Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Milloin olet halunnut vajota maan alle myötähäpeästä?

Vierailija
02.06.2013 |

Näitä on varmasti sattunut muillekin. Itse olin tuttavani kanssa lounasravintolassa ja hän kohteli henkilökuntaa todella ala-arvoisesti. Valitti aivan kaikesta, ruoka oli pahaa, salaatti vääränlaista ja vesi liian lämmintä. Puhui todella töykeästi ja käskytti ja juoksutti henkilökuntaa. Halusin todella vajota maan alle, häpesin hänen käytöstään niin paljon. Eipä ole tullut pidettyä paljoa yhteyttä jälkeenpäin.

Kommentit (25)

Vierailija
1/25 |
03.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta myötähäpeä sisältää myös ajatuksen siitä, että sillä kohteella on muka joku velvollisuus minua kohtaan olla tekemättä niitä myötähäpeää aiheuttavia asioita, halu kontrolloida toisen käytöstä itselle mieluisaksi.

Vierailija
2/25 |
03.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

No kerran istuin bussilla tuttavani kanssa. Alkoi tilittää lapsettomuudestaan kohtalaisen kuuluvaisella äänellä, miehen sperman laadusta ym. En välttämättä olisi halunnut näitä yksityiskohtia kuulla bussissa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/25 |
03.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla hieman samanlainen kokemus kuin nro. 24.
Olin menossa ratikalla kotiin ja samassa talossa minun kanssani asuva nuorempi tyttö osui sattumalta samaan vaunuun. Istuimme vierekkäin ja tyttö ryhtyi tilittämään kovaan ääneen minulle viikonlopun ryyppyretkien kuulumisia ja kertasi biletyspaikkoja. En edes tiedä miksi häpesin. Pelkäsin kai että joku luulee meitä ystäviksi ja minun viettävän samankaltaista elämää. Olemme molemmat alle 30-vuotiaita, naapuri kuitenkin minua nuorempi. Minä olen kai hieman jäykkis ja vietän tyytyväisenä päivät jakkupukutyössäni ja illat kotisohvalla. En halunnut muiden ajattelevan että viiletän viikonloput siideri kädessä baarista toiseen. Nyt kun ajattelen, niin sama kai mitä tuntemattomat minusta ajattelee. Siinä tilanteessa vain nolotti, olisin toivonut tytön puhuvat hieman hiljempaa.

Vierailija
4/25 |
03.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minua hävetti erään sukulaisperheen puolesta kun he loistivat poissaolollaan sukulaistytön yo-juhlista. Kaiken lisäksi tuon perheen takia oli tehty ties mitä erikoisruokavalio tarjottavia eivätkä he edes vaivautuneet ilmoittamaan etteivät saavu paikalle! Eikä siis ollut mitään oikeaa syytä olla pois... Ja sitten pisteeksi I:n päälle illemmalla FB-päivitys josta selvisi varsin hyvin, myös juhlakaululle, ettei perhettä vain napannut ilmaantua juhliin!
Jonkinlainen kunnioitus voisi olla sukulaisia kohtaan, vaikkei kaikki kemut aina niin kiinnostaisikaan...

Vierailija
5/25 |
02.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Enpä muista, että olisin tuntenut myötähäpeää. Jos joku käyttäytyy idioottimaisesti, se on minun mielestäni pelkästään hänen häpeänsä eikä yhtään minun.

Vierailija
6/25 |
02.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin tuttavani kanssa baarissa ja hän alkoi TOSI kovalla äänellä kertomaan edellisillan seksiseikkailuistaan...Luoja, että hävetti. Asumme vielä niin pienellä paikkakunnalla, että naamat jäi varmasti mieleen.

Vierailija
7/25 |
02.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.06.2013 klo 19:25"]

Enpä muista, että olisin tuntenut myötähäpeää. Jos joku käyttäytyy idioottimaisesti, se on minun mielestäni pelkästään hänen häpeänsä eikä yhtään minun.

[/quote]

Vai niin, oletpas ylivertainen yksilö. Hienoa että pääsit tuomaan sen esille.

Vierailija
8/25 |
02.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en yleensä koe myötähäpeää. Hiukan sen suuntaista koin viimeksi lauantaina, kun lapsen kaverin äiti tuli kyytillä kevätjuhlaan. Itsekin joskus saatan polttaa viinilasin kanssa, mutta tuo äiti ei yhtään katso paikkaa. Se sytytti tupakan suoraan koulun pihassa kävellessään ja poltteli siinä auton vierellä. Mutisin jotain, että mennään reippaasti, kun tässä ei varmaan saisi polttaa. Tajusi itsekin ja harppoi kovaa vauhtia sinne parkkikselle sitten. Jotenkin tosi noloa, olisiko ollut ylivoimaista kestää kotiin asti? Matkaakin peräti 2km, joten olisi sinne röökille päässyt omassa pihassa muutaman minuutin päästä. Ylipäätään polttaa musta aina hassuissa paikoissa.

Mutta tuo nyt on aika pientä kuitenkin. Tuli vaan mieleen nyt viimeisimpänä olleesta tapahtumasta.

Vierailija
9/25 |
02.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sukulainen ilmoitti mun mummun (sillon jotain 85-v) luona, että hän ainakin aikoo kuolla ajoissa ettei ole muiden riesana. Mummu oli juuri pyytänyt apua johonkin asiaan ja tiedän avun pyytämisen olevan hänelle vaikeaa.

Möläyttelijä myöhemmin selitteli ettei pidä mummua ja hänen auttamistaan riesana, vaan hän puhui itsestänsä. Ei millään ymmärtänyt miten joku voi pahastua siitä, että hän ei halua olla muiden kiusana kun ei itse enää pärjää.

Vierailija
10/25 |
02.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ex-pomo möläytteli todella tyhmyyksiä paikallislehdessä. Tuntui, että muut ihmiset ajattelee, että yhtä idiootteja me ollaan kaikki siellä työpaikalla. Onneksi se ex-pomo on nyt siirretty ns. "asiantuntijatehttäviin" eikä häntä enää mihinkään haastatella.

Vierailija
11/25 |
02.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko tosiaan niin, että ihmiset tuntevat muiden tekemisistä myötähäpeää niin, että täällä pidetään ylimielisenä tuota kommentoijaa, joka ei sellaista tunne?

Miinuspeukuttakaa nyt minutkin, kun en yksinkertaisesti käsitä, miksi minun pitäisi hävetä kenenkään muun tekemisiä. Tuolta kannalta ajateltuna ei voisi itsekään tehdä mitään, ettei vaan kukaan muu häpeäisi minun puolestani.

Häpeän omia tekemisiä, jos on tarvis, muut hävetköön omiaan.

Vierailija
12/25 |
02.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.06.2013 klo 20:24"]

[quote author="Vierailija" time="02.06.2013 klo 19:25"]

[/quote]

Vai niin, oletpas ylivertainen yksilö. Hienoa että pääsit tuomaan sen esille.

[/quote]

Myötähäpeähän se vasta ylimielistä on, siinähän halveksitaan sitä ihmistä, jonka puolesta tunnetaan myötähäpeää.

Niin oletpas sinä ylivertainen yksilö, kun ymmärrät niin paljon paremmin hävetä jonkun muun käytöstä kuin tuo ihminen itse.

Vierailija
13/25 |
02.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ikinä, häpeän ainoastaan omaa käyttäytymistä jos on tarvis. Minkä takia minun tulisi hävetä muiden idioottimaista käytöstä??

Vierailija
14/25 |
02.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä ketjussa kysyttiin kokemuksia myötähäpeästä, ei jeesustelua siitä ettei koskaan tunne myötähäpeää.

Vierailija
15/25 |
02.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.06.2013 klo 21:27"]

Tässä ketjussa kysyttiin kokemuksia myötähäpeästä, ei jeesustelua siitä ettei koskaan tunne myötähäpeää.

[/quote]

Anteeksi, en ollut muutaman vuoden av-kokemukseni perusteella tajunnutkaan, että ketjuissa pysytään tiukasti otsikossa eikä mitään sen ulkopuolista keskustelua saa käydä. Syvimmät pahoitteluni!

Pidäthän itsekin huolen, ettet keskustellessasi poikkea yhtään aloituksen antamasta aiheesta ja valistathan meitä lipsujia kaikissa muissakin ketjuissa.

Vierailija
16/25 |
02.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ei myötähäpeää muuten tunne niin eikö siitä ainakin tule jonkunlainen häpeäntunne jos joutuu näyttäytymään julkisella paikalla jonkun typerästi käyttäytyvän idiootin seurassa?

Vierailija
17/25 |
02.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.06.2013 klo 21:46"]

Jos ei myötähäpeää muuten tunne niin eikö siitä ainakin tule jonkunlainen häpeäntunne jos joutuu näyttäytymään julkisella paikalla jonkun typerästi käyttäytyvän idiootin seurassa?

[/quote]

Korkeintaan yritän itse käyttäytyä korostetusti fiksummin, ettei näyttäisi siltä, että yhdessä käyttäydymme typerästi, mutta ei siinä mitään häpeän tunnetta ole. Eri asia sitten, jos kyseessä olisi oma lapsi, jonka käytöksestä tuntisin olevani vastuussa, mutta ei toisen aikuisen ihmisen käytös ole minun vastuullani.

Jos näen jonkun idiootisti käyttäytyvän ihmisen, ei se silloinkaan minun mielestäni tarkoita sitä, että hänen seurassaan olevien ihmisten tarvitsisi hävetä. Itsensä hän vain nolaa.

Vierailija
18/25 |
02.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.06.2013 klo 22:00"]

[quote author="Vierailija" time="02.06.2013 klo 21:46"]

[/quote]

Korkeintaan yritän itse käyttäytyä korostetusti fiksummin, ettei näyttäisi siltä, että yhdessä käyttäydymme typerästi, mutta ei siinä mitään häpeän tunnetta ole. Eri asia sitten, jos kyseessä olisi oma lapsi, jonka käytöksestä tuntisin olevani vastuussa, mutta ei toisen aikuisen ihmisen käytös ole minun vastuullani.

Jos näen jonkun idiootisti käyttäytyvän ihmisen, ei se silloinkaan minun mielestäni tarkoita sitä, että hänen seurassaan olevien ihmisten tarvitsisi hävetä. Itsensä hän vain nolaa.

[/quote]

Tietysti huonosti käyttäytyvä henkilö nolaa vain itsensä, mutta kyllä minä voin silti tuntea häpeää kyseisen henkilön puolesta.

Vierailija
19/25 |
02.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä minä tunnen useinkin myötähäpeää ammattialaani liittyvissä tilanteissa. Tilanne on sellainen, että Suomessa on vasta muutamia kansainvälisessti arvostettuja toimijoita tällä alalla. Loput toimijat ja sidosryhmät ovat toimineet vain Suomessa, ja ala on todella erilainen kansainvälisesti kuin maan rajojen sisällä. Sitten kun joku ryhmä alamme edustajia tapaa vaikkapa kansainvälisiä korkeatasoisten lehtien toimittajia, olen aina todella nolona, koska alan kv. piirteitä tajuamattomat "kollegani" ovat yksinkertaisesti aivan pihalla, niin pihalla että eivät edes itse oikein ymmärrä kuinka vähän he ymmärtävät. Ja joka kerta he munaavat itsensä. Aivan varmasti se syö myös meidän asiat hallitsevien toimijoiden uskottavuutta; olemmehan kuitenkin samasta maasta ja saman alan edustajia. Silloin tunnen myötähäpeää, ja mielestäni ihan syystä.

Vierailija
20/25 |
02.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alkoholisti -äitiäni aika ajoin. Juonut suolensakin huonoksi ja avannepussit vuotaa. Kyllä, samalla siis halveksun.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi seitsemän yksi