Julkiselle puolelle 5 viikon lomat kuten yksityisellekin
Se on aivan riittävästi. vero- ja velkarahalla ylläpidettyjä "palveluja" on tehostettava ja reippaasti.
Kommentit (23)
[quote author="Vierailija" time="03.06.2013 klo 10:20"]
No sitten myös julkiselle puolelle samat palkat kuin yksityisille kiitos!!
Itse olen julkisella puolella ollut 12 vuotta ja odotan kieli pitkänä 15v jälkeen saatavia pitkiä lomia. Se on yksi syy siihen, että olen julkiselle puolelle jäänyt. Jos lomat poistetaan niin sitten haen seuraavaksi yksityisen puolen töitä. Koska palkat on siellä paljon paremmat.
[/quote]
Tämähän on sellainen yleinen harhaluulo. Monilla aloilla asia on ihan päinvastoin, eli julkisella puolella palkkaus parempi, esim. sairaala-apteekkien farmaseutit ja lääketyöntekijät saavat parempaa palkkaa, kuin yksityisen sektorin palkolliset. Itsekin saisin noin tonnin kuussa enemmän kaupungin toimessa tai virassa. (en ole lääketyöntekijä tai farmaseutti kuitenkaan)
[quote author="Vierailija" time="03.06.2013 klo 10:29"]
Itse olen julkisella puolella ollut 12 vuotta ja odotan kieli pitkänä 15v jälkeen saatavia pitkiä lomia. Se on yksi syy siihen, että olen julkiselle puolelle jäänyt. Jos lomat poistetaan niin sitten haen seuraavaksi yksityisen puolen töitä. Koska palkat on siellä paljon paremmat.
[/quote]
Kai valopää-virkamies ymmärtää, että yksityinen puoli tuottaa ne rahat ja te ette tuota mitään?
Joten hae vaan jos pysty, yksi veroraha-loisija vähemmän.
[/quote]
Kai valopää-yksityinen ymmärtää, että kukaan Suomessa ei tekisi mitään hommia ja töitä ei olisi, jos julkinen puoli ei toimisi hyvin. Suomessa julkinen koneisto on varsin tehokas moneen muuhun maahan verrattuna. Viime vuosina varsinkin valtionsektorilla on tehostettu jo liikaakin nimenomaan toimintamenoista eli henkilöresursseista, josta johtuen palvelujen laatu heikkenee jatkuvalla syötöllä.
[/quote]
Kai valopää-virkamies ymmärtää, että yksityinen puoli tuottaa ne rahat ja te ette tuota mitään?
[/quote]
Kai valopää-yksityinen ymmärtää, että kukaan Suomessa ei tekisi mitään hommia ja töitä ei olisi, jos julkinen puoli ei toimisi hyvin. Suomessa julkinen koneisto on varsin tehokas moneen muuhun maahan verrattuna. Viime vuosina varsinkin valtionsektorilla on tehostettu jo liikaakin nimenomaan toimintamenoista eli henkilöresursseista, josta johtuen palvelujen laatu heikkenee jatkuvalla syötöllä.
Jo vanha biisi osaa kertoa: Raha ei sikiä pankeissa, työmies, se syntyy sinun työstäsi. Sinun ja eukkosi raadannasta porvari kiskoo miljoonansa, ja minen ne miljoonat sijoitetaan, kas sitä ei duuneri tietää saa..
[/quote]
No voi sua höpsöä. Se kannattaa tehdä niin päin, etta ensin on yksityisellä 15 vuotta tienaamassa parempia palkkoja ja sitten vasta vaihtaa julkiselle kun 15 vuotta työkokemusta on täynnä.
Julkiselta puolelta ei kovin helposti yksityiselle puolelle työllisty, ainakaan korkeampaa koulutusta vaativiin töihin. Ei niista oikein ole tuottamaan mitään lisä-arvoa yritykseen.
[quote author="Vierailija" time="03.06.2013 klo 11:11"]
Mitkä ihmeen lomat??? T. yrittäjä
[/quote]
Kaikki tuntemani yrittäjät lomailevat keskimäärin enemmän, kuin mitä lakisääteinen työntekijän minimivuosiloma on. Olen kyllä kuullut juttua yrittäjistä, jotka eivät lomia malta pitää.
Ai ei meillä ainakaan yksityisen puolen työtehtäviä lueta eduksi julkisen alan lomaoikeuksia laskiessa. Eli jos olisin 15v yksityisellä ja siirtyisin sieltä julkiselle niin lomavuoteni alkaisi nollasta!
[quote author="Vierailija" time="03.06.2013 klo 11:36"]
[/quote]
No voi sua höpsöä. Se kannattaa tehdä niin päin, etta ensin on yksityisellä 15 vuotta tienaamassa parempia palkkoja ja sitten vasta vaihtaa julkiselle kun 15 vuotta työkokemusta on täynnä.
Julkiselta puolelta ei kovin helposti yksityiselle puolelle työllisty, ainakaan korkeampaa koulutusta vaativiin töihin. Ei niista oikein ole tuottamaan mitään lisä-arvoa yritykseen.
[/quote]
Minä olen yksityisellä, ja mulla on 6 viikkoa lomaa. Viisi kesällä ja yksi talvella.
Minä olen yksityisellä, ja mulla on 6 viikkoa lomaa. Viisi kesällä ja yksi talvella.
[quote author="Vierailija" time="03.06.2013 klo 09:58"]
Jospa nyt vain yrittäisit itsekin päästä julkiselle puolelle töihin :-)
[/quote]
Tästähän nyt just olikin kyse, vai oliko?
Suomessa on byrokratia 20-miljoonaisen kansan tarpeisiin ja koko ajan vain paisutetaan sitä. Julkisen puolen väen palkkoja on nostettu edelleen vaikka yksityisellä on rankasti vähennetty ja tehokkuustasoa nostettu valtavasti. Julkisella puolella kynä kaatuu kello 16, vaikka työ olis kesken, eikä kesäperjantaina ketään saa kiinni klo 14 jälkeen. Ruokatunnin tärkein merkitys on erottaa aamulehden ja iltapäivälehden lukuaika.
[/quote]
[/quote]
Koska tällaiset urpot tajuavat, että se yksityinen puoli ei tuota paskaakaan ilman julkista puolta. Ei siellä yksityisellä opeteta lukemaan, laskemaan, siellä ei voi suorittaa tutkintoja, julkisella puolella hoidetaan suurin osa terveydenhuollosta ja päivähoidosta, julkinen puoli rakentaa ne tiet, joita pitkin ajat munanjatkeellasi joka päivä töihin.
Minä olen ollut julkisella puolella 6 vuotta, minun lomani ovat 28 päivää eli 5 viikkoa ja 3 päivää, hurraa! Miehelläni on yksityisellä 6 viikkoa lomaa ja pekkasia (eli työajantasausta) jotain 300 tuntia jo jemmassa (heillä ei lasketa lauantaita lomiin, kuten ei julkisellakaan). Että kyllä mä varmaan olisin mieluummin yksityisellä ja saisin parempaa palkkaa ja enemmän lomaa. :)
[quote author="Vierailija" time="03.06.2013 klo 14:07"]
[/quote]
[/quote]
Koska tällaiset urpot tajuavat, että se yksityinen puoli ei tuota paskaakaan ilman julkista puolta. Ei siellä yksityisellä opeteta lukemaan, laskemaan, siellä ei voi suorittaa tutkintoja, julkisella puolella hoidetaan suurin osa terveydenhuollosta ja päivähoidosta, julkinen puoli rakentaa ne tiet, joita pitkin ajat munanjatkeellasi joka päivä töihin.
[/quote]
Ja höpö höpö. Oppikoulut ja lukiot toimivat ihan hyvin takavuosina. Maailma on pullollaan yksityisrahoitteisia yliopistoja. Julkisen puolen terveydenhoito on paikoin vitsi ja paikoin itkettää toimimattomuudellaan. Päivähoidossa hoidetaan vauvalomalaisten virikelapsia ja työssäkäyvät saavat etsiä hoitopaikkansa yksityiseltä. Ja ne tiet, ajapa vaikka lahdentietä niin huomaat millaista kengurupmeininkiä se on.
Kukas maksais yksityisyirttäjien lomat, kun ei raaski millään pitää lomaa, kun jokainen päivä, kun et ole töissä, niin yritys tuottaa tappiota. Kulut juoksee, mutta tuloja ei tule.
Itse hahmottaisin tämän mieluummin niin päin että yksityiselle puolelle samat lomat kuin julkisella puolella.
Julkisella työnantajalla ei kuulemma enää vuosiin ole tarvinnut merkitä lauantaita lomapäiväksi. Tulee jotenkin tosi vanhanaikainen olo tuosta la-lomapäivästä. Että 60-luvulle ollaan jääty. Ja sitten joka paikassa jaksetaan sössöttää kuinka hyvät lomat Suomessa on. (Ja paskat on, jos se lauantai jätettäisiin pois laskuista niin kuin pitäisi, ihan itätasolla ei lomien kanssa olla, mutta hyvin keskiverto eurooppalainen lomaoikeus on tuo 5 viikoal, ei mitenkään erityisen hyvä kuten yritetään antaa ymmärtää)
No, kai Suomessa sitten on niin tyhmät ihmiset, että heitä kannattaa yrittää moisella silmänkääntötempulla kusettaa.
[quote author="Vierailija" time="03.06.2013 klo 09:58"]
[/quote]
Väheneekö ne lomat silloin?
Työkkäri teki tuon jo eli väkeä vähennetty rajusti. Ovella oli tänään yli 200 m jono vastavalmistuneita nuoria, jotka eivät saaneet palvelua, kiitos valtion säästöjen.