Ostatteko talveksi mansikat torilta vai suoraan pakastettuna?
Meillä ollaan ryhdytty etenkin pakastemansikoiden suurkuluttajiksi ja mietin, mikä olisi halvin tapa saada niitä suuria määriä niin, että laatu olisi kuitenkin hyvä ja marjat takuulla kotimaisia.
Itse poiminta ei ole vaihtoehto.
Kommentit (25)
Käydään itsepoiminnassa noukkimassa marjat yleensä, mutta viime kesänä jäi sairastelujen vuoksi väliin. Ostettiin talvella sitten pakastemarjoja. Kyllä torilta/itsepoimien saa halvemmalla.
Mutta ei noi pakastemarjat ihan luokattomia tai kalliita ole. Kunhan et vaan erehdy ostamaan Pakkasmarjan marjoja. Ne on laadultaan todella huonoja. Niin paljon roskaa en ole nähnyt missään muussa merkissä.
Sitten tilanteen mukaan valitaan suomalaisia tai ulkolaisia marjoja. Kun teemme marjoista kiisseliä, valitsemme ulkolaiset marjat. Kun marjat laitetaan rahkaan, ostamme aina kotimaisia.
[quote author="Vierailija" time="02.06.2013 klo 19:27"]
Meillä ollaan ryhdytty etenkin pakastemansikoiden suurkuluttajiksi ja mietin, mikä olisi halvin tapa saada niitä suuria määriä niin, että laatu olisi kuitenkin hyvä ja marjat takuulla kotimaisia.
Itse poiminta ei ole vaihtoehto.
[/quote]
Halvin vaihtoehto on itsepoiminta, enkä oikein ymmärrä miten se ei onnistu. Asutko jossain ulkomailla, missä mansikat eivät kasva? Vai onko koko perhe liikuntarajoitteisia?
Helsinkiläisiltä onnistuu hyvin mansikanpoiminta, että tähän "kaupunkilaisuuteen" on turha vedota.
Meillä ei ole moneen vuoteen ostettu mansikoita pakastettavaksi, jäävät yleensä käyttämättä kun muut marjat taas tulee syötyä aika nopeasti (mustikat, pensasmustikat, vadelmat, puolukat, karpalot, tyrnit...).
Ihmettelen yhä enemmän tätä suomalaista uusavuttomuutta; ei pysty poimimaan marjoja ja pakastaminenkin näyttää vaikuttavan hiukan vaikeahkolta.
Vaikka nyt ajatte pikku lomareissulle Suonenjoelle (ja Suomessa löytää mansikkatilan max. 50 km:n päästä ihan mistä asuinpaikasta tahansa). Ja metsää riittää muitakin marjoja poimia.
Pitääkö kohta laittaa letku suuhun ja makkisäiliö perään kiinni ettei vaan nyt tarvitse yhtään nähdä mitään vaivaa?
Mulla on kotiinkuljetus. Hinta on jonkin verran alle torihintojen. Suhteilla.