Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kumman kuuluisi siivota?

Vierailija
18.07.2020 |

Olin päivän pois, koti oli kaaos.

Olemme lapsiperhe ja omat menot ovat harvinaista herkkua. Nyt kuitenkin pääsin viettämään ystävien kanssa aikaa ja olin yhden yön pois reissussa.

Kun tulin kotiin kaikki oli hujan hajan: tiskivuori tiskipöydällä, lasten tavaroita ja leluja ympäriinsä, lattiat täynnä roskaa jne. Pyykkiä mies oli pessyt, siitä piste.

Miehellä oli heti oma aamumeno, joten hän ei ehtinyt enää itse siivota. Harmistuin kaaoksesta ja että joudun siivota ensin muiden sotkut että pääsisin edes tekemään aamupalaa keittiöön. Miehen mielestä voin hyvin siivota, olinhan ollut juuri pois ja levännyt. Hänen mukaansa siivous oikeastaan kuuluisi minulle ja olen kohtuuton ja vaativa.

Aiheesta tuli riita. Taustana meillä on aina ollut eri siisteyskäsitykset. Miehestä siivous on turhaa kun kohta kuitenkin on taas sotkuista. Hänestä olen hysteerinen kun haluaisin että kerran viikossa imuroidaan. Aihe on siis ollut ennenkin tapetilla ja turhauttanut kun olen muutenkin enemmän se joka pyörittää arkea, kotia ja siivoaa vaikka molemmat ovat työssäkäyviä.

Kumman teistä kuuluisi siivota: se joka on ollut pois vai se joka on sotkenut?

Kommentit (118)

Vierailija
21/118 |
18.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eli lasten paskat on miehen syytä? 

En tiedä minkä ikäisiä lapset ovat mutta aika pienetkin (2-3v) osaa jo omia tavaroitaan laittaa paikoilleen ja tiskit tiskikoneeseen. Ihan vauva ei, mutta eipä vauvat hirveästi muutenkaan sotke...

Vierailija
22/118 |
18.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Molempien kuuluu siivota, koska kyseessä on teidän yhteinen kotinne. Toki on kohtelias ele siivota kotiin palaavaa varten.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/118 |
18.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Taustana meillä on aina ollut eri siisteyskäsitykset."

Ja silti olet mennyt yhteen miehen kanssa ja lapsiakin on tehty? Voisinpa melkein sanoa, että tiesit kyllä, mihin rupesit. Myöhäistä valittaa enää.

Vierailija
24/118 |
18.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Et sä voi töissäkään omia eväitä jätkää pitkin poikin vaan siivoat jälkesi, eikö niin? Mikset siis tee näin kotonasi jossa asuu muitakin kun sinä?

Harvempi meistä imuroi, pesee lattioita, siivoaa vessaa tms. töissä (pois lukien tietysti siivojana työskentelevät). Hieman eri asia siis työpaikka kuin koti. 

Vierailija
25/118 |
18.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se siivoaa, jota häiritsee. 

Typerin kommentti ikinä. Paskat voi jättää siis pönttöön jne.

Kyllä huomaavaisuus yhteistaloudessa on kaikea A ja O. Taidat olla saastainen.

Vierailija
26/118 |
18.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En tiedä minkä ikäisiä lapset ovat mutta aika pienetkin (2-3v) osaa jo omia tavaroitaan laittaa paikoilleen ja tiskit tiskikoneeseen. Ihan vauva ei, mutta eipä vauvat hirveästi muutenkaan sotke...

No ei oikeassa maailmassa kovinkaan moni 2v osaa laittaa tiskejä koneeseen. Ei edes 3v. Jotain rajaa nyt näihin sekoiluihin. Ja vauvaa et ilmeisesti ole koskaan nähnytkään, kun väität ettei ne sotke. Tervetuloa kiinteiden syömistä harjoittelevan kotiin katsomaan :D

Vierailija
27/118 |
18.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä ap ajatteli tällä aloituksella saavuttavansa?

Menee kertomaan miehelle, että "Me av-mammojen kanssa oltiin sitä mieltä että....." ?????????????????????

Vierailija
28/118 |
18.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se siivoaa, jota häiritsee. 

Typerin kommentti ikinä. Paskat voi jättää siis pönttöön jne.

Kyllä huomaavaisuus yhteistaloudessa on kaikea A ja O. Taidat olla saastainen.

Typerin kommentti ikinä. Ei normaali ihminen pysty jättämään paskoja pönttöön. Normaalia ihmistä sellainen häiritsee. Sinä se olet saastainen, jos paskat pöntössä on sinulle ok. 

Vierailija
29/118 |
18.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en ole ikinä riidellyt mieheni kanssa mistään siivoukseen liittyvästä.

Periaate on tietenkin se, että kotona jokainen perheenjäsen siivoaa omat sotkunsa. Jopa lapset osaavat laittaa likaiset astiat astianpesukoneeseen tai ainakin tiskipöydälle.

Toinen periaate on se, että se siivoaa, jota sotku häiritsee. Itse siivoan keittiön joka ilta tip top siistiksi.

Aamulla on kivempi aloittaa uusi päivä siistissä keittiössä. Usein mieheni keittääkin meille aamulla aamukahvit.

Minun mielestä AP kuulostaa nipottajalta. Mä en tekisi numeroa, jos keittiö sotkuinen. Siivoaisin paikat kuntoon ja olisin kiitollinen, että mies olisi hoitanut lapsia koko edellisen illan.

Vierailija
30/118 |
18.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pääasiallisesti naisten kuuluu siivota. Toisinaan voi kyllä mieskin auttaa

mies52v

Vierailija
31/118 |
18.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Et sä voi töissäkään omia eväitä jätkää pitkin poikin vaan siivoat jälkesi, eikö niin? Mikset siis tee näin kotonasi jossa asuu muitakin kun sinä?

Harvempi meistä imuroi, pesee lattioita, siivoaa vessaa tms. töissä (pois lukien tietysti siivojana työskentelevät). Hieman eri asia siis työpaikka kuin koti. 

Se ei ole mitenkään eri asia, jos siellä omassa kodissa asuu muitakin. Jos molemmat käy töissä niin myös molemmat osallistuu kodin siivoamiseen ja ylläpitoon 50/50... Puhdas koti on kuitenkin elämänlaatua parantavampi juttu kuin saastainen koti, vai mitä?

Vierailija
32/118 |
18.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No ei oikeassa maailmassa kovinkaan moni 2v osaa laittaa tiskejä koneeseen. Ei edes 3v. Jotain rajaa nyt näihin sekoiluihin. Ja vauvaa et ilmeisesti ole koskaan nähnytkään, kun väität ettei ne sotke. Tervetuloa kiinteiden syömistä harjoittelevan kotiin katsomaan :D

Katsos jotkut osaa kasvattaa lapsistaan yhteiskuntakelpoisia. Kiinteän ruuan kanssa ei ole ollut koskaan mitään ongelmaa tai erityistä sotkua. Suupieliä vähän piti pyyhkiä useammin, siinäpä se.

Vierailija
33/118 |
18.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se ei ole mitenkään eri asia, jos siellä omassa kodissa asuu muitakin. Jos molemmat käy töissä niin myös molemmat osallistuu kodin siivoamiseen ja ylläpitoon 50/50... Puhdas koti on kuitenkin elämänlaatua parantavampi juttu kuin saastainen koti, vai mitä?

Se on hyvinkin paljon eri asia. Riippumatta siitä asuuko kotona muita vai ei. Vai onko teillä töissä imurointivuorot, vessanpesuvuorot jne.? Kysehän ei tuossa kommentissa ollut kodin siisteydestä, vaan kodin ja työpaikan eroista. 

Vierailija
34/118 |
18.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapset on jo vähän isompia. Laittavat kyllä (pienellä kitinällä) tavaroita paikalleen jos aikuinen pyytää ja ohjaa. Mies taas ei :D

Lähinnä kaipaan perspektiiviä eli olenko niin kohtuuton kuin mies väittää ja tuntee.

Musta tulotaso ei liity tähän, jos molemmat käy kokoaikaisesti töissä. Mutta tulot on aika samalla viivalla, minä yrittäjä.

Ap

Vierailija
35/118 |
18.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä oli tämä sama ongelma. Ymmärrän miten raivostuttavaa. Olen oppinut vuosien varrella olemaan mäkättämättä. Sensijaan lähtiessäni johonkin näytän miehelle mitä hänen kannattaa tehdä. Laittaa tiskit koneeseen ja kaikki tavarat paikoilleen . Samoin lasten kasvaessa kerron aina, että huone on järjestyksessä, läksyt tehty ja hampaat pesty kun tulen kotiin. Meillä tämä on auttanut. Toisin sanoen mäkätän etukäteen, niin on paljon mukavempaa. Kun tulen kotiin, kehun aina kun ovat käyttäytyneet niin hienosti.

Vierailija
36/118 |
18.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä saan aina silloin tällöin vapaapäivän keittiöstä. Eli kokonaisen päivän niin, ettei minun tarvitse käydä siellä kuin syömässä. Esim. äitienpäivät ovat olleet tällaisia.

Aluksi homma meni niin, että seuraavana aamuna keittiön pöydät olivat ihan täynnä tiskiä. Ja minä jäin sitä sotkua siivoamaan pienten lasten kanssa, kun mies lähti töihin. Tiskiä oli pahimmillaan niin paljon, ettei kaikki edes mahtuneet tiskikoneeseen. Ja tiskikoneessa vielä osa puhtaista edellisen pesun jäljiltä. Sanoin tästä joka kerta, mutta ei siitä apua ollut, koska mies unohti sen seuraavaan kertaan mennessä.

Kerran sitten alkoi jo valmiiksi ahdistaa, kun mies lupasi keittiövapaan minulle. Kysyin, tarkoittaako se taas sitä, että minua odottaa seuraavana aamuna mieletön tiskivuori. Mies lupasi, ettei oodota, ja piti lupauksensa. Sen jälkeen ei ole tiskivuoria "säästetty" minulle.

Niin, ja se tiskien laitto koneeseen on keittiössä se homma, jota vihaan toiseksi eniten eniten. Eniten vihaan käsin tiskaamista. Toki ihan kiva saada ruoanlaitostakin vapaata, mutta se tapahtuu lähes joka viikonloppu.

Vierailija
37/118 |
18.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Provohan tämä. Sanon silti, että siivotkaa koko perhe yhdessä.

Vierailija
38/118 |
18.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Katsos jotkut osaa kasvattaa lapsistaan yhteiskuntakelpoisia. Kiinteän ruuan kanssa ei ole ollut koskaan mitään ongelmaa tai erityistä sotkua. Suupieliä vähän piti pyyhkiä useammin, siinäpä se.

Juupa juu. Vain lapseton voi sanoa noin. Jokainen äiti ja isä tietää, että vauvaa ei voi kasvattaa syömään siististi. Jos se päättää sylkeä soseet pitkin pöytää tms., se tekee niin. Katsos kun sellainen muutaman kuukauden ikäinen vauva ei vielä ymmärrä juurikaan puhetta. Silti niistä kasvaa ihan yhteiskuntakelpoisia ihmisiä. Minustakin kasvoi, vaikka 6kk ikäisenä heitin lautasen lattialle jne. 

Vierailija
39/118 |
18.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mies siivoa ne ylimääräiset sotkut jotka on tehnyt tuona aikana ja loput viikkosiivoukseen hoituvat asiat hoidatte puoliksi. 

Vierailija
40/118 |
18.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se on hyvinkin paljon eri asia. Riippumatta siitä asuuko kotona muita vai ei. Vai onko teillä töissä imurointivuorot, vessanpesuvuorot jne.? Kysehän ei tuossa kommentissa ollut kodin siisteydestä, vaan kodin ja työpaikan eroista. 

Miten se on eri asia? Ei mitenkään. Ja aikaisemmassa työpaikassa itseasiassa oli vuorot... Kotona toki siivotaan enemmän kuin töissä, mutta sillä ei ole merkitystä, vaan sillä että omat sotkut siivotaan ja yhteisistä asioista kuten nyt vaikka imurointi sovitaan 50/50. Ei se ole sen vaikeampaa. Ja jos tästä ollaan kovin eriävää mieltä, niin sitten ei ehkä kannata hynttyitä yhteen laittaa.