Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Help! Miks mua oksettaa päivittäin?

Vierailija
18.07.2020 |

Viimeisen kaksi kuukautta, mulla on ollut pahoinvointia päivittäin. Jos aamulla jään makoilemaan sänkyyn, iskee yhtäkkiä sellanen kuvotus päälle että tuntuu et oksennus tulee. Se ei kuitenkaan tule ja kiiruhdan keittiöön syömään hedelmän toiveena nopee sokereiden nousu. Päivällä sitten tulee yskänkohtaus joka päättyy siihen että yskin ja oksennan pää pöntössä. Yökkäykset on pitkiä ja tiiviitä niin että tuntuu et tukehdun ja ne jatkuu vaikka maha olis jo tyhjä. Lisäksi jokaisen syönnin jälkeen alkaa kuvottaa ja sitten lopulta yskittää joka päättyy oksennusrefleksiin. Syönnin jälkeen on vaikea katsoa ruoka-aineita joita on syönyt kun tuo kuvotus voimistuu heti. Esim. jäin katdomaan kun puoliso leikkasi kalapihviään ja se pihvin koostumus sai melko voimakkaat reaktiot aikaan vaikka itse just söin samanlaisen.

Korona testit tuli juuri negatiivisina takaisin eli ilmeisesti jotain vatsa vammaa? Vatsa on 85% kokoajan ripulilla ja turvoksissa kuin olis potkupallo alias raskausvatsa. Oon ennenkin yrittänyt hoitaa tätä vaivaa, mutta astmaatikkona lekuri vaan sanoo sen olevan lääkkeistä johtuvaa ja antaa vatsansuojalääkkeitä tai närästykseen happopumpun salpaajia. En oo vielä koskaan päässy oikeisiin tutkimuksiin. 🤷‍♀️

Kommentit (61)

Vierailija
1/61 |
18.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Stressi?

Vierailija
2/61 |
18.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vau, vaihda lääkäriä nopeesti. Maksan tai haiman kanssa voi olla ongelma.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/61 |
18.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syötkö todella terveellisesti? Käveletkö päivittäin vähintään 2-3km? Käytätkö alkoholia..? Siinäoä alkajaisiksi ilmaisia ohjeita . Nautintoaineet pois ja terveelliset elämäntavat kehiin. Se on niin helppoa.

Vierailija
4/61 |
18.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Syötkö todella terveellisesti? Käveletkö päivittäin vähintään 2-3km? Käytätkö alkoholia..? Siinäoä alkajaisiksi ilmaisia ohjeita . Nautintoaineet pois ja terveelliset elämäntavat kehiin. Se on niin helppoa.

Oletko tosissasi? Puolet Suomea pitäsi olla aamupahoinvoinnissa ja oksentelussa joka päivä jos se tosta olis  kiinni.

Vierailija
5/61 |
18.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onnea!

Vierailija
6/61 |
18.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos oksetus liittyy erityisesti aamuun ja asentojen vaihtamiseen, voi olla kyseessä aivokasvain. Joskaan ripuli ei taas ole tyypillinen oire, päänsärky ja esim kaksoiskuvat olisivat. Itselläni todettiin aivokasvain juuri tuolla että aamuisin oksetti ja lievää päänsärkyä. Päivisin oli Okei, mutta rajummat pään liikkeet saattoivat taas aiheuttaa äkillisen pahan olon.

Onneksi oli helposti leikattavissa.

Vierailija
7/61 |
18.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Liikaa kahvia?

Vierailija
8/61 |
18.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Refluksi. Se on paljon muutakin kuin närästystä, jota ei edes kaikilla refluksikoilla ole.

Vierailija
9/61 |
18.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käytätkö jotain proteiinijauhoja ym.? Usein ovat melko huonolaatuisia herkkävatsaiselle.

Vierailija
10/61 |
18.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitti viesteistä. Yritän tähän vähän avata tilannetta lisää. Joku sanoi stressi. Kyllä vain, elän yhtä elâmäni pahoimmista kriiseistä ja vaikka en tunne stressaavani, saatan aidosti olla hyvin stressaantunut. Mun ruokahalu on ollut jo tuon 2kk aika huono. En jaksa syödä kun puolet lautasellisista -sitten iskee se haluttomuus ja kuvotus. Olen laihtunut tänä aikana yrittämättä 4 kiloa. Minun ei myöskään tee enää mieli makeaa juurikaan. Ainoa paheeni taitaa olla pepsit ja kolat ja niitäkin jo vähentelen ja vaihtelen kookosvesiin ja makuvesiin. Myöskin on vaikeuksia juoda, ja samalla monesti kova jano. Öisin herään muutamia kertoja juomaannja lisäämään silmätippuja kun silmät tuntuu sille et on hiekkaa täynnä. Vaikeuksia juoda tarkottaa ettei tee mieli juoda ja lasillisesta vettâkin voi tulla paha olo.

Ruoka on mielestäni terveellistä. Salaatteja ja lihaa. Joskin kun mietimme päivän syömisiä, saatan mielummin haluta kasviskeiton kuin broileria ja kasviksia, se liha yököttää vaikka aina olen rakastanut lihaa. Liikun liian vähän eli ei tuu pv edes 3km kävelyä.

Tuo aivokasvain juttu oli huolestuttava. Tuo kuvotus aamulla tulee monesti just silloin kun vaihdan kyljeltäni selälleni tarkoituksena esim selata puhelinta. Monesti oon jopa joutunut keskeyttämään unet kun oon vaihtanut asentoa ja sit se pahointointi hyökyy päälle. Apua 🤔

Vierailija
11/61 |
18.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin juon ehkä kaksi siideriä kuukaudessa, en tupakoi enkä käytä proteiinijauheita. Tiedän että fodmap aineet sekä gluteeni ja maitotuotteet eivät oikein sovi kropallani mutta oo n vaikea välttää oikein kaikkea.

Vierailija
12/61 |
18.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Liikaa kahvia?

En käytä ollenkaan. Juon kamomilla teetä, vettä jahiilihapollisia juomia.

Vierailija
13/61 |
18.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko raskaus mahdollinen?

Mullakin on kyllä välillä kausia, jolloin kaikki ruoka jotenkin ällöttää ja on huono olo.

Vierailija
14/61 |
18.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Refluksi. Se on paljon muutakin kuin närästystä, jota ei edes kaikilla refluksikoilla ole.

Siis mun astmalääkärihän on antanut mulle tän diagnoosin tutkimatta mitään. Ongelma on siinä että syödessäni refluxilääkkeitä, mun muut vatsavaivat kasvavat. Pelkään jo syöpää kun oireet alkaa olla niin ihmeellisiä.

Vierailija
15/61 |
18.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla löytyi aivokasvain. Tosin ilmeisesti hyvänlaatuinen ja tutkitaan tarkemmin, jos oireet vielä pahenee.

Vierailija
16/61 |
18.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Raskaustesti tehty?

Itselläni oli 12 viikkoa kestävä voimakas pahoinvointi raskaana ollessa.

Vierailija
17/61 |
18.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisi olla refluksia, aamulla tyhjä vatsa tekee huonon olon. Kokeile apteekista pari vk esim. omepratsolia tai esomepratsolia kuurina. Pyri olemaan syömättä ainakin pari tuntia ennen nukkumaanmenoa ja korota sängynpäätyä 10-15 cm. Vältä myös hiilihapollisia juomia ja rasvaisia ruokia.

Mulla on refluksi ja jatkuva lääkitys ja välttelen aika monia ruoka-aineita. Silti voi tulla pahenemisvaiheita, ja niistä toipuminen on hidasta. Ja paino putoaa heittämällä.

Vierailija
18/61 |
18.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska vihervasemmisto on vallassa.

Vierailija
19/61 |
18.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sen verran epänormaalilta kuulostaa, että menisin lääkäriin. Vauvapalstan arvailut eivät sinua auta.

Vierailija
20/61 |
18.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko raskaus mahdollinen?

Mullakin on kyllä välillä kausia, jolloin kaikki ruoka jotenkin ällöttää ja on huono olo.

Periaatteessa kyllä, mutta kuukautisenikin tulivat ja loppuivat ajallaan. Ja aamulla se pahoinvointi ei kestä pitkään. Raskaana olleet kaverit kertoi sen raskauspahoinvoinnin loppuvan monen tunnin keston jälkeen. Kai toki tuossakin variaatioita 🤔

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kaksi viisi