Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Pasi perheineen asuu luontopolun vieressä, ja se näkyy: tavaroita varastetaan, tonttia kuvataan, luonnossa roihuavat luvattomat nuotiot

Vierailija
19.07.2020 |

https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/94bb3ded-b749-4a80-bb63-5a636473566b.

Kertokaa mielipiteitänne tästä tekstistä. Itse huomaan muutaman epäkohdan Pasi Havukaisen jutuissa ja asian jota ei olisi kannattanut sanoa.

Kommentit (47)

Vierailija
21/47 |
19.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ai että mua ärsyttää ihmiset. Ennen pääsi sentään luontoon pakoon niitä, mutta nykyään retkipaikatkin on täynnä porukkaa. Pitää varmaan muuttaa johonkin Kainuun korpeen.

Alkoi ärsyttää sama asia, mutta eihän metsät Suomesta lopu eikä ainoa tapa päästä luontoon ole valmiit retkeilyreitistöt. Täytyi vain alkaa etsimään omia polkuja. Tai lähteä liikkeelle aikaisin aamulla, sadesäällä tai arkipäivinä.

Vierailija
22/47 |
19.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En retkeile, mutta jos retkeilisin, niin en varastaisi kenenkään kirvestä tai kulkisi tontin kautta.

No näin nyt vaan saa ja kai pitääkin tehdä jonkun minäminä-ihmisen mielestä. On se vaan kummallinen tämä nykyajan käsitys oman käden oikeudesta.

Itse olen joutunut riitelemään esim. niinkin yksinkertaisesta asiasta, kuin maksamastani auton parkkipaikasta useinkin. Tullessani töistä olen saanut kuulla jos mitä selitystä; "Kun mä olen vaan vartin tässä" tai "Miksi ei tässä saisi autoa pitää, kun paikka oli tyhjä"? "Olet kuulemma lähdössä lomille, me voidaan varmaan käyttää vieraspaikkana sun paikkaa sillä aikaa"? Niin, mitäs paikkaa mun kukkien kastelija/postin hakija sitten käyttää????

Kellarin varastooni oli ilmestynyt tavaraa, ja lukko päälle!!!! Vastaus, kun sain asianomaisen kiinni: "Kun tämä oli tässä hyvällä paikalla, ja tyhjillään, niin ajattelin ottaa käyttöön".

Pihani tomaatteja syömästä yllätetty: "Nämähän kohta pilaantuvat, ja riittäähän tästä sinullekin".

Trampoliinin luvattomasta käytöstä: "Oletko joku lapsenvihaaja, tai onko se sinulta pois, jos me tässä vähän pompitaan"?

Ja olihan aikoinaan perheemme Kuusamon mökillä, SAARESSA, käynnin jälkiäkin, useinkin, kun mentiin. Ei siis kukaan eksynyt tai väärin ymmärtänyt joistain rajoista, kun yksityiseen saareen meni. Kylttikin oli.

Kaipa me sitten ollaan jonkun mielestä minäminä-ihmisiä, kun haluttiin pitää oma saari yksityisenä tai hallita parkkipaikkaamme. Pitää varmaan ottaa oppia noista fiksuista, ja ruveta ottamaan sieltä mistä vaan pystyy ja käyttämään mitä huvittaa.

Yleensä se oikeus on vaan toisin päin. Toiseen suuntaan se ei sitten olekaan koskaan.

Me hölmöt lopetettiin käyttämästä naapurisaaren rantaa sen jälkeen, kun siihen rakennettiin mökki. Siinä oli upea ranta ja maanomistaja - hän vuokrasi mökkitontteja - lupasi, että niin kauan saadaan siinä uida kun kukaan ei rakenna siihen. Olis voitu varmaan mennä edelleen sinne uimaan, kun eihän se olis haitannut.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/47 |
19.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luontopolku on yksityisten mailla, joten mikään ei estä sen "lopettamista" samantien. Pois kyltit ja parkkipaikat, tilalle runsaasti kulkemista haittaavaa oranssia muovinauhaa.

Minusta jokamiehenoikeus voitaisiin kokonaan lopettaa, koska nykysuomalainen ei sitä enää mihinkään tarvitse. Ohjataan retkeilijät Nuuksioon ja vastaaviin keinoluontoihin ja annetaan muualla maassa luonnon olla rauhassa.

Vierailija
24/47 |
19.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Metsille kiinteistövero ja siihen loppuu jokamiehenoikeus, koska ei voida lähteä siitä, että maanomistaja maksaa ja jokamies hyötyy.

Vierailija
25/47 |
19.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haluanpa nähdä sen poliisipartion, joka saapuu tunnissa metsääni sakottamaan roskaajia. Ei ne lähde tuollaisen vuoksi, koska lain mukaan maanomistaja vastaa oman alueensa roskista eikä jostain jääkaapista tai eväspapereista ole "tavanomaista suurempaa haittaa" maanomistajalle. Siksi meillä on kätevä Vihreiden aikanaan vaatima laki, jossa roskaajalla ei ole mitään vastuuta etenkään jokamiehenä.

Vierailija
26/47 |
19.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me asutaan järven rannassa. Meillä on iso piha ja ollaan tehty rantaan laavu ja nuotiopaikka. Tänä kesänä piti käydä iskemässä sinne kyltti "Yksityisalue", koska veneitä rantautui tavallista enemmän ja eväiden kanssa alkoivat puuhata nuotiota. Ollaan aina päästetty koira irti. Se on tosi ystävällinen, mutta melko iso ja sitten menty ihmettelemään että ai säikyttikö tämä teidät, no ei me odotettu, että omalta pihalta löytyis vierasta porukkaa ja millä asialla te liikutte.

Yleisin selitys on, että ei voinut tietää, että tää ei oo yleinen ranta ja ku eihän me tätä nyt käytetä niin haittaako se, jos me nyt makkarat tässä paistetaan. Haittaa. Todellakin haittaa, että istutte luvatta meidän takapihalla. Millainen urpo ei tajua, että laavu, joka on noin 30 metriä talosta ja johon johtaa polku joka vie tasan talolle ei oo kunnan omaisuutta. Siihen pääsee maata pitkin vain meidän rantaan asti aidatun pihan läpi niin millä logiikalla se on julkinen laavu?

Vierailija
27/47 |
19.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laittaisin aidat ja kunnon puskat. Täällä taajama-alueella joutuu sietämään melkein ikkunan alla kulkevia ihmisiä. Kaikilla on puskat tai jotkut aidan nysät vähän erottamassa pihapiiriä yleisestä alueesta. 

Vierailija
28/47 |
19.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En retkeile, mutta jos retkeilisin, niin en varastaisi kenenkään kirvestä tai kulkisi tontin kautta.

No näin nyt vaan saa ja kai pitääkin tehdä jonkun minäminä-ihmisen mielestä. On se vaan kummallinen tämä nykyajan käsitys oman käden oikeudesta.

Itse olen joutunut riitelemään esim. niinkin yksinkertaisesta asiasta, kuin maksamastani auton parkkipaikasta useinkin. Tullessani töistä olen saanut kuulla jos mitä selitystä; "Kun mä olen vaan vartin tässä" tai "Miksi ei tässä saisi autoa pitää, kun paikka oli tyhjä"? "Olet kuulemma lähdössä lomille, me voidaan varmaan käyttää vieraspaikkana sun paikkaa sillä aikaa"? Niin, mitäs paikkaa mun kukkien kastelija/postin hakija sitten käyttää????

Kellarin varastooni oli ilmestynyt tavaraa, ja lukko päälle!!!! Vastaus, kun sain asianomaisen kiinni: "Kun tämä oli tässä hyvällä paikalla, ja tyhjillään, niin ajattelin ottaa käyttöön".

Pihani tomaatteja syömästä yllätetty: "Nämähän kohta pilaantuvat, ja riittäähän tästä sinullekin".

Trampoliinin luvattomasta käytöstä: "Oletko joku lapsenvihaaja, tai onko se sinulta pois, jos me tässä vähän pompitaan"?

Ja olihan aikoinaan perheemme Kuusamon mökillä, SAARESSA, käynnin jälkiäkin, useinkin, kun mentiin. Ei siis kukaan eksynyt tai väärin ymmärtänyt joistain rajoista, kun yksityiseen saareen meni. Kylttikin oli.

Kaipa me sitten ollaan jonkun mielestä minäminä-ihmisiä, kun haluttiin pitää oma saari yksityisenä tai hallita parkkipaikkaamme. Pitää varmaan ottaa oppia noista fiksuista, ja ruveta ottamaan sieltä mistä vaan pystyy ja käyttämään mitä huvittaa.

Yleensä se oikeus on vaan toisin päin. Toiseen suuntaan se ei sitten olekaan koskaan.

Me hölmöt lopetettiin käyttämästä naapurisaaren rantaa sen jälkeen, kun siihen rakennettiin mökki. Siinä oli upea ranta ja maanomistaja - hän vuokrasi mökkitontteja - lupasi, että niin kauan saadaan siinä uida kun kukaan ei rakenna siihen. Olis voitu varmaan mennä edelleen sinne uimaan, kun eihän se olis haitannut.

Juuri näin. Ja saman olen toki huomannut, oikeudet pelaavat vain yhteen suuntaan.

Jopa koirastamme yritettiin tehdä pihan mukuloiden yhteistä "kaveria, jota nyt voi käydä silittelemässä ja jonka kans voi mennä leikkimään milloin haluaa". Rivitalopihamme oli siis aidattava, eipä siinä muuta voinut tehdä. Ja naapurit tykkäsivät kovasti :D Ja koira vielä sellainen, ettei tykännyt lapsista pätkääkään.

Vierailija
29/47 |
19.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Laittaisin aidat ja kunnon puskat. Täällä taajama-alueella joutuu sietämään melkein ikkunan alla kulkevia ihmisiä. Kaikilla on puskat tai jotkut aidan nysät vähän erottamassa pihapiiriä yleisestä alueesta. 

Meillä mietittiin aitaa, mutta kunnasta tuli tieto, että 20 ha tonttia ei saa aidata.

Vierailija
30/47 |
19.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Me asutaan järven rannassa. Meillä on iso piha ja ollaan tehty rantaan laavu ja nuotiopaikka. Tänä kesänä piti käydä iskemässä sinne kyltti "Yksityisalue", koska veneitä rantautui tavallista enemmän ja eväiden kanssa alkoivat puuhata nuotiota. Ollaan aina päästetty koira irti. Se on tosi ystävällinen, mutta melko iso ja sitten menty ihmettelemään että ai säikyttikö tämä teidät, no ei me odotettu, että omalta pihalta löytyis vierasta porukkaa ja millä asialla te liikutte.

Yleisin selitys on, että ei voinut tietää, että tää ei oo yleinen ranta ja ku eihän me tätä nyt käytetä niin haittaako se, jos me nyt makkarat tässä paistetaan. Haittaa. Todellakin haittaa, että istutte luvatta meidän takapihalla. Millainen urpo ei tajua, että laavu, joka on noin 30 metriä talosta ja johon johtaa polku joka vie tasan talolle ei oo kunnan omaisuutta. Siihen pääsee maata pitkin vain meidän rantaan asti aidatun pihan läpi niin millä logiikalla se on julkinen laavu?

Tämän kesän parhaita puolia!

Mökkirannasta on koko kesän ajan löytynyt meille kuulumatonta tavaraa ja ensimmäistä kertaa ikinä on kaikki ovet pitänyt lukita, kun poistutaan kauppaan. Siis wc, puuvaja, tarvikevaja, lasten leikkimökki ja makuuaitta on lukittava, vaikka ennen ketään ei kiinnostanut meidän puuC tai leikkimökki. Nyt tuntuu kiinnostavan, koska perhekunnittain tullaan pyöräretkelle ja leikkimään "kivaan pihapiiriin, jota me luultiin joksikin maatilamatkailupaikaksi".

Ei Suomessa ole koskaan ennen tarvinnut laittaa tavalliselle tontille Yksityisalue-kylttejä, koska suomalaiset on tunnistaneet yksityispihat ilman niitäkin. Nyt meillä on kyltit ja veneellä laituriin tulevat ilmoittavat, että ei niillä ole mitään merkitystä. Riittää, että ei mene toisen pihaan ja tämä ei ole piha, tämä on laituri.

Vierailija
31/47 |
19.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tänään kohtasin mustikkametsässä maastopyöräilijäporukan, joka retkikirveellä katkoi oksia ja viimekeväisiä männyntaimia. Kun menin kysymään, että mitä ihmettä te teette, niin vastaus oli, että jokamiehenoikeudella saa poluilla ajella ja oksat saa katkoa, jos ne osuu naamaa. Yritin selittää, että siinä ei ole polkua, siinä on aika tuore taimikkorivi, mutta kuulemma ei liikuta heitä. Jokamiehellä on oikeutensa, metsänomistaja on hyvä ja pitää turpansa tukossa. Oikein "mukavia" noin 30v miehiä, ei mitään alaikäisiä mopopoikia.

Vierailija
32/47 |
19.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten olis tontin rajaus aidalla ja yksityisalue-kyltit?

Ei varmaankaan saa aidata. Sääntö-Suomi vauhdissa.

Vierailija
33/47 |
19.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ymmärrän Pasia hyvin. Perheemme kesämäkin pihassa käy marjanpoimijoita ihan ikkunan alla kykkimässä, ulkohuussia on lainattu ja jätetty verisiä siteitä ym kivaa, lapsen keinu rikottiin ilmeisesti jonkun aikuisen istuttua siihen. Kun laitoimme ulkohuussin oveen tukevan  lukon, pas""oi joku valopää huussin viereen!

Nyt toivomme "kameravalvonta" ja "yksityisalue"- kylttien riittävän tunkeilijoiden pois ajamiseen. Elleivät, sitten mietittävä kovempia keinoja.

Vierailija
34/47 |
19.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Luontopolku on yksityisten mailla, joten mikään ei estä sen "lopettamista" samantien. Pois kyltit ja parkkipaikat, tilalle runsaasti kulkemista haittaavaa oranssia muovinauhaa.

Minusta jokamiehenoikeus voitaisiin kokonaan lopettaa, koska nykysuomalainen ei sitä enää mihinkään tarvitse. Ohjataan retkeilijät Nuuksioon ja vastaaviin keinoluontoihin ja annetaan muualla maassa luonnon olla rauhassa.

Nytnytnyt... Nuuksio keinoluontoa? Et ole takuulla Nuuksiossa koskaan käynytkään.

Vierailija
35/47 |
19.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sympatiat täysin Pasin puolella. Ken osa asettu atoisen asemaan, ymmärtää kyllä, että joillain retkeiljöillä on hyvät tavat ja toisen huomioonottamisen taito täysin kateissa. 

Pasilla perheineen on upea tontti, ja jos itse asuisin tuossa, aidattaisin tontin tarkalleen. Aidan takana uteliaat mulkkaajat saisivat pällistellä ihan vapaasti. Näkösuojaa lisää puiden ja pensaiden avulla ettei korkemmalta näe suoraan pihaan.

Vierailija
36/47 |
19.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä mietittiin aitaa, mutta kunnasta tuli tieto, että 20 ha tonttia ei saa aidata.

Riittää ihan talon ympärystä ja kiellettiinkö aita puskatkin. Jos joku näkee tontille niin ei se haittaa kun meillä kukaan alasti kulje. Paparazzeja tuskin pusikoissa vaanii sillä olemme taviksia. 

Vierailija
37/47 |
19.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä istutettiin heti tiheät pusikot ja kaksinkertaiset että jos toisia karsii välillä niin jää vielä näkösuojaa. Saa olla ihan omassa rauhassa jos ympärillä joku rakinkusettaja kuljeskelee, hortoilee. Ei ole häirinnyt yhtään. On leikattavaa piikki puskaa ja vapaasti kasvavaa. Havupuu aidoilla saa enemmän piilopirtti tunnelmaa mutta itse en niistä tykkää. 

Vierailija
38/47 |
19.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä istutettiin heti tiheät pusikot ja kaksinkertaiset että jos toisia karsii välillä niin jää vielä näkösuojaa. Saa olla ihan omassa rauhassa jos ympärillä joku rakinkusettaja kuljeskelee, hortoilee. Ei ole häirinnyt yhtään. On leikattavaa piikki puskaa ja vapaasti kasvavaa. Havupuu aidoilla saa enemmän piilopirtti tunnelmaa mutta itse en niistä tykkää. 

Mutta uutisen tapauksessa on kyseessä tontti keskellä ei-mitään, jossa on aiemmin vain harvoja kulkijoita ollut. Miksi sellaisessa paikassa pitäisi hankkia isot aidat pilaamaan metsä- ja järvimaisemat? Eri asia jos asuisivat jossain taajaman lähettyvillä, jossa kulkisi koirankusettajia.

Vierailija
39/47 |
19.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ymmärrän Pasia hyvin. Perheemme kesämäkin pihassa käy marjanpoimijoita ihan ikkunan alla kykkimässä, ulkohuussia on lainattu ja jätetty verisiä siteitä ym kivaa, lapsen keinu rikottiin ilmeisesti jonkun aikuisen istuttua siihen. Kun laitoimme ulkohuussin oveen tukevan  lukon, pas""oi joku valopää huussin viereen!

Nyt toivomme "kameravalvonta" ja "yksityisalue"- kylttien riittävän tunkeilijoiden pois ajamiseen. Elleivät, sitten mietittävä kovempia keinoja.

Meillä on mökki kapeassa niemessä, jossa myös vastaranta on meidän maita ja niin lähellä että sitä voi kutsua pihapiiriin kuuluvaksi. Tuolla vastarannalla on lakkasuo ja on aivan käsittämätöntä, että joka kesä joku tulee siihen marjastamaan vaikka itse ollaan mökillä. Ovat niin lähellä, että laiturilta melkein voisi ampua ritsalla takapuoleen. Muutaman kerran olen vit-tuuntuneena huutanut että tuleeko ämpärit täyteen. Ei kyllä oma kantti riittäisi mennä marjastamaan niin lähellä toisten asumuksia. Ketutusta lisää vielä se, että itse olet käynyt kyttäämässä että milloin on keruu kypsää, ja odotat oikeaa hetkeä, ja sitten joku uuvatti tulee ja poimii ne raakoina.

Toinen on tuo huussi. Se on ymmärrettävästi sijoitettu kauemmas mökistä, mutta etenkin talvella pilkkijät pitävät sitä yleisenä käymälänä, kun ei ole ihan pihassa. Toisaalta parempi kai se on että paskovat sinne, kuin pitkin rantoja...

Vierailija
40/47 |
19.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ai että mua ärsyttää ihmiset. Ennen pääsi sentään luontoon pakoon niitä, mutta nykyään retkipaikatkin on täynnä porukkaa. Pitää varmaan muuttaa johonkin Kainuun korpeen.

Suomessa ei ole ikinä ollut näin paljon ihmisiä.

Automaatio vie työt.

PITÄÄ TEHDÄ LISÄÄ VERONMAKSAJIA TAJUUTTEKO EDES??!?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi seitsemän neljä