Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Sektio voitti alatiesynnytyksen

Vierailija
19.07.2020 |

Esikoinen syntyi sektiolla ja kuopus alateitse.

Sektio
- Vauva oli heti virkeä ja sain hänet rinnalleni
- Maito nousi todella hyvin leikkauksesta huolimatta
-Toivuin nopeasti leikkauksesta, samana iltana jo kävelin ja pystyin tekemään asioita normaalisti.
- Leikkaushaava parani hyvin ja nykyään on todella haalea eikä haittaa elämää.
-Seksi elämä pysyi ennallaan ja alakerta oli samanlainen, normaali oma itsensä.

Alatiesynnytys
-Järkyttävät ja kivuliaat supistukset
-Pitkittynyt ponnistusvaihe
-Huoli vauvan sykkeistä ja tilasta
- Imukuppi synnytys ja välilihan leikkaus
- En saanut vauvaa heti rinnalle koska hän tarvitsi hengittämisen kanssa apua.
- Olin pitkään tosi kipeä synnytyksen jälkeen, käveleminen sattui, vessassakäynti teki kipeää ja alakerta oli todella pitkään kivulias.
-Seksi elämä muuttui ja alakerta muuttui väljemmäksi ja on erilaisen näköinen ja tuntuinen.
- Maito onneksi nousi tälläkin kertaa hyvin.
-Synnytyksestä jäi henkisiä traumoja.

Jos olisin tiennyt mitä tuleman pitää en olisi ikinä suostunut synnyttämään toista lastani alateitse.

Yleensä sanotaan että alatiesynnytyksestä toipuu nopeammin kuin sektiosta noh itsellä meni aivan toisinpäin.

Ja esikoinen joka syntyi sektiolla on vauvasta asti sairastellut tosi vähän. Kuopus joka syntyi alateitse on ollut paljon enemmän kipeänä.

Tämmöinen kokemus minulla.
Joskus jos saan kolmannen lapsen en todellakaan synnytä enään alateitse.

Rakkaat pojat minulla on mutta synnytys alateitse oli järkyttävä kokemus.

Kommentit (75)

Vierailija
21/75 |
19.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Samat kokemukset kuin ap:lla.

Sektio lienee monta kertaa kalliimpi, joten ei ihme että äitejä ohjataan/painostetaan joka käänteessä alatiesynnytykseen.

Ei ole monta kertaa kalliimpi, jonkun verran kylläkin. En ymmärrä että edes rahalla ei saa sektiota. Ainoa tapa on käydä lässyttämässä ja tappelemassa pelkopolilla.

Vierailija
22/75 |
19.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Molemmat lapset ovat suunnitellulla sektiolla "syntyneitä" koska vaadin niin.

Toivuin molemmista todella nopeasti ja arpi on lähes huomaamaton eikä mahakaan jäänyt roikkumaan.

Ulkomailla suunn.sektio on kuulemma normi (en tiedä missä maissa) muttei tietenkään täällä Suomessa jossa tykätään ja nautitaan kun naiset kiljuvat kivusta.

Väität, että ulkomailla suunnitellut sektiot ovat normi, mutta et kuitenkaan tiedä missä maassa :D Tää on taas tätä suomalaista "tietoa"

Oleppa hyvä nyt sitten. En ole ollut niin kiinnostunut tästä aiheesta ottaakseni selvää mitkä maat ovat Suomea edellä tässäkin asiassa.

https://www.bbc.com/news/health-31766715

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/75 |
19.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja sitten kuitenkin todellisuudessa tilanne on tämä:

Hyvin mennyt ( normaalisti edennyt) alatiesynnytys voittaa aina sektion. Ihan vaan siinä, että

- ei tule leikkaushaavoja ja tikkejä ei ihoon, vatsanpeitteisiin, puhumattakaan kohdusta. Sektio on nykypäivänä yksi suurimmista vatsan alueen leikkauksista ( kaikki mitä voidaan, tehdään tähystyksellä), ja siinä on suuren leikkauksen riskit

- kohtuun ei tule arpikudosta, joka myöhemmissä raskauksissa aiheuttaa mm. 8-kertaisen kohtukuoleman riskin, kohdun repeämisen riskin, istukan toimintahäiriöiden riskin, istukan kohdun lihaksistoon kiinni kasvamisen riskin. Jos alatiesynnytys altistaakin synnytystilanteessa helpommin hapenpuutteelle, aiemmat sektiot riskeeraavat seuraavien vauvojen hapensaannin jo kohdussa yllä mainituista syistä.

- ei tule mitään liikkumis - nostelu - tms rajoituksia. Itse olen kaikista neljästä alatiesynnytyksestä ollut heti jaloillani normaalisti, ei ole tarvinnut varoa vauvan nostelua tms. Ylipäätään olen saanut vauvan heti rinnalle, noussut itse sängystä heti, ollut toimintakykyinen HETI, eikä vasta illalla.

- Vauvalle alatiesynnytys on parempi mm. aivojen myelinisaation takia ( puristus mihin pää joutuu synnytyskanavassa laukaisee tämän), sekä bakteerikannan takia, jonka saa siinä synnytyskanavassa.

-Sektiovauvat ovat tilastollisesti itkuisempia, heillä on enemmän hengityskatkoksia, sekä imetys onnistuu heikommin. Tämä johtuu juuri siitä, että lapsi ei synny luonnollisesti, eikä saa yllä mainittuja asioita, jotka valmistaa lapsen kohdun ulkoiseen elämään.

Sektiolle on aikansa ja paikkansa. Mutta ei se todellakaan parempi vaihtoehto lähtökohtaisesti ole.

Ja nyt sektiomammat, antakaa alpeukun viuhua :D 

Joo tiedän sektiossa on tietysti aina omat riskinsä. Ja muutenkin synnytykset voivat olla niin erinlaisia keskenään oli sitten sektio tai normaali synnytys.

Minä itse satuin vaan toipumaan paljon nopeammin sektiosta kuin alatiesynnytyksestä.

Ja muutenkin esikoiseni joka syntyi sektiolla oli paljon rauhallisempi vauva, ei itkenyt turhasta ja nukkui todella hyvin.

Kun taas toinen lapseni joka syntyi alateitse itki todella paljon ja oli haastavampi vauva mahakipuineen ja nukkui huonosti.

Ap

Onneksi olkoon, sinulla on kaksi lasta joilla on erilaiset tempperamentit ja persoonallisuudet. On ihan normaalia muuten, ovat lapset sitten syntyneet sektiolla tai alaapääteitse.

Tuntuu, että sinulla on oikeasti jotenkin todella negatiivinen ajatusmaailma kietoutunut tuon alapääteitse syntyneen ympärille. Jos jatkat tuohon tapaan niin ei tule lapsella olemaan kovinkaan hyvä ja onnellinen lapsuus.

Kyllä olet oikeassa. En pysty ajattelemaan mitään positiivista alatiesynnytyksestä, oman kokemukseni takia.

Muistan vaan järkyttävän kivun, tuskan, pelon, huudon, ja itkun kun tuntui että ei tämä kipu ikinä lopu.

Sen kuinka kipeä olin monta monta viikkoa synnytyksen jälkeen ja kuinka kehoni tai no alapääni oli muuttunut, kun sitä oltiin sörkitty, leikelty ja vedetty vauva sieltä kaikinvoimin imukupin kanssa maailmaan kovakouraisesti.

Joo ei ei mitään hyvää sanottavaa alatiesynnytyksestä.

Mutta älä huoli lapsiani rakastan silti todella paljon. Ja aijon tehdä kaikkeni että lapsillani on onnellinen lapsuus ja hyvä elämä :)

Vierailija
24/75 |
19.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on aika sama kokemus, paitsi että sektiolla syntynyt esikoinen sai lievän cp-vamman. Alatiestä toipuminen oli paljon kipeämpää ja kesti kauemmin.. sektion jälkeen sai kunnon kupulääkkeet, alasynnytyksen jälkeen vain Buranaa vaikka 2 asteen repeämää parantelin. Samaten pierut ja muut karkasivat kyllä parikin kuukautta synnytyksen jälkeen, sektion jälkeen tälläistä ei ollut.

Vierailija
25/75 |
19.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Molemmat lapset ovat suunnitellulla sektiolla "syntyneitä" koska vaadin niin.

Toivuin molemmista todella nopeasti ja arpi on lähes huomaamaton eikä mahakaan jäänyt roikkumaan.

Ulkomailla suunn.sektio on kuulemma normi (en tiedä missä maissa) muttei tietenkään täällä Suomessa jossa tykätään ja nautitaan kun naiset kiljuvat kivusta.

Väität, että ulkomailla suunnitellut sektiot ovat normi, mutta et kuitenkaan tiedä missä maassa :D Tää on taas tätä suomalaista "tietoa"

Oleppa hyvä nyt sitten. En ole ollut niin kiinnostunut tästä aiheesta ottaakseni selvää mitkä maat ovat Suomea edellä tässäkin asiassa.

https://www.bbc.com/news/health-31766715

Missään kohtaa tekstiä ei muuten puhuttu, ettäkö missään maailmalla sektiot olisivat jotenkin normi. Tottakai ne ovat muutamia prosentteja useimmin tehtyjä (Kypros tosin ehkä ainoa esimerkki, jossa näyttää puolet synnytyksistä olevan sektioita). Tekstissä puhuttiin aika paljon myös miten sektion jälkeen esiintyy enemmän kuolleena syntyneitä lapsia ja että sektio on huomattavasti vaarallisempi kuin alaapääteitse synnytys.

Vierailija
26/75 |
19.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja sitten kuitenkin todellisuudessa tilanne on tämä:

Hyvin mennyt ( normaalisti edennyt) alatiesynnytys voittaa aina sektion. Ihan vaan siinä, että

- ei tule leikkaushaavoja ja tikkejä ei ihoon, vatsanpeitteisiin, puhumattakaan kohdusta. Sektio on nykypäivänä yksi suurimmista vatsan alueen leikkauksista ( kaikki mitä voidaan, tehdään tähystyksellä), ja siinä on suuren leikkauksen riskit

- kohtuun ei tule arpikudosta, joka myöhemmissä raskauksissa aiheuttaa mm. 8-kertaisen kohtukuoleman riskin, kohdun repeämisen riskin, istukan toimintahäiriöiden riskin, istukan kohdun lihaksistoon kiinni kasvamisen riskin. Jos alatiesynnytys altistaakin synnytystilanteessa helpommin hapenpuutteelle, aiemmat sektiot riskeeraavat seuraavien vauvojen hapensaannin jo kohdussa yllä mainituista syistä.

- ei tule mitään liikkumis - nostelu - tms rajoituksia. Itse olen kaikista neljästä alatiesynnytyksestä ollut heti jaloillani normaalisti, ei ole tarvinnut varoa vauvan nostelua tms. Ylipäätään olen saanut vauvan heti rinnalle, noussut itse sängystä heti, ollut toimintakykyinen HETI, eikä vasta illalla.

- Vauvalle alatiesynnytys on parempi mm. aivojen myelinisaation takia ( puristus mihin pää joutuu synnytyskanavassa laukaisee tämän), sekä bakteerikannan takia, jonka saa siinä synnytyskanavassa.

-Sektiovauvat ovat tilastollisesti itkuisempia, heillä on enemmän hengityskatkoksia, sekä imetys onnistuu heikommin. Tämä johtuu juuri siitä, että lapsi ei synny luonnollisesti, eikä saa yllä mainittuja asioita, jotka valmistaa lapsen kohdun ulkoiseen elämään.

Sektiolle on aikansa ja paikkansa. Mutta ei se todellakaan parempi vaihtoehto lähtökohtaisesti ole.

Ja nyt sektiomammat, antakaa alpeukun viuhua :D 

Joo tiedän sektiossa on tietysti aina omat riskinsä. Ja muutenkin synnytykset voivat olla niin erinlaisia keskenään oli sitten sektio tai normaali synnytys.

Minä itse satuin vaan toipumaan paljon nopeammin sektiosta kuin alatiesynnytyksestä.

Ja muutenkin esikoiseni joka syntyi sektiolla oli paljon rauhallisempi vauva, ei itkenyt turhasta ja nukkui todella hyvin.

Kun taas toinen lapseni joka syntyi alateitse itki todella paljon ja oli haastavampi vauva mahakipuineen ja nukkui huonosti.

Ap

Kokemuksesi ovat pelkkiä anekdootteja ja siten isommassa kuvassa arvottomia, kuten kaikkien muidenkin yksilölliset kokemukset. Ne eivät todista mitään.

Vierailija
27/75 |
19.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sektion jälkeen sinulla on 14% suurempi riski saada kuolleina syntyneitä lapsia ja 9% kohdunulkoiseen raskauteen.

Vierailija
28/75 |
19.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sektiolapsilla (suunniteltu sektio) on erittäin harvoin hapenpuutteesta johtuvia ongelmia. Aika monella luokalla priimus on yllättäen sektiolapsi.

Ok, no minä tunnen yhden sektiolapsen joka on tyhmä kuin saapas. On valitettavasti luokkansa huonoimpia oppilaita.

Vierailija
29/75 |
19.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

No sulla oli näin, so what, tilastollisesti ei ole näin. Mulla esimerkiksi kaikki liikkuminen oli melkoisen hankalaa viikkoja sektion jälkeen, sängystä piti nousta varovaisesti ym, ja sehän on vauvan kanssa aika raskasta. 

Vierailija
30/75 |
19.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun miettii kaikkea noita ongelmia mitä sektio saattaa aiheuttaa, niin tästähän voi päätellä, että ongelmat tuon seuraavan kanssa ei ole se, että syntyi ns. normaalisti, vaan se sektio saattaa olla se, mikä on aiheuttanut ongelmat nuorimman kanssa.

Vierailija
31/75 |
19.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja ajattelit sitten tehdä tällaisen yleistyksen vain oman kokemuksesi perusteella? Sektio tulee yhteiskunnalle todella kalliiksi, jos maksaa kaikki kulut itse, on puolestani vapaa valitsemaan synnytystavan.

Jos kuitenkin haluaa maksattaa synnytyksensä verorahoilla, on alatiesynnytys oikea valinta ilman erityistä syytä. Alatiesynnytys on riskittömin sekä äidille että lapselle.

Ja itselläni oikein hyviä kokemuksia alatiesynnytyksistä. Paikat palautuivat, lapset ovat terveitä eivätkä sairastele, hyvä vastustuskyky. Kaikki meni hyvin.

Vierailija
32/75 |
19.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä väliä, miten sektio vaikuttaa tuleviin raskauksiin/synnytyksiin, jos ei ole edes aikomus hankkia lisää lapsia. Ei mitään merkitystä. Moni haluavain yhden lapsen tai korkeintaan 2 kuten minä. Olisin halunnut poistattaa koko kohdun sektion yhteydessä, mutta ei onnistunut, kun olin vasta 29v.

Vierailija
33/75 |
19.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kun miettii kaikkea noita ongelmia mitä sektio saattaa aiheuttaa, niin tästähän voi päätellä, että ongelmat tuon seuraavan kanssa ei ole se, että syntyi ns. normaalisti, vaan se sektio saattaa olla se, mikä on aiheuttanut ongelmat nuorimman kanssa.

Näinpä. On varsin todennäköistä että aiempi sektio on edesauttanut hapenpuutetta ainakin. 

Vierailija
34/75 |
19.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapseni syntyi kiireellisellä sektiolla. Toki olisin synnyttänyt tavanomaiseen tapaan, jos se olisi ollut mahdollista. Lapsen henki ja omani myös oli kuitenkin vaarassa, joten siksi sektioon päädyttiin.

Mielestäni on todella outoa että naiset jaksavat aina vain kinastella, mikä synnytystapa on se ainoa oikea. Eikö pääasia ole, että lapsi saadaan ulos, olipa tapa mikä hyvänsä?

Vierailija
35/75 |
19.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jännästi tällä palstalla menee aina niin, että kun vertaillaan synnytystapoja, niin kaikki toipuvat sektiosta todella nopeasti ja kipuja ei ole yhtään. Kun taas keskustellaan kokemuksista sairaaloista, niin ketjut ovat tupaten täynnä viestejä, kuinka piti itse hakea ruokatarjotin ja vaihtaa omat lakanat, vaikka oli sektion jälkeen todella kipeä.

Vierailija
36/75 |
19.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, pitää tuo sektio laittaa ehdoksi omalle vaimolleni, jos haluaa lapsia. Mitään levähtänyttä lettua en todellakaan halua. Siinä menisi vain hyvä suhde pilalle.

Vierailija
37/75 |
19.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin kauan, kun Suomessa ei saa valita omaa synnytystapaansa, en tule lapsia tekemään. 123

Vierailija
38/75 |
19.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

"-Järkyttävät ja kivuliaat supistukset"

Se on semmoista se synnyttäminen. Supistuksen kuuluvat asiaan, ja monesti ne ovat "järkyttävän kivuliaat", et vain tiennyt sitä koska et synnyttänyt ensimmäistä lastasi. Tottakai se voi herkempää järkyttää. 

Noin muuten totean että synnyttäminen on yliarvostettua, ja sektioita voitaisiin tehdä äidiksitulevan niin ITSE halutessa.

Vierailija
39/75 |
19.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla taas eka alatiesynnytys oli rankka, mutta seuraavat kolme synnytystä menivät tosi hyvin ja pelkoni alatiesynnytystä kohtaan katosi kokonaan. Oli ihanaa saada vauva heti rinnalle ja pystyin heti kävelemään ja kotiuduin samana päivänä.

Jos toka synnytys olisi ollut sektio niin en olisi saanut

näitä kokemuksia ja haukkuisin vaan alatiesynnytystä.

Ei ole mitään oikeaa synnytystapaa, joten lopetetaanko jo eri synnytystapojen haukkuminen ja vertailu!

Synnytystapa ei myöskään vaikuta mihinkään yöheräilyihin.

Vierailija
40/75 |
19.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jaa. Synnytyksen vuoksi pllunsa repaleisuudesta kärsivät naiset yrittävät nähtävästi jälleen lietsoa propagandaansa saadakseen mahdollisimman monta muuta naista huijattua samaan jamaan.