Tiedätkö, mitä tarkoittavat seuraavat asiat:
1. antisemitismi
2. kolonialismi
3. fasismi
?
ILMAN googlaamista!
Kommentit (22)
En tiennyt yhtään noista, vaikka ylioppilas olen :)
[quote author="Vierailija" time="02.06.2013 klo 23:50"]
1. antisemitismi
2. kolonialismi
3. fasismi
?
ILMAN googlaamista!
[/quote]
Mä olen varmaan tiennyt nuo aina. Mutta mä olenkin ollut kiinnostunut historiasta. Entäs jos vaikeutetaan vähän.
Kerropa antisemitismin ja antisiionismin ero?
Mitä on post-kolonialismi?
Miksi punkkarit sanovat poliisia fasistiseksi?
[quote author="Vierailija" time="03.06.2013 klo 11:12"]
[quote author="Vierailija" time="02.06.2013 klo 23:50"]
1. antisemitismi
2. kolonialismi
3. fasismi
?
ILMAN googlaamista!
[/quote]
Mä olen varmaan tiennyt nuo aina. Mutta mä olenkin ollut kiinnostunut historiasta. Entäs jos vaikeutetaan vähän.
Kerropa antisemitismin ja antisiionismin ero?
Mitä on post-kolonialismi?
Miksi punkkarit sanovat poliisia fasistiseksi?
[/quote]
Ap ei muistanut edes sitä antisemitismiä...
Hämmennyin siitä, miten noin perussanat voi olla jollekin vieraita? Noista puhuttiin jo peruskoulussa, ja kerrattiin tavan takaa vielä lukiossa. Koko ajan tulee dokkareita, missä noita käsitellään, ja uutisissa on milloin mikäkin muistopäivä.
[quote author="Vierailija" time="03.06.2013 klo 11:27"]
Hämmennyin siitä, miten noin perussanat voi olla jollekin vieraita? Noista puhuttiin jo peruskoulussa, ja kerrattiin tavan takaa vielä lukiossa. Koko ajan tulee dokkareita, missä noita käsitellään, ja uutisissa on milloin mikäkin muistopäivä.
[/quote]
Pakko huomauttaa että kaikki eivät käy lukiota... Enkä nyt tiedä käsitelläänkö peruskoulussa termiä "antisemitismi" niin kovin tarkasti. Mutta se on totta että jo mediaa seuraamalla luulisi tämäntapaiset sanat oppivan.
[quote author="Vierailija" time="03.06.2013 klo 11:42"]
[quote author="Vierailija" time="03.06.2013 klo 11:27"]
[/quote]
Pakko huomauttaa että kaikki eivät käy lukiota... Enkä nyt tiedä käsitelläänkö peruskoulussa termiä "antisemitismi" niin kovin tarkasti. Mutta se on totta että jo mediaa seuraamalla luulisi tämäntapaiset sanat oppivan.
[/quote]
Tjaa, ei välttämättä. Perusmedian (sanomalehdistön, ylen jne) journalistisissa ohjeissa kun on, että antisemitismin kaltaisia ulkomaalaisperäisiä sanoja pitäisi välttää ja käyttää niiden sijasta suomenkielistä kotoperäistä vastinetta. Niinpä ihan pelkkää perusmediaa seuraamalla nuo sanat ehkä eivät tartu mieleen, vaikka joskus jossain vliahtaisivatkin. Siihen vaaditaan, että lukee aiheesta enemmän, erikoistuneempaa kirjallisuutta tai lehdistöä.
(Ps. nämä tulivat esiin erästä peliä pelatessa, itse en muistanut ykköstä, vaikka se ihan kielen päällä olikin)
Ap
Tietenkin tiedän Ap. Nuo ovat ihan sivistyssanojen peruskauraa.
Kuka ei tiedä?
Juutalaisvastaisuus
Siirtomaiden hankkiminen ja hallinta
Demokratian vastainen diktatuuri
Totta kai tiedän. Mitä ihmeellistä noissa on? Sopisivat tietovisan sanaselitystehtäviksi esim. yläasteelaisille.
[quote author="Vierailija" time="02.06.2013 klo 23:58"]
Juutalaisvastaisuus
Demokratian vastainen diktatuuri
[/quote]Olen siis tämä vastaaja ja tiesin nämä kaikki mutta yllättävän hankala oli muotoilla esim.kolonialismia toisin sanoin.
[quote author="Vierailija" time="02.06.2013 klo 23:55"]
Tietenkin tiedän Ap. Nuo ovat ihan sivistyssanojen peruskauraa.
Kuka ei tiedä?
[/quote]
Eivät kaikki ihmiset tiedä täsmälleen samoja asioita. Nuo sanat eivät sentään esiinny jokapäiväisessä puheessa, joten en pidä sitä mahdottomana että joku ei kaikkia noista muistaisi. Eikä tarvitse edes olla tyhmä, jos nyt vaan ei satu muistamaan mitä antisemitismi tarkoittaa.
Tunsin yliopistossa lääketiedettä lukevan pojan joka ei tiennyt mitä tarkoittaa tragedia...
[quote author="Vierailija" time="02.06.2013 klo 23:58"]
Juutalaisvastaisuus
Demokratian vastainen diktatuuri väärin viimeinen. diktatuuri voi olla muutakin kuin fasismia.
[/quote]
[quote author="Vierailija" time="03.06.2013 klo 06:59"]
Demokratian vastainen diktatuuri väärin viimeinen. diktatuuri voi olla muutakin kuin fasismia.
[/quote]
Onko "Lada on automerkki" väärin, koska automerkki voi olla muutakin kuin Lada?
En olisi tiennyt, ja elämmässä olen hyvin pärjännyt!! Etsin tietoa sitä mukaan kun elämässä sitä tarvitaan. No nyt sitten tiedän antisemitismi, kolonialismi ja fasismi. Joka päivä oppii jotain uutta. No eipä mene kuin pari vuosikymmentä, rupeaa muisti heikkee,sit voi ainakin rehellisesti sanoa että tietää mutta kun ei muista :)
[quote author="Vierailija" time="03.06.2013 klo 08:09"]
Jokainen peruskoulun käynyt tietää nuo! Ai niin, av-mamma ei arvosta oppimista niin paljoa, että sitä vaivautuisi tekemään.
[/quote]
Ei jokainen peruskoulun käynyt kyllä noita tiedä. Ei kaikkia "sivistyssanoja" muista varmaan kukaan?