Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ostatteko talveksi mansikat torilta vai suoraan pakastettuna?

Vierailija
02.06.2013 |

Meillä ollaan ryhdytty etenkin pakastemansikoiden suurkuluttajiksi ja mietin, mikä olisi halvin tapa saada niitä suuria määriä niin, että laatu olisi kuitenkin hyvä ja marjat takuulla kotimaisia.

Itse poiminta ei ole vaihtoehto.

Kommentit (25)

Vierailija
1/25 |
03.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.06.2013 klo 09:16"]

Halvin vaihtoehto on itsepoiminta, enkä oikein ymmärrä miten se ei onnistu.

[/quote]

Kiire. Kyllä, niin kiire että hyvä jos ehditään välillä nukkua, joten tästä ei tosiaankaan lähdetä kokonaiseksi päiväksi mansikkamaille. Lomista ei tietoakaan. Silti olisi kiva niitä marjoja saada pakastimeen niin edullisesti kuin näillä spekseillä on mahdollista. Toki ymmärrän, että kalliimmaksi tulee kuin itse poimien.

ap

Vierailija
2/25 |
03.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ostan suoraan mansikkatilalta pakastetut, puhdistetut marjat. Helppoa, siistiä ja mansikat ovat huippulaatua. Kuka oikeasti ostaa torilta moneen kertaan kuljetuksessa pyörineet, auringon lämmittämät eilispäivänä poimitut marjat ja vielä pakastaa ne? :-O

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/25 |
03.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.06.2013 klo 11:02"]

[/quote]

Kiire. Kyllä, niin kiire että hyvä jos ehditään välillä nukkua, joten tästä ei tosiaankaan lähdetä kokonaiseksi päiväksi mansikkamaille. Lomista ei tietoakaan. Silti olisi kiva niitä marjoja saada pakastimeen niin edullisesti kuin näillä spekseillä on mahdollista. Toki ymmärrän, että kalliimmaksi tulee kuin itse poimien.

ap

[/quote]

Mikä kiire teillä esim. sunnuntaisin on? Nettiin vai tv:n ääreen "kiire"?

Vierailija
4/25 |
03.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

ap

[/quote]

Ei ne mansikkojen torihinnat niin kauhean korkeat ole, jos onnistuu ajoittamaan ostot parhaaseen sesonkiin.

Vierailija
5/25 |
03.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Halvin vaihtoehto on itsepoiminta, enkä oikein ymmärrä miten se ei onnistu. Asutko jossain ulkomailla, missä mansikat eivät kasva? Vai onko koko perhe liikuntarajoitteisia?

Helsinkiläisiltä onnistuu hyvin mansikanpoiminta, että tähän "kaupunkilaisuuteen" on turha vedota.

Meillä ei ole moneen vuoteen ostettu mansikoita pakastettavaksi, jäävät yleensä käyttämättä kun muut marjat taas tulee syötyä aika nopeasti (mustikat, pensasmustikat, vadelmat, puolukat, karpalot, tyrnit...).

[/quote]

Onhan se käytännössä aika hankalaa esim. jos ei ole omaa autoa.

Vierailija
6/25 |
03.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kumpaakaan, marketista ostetaan laatikoissa tai haetaan suoraan tilalta. Parina vuonna tehty tuo jälkimmäinen, siis itse ei poimittu vaan ostettiin laatikoissa suoraan.

Vierailija
7/25 |
03.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.06.2013 klo 11:11"]

[/quote]

ap

[/quote]

Mikä kiire teillä esim. sunnuntaisin on? Nettiin vai tv:n ääreen "kiire"?

[/quote]

Ihan sama kiire kuin muinakin päivinä. Yrittäjällä ei ole vapaita viikonloppuja eikä lomia, minulla ei tällä hetkellä edes vapaita iltoja. Ja kyllä, silti ehdin kirjoittaa pari viestiä av:lle silloin tällöin. Näihin menee aikaa noin minuutti per viesti.

Kiitos vastaajille neuvoista, ehkä yritän löytää jonkin mansikkatilan, jossa pääsisi käväisemään joku päivä.

ap

Vierailija
8/25 |
02.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kumpaakaan. Ei meille tule mansikoita ollenkaan.

Vierailija
9/25 |
02.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Torila ostan. Siksi koska kotimainen mansikka on makeampaa ja parempi laatuisempaa itse pakastettuna, kun sen suoraan tuoreena torilta ostaa. Kannattaa ostaa kun mansikka on parhaimmillaan, ei liian aikaisin eikä liian myöhään. Ja maistamalla selviää, mikä erä on makeaa ja kesänmakuista :) Lisäksi osan mansikoista viipaloin valmiiksi pakasterasiaan.

Vierailija
10/25 |
02.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisiko sulla mahdollisuutta hakea suoraan tilalta? Yleensä hinta on alhaisempi kuin torilla.

Vierailija
11/25 |
02.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sen kaksi kertaa jos talven aikana mansikoita tarvitaan, ostan kaupasta hillona tai pakasteena.

Vierailija
12/25 |
02.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

saako ees kotimaista mansikkaa pakasteena kaupasta? 

Ihan ite pakastetaan, maksaahan se tietty pakastimen sähköt jne mutta jos se pakastin ois muuten puolityhjä niin eipä siinäkään säästä.

Vierailija
13/25 |
02.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oon miettinyt mansikkamaan perustamista. Meillä marjoja menisi vaikka kuinka paljon. Ostan ne yleensä ihan marketista siinä vaiheessa kun maksavat noin 20 euroa laatikko.

Vierailija
14/25 |
02.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.06.2013 klo 19:41"]

saako ees kotimaista mansikkaa pakasteena kaupasta? 

[/quote]

Kyllä saa, mutta 500 gramman pussi taisi maksaa yli 4 euroa.

ap

Vierailija
15/25 |
02.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ostan kaupasta pakasteena. Meillä ei kauheasti kulu pakastemansikkaa ja 100 litraa mustikkaa täyttää pakastimen niin hyvin etten viitsi enempää täyttää.

Vierailija
16/25 |
02.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mietin vaan tuota suurien määrien pakastamista itse, että onnistuuko kuinka hyvin. Kaupan pakastemarjathan pakastetaan huomattavasti säilytyslämpötilaa kylmemmässä, että rakenne ei mene niin pahasti muusiksi. Tosin tuossa äsken juuri unohdin yhden kaupan pussin pöydälle sulamaan ja aikamoisina klöntteinähän ne sulaneet marjat tulivat sitten pussista, suuren mehumäärän saattelemina. Olisi se kai kotikonsteinkin onnistunut yhtä "hyvin".

ap

Vierailija
17/25 |
02.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kannatakaan samana päivänä pakastaa hirveästi, muuten koko pakastin voi "väsyä" ja sulaa. Pitää laittaa pakastustoiminto ajoissa päälle ja jäähdyttää rasiat ensin jääkaapissa. Mä teen niin että sujautan äkkiä pinoissa mahdollisimman vähän aikaa auki pitäen niitä rasioita pakkaseen ja annan jäähtyä ennenkuin laitan uuden satsin sisään. Mutta ei se mansikka millään pysy samanlaisena kuin pakastuspäivänä on ollut, se on niin ohutkuorinen ja vesipitoinen. Mä en koskaan pakasta kokonaisia marjoja koska ei niitä kuitenkaan voi laittaa kakun päälle koristeeksi sulatettuina.

Vierailija
18/25 |
02.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mansikoista kannattaa tehdä survosta. Eli survot ne, sekaan hieman sokeria ja pakastat. On parempaa sulatettuna kuin kokonaisena pakastetut.

Vierailija
19/25 |
02.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiloilta tosiaan kannattaa hakea, jos on mahdollista. Itse ostan yleensä halvemman kakkoslaadun, jossa on kuitenkin 90 % hyviä marjoja. Vähän kolhiintuneista teen sitten sosetta heittämällä huonot osat pois.

Vierailija
20/25 |
02.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käyn itse poimimassa :)

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi yksi neljä