Köyhillä lapsiperheillä ei selkeästi ole oikeutta käydä huvipuistoissa ja kotimaan matkailuub
Surullista lukea uutisista miten esimerkiksi huvipuistojen lippuhinnat ovat kaksinkertaistuneet. Sama kotimaan ravintoloussa, hotelleissa ja muissa nähtävyyksissä. Yrittäjät koittavat ottaa nyt kaiken hyödyn irti koronasta, mutta se tarjoittaa että heikoimmat jäävät jalkoihin. Köyhät lapsiperheet on tuomittu viettämään lomansa kotona neljän seinän sisällä ja lähimarketissa kun kaiken huipuksi uimarannat ja puistotkin on tupaten täynnä ihmisiä niin ettei sekaan enää mahdu. Ja vaikka sinne uimarannalle pääsisi niin on se uimarannan kioskin 2 euron jäätelötuutti nykyään jo 5 euroa.
Kommentit (473)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Missä kummassa te asutte jos vaihtoehdot ovat neljän seinän sisällä tai huvipuistossa ja hotelleissa? Ei meilläkään ole liikoja varoja mutta käymme kirjastossa, pyörä- ja veneretkillä, luontopoluilla, telttailemassa, leikkipuistoissa, laavulla paistamassa makkaraa...ja lapset vaikuttavat hyvin tyytyväisiltä. Suu säkkiä myöten,sellaista se on.
Miten pääsee ilmaiseksi tai hyvin vähin rahoin veneretkelle?
Omistamalla soutuveneen?
Vuokraamalla https://www.nettivuokraus.com/vuokrataan/ajoneuvot-ja-tarvikkeet/veneet…
https://www.skipperi.fi/venevuokraus/soutuvene
Helsingin saaret yhteysalukset
https://www.hel.fi/helsinki/fi/kartat-ja-liikenne/joukkoliikenne/lautta…
Kaikkiko tässä pitää valmiiksi järjestää?
Juu, vielä kun järjestät ilmaiseksi ja mielellään sisältäen kuljetuksen rantaan.
Menoja voi ennakoida. Jos ei ole varaa laittaa rahaa yhtäkkiä huvipuistolippuihin, niin kannattaa alkaa säästää jo nyt ensi kesän lomakassaa! Sama juttu on joulun kanssa. Joillekin se tulee aina yllätyksenä janei ole rahaa ruokaan eikä vaatteisiin! Olen samaa mieltä täällä kommentoineiden kanssa, että kyse on tärkeysjärjestyksestä ja mihin laittaa rahaa. Esim.Netflux ja muut maksukanavat eivät ole pakollisia kenellekään ja niihin menevä kymppi on jo 120 e vuodessa. Itse en näe noissa mitään lisäarvoa itselle, vaikka tulot ovatkin hyvät. Pienistä puroista kasvaa isoja summia. Vaikka jollekin lemmikki tuntuu olevan tärkeämpi kuin ihminen, on hyvin tiukassa tilamteessa siinäkin priorisoitava, onko hevosharrastus, kalliit eläinlääkärikäynnit yms. välttämättömiä.
On pakko lisätä viestiin 33... Suurimmalle osalle nykylapsista ja -nuorista en heidän menoa seuranneena antaisi puukkoa missään olosuhteissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Missä kummassa te asutte jos vaihtoehdot ovat neljän seinän sisällä tai huvipuistossa ja hotelleissa? Ei meilläkään ole liikoja varoja mutta käymme kirjastossa, pyörä- ja veneretkillä, luontopoluilla, telttailemassa, leikkipuistoissa, laavulla paistamassa makkaraa...ja lapset vaikuttavat hyvin tyytyväisiltä. Suu säkkiä myöten,sellaista se on.
Meillä ainakin on naapuri joka lainaa omaa soutuvenettä silloin kun ei itse käytä sitä. Naapurin kanssa tästä asiasta sovittu ja usein lasten kanssa käyty kalassa ja telttailemassa saaressa ja ovat molemmat teini-ikäiset lapset tykänneet ja olleet mielissään. Ei olla tarvittu mitään huvipuistoja, ei ravintoloita eikä mitään muutakaan kallista turhaa. Ja eikös muuten monet kunnat kaiketi myös vuokraa veneitä kuntalaisten käyttöön? Se 20-50 euroa on vielä pikkuraha.
Jos ei tunne ketään, jolla olisi se soutuvene niin sitä varmaan voisi kysellä alueen faceryhmissä.
Kun köyhille ei edullinen kelpaa vaan pitäisi olla OIKEUS siihen kalleimpaan (johon suurella osalla tavallisista ihmisitä ei ole varaa). Kun minulla on OIKEUS.
Miten niin yrittäjät ovat ahneita!
He elävät sen yrityksen tuloilla, elättävät sillä perheensä ja maksavat tyäntekijöille palkan.
Ei se tulo yrittäjälle ole puhdasta käteen jäävää rahaa, noiden ed. lisäksi maksaa vakuutukset, verot, tilavuokrat, ja useimmilla on aina myös jotain velkaa, koska kalustoa täytyy tietyin ajoin uusia.
Ja kun esim. palkat nousee, niin tottahan se valuu myös hintoihin, samoin ruuanhintaan jne. semmosta se on talouden kiertokulku.
Teetekö sinä ap ilmaiseksi töitä jollekin, et, miksi yrittäjän pitäisi tehdä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos asuu meren äärellä saaristoon menee maksuttomia reittivuoroja.
Kännykkää ei tarvitse vaihtaa vuoden välein eikä ostaa pleikkapelejä jatkuvasti. Jo niissä säästää.
Vierailija kirjoitti:
En koskaan miettinyt lapsena, ettei minulla ollut oikeutta mennä jonnekin. Perheemme oli pienituloinen, joten äti vei meitä edullisiin tai ilmaisiin tapahtumiin, joista pidin. Esimerkiksi museoihin.
Huvipuistoissa voi vierailla vaikka kolmen vuoden välein ja niihin voi säästää rahaa tinkimällä arjen turhista menoista, esimerkiksi kammottavista tekokynsistä tai irtoripsistä, alkoholista tai tupakasta.
Museot eivät ole mitään ilmaisia/halpoja. Esimerkiksi Helsingin luonnontieteelliseen museoon maksaa 15€/aikuinen ja lapset 7-17v 7€. Neljähenkinen perhe 2 aikuista ja 2 lasta pääsee 38€:lla. Mielestäni tuo on kallista, kun ottaa huomioon bensat ja ruokailut ym. jos kauempaa tulee.
Riippuu tietysti, kuinka alhaisesta tulotasosta on kyse, mutta monelle on kallis varsinkin, jos haluaisi tehdä useampia samantapaisia juttuja, jotka kaikki maksavat sen 50€/reissu.
Tämä vain huomautuksena.
Vierailija kirjoitti:
Menoja voi ennakoida. Jos ei ole varaa laittaa rahaa yhtäkkiä huvipuistolippuihin, niin kannattaa alkaa säästää jo nyt ensi kesän lomakassaa! Sama juttu on joulun kanssa. Joillekin se tulee aina yllätyksenä janei ole rahaa ruokaan eikä vaatteisiin! Olen samaa mieltä täällä kommentoineiden kanssa, että kyse on tärkeysjärjestyksestä ja mihin laittaa rahaa. Esim.Netflux ja muut maksukanavat eivät ole pakollisia kenellekään ja niihin menevä kymppi on jo 120 e vuodessa. Itse en näe noissa mitään lisäarvoa itselle, vaikka tulot ovatkin hyvät. Pienistä puroista kasvaa isoja summia. Vaikka jollekin lemmikki tuntuu olevan tärkeämpi kuin ihminen, on hyvin tiukassa tilamteessa siinäkin priorisoitava, onko hevosharrastus, kalliit eläinlääkärikäynnit yms. välttämättömiä.
Itse vielä ymmärrän että maksaa yhdestä suoratoistopalvelusta sen suunnilleen 10 e/kk, mutta tunnen monia, joilla on kokoajan useampia käytössä. Hyvätuloisia itse ollaan niin että periaatteessa olisi varaa. Mielestäni tämä on kuitenkin tuhlausta kun sitä katseluaikaa on eajallisesti ja myös ytssä ja maksuttomista palveluista voi katsoa.
Kotimaan matkailu ja huvipuistot eivät ole ihmisoikeuksia. Ne ovat ekstraa, jota voi tehdä, jos niihin on varaa. Hyvinvointivaltion kuuluu turvata elämän välttämättömyydet, eli vettä, ruokaa, lääkkeitä ja koti. Kaikki tämän jälkeen tulee omasta pussista, omalla työllä ja vaivannäöllä. Eihän kukaan muuten kävisi töissä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En koskaan miettinyt lapsena, ettei minulla ollut oikeutta mennä jonnekin. Perheemme oli pienituloinen, joten äti vei meitä edullisiin tai ilmaisiin tapahtumiin, joista pidin. Esimerkiksi museoihin.
Huvipuistoissa voi vierailla vaikka kolmen vuoden välein ja niihin voi säästää rahaa tinkimällä arjen turhista menoista, esimerkiksi kammottavista tekokynsistä tai irtoripsistä, alkoholista tai tupakasta.
Museot eivät ole mitään ilmaisia/halpoja. Esimerkiksi Helsingin luonnontieteelliseen museoon maksaa 15€/aikuinen ja lapset 7-17v 7€. Neljähenkinen perhe 2 aikuista ja 2 lasta pääsee 38€:lla. Mielestäni tuo on kallista, kun ottaa huomioon bensat ja ruokailut ym. jos kauempaa tulee.
Riippuu tietysti, kuinka alhaisesta tulotasosta on kyse, mutta monelle on kallis varsinkin, jos haluaisi tehdä useampia samantapaisia juttuja, jotka kaikki maksavat sen 50€/reissu.
Tämä vain huomautuksena.
Niin ja tottakai niistä museoistakin pitää päästä juuri siihen suurimpaan ja kalleimpaan. Suomi on pullollaan ihan ilmaisiakin museoita tai sellaisia joihin pääseen parilla eurolla.
Ja voi herranjestas, että ei ruokakaan ole ravintolassa ilmaista. Kyllä sekin on niin väärin.
Vierailija kirjoitti:
80-luvulla kun minä ja sisarukseni olimme nuoria, äidillä oli rahapurkki, johon hänellä oli tapana laittaa vaihtorahana tulleet kolikot. Lisäksi hänellä oli tapana kerätä kaikki löytämänsä panttipullot ja tölkit ja niistä tulleet kolikot meni myös purkkiin. Pikkuhiljaa sinne kertyi minta sataa markkaa ja kesälomalla ne sitten käytettiin johonkin Lintsin reissuun.
Vierailija kirjoitti:
Rahat riittää kyllä vanhempien viinoihin ja tupakkaan sekä tatuointeihin ja lävistyksiin? Lintsiranneke kerran kesässä liian kallis, anna mun nauraa.
Rannekkeet 168e ja matkat ja yöpymiset päälle. Ei naurata.
Miksi jäätelötuutti pitäisi ostaa ryöstöhintaisena kioskista? Kaupasta saa noin neljänneshinnalla. Mikä on oma ratkaisusi siihen, että vähävarainenkin pääsee huvittelelemaan? Kun otat huomioon esim. huvipuiston kulurakenteen ja sen, että verorahoilla ei ihan kaikkea voida kustantaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä vain huomautuksena.
Niin ja tottakai niistä museoistakin pitää päästä juuri siihen suurimpaan ja kalleimpaan. Suomi on pullollaan ihan ilmaisiakin museoita tai sellaisia joihin pääseen parilla eurolla.
Jaa missä on museoita 2€:lla? Yleensä museoihin mennään sinne, mikä kiinnostaa.
Asumme Turussa ja täällä onneksi pääsee museoihin ilmaiseksi Turun päivänä, mikä on tosi kiva juttu. En tosiaan puhunut edes itsestäni, koska meillä on ihan ok tulotaso, mutta turha viljellä tuollaista, että museot yms olisivat halpoja.
Vierailija kirjoitti:
Menoja voi ennakoida. Jos ei ole varaa laittaa rahaa yhtäkkiä huvipuistolippuihin, niin kannattaa alkaa säästää jo nyt ensi kesän lomakassaa! Sama juttu on joulun kanssa. Joillekin se tulee aina yllätyksenä janei ole rahaa ruokaan eikä vaatteisiin! Olen samaa mieltä täällä kommentoineiden kanssa, että kyse on tärkeysjärjestyksestä ja mihin laittaa rahaa. Esim.Netflux ja muut maksukanavat eivät ole pakollisia kenellekään ja niihin menevä kymppi on jo 120 e vuodessa. Itse en näe noissa mitään lisäarvoa itselle, vaikka tulot ovatkin hyvät. Pienistä puroista kasvaa isoja summia. Vaikka jollekin lemmikki tuntuu olevan tärkeämpi kuin ihminen, on hyvin tiukassa tilamteessa siinäkin priorisoitava, onko hevosharrastus, kalliit eläinlääkärikäynnit yms. välttämättömiä.[/quote
Tänä kesänä on aika monen ollut vaikea ennakoida. Me ostimme asunnon samalla viikolla, kun korona räjähti käsiin Suomessa. Matkailualalla oleva mieheni menetti hyväpalkkaisen työnsä, jonka varassa elämme toistaiseksi. Minulla on vielä kesän ajan opinnot kesken. Työttömyystukien ruuhkautumisen takia olimme melkein kolme kuukautta täysin ilman tuloja. Se söi jokaisen pennin säästöistä. En tiedä miten olisimme voineet varautua paremmin, että tänä kesänä olisi ollut varaa viedä lapsemme lintsille. Ehkä osaat kertoa?
Onnekkaita me silti olemme. Minulla on työ odottamassa ja palkka alkaa juosta syksyllä. Monella tilanne on varmasti paljon paljon pahempi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Rahat riittää kyllä vanhempien viinoihin ja tupakkaan sekä tatuointeihin ja lävistyksiin? Lintsiranneke kerran kesässä liian kallis, anna mun nauraa.
Rannekkeet 168e ja matkat ja yöpymiset päälle. Ei naurata.
Ehkä se Lintsi siirretään sun naapuriin kun tarpeeksi kauniisti pyydät. Josko sitten naurattaisi.
Sitte täytyy opetella sitä rahan käyttöä. Luulisi sen nyt olevan selvää ettei se pienituloinen perhe voi elää samallalailla kuin se hyvätuloinen.
Pitää elää suu säkkiä myöden.