 |
25.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itsellä esikoisesta 2 tikkiä ja syntyi parin minuutin ponnistuksella. Supistukset oli erittäin voimakkaat ja kivuliaat, tekivät hyvin tehtävänsäkin.

Synnytyksen jälkeen olisin voinut heti lähteä lenkille. Lenkit aloitinkin heti sairaalasta päästyäni.

Maito nousi hyvin. Vauvan paino nousussa ennen sairaalasta lähtöä.

Seksiä harrastin reilu viikko synnytyksen jälkeen ilman ongelmia.

Toinen ja kolmas syntyivät erittäin voimakkaiden supistusten saattelemana alle tunnissa josta ponnistusvaihe taas 1-2 minuuttia. Kaikki lapset syntyneet niin, että ensimmäisellä ponnistuksella pää ja toisella vartalo.

Ei repeämiä.

Maito nousi heti.

Lenkit aloitin taas heti sairaalasta kotiuduttuani.

Kaikki lapset olleet virkeitä ja tarkkaavaisia heti synnytyksen jälkeen, parkaisu synnyttyään ja sitten katselleet sylissäni minua ja harjoitelleet rinnalle.

Vaikea kuvitella, että sektio olisi ollut helpompi tai parempi minulle ja lapsille.

Olen synnyttänyt kaikki oman kropan tahdissa ja ponnistanut silloin, kun ponnistamisentarve on ollut sietämätön eikä ole pystynyt pidättämään. Ehkä se on osaltaan vaikuttanut siihen millainen ponnistusvaihe on ollut.

Sama

Vierailija
68/75 |
25.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Samat kokemukset kuin ap:lla.

Sektio lienee monta kertaa kalliimpi, joten ei ihme että äitejä ohjataan/painostetaan joka käänteessä alatiesynnytykseen.

Siksipä kaivattaisiin yksityistä synnytyssairaalaa, jossa sektion voi ostaa.

Vierailija
69/75 |
25.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jaa. Synnytyksen vuoksi pllunsa repaleisuudesta kärsivät naiset yrittävät nähtävästi jälleen lietsoa propagandaansa saadakseen mahdollisimman monta muuta naista huijattua samaan jamaan.

Yleisintä on kehua kuinka ei seksistä nauttinut ennen alatiesynnytystä, vasta synnytys avasi nautinnon portit. Toki näin joillakin, mutta moni kyllä nauttii synnyttämättömänäkin.

Vierailija
70/75 |
25.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jaa. Synnytyksen vuoksi pllunsa repaleisuudesta kärsivät naiset yrittävät nähtävästi jälleen lietsoa propagandaansa saadakseen mahdollisimman monta muuta naista huijattua samaan jamaan.

Yleisintä on kehua kuinka ei seksistä nauttinut ennen alatiesynnytystä, vasta synnytys avasi nautinnon portit. Toki näin joillakin, mutta moni kyllä nauttii synnyttämättömänäkin.

Samaa mieltä, ei ainakaan itsellä synnytys lisännyt tai vähentänyt nautintoa, mutta iän mukana tullut harjoituksen määrä ja itsensä arvostus seksissä on tehnyt seksistä parempaa.

Vierailija
71/75 |
25.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuolla mainittiin, että sektio lisää kohtukuoleman riskin 8-kertaiseksi. Minulla kohtukuolema iski jo ensimmäisellä kerralla. Sikiö todettiin kuolleeksi 39+5 ja ei kun synnyttämään. Ponnitusvaihe kesti yli tunnin eikä siihen saanut mitään kipulääkettä. Minulla ei ollut mitään ponnistamisen tarvetta vaan pikemmin tarve olla ponnistamatta. Myöhemmin kun tuota puitiin pelkopolilla, lääkäri ei ymmärtänyt mistä minulle oli jäänyt traumat - synnytyshän oli kuin suoraan oppikirjasta, ei repeämiä, ei välilihan leikkaamista. Se oli sivuseikka, että vauva lähti suoraan hautaan.

Seuraaville kolmelle vaadin sektiot ja ne olivat kaikin puolin ihania kokemuksia. Kaikki ovat jo täysi-ikäisiä. Johtuneeko sektiosta, että vanhimmalla on asperger, keskimmäisellä reuma ja ärtyneen suolen oireyhtymä ja nuorimmalla keliakia. Mutta viis siitä - he ovat elossa! Esikoinen olisi ehkä kaikin puolin terve, mutta hän haudassa.

Alatiesynnytyksen jälkeen jouduin vielä 6v myöhemmin käymään psykologilla. Sektioiden jälkeen ei ole tarvinnut käydä.

Vierailija
72/75 |
25.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsellä neljästä lapsesta kolme syntynyt sektiolla. Alatiesynnytys aivan katastrofi kokemus, kaikki meni pieleen ja olin lähellä halvaantua, kipeä olin todella lujaa monta kuukautta synnytyksen jälkeen. Sektiot päinvastaisia kokemuksia, en ollut kipeä kuin hieman ekasta sektiosta mutta siitäkin lyhyen aikaa. Leikkausarvet alhaalla ja hyvin ohuet, käytännössä eivät näy ja vatsa palautunut täysin jokaisen jälkeen.

Sektiolla syntyneet kaikki terveitä ja reippaita lapsia, alateitse syntynyt ollut muutoin myös mutta hän on todella allerginen.

Rahastahan asia on Suomessa kiinni, siksi alatiesynnytykseen kannustetaan niin paljon. On maita, joissa lapset syntyvät useimmiten suunnitellulla sektiolla.

En kannusta omia tyttäriäni alatiesynnytykseen.

Vierailija
73/75 |
25.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itsellä neljästä lapsesta kolme syntynyt sektiolla. Alatiesynnytys aivan katastrofi kokemus, kaikki meni pieleen ja olin lähellä halvaantua, kipeä olin todella lujaa monta kuukautta synnytyksen jälkeen. Sektiot päinvastaisia kokemuksia, en ollut kipeä kuin hieman ekasta sektiosta mutta siitäkin lyhyen aikaa. Leikkausarvet alhaalla ja hyvin ohuet, käytännössä eivät näy ja vatsa palautunut täysin jokaisen jälkeen.

Sektiolla syntyneet kaikki terveitä ja reippaita lapsia, alateitse syntynyt ollut muutoin myös mutta hän on todella allerginen.

Rahastahan asia on Suomessa kiinni, siksi alatiesynnytykseen kannustetaan niin paljon. On maita, joissa lapset syntyvät useimmiten suunnitellulla sektiolla.

En kannusta omia tyttäriäni alatiesynnytykseen.

Niin, ja vielä lisäys: ihan kaikkia lapsiani olen imettänyt yli vuoden, maito nousuun ihan samaan tahtiin jokaisesta, myös alateitse syntyneestä. Tv. tämän kirjoittanut

Vierailija
74/75 |
25.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä mä luotan enemmän siihen perinteiseen tapaan millä lapset on pruukattu synnyttää jo tuhansia vuosia. Sektio sitten hätätapauksessa.

Vierailija
75/75 |
25.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sama kokemus itsellänikin. Esikoinen alakautta 3500g. Imukupiksi meni ja repeämät sulkijalihakseen saakka. Hirveät kivut monta viikkoa, pystyin vain olemaan kyljelläni sohvalla. Moneen viikkoon ei voinut ruokailla pöydän ääressä tai imettää istualtaan. No se imetys kaatuikin heti alkuunsa. Seksi sattui vielä vuodenkin päästä. Sen jälkeen alkoi vähitellen helpottaa. Toinen lapsi tuli sektiolla minun vaatimuksestani. Ensimmäinen lääkäri oli samaa mieltä kanssani. Toisella äitipolikäynnillä toinen lääkäri yritti suostutella synnyttämään alakautta. En suostunut ja onneksi niin. Vauva oli yli puoli kiloa esikoista isompi ja minulla paska kudostyyppi. Sektio meni hyvin, samana iltana olin jalkeilla ja seuraavat päivät kuljin ympäri osastoa ilman kipuja. Kotona en syönyt mitään kipulääkkeitä. Vauva kotiutui sairaalasta täysimetettynä ja imetys oli aivan eri kuin ensimmäisellä kerralla. Monelta ystävältä jolla tehty suunniteltu sektio, on ollut sana kokemus että alatie oli pahempi ja toipuminen kivuliaampaa. Tiedän kyllä niitäkin, joilla kivut sektion jälkeen ovat olleet kovia mutta yleensä nämäkin juuri ekoina päivinä. Sen jälkeen toipuminen ollut nopeaa. Onneksi ei tartte synnyttää enää.